poe Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Skuffende Sony Ericsson, skuffende Amobil. Norge er en av de få land hvor SE gjør det virkelig bra, og likevel behandler de oss dårligere enn større produsenter som Nokia. Trist, men leit. Hva er det du mener? At vi må vente på norsk operativsystem og taster. Det er ingen som tvinger deg til å vente på Norsk tastatur. Ifølge de som allerede har telefonen, byr det på få problemer å skrie æ, ø og å med det engelske tastaturet. De fleste har full forståelse for at vi må vente på vårt spesialutgave, da SE er stor i prosent i Norge, men Norge er dog et lite marked. Men en liten ting lurer jeg på: Planlegger du å gå til inkjøp av denne ultimate smarttelefonen? Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Ingen som tvinger noen til å vente nei, men hadde det stått Nokia på den (et merke hvor Norge er _enda_ mindre viktig enn for SE) hadde vi selvfølgelig hatt både æ og ø og norsk operativsystem fra dag 1. Det fortjener vi jo når man legger så mange tusen kroner på bordet for deres produkt. Hm, den kjøpte jeg da i begynnelsen av juli. Lenke til kommentar
poe Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hm, den kjøpte jeg da i begynnelsen av juli. Da må jeg dessverre skuffe deg og fortelle deg at du sitter med en tidlig prototype som neppe fungerer slik den er tiltenkt.... Men du skjønner vel at SE må prioriterer det største markedet. Og for all del, de som kjøper dette produktet i Norge kan Engelsk, vil jeg tro. Du må huske at etterspørselen på dette produktet mest sannsynlig overgår alt hva Nokia har opplevd, og kan vel kun sammenlignes med det Apple opplevde med iPhone. Og alle husker vel at de også var nødt til å prioritere da den kom. Og det er ingenting som tyder på at interessen avtok av den grunn. Heller tvert imot. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 De fleste har full forståelse for at vi må vente på vårt spesialutgave, da SE er stor i prosent i Norge, men Norge er dog et lite marked. Normalt hadde jeg ikke hatt noe problem med å forstå det - men i dette tilfellet har allerede Sverige fått sin spesialutgave, med særsvenske bokstaver, for lenge siden. Hvorfor i all verden har ikke vi fått vår utgave da? Så vidt jeg vet har svenskene tre særbokstaver, hvor mye arbeid kan det være å mappe disse om til æøå? Hvorfor er Sverige et så mye større marked? Lenke til kommentar
poe Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 De fleste har full forståelse for at vi må vente på vårt spesialutgave, da SE er stor i prosent i Norge, men Norge er dog et lite marked. Normalt hadde jeg ikke hatt noe problem med å forstå det - men i dette tilfellet har allerede Sverige fått sin spesialutgave, med særsvenske bokstaver, for lenge siden. Hvorfor i all verden har ikke vi fått vår utgave da? Så vidt jeg vet har svenskene tre særbokstaver, hvor mye arbeid kan det være å mappe disse om til æøå? Hvorfor er Sverige et så mye større marked? Fordi det bor ca dobbelt så mange i Sverige som i Norge? SE er jo igrunnen et Svensk selskap, så det skulle vel bare mangle at de ikke ble prioritert? SE har også rapportert produksjonsproblemer, så derfor tar det vel litt tid før vi ser den Norske utgaven. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hvis den norske utgaven hadde vært ferdig, så kunne de ha skyldt på produksjonsproblemer for forsinkelser med å få den ut. Men den er jo ikke ferdig, selv om en skulle tro at det var en enkel jobb når de har den svenske utgaven klar, som jo er veldig lik den kommende norske. Og Sverige har dobbelt så mange innbyggere ja, med ca 9 millioner. Det er fortsatt et veldig lite marked, som du brukte som argument mot Norge. Det er en differanse på i underkant av 4,5 mill mellom Norge og Sverige. Differansen mellom Sverige og Tyskland er på 73 mill, forskjellen til Russland er 132 mill, 51 til UK osv. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Og hvorfor skal Nokia behandle oss nordmenn bedre enn SE? Vi nordmenn bør være enda viktigere for lille SE enn for Nokia. Amobil: Er dere ikke enig i at dette er greit å innformere om? Som dere ser i tråden tror folk det er norsk modell, når man ikke informerer om noe annet. Lenke til kommentar
poe Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvis den norske utgaven hadde vært ferdig, så kunne de ha skyldt på produksjonsproblemer for forsinkelser med å få den ut. Men den er jo ikke ferdig, selv om en skulle tro at det var en enkel jobb når de har den svenske utgaven klar, som jo er veldig lik den kommende norske. Og Sverige har dobbelt så mange innbyggere ja, med ca 9 millioner. Det er fortsatt et veldig lite marked, som du brukte som argument mot Norge. Det er en differanse på i underkant av 4,5 mill mellom Norge og Sverige. Differansen mellom Sverige og Tyskland er på 73 mill, forskjellen til Russland er 132 mill, 51 til UK osv. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Men du glemte hovedpoenget i din kverulering. SE er så godt som et Svensk selskap, og selvfølgelig prioriterer de Sverige før Norge. Det skulle vel ikke værs så vanskelig å forstå. Og etterspørselen er vel høyere enn forventet? Lenke til kommentar
poe Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Og hvorfor skal Nokia behandle oss nordmenn bedre enn SE? Vi nordmenn bør være enda viktigere for lille SE enn for Nokia. Amobil: Er dere ikke enig i at dette er greit å innformere om? Som dere ser i tråden tror folk det er norsk modell, når man ikke informerer om noe annet. Du sier det jo selv hvorfor Nokia kan gjøre slikt og ikke SE. Og hvorfor konstruerer du et problem som er minimalt? Du har ikke tenkt å kjøpe den smarteste av de smarte, så hvorfor er du så opphengt i det Norske tastaturet. Slik enkelte her har beskrevet det, er det jo null problem å få frem de norske tegnene, så problemet ditt er konstruert. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hmm... Hva går det i? Sitter her med to telefoner forran meg og ingen har norske taster (både SE og Nokia). Norske menyer? Synes norske menyer er vanskeligere å tyde enn engelske... Hvis disse tingene er viktig for deg, så kjøp heller et leketøy som iPhone eller Nokia. Sheesh... Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvis disse tingene er viktig for deg, så kjøp heller et leketøy som iPhone eller Nokia. Det som er det artige her. De er ikke interessert i denne telefonen engang, de er kun her inne for å gnage på alt som ikke faller innenfor Nokia-skylappene sine. La dem holde på Lenke til kommentar
genser Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Det er altså ikke lov å kritisere den for mangel på norske taster uten at jeg kjøper den selv? Etterhvert vil telefonen også komme med norske taster og OS. Selvfølgelig er det den folk kommer til å kjøpe om de har valget. Les gjerne i diverse eldre tråder her på forumet så ser dere at det er mange som synes egne norske taster er viktig. Er jo kjipt å måtte trykke ekstra når man først har kjøpt seg en mobil med fulltastatur. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er altså ikke lov å kritisere den for mangel på norske taster uten at jeg kjøper den selv? Etterhvert vil telefonen også komme med norske taster og OS. Selvfølgelig er det den folk kommer til å kjøpe om de har valget. Les gjerne i diverse eldre tråder her på forumet så ser dere at det er mange som synes egne norske taster er viktig. Er jo kjipt å måtte trykke ekstra når man først har kjøpt seg en mobil med fulltastatur. Hvis det er så viktig kan man vel kjøpe den svenske versjonen. Det finnes vel bare én utgave av WM for skandinavia, der man kan velge om man vil ha engelsk eller en av de skandinaviske språkene. Det er ihvertfall slik på de telefonene jeg har vært borti med WM. Det svenske tastaturet er jo ikke så ulikt det norske. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er altså ikke lov å kritisere den for mangel på norske taster uten at jeg kjøper den selv? Etterhvert vil telefonen også komme med norske taster og OS. Selvfølgelig er det den folk kommer til å kjøpe om de har valget. Les gjerne i diverse eldre tråder her på forumet så ser dere at det er mange som synes egne norske taster er viktig. Er jo kjipt å måtte trykke ekstra når man først har kjøpt seg en mobil med fulltastatur. Hvis det er så viktig kan man vel kjøpe den svenske versjonen. Det finnes vel bare én utgave av WM for skandinavia, der man kan velge om man vil ha engelsk eller en av de skandinaviske språkene. Det er ihvertfall slik på de telefonene jeg har vært borti med WM. Det svenske tastaturet er jo ikke så ulikt det norske. Men det beste hadde jo vært og hatt Æ-Ø-Å.. Det er kjipt og vente, og vist du kjøper engelsk versjon eller svensk versjon så vil de som kjøper norsk versjon ha en fordel når de vil selge mobilen om ett lite år frem.. Veldig mange er lei av telefonen da.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er altså ikke lov å kritisere den for mangel på norske taster uten at jeg kjøper den selv? Etterhvert vil telefonen også komme med norske taster og OS. Selvfølgelig er det den folk kommer til å kjøpe om de har valget. Les gjerne i diverse eldre tråder her på forumet så ser dere at det er mange som synes egne norske taster er viktig. Er jo kjipt å måtte trykke ekstra når man først har kjøpt seg en mobil med fulltastatur. Hvis det er så viktig kan man vel kjøpe den svenske versjonen. Det finnes vel bare én utgave av WM for skandinavia, der man kan velge om man vil ha engelsk eller en av de skandinaviske språkene. Det er ihvertfall slik på de telefonene jeg har vært borti med WM. Det svenske tastaturet er jo ikke så ulikt det norske. Men det beste hadde jo vært og hatt Æ-Ø-Å.. Det er kjipt og vente, og vist du kjøper engelsk versjon eller svensk versjon så vil de som kjøper norsk versjon ha en fordel når de vil selge mobilen om ett lite år frem.. Veldig mange er lei av telefonen da.. Man får jo Å, Ä og Ö da. Så hvis man kan leve med det så bør vel ikke det være noe problem. Og går man lei telefonen får man selge den til en svenske da. Lenke til kommentar
alienman Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er veldig dårlig gjort av SE å ikke levere Xperia med Norsk OS før Jul .Selv om Sverige er et større land en Norge , så vil jeg tro at Norge har større kjøpekraft en Sverige , nå som det er dårligere tider i Sverige .Tror også på sikt at det vil lønne seg for SE å gjøre dette , da Norge har sterk Kjøpekraft Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er veldig dårlig gjort av SE å ikke levere Xperia med Norsk OS før Jul .Selv om Sverige er et større land en Norge , så vil jeg tro at Norge har større kjøpekraft en Sverige , nå som det er dårligere tider i Sverige .Tror også på sikt at det vil lønne seg for SE å gjøre dette , da Norge har sterk Kjøpekraft Som jeg har sagt så kan man fint velge norsk språk og tastaturlayout på den versjonen som selges i Sverige, da det er samme operativsystemet. Det er ihvertfall slik de de WM-telefonene jeg har vært borti. Lenke til kommentar
poe Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er veldig dårlig gjort av SE å ikke levere Xperia med Norsk OS før Jul .Selv om Sverige er et større land en Norge , så vil jeg tro at Norge har større kjøpekraft en Sverige , nå som det er dårligere tider i Sverige .Tror også på sikt at det vil lønne seg for SE å gjøre dette , da Norge har sterk Kjøpekraft Som jeg har sagt så kan man fint velge norsk språk og tastaturlayout på den versjonen som selges i Sverige, da det er samme operativsystemet. Det er ihvertfall slik de de WM-telefonene jeg har vært borti. Og kjøper man den i Sverige får man den litt billigere, pga kronekursen. Men det er litt morsomt å se Nokia fansen kverulere på dette. Men det er en ting de glemmer. Hadde det stått Nokia på denne, hadde batteritiden vært halvert, chassiset byttet ut med knakende plastikk, målene hadde vært fordoblet, og trykkfølsomt UI hadde den ikke hatt. Den hadde egentlig bare vært en 6301 pakket inn i en romslig stor knakende plastboks Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det er veldig dårlig gjort av SE å ikke levere Xperia med Norsk OS før Jul .Selv om Sverige er et større land en Norge , så vil jeg tro at Norge har større kjøpekraft en Sverige , nå som det er dårligere tider i Sverige .Tror også på sikt at det vil lønne seg for SE å gjøre dette , da Norge har sterk Kjøpekraft Som jeg har sagt så kan man fint velge norsk språk og tastaturlayout på den versjonen som selges i Sverige, da det er samme operativsystemet. Det er ihvertfall slik de de WM-telefonene jeg har vært borti. Xperia X1 er ikke noe som andre WM-telefoner.. Panels er på en måte samme greia som Touch-Flo.. Ett slags programm som kjører oppe på selve Windows-mobile.. Mens på en HTC telefon har man muligheten til og deaktivere Touch-flo.. Men på Xperia kan man ikke deaktivere panels, man kan heller ikke omprogrammere panels-knappen.. Så derfor vil jeg ikke vært så alt for sikker på at man kan bytte språk fra svensk til Norsk.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Xperia X1 er ikke noe som andre WM-telefoner.. Panels er på en måte samme greia som Touch-Flo.. Ett slags programm som kjører oppe på selve Windows-mobile.. Mens på en HTC telefon har man muligheten til og deaktivere Touch-flo.. Men på Xperia kan man ikke deaktivere panels, man kan heller ikke omprogrammere panels-knappen.. Så derfor vil jeg ikke vært så alt for sikker på at man kan bytte språk fra svensk til Norsk.. Jeg veit at X1 har paneler, men i bunn finner man WM, og der kan man bytte språk. Hvordan det er å bytte språk på panelene veit jeg ikke, men de som har bruk for denne telefonen burde uansett kunne forstå såpass engelsk eller svensk at det ikke bør være noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg