stoff3r Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 hei. jeg har en mistanke om at den ene diskkontrolleren på hovedkortet mitt er defekt. det har seg slik at enheter plassert på de svarte(og tilogmed på en av de røde) SATA kontaktene ikke dukker opp, eller er ustanselig trege og lar seg ikke formatere skikkelig. Er det en måte jeg kan bekrefte dette på? Jeg har gått inn i Safe-mode og instalert chipset-driverne til Intel. men vet ikke om disk-kontrolleren til de svarte kontaktene er Intel, men finner uansett ikke flere drivere på asus.com. hovedkortet mitt er et ASUS P5K Premium WI/FI ap. OS er Windows Vista Home premium X64. Diskene fungerer fint i en annen pc... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Forklar nærmere hva du mener med at diskene ikke lar seg formattere skikkelig. Har du oppdatert bios? Tror ikke det finnes sikre metoder for å teste disk-kontrolleren. Feilen kan godt ligge et annet sted. Test strømforsyning og minne. Feil i strømforsyning kan gi feil som feilaktig indikerer korrupt minne ved minnetest. Korrupt minne kan i sin tur forårsake at data som skrives til disk blir korrupte, og kan sånn sett føre til feilene du her beskriver. Feil med selve minnekontrolleren er uhyre skjeldne. Da må du nesten ha mistet et skrujern ned på chippen eller kortsluttet noen ledere i nærheten (eller langt unna) den chippen. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Forklar nærmere hva du mener med at diskene ikke lar seg formattere skikkelig. det vil si at formateringen tar uhyre lang tid, selv quick-format, og hvis jeg formaterer en partisjon over 10GB så feiler somregel formateringen. Dette har også hendt når jeg har prøvd å instalert windows, da har det noen ganger tatt så lang tid at jeg har måttet avbryte formateringen og slå av pc. Når jeg er inne i windows og prøver å formatere tar det også lang tid, noen ganger lykkes det med små partisjoner, noen ganger står det "error partitioning the g: drive" eller noe. Har du oppdatert bios? ja. jeg har 0802 eller 0702, husker ikke helt, men den nyeste. det gjorde ingen forskjell. Tror ikke det finnes sikre metoder for å teste disk-kontrolleren. Feilen kan godt ligge et annet sted. Test strømforsyning og minne. Feil i strømforsyning kan gi feil som feilaktig indikerer korrupt minne ved minnetest. Korrupt minne kan i sin tur forårsake at data som skrives til disk blir korrupte, og kan sånn sett føre til feilene du her beskriver. Feil med selve minnekontrolleren er uhyre skjeldne. Da må du nesten ha mistet et skrujern ned på chippen eller kortsluttet noen ledere i nærheten (eller langt unna) den chippen. jeg har allerede kjøpt ny ram siden den forrige rammen var så ustabil (4x1gb ram med for høy standard volt, slik at hovedkortet ikke ville boote mesteparten av tiden fordi hk bare ga 1.8volt før bios kicker inn) takker for svar og håper på videre assistanse PS: her er en tråd jeg lagde på bit-tech, som omhandler det samme. Er en del tips der men ingen som hjelper meg hitil: Bit-tech forums Endret 6. november 2008 av st0ff3r Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 men vet ikke om disk-kontrolleren til de svarte kontaktene er Intel, men finner uansett ikke flere drivere på asus.com. Kontrolleren er Intel til de interne (JMicron til eSata-portene) - de svarte brukes til lagrings-disker når modus er satt til Sata as: IDE i bios. Ser ut som problemet har vært kjent ganske lenge mht. store disker fra enkelte produsenter her og her Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 men vet ikke om disk-kontrolleren til de svarte kontaktene er Intel, men finner uansett ikke flere drivere på asus.com. Kontrolleren er Intel til de interne (JMicron til eSata-portene) - de svarte brukes til lagrings-disker når modus er satt til Sata as: IDE i bios. Ser ut som problemet har vært kjent ganske lenge mht. store disker fra enkelte produsenter her og her takk for linkene. det er godt å se at andre har lignende problem, men desverre er det ingen løsninger ute å går får klare meg med 500gb hitatchi+ 160gb seagate interne disker fram til neste system-bytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå