Dr. Chaos Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Tittel på boka: Parvana Forfatter: Deborah Hills Oversettelse til norsk: Jørn Reimen Forlag: Gyldendal Utgitt: 2004 i Norge Anmelder: *sensurert* Dato for anmeldelse: 04.11.08 Bokanmeldelse Kort om Parvana: Parvana handler om ei elleve år gammel jente med navnet Parvana. Hun bor i Kabul i Afghanistan sammen med familien.Taliban har kommet til makten, og nå er ingenting som før. Jenter og kvinner kan kun være ute sammen med en mann, med hele kroppen og ansikt tildekket. Parvana er den eneste i familien som kan være med faren ut til markedsplassen og hjelpe han, siden hun er så ung at hun slipper å dekke seg til. Parvana og familien bodde en gang i et fint og stort hus, nå bor de i ei trang rønne der vinduene er malt igjen med svartmaling. En dag blir Parvanas far bortført og fengslet av Taliban fordi han hadde studert på et universitet i utlandet. Parvana blir nødt til å gjøre noe hun egentlig ikke tør: klippe håret og kle seg ut som en gutt og gå i gatene for å skaffe mat og penger til den desperate familien sin ... Min mening om Parvana: Parvana er ei veldig bra bok! Den er veldig lettlest og man lærer mye om hvordan det er å bo i et krigsherja land med mange konflikter. Det får meg til å tenke at vi nordmenn har det så utrolig mye bedre, og vi aner faktisk ikke hvor heldige vi er! Boka skildrer godt Talibanregimét med all dramatikken rundt det og har mange spennende situasjoner. Dessverre er ventetiden mellom disse ikke like bra, og det synes jeg kunne vært bedre. De er overfylt med kjedelig og ikke så veldig nyttig samt uinteressant informasjon. Språket er så enkelt at det blir kjedelig i lengden, det positive med det er at boka er lettere for barn å forstå. Boka får terningkast 5 av meg, og jeg anbefaler den for de fra 6 til 16 år, men kan bli nytt like så godt av eldre. Ser det bra ut? Hva må jeg forbedre i anmeldelsen? Lenke til kommentar
1503 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Som min kommentar til teksten du la ut om Henrik Ibsen: Skriv sjøl! Det tok meg et halvt minutt å finne dette sammendraget på bokkilden.no: "Parvana er 11 år og bor i Kabul i Afghanistan. Siden Taliban kom til makten, har ingenting vært som før. Jenter og kvinner kan kun vise seg ute i følge med en mann, og hele kroppen må være tildekket - selv ansiktet. Jenteskoler er stengt, bøker blir brent, TV-apparater knust og enhver form for musikk og lek forbudt. Parvana får av og til være med faren ut for å hjelpe ham med å selge varer fra det lille teppet sitt på markedet - hun er så ung at hun slipper å dekke seg til. Men mesteparten av tiden tilbringer hun dagene sammen med familien bak svartmalte vinduer i det trange rommet som nå er hjemmet deres. Så en dag blir Parvanas far bortført og fengslet, og det er ingen igjen til å forsørge familien. Parvana må gjøre det hun egentlig ikke tør: Kle seg ut som en gutt og gå ut i gatene for å skaffe penger." Med andre ord er dette en tilnærmet direkte kopi av en annens tekst. Hvorfor ber du om kritikk på noe du ikke selv har skrevet? Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Bummer. Umm, jeg har egentlig aldri lært meg å komme over den gamle vanen å sitte med internett foran meg når jeg skriver ting. På skolen har de aldri vært så nøye med det, bare det ikke er direkte kopi. Jeg får bare slutte med det, rett og slett. Meningene har jeg skrevet sjøl da. Endret 7. november 2008 av Crashking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå