Gulingen90 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Hei jeg lurer på om det går an ved å starte ett år til på videregående som påbygningsår (vil da bli 4 år tilsammen) etter de tre årene, hvis jeg ikke skulle greie å komme innpå skole som jeg vil til sommer? Jeg har fullført de to første og går nå det siste året. Annen ting er også at jeg er ikke så sikker på hva jeg skal bli O.o har spurt storesøsteren min om dette og hun har selv vært i min situasjon. Da hun gikk på videregående skole tok hun ett år ekstra (4 år tilsammen) og tok opp andre fag og noen fag hun hadde tidligere (ville forbedre), på grunn av at hun ikke vet hva hun skulle bli. Hun gjordet dette også på grunn av at dette alternative er mye billigere enn å begynne på Folkehøgskole. Og etter fjerde året hennes endte hun på medisinstudie i Oslo. Dette har jeg selv tenkt å gjøre, men har også hørt at dette ikke vil regnes på første kvote vitnmål eller hva det heter, noe som jeg ikke skjønner helt. Så ved mitt fjerde år har jeg tenkt bare på å ta opp kanskje noen nye fag og forbedre noen av fagene som jeg har tatt tidligere. Hvis jeg ikke skulle greie å komme inn på noen skoler til høst! *Så det jeg lurerer på er: - Går det ann og ta ta ett år ekstra på videregående i allmenn/studiespesialisering som storesøstersen min gjorde for 7-8 år siden som påbygningsår? Hvis ja, vil mine karakter som jeg får på fjerde året på skolen forandre det jeg har fått tidligere som ender på vitnemålet (kvote), eller vil det bli noen andre reglement som at det ikke blir regnet med? - Vil jeg få det samme rettighetene som vanlige elever har ved 1,2 og 3 året når dette blir mitt 4 år? --> foreksempel i faget 3mx, at jeg kan bli med i timene og ha undervisning i det fagen uten ha det i form av privatist? - Må jeg delta i de fellesfagene som: norsk, historie,religion og gym når jeg har fullført dem etter sommer? eller må jeg delta i dem igjen? Håper dere svarer! Takk Endret 4. november 2008 av Gulingen90 Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 *Så det jeg lurerer på er: - Går det ann og ta ta ett år ekstra på videregående i allmenn/studiespesialisering som storesøstersen min gjorde for 7-8 år siden som påbygningsår? Hvis ja, vil mine karakter som jeg får på fjerde året på skolen forandre det jeg har fått tidligere som ender på vitnemålet (kvote), eller vil det bli noen andre reglement som at det ikke blir regnet med? - Vil jeg få det samme rettighetene som vanlige elever har ved 1,2 og 3 året når dette blir mitt 4 år? --> foreksempel i faget 3mx, at jeg kan bli med i timene og ha undervisning i det fagen uten ha det i form av privatist? - Må jeg delta i de fellesfagene som: norsk, historie,religion og gym når jeg har fullført dem etter sommer? eller må jeg delta i dem igjen? Aller først vil jeg bare si at storesøsteren din, eventuelt en rådgiver på skolen, vil kunne gi deg bedre svar. Når det er sagt: Du kan ta et år mellom videregående og universitet der du forbedrer karakterene dine. Dette gjøres da som privatist og ikke ved en videregående skole. Når du tar fag som privatist vil det, i mange tilfeller, være organisert som om det var videregående; med klasserom og obligatorisk oppmøte. Du velger selv hvilke fag du vil ta opp - og du kan dermed droppe de fagene du har bestått og som du er fornøyd med. Dersom du forbedrer karakterene dine etter videregående vil du havne i en annen kvote når du søker opptatt til et studie ved et universitet. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det første du må gjøre er å lese Søkerhåndboka. Der står svaret på en del av spørsmålene dine. Når det gjelder påbygging, så kan du ikke ta det etter å ha gått allmennfag/studiespesialisering, uten videre. Det er kun for folk som har gått yrkesfag. Det du derimot kan gjøre er å ta opp fag du vil forbedre som privatist (tar kun eksamen). Jeg antar at det var det søsteren din gjorde. Når du forbedrer karakterene dine vil du riktignok havne i en annen kvote (ordinærkvoten) når du søker. Det står det mer om i Søkerhåndboka som jeg lenket til over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå