ZeRKoX Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Hei. Jeg har planer om å arrangere et LAN (ca 100 pers), og jeg skal være den nettverksansvarlige. Vi skal kjøpe svitsjer, og skal sette opp en serverpark, og tenkte å dele mine planer, slik at dere kan hjelpe med der jeg står fast. Servere: Server 1 (Gateway) - P4 2,8 GHz, 1024MB RAM - ClarkConnect Server 2 (DHCP) - P3 500mhz, 300MB RAM - ClarkConnect Server 3 (DNS) - Athlon XP 1500+, 512MB RAM - ClarkConnect Server 4 (Filtjener til filer som mange trenger (Patcher, compo spill etc.)) - Intel Xenon dualcore 3Ghz, 4GB RAM, 5x 10k RPM SCSI disker), Gbit NIC - Windows server 2008 Enterprise Dette er maskinene jeg planlegger å bruke. Alle er maskiner jeg har, og derfor er det de som skal bli brukt, med mindre det kan medføre problemer . Det jeg er usikker på er følgende: - Er firewallen kraftig nok til å kunne filtrere nettrafikken? Er clarkConnect helt greit OS til det bruket? - Er DHCP kraftig nok? - Er det ca rett frem å installere en WINS server, og vil den funger out of the box når jeg har konfigurert DHCP? - Jeg planlegger å stenge alt i gatewayen, untatt spesielle porter. Hva bør åpnes? Port 80 i hvertfall, men hva annet? Nettverk: Alt om nettverk er flyttet til her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1031482 Håper dere klarer å svare for meg. Hadde satt veldig pris på det Endret 22. november 2008 av obrestad Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Har ikke tid til å svare noe langt nå, men uansett ville jeg droppet server 1 og 2. Sett alt opp på nr 3 i stedet for. Bruk en eller annen linux distro(wins server, settes opp gjennom samba). Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Og hvor enkelt er dette å sette opp for en som kan niks og nada om linux? De valgene er gjort utifra hvilke systemer jeg har brukt før, og har erfaring med Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg ville også konsolidert server 1 2 og 3. Ser ikke helt hvorfor du absolutt vil bruke WINS. Iflg [1] er WINS kun nødvendig hvis man skal bruke pre-win2000 utstyr, ellers tar DNS over. (Hvis jeg leser det riktig) Du kan egentlig konsolidere alle serverne i en, da ingen av tjenestene på 1,2 eller 3 er spesiellt krevende. [1] http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Internet_Name_Service Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Jeg forstod det slik at en WINS server senker trafikk på nettet siden maskinene ikke broadcaster navnet sitt, men sender det heller til wins. DNS gir jo ikke navn til maskinene automatisk, men det gjør en wins... Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg forstod det slik at en WINS server senker trafikk på nettet siden maskinene ikke broadcaster navnet sitt, men sender det heller til wins. DNS gir jo ikke navn til maskinene automatisk, men det gjør en wins... DNS må man ha uansett! Men man må ha WINS i tillegg viss man kjører eldre opperativsystem enn XP (husker ikke om det gjelder Windows 2000 også)... Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Må man ha lokal DNS server? Hvorfor i så fall? Mener du at WINS er unødvendig? Jeg forstod det slik at vi burde ha det, siden den kunne holde kontroll over netBIOS navnene til maskinene, slik at de heller spør WINS om adressen fremfor å broadcaste over nettet? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Nå er ikke dette helt mitt bord, men jeg mener å huske at WINS er ment for 2 tilfeller. Hoster til og med Windows 2000(_tror_ at DNS ble satt høyere med WinXP), og for navngivning mellom subnet. Helt sikkert en god del å pirke på, men noe rundt i grøten der. Fant noe informasjon. http://forums13.itrc.hp.com/service/forums...threadId=914229 Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Må man ha lokal DNS server? Hvorfor i så fall? Mener du at WINS er unødvendig? Jeg forstod det slik at vi burde ha det, siden den kunne holde kontroll over netBIOS navnene til maskinene, slik at de heller spør WINS om adressen fremfor å broadcaste over nettet? "WINS er Microsofts tidligere metode for navnetjeneste. Du trenger WINS i tillegg til DNS hvis du har maskiner med eldre operativsystem (Win 9X, ME, NT 4.0) En WINS-server gjør det også mulig å se maskiner i et nettverk selv om de er på et annet segment (maskiner adskilt av rutere.) I likhet med DNS oversetter WINS-servern fra IP-adresser til maskinnavn. Dermed kan vi redusere nettverkstrafikken når vi skal gjøre et søk etter en maskin fordi vi kan spørre WINS-serveren istedenfor alle maskinene en etter en." Ser ut som om du har rett likevel...eldre OS enn Win2000 er NØDT til å ha WINS, mens yngre OS kan man velge bort WINS, om ønskelig... Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Så da setter jeg opp både WINS og DNS, så er jeg sikker? Den ene av serverene blir byttet ut med en Athlox XP 1500 btw. Setter jeg opp DNS og DHCP på den? Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Så da setter jeg opp både WINS og DNS, så er jeg sikker? Den ene av serverene blir byttet ut med en Athlox XP 1500 btw. Setter jeg opp DNS og DHCP på den? I utgangspunktet bør ikke DNS og DHCP være på samme server, men i et lite nettverk som ditt så betyr det trolig ikke noe. Om du har muligheten til å sette opp DNS på en server og DHCP på en annen, så er jo det det beste Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Nå utgjør vel ikke DNS spesiellt mye av trafikken på et lan uansett... Spesiellt med tanke på at dns-caches hos klientene, så etter de første par timene så regner jeg med at du nesten ikke vil ha noen dns-trafikk som helst... Uansett syns jeg ikke det kvalifiserer til å kjøre wins. -C- Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Ser oppsettet bedre ut nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå