TronDoZY Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Jeg og en venn som bor i hybel leilighet sammen, bestilte oss 20mbit nett fra nextgentel for 5 måneder ca. Nettet ble installert og vi var svært fornøyde....I begynnelsen.... I starten viste speedtest.net at vi fikk 19mbit noe som vi var svært fornøyde med siden vi ikke vet hvor sentralen ligger, så det aksepterte vi, men i de 2 siste månedene har nettet vårt vært helt utilregnelig, det ligger på 5mbit konstant (testet i over 1 måned nå) men opplastingshastigheten ligger ennå på lovte 1mbit. Det har blitt så gærnt at nettet noen ganger er nede på 20kb/s borte til oss, og dette gjør oss svært irriterte siden vi betaler full pris (ikke student pris, noe som vi kunne ha gjort) for 20mbit nettet. Så det jeg lurer på, er dette en problem på min side? jeg tenker da på siden vi fikk lovte 20mbit i begynnelsen, det rare er at vi ikke har tuklet med noe på ruter boksen annet en passord og MAC-filter. eller er det noe vi burde ringe og klage over? (vi har gjort dette 1 gang, siden nettet datt ut, og da nevnte vi i samme slengen at vi fikk utrolig lav hastighet og da sa de bare at vi skulle vente til kl. 22:00 samme dag, og det skulle bli fikset, men det ble det ikke) Vi har aldri vært i en slik situasjon, så dermed råd om hvordan vi skal gå fram hadde blitt svært hjelpsomme Håper noen av dere kan komme med noen innslag Lenke til kommentar
pixl Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hadde også nexgentel med samme abonnement som dere før jeg flyttet. 20mb var egentlig 14mb, noe jeg egentlig ikke brydde meg om så lenge den holdt seg på det nivået. Men så begynte linja å dra ned i 5-6 mb, og opphastigheten sugde enda mer. Ringer du kundeservice så ber de deg antakeligvis restarte modemet og vente litt. Så skylder de litt på at du bruker trådløs router og at du mister litt fart der, noe som er forståelig, men ikke god nok forklaring på 10mb tap. Uansett så var det andre gangen jeg ringte inn en kar som klarte å få opp hastigheten til rundt 14mb igjen, og der holdt den seg. Måtte fortsette restarte modemet titt og ofte, men tok heller en rutine på å gjøre det minst en gang i uken for å slippe at nettet datt ut når jeg først trengte det. Budskapet: Ring de igjen og ha de på tråden mens du tester linjen din mot for eksempel speedtest.net, ikke gi deg før du kommer opp i en hastighet som du kan "leve" med Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Nå er det slik at du har en "best effort" linje, men om du har vært på 19mbit før så skal det ikke være noe grunn til at du ligger på 5mbit nå, så ville ha tatt en telefon og forklart situasjonen. Høres ut som en sliten splitter eller noe som ødelegger for deg. Du kan også sjekke "sync" hastigheten ved å logge deg inn på routeren. Selv sitter jeg stabilt på 17mbit og det har jeg gjort i flere år, så ingen problemer her. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Er dere heldige er linjenettet fra sentralen til dere overfyllt med ADSL-kunder og crossover-støyen tar livet av linja deres, finnes det ikke noe bedre enn ADSL i området? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Samcki er inne på noe viktig her. Hvis man syncer med 20Mbit mot sentralen og får kun 5Mbit på målingene så er det ofte en feil lokalt (kan f.eks være RWIN verdien i XP som er satt for lavt eller dårlig trådlsforbindelse). En annen ting som senker hastigheten er om router har vært kjørt i senk av bittorrent. Det skal i såfall holde å restarte routermodem og evt router. Ikke sikkert at noe av dette er tilfellet her og da bør støymargin sjekkes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå