Gå til innhold

skjermen er ødelagt, pc`n er 4 år..

Anbefalte innlegg

Dette er nok ikke noe unikt når det gjelder nettbutikker.

Er veldig sikker på at alle de mest kjente har hatt sine diskusjoner med forbrukere.

I tillegg kan det virke som om det går litt i bølger. En butikk som var bra for ett år siden kan være dårlig nå og omvendt.

Så navnet på butikken er vel egentlig ikke det viktigst, men det kan og hjelpe på kundebehandlingen deres hvis navnet blir oppgitt her.

Er litt redde for å miste kunder spesielt i disse tider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis bransjen aksepterer en 5års levetid, hvorfor har trådstarter da problemer med butikker som krangler og finner på teite påstander om at defekt skyldes unormal slitasje?

En del butikker klarer ikke å få til gode nok avtaler med sine grossister eller produsenten direkte, og må derfor dekke kostnader vedr. reklamasjon selv. Når butikken ikke har noen de kan dytte kostnadene over til ved reklamasjon blir de straks vanskeligere å reklamere mot. Se på både Netshop og Komplett som eksempler på dette. På produkter hvor de har gode avtaler med produsent er det ikke noen problemer. På like produkter hvor det er snakk om egenimport eller ingen avtale med produsent blir de plutselig meget vanskelige.

På en ferdigbygget stasjonær PC er det forøvrig produsenten av PCen sin garanti som gjelder for produktet som helhet, så hvilke garantier du finner hos den enkelte komponentprodusent har lite å si da disse ikke kommer til å ta inn f.eks. en harddisk du har plukket ut av av din HP Pavilion.

TEE er inn på noe her...!! Pc er kjøpt og bygd i butikken.

Lenke til kommentar
Som sagt, dette gjelder en bærbar pc. Det er flere stripper på skjermen, så det er ikke bare en vertikal strippe på skjermen. Det er flere på og hvis mann røre på skjermen så kommer flere. Det er nesten som en virus, den spred seg over helle skjermen.

Denne skjermen er knust, garantert eiers ansvar.

Lenke til kommentar
Som sagt, dette gjelder en bærbar pc. Det er flere stripper på skjermen, så det er ikke bare en vertikal strippe på skjermen. Det er flere på og hvis mann røre på skjermen så kommer flere. Det er nesten som en virus, den spred seg over helle skjermen.

Denne skjermen er knust, garantert eiers ansvar.

Hvor har du det ifra?

Jeg syntes at du bør la være å svare her så lenge du ikke vet hva du snakker om.

Vet du hvordan skjermen blir når grafikkortet blir defekt?

Da får den en eller flere svarte striper. De kan gå vannrett og loddrett.

Dette er helt klart en reklamasjonssak. Om butikken blir vanskelig, så kontakt Forbrukerrådet.

Seriøse butikker må regne med å dekke slike skader etter forbrukerkjøpsloven. Dette skal ikke gå utover kunden. Men om kunden selv er ansvarlig for skadene, så blir det selvsagt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Hvor har du det ifra?

Jeg syntes at du bør la være å svare her så lenge du ikke vet hva du snakker om.

Vet du hvordan skjermen blir når grafikkortet blir defekt?

Da får den en eller flere svarte striper. De kan gå vannrett og loddrett.

Dette er helt klart en reklamasjonssak. Om butikken blir vanskelig, så kontakt Forbrukerrådet.

Seriøse butikker må regne med å dekke slike skader etter forbrukerkjøpsloven. Dette skal ikke gå utover kunden. Men om kunden selv er ansvarlig for skadene, så blir det selvsagt noe helt annet.

Man får ikke flere striper på skjermen når man tar på den om grafikkortet er ødelagt, det får man derimot om man tar på et knust lcd panel.

Å true butikken med forbrukerrådet høres ut som en kjempe bra plan.

Endret av obsolete
Lenke til kommentar

Var det sånn å si at stripene kun ble synlige om man presset mot skjermen?

Da har jeg misforstått helt. Jeg fikk ikke med meg det.

Ved defekt grafikkort, så er stripene der hele tiden. Så lenge maskinen er påslått altså.

Men om det er tilfelle, så tror jeg heller ikke Forbrukerrådet vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Var det sånn å si at stripene kun ble synlige om man presset mot skjermen?

Da har jeg misforstått helt. Jeg fikk ikke med meg det.

Ved defekt grafikkort, så er stripene der hele tiden. Så lenge maskinen er påslått altså.

Men om det er tilfelle, så tror jeg heller ikke Forbrukerrådet vil hjelpe.

hei, stripene er der hele tiden. Hvis mann røre på skjermen så kommer flere.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si, at jeg har sett en lcd skjerm knuse selv. Bare stod på, og ingen i nærheten, og plutselig så smeller det til i skjermflaten og en stor sprekk er dannet og skjermen så ut som han beskriver. Tviler på at dette skjer ofte, men det kan skje.

Ser du noen sprekker som går over skjermen, som tyder på at det er en sprekk i den.

Om det ikke er noen sprekker kan den være utenfor den synlige kanten, eller så kan det være dårlig kontakt. Er den sprekt regnes det garantert som brukerfeil av butikken.

Lenke til kommentar
Kan godt være ødelagt kabel ja, da kan dette oppstå, og skal ikke komme av normal bruk heller, tyder på at det kan være feildesign som gjør at kabelen utsettes for mer slitasje enn den tåler over tid.

Men da vil trådstarter få det vanskelig med å få dekket denne skaden.

Hvordan skal han bevise at slitasjen skylles designfeil?

Lenke til kommentar
Det kan tyde på at det trykk- eller knuseskader og ikke grafikkort eller feil på LCD-panelet. Men kan selvfølgelig også være dårlig kontakt.

Har du mulighet til å poste et bilde av stripene?

Skal prøve på det, men må nok ordne litt med tegning. skal poste det så fort jeg har gjort det..

Lenke til kommentar
Det kan tyde på at det trykk- eller knuseskader og ikke grafikkort eller feil på LCD-panelet. Men kan selvfølgelig også være dårlig kontakt.

Har du mulighet til å poste et bilde av stripene?

Skal prøve på det, men må nok ordne litt med tegning. skal poste det så fort jeg har gjort det..

Her er et bilde + litt tegning på åssen skjermen ser ut.

post-159116-1226185999_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan overdreven magnetisme permanent skade LCD i det hele tatt?

Ser uansett ikke ut som en type feil som kommer av slag mot skjermen, synes det ser ut som slitasje av interne deler, evt døde kondensatorer i skjermkort. Hvis det er eneste argument butikken bruker burde du kunne be om dokumentasjon på hva grunnlag de sier det.

Lenke til kommentar
Kan virke som det er noe galt med kablene ja.

For skjermen har vel ikke fått stor kontakt med noe magnetiske greier?

Ikke noe kontakt med noe magnetisk nei og ikke vært i bakken. Brukt på skolen og jobben og hjemme, thats it.. Pc har blitt levert til nettbutikken for å se hva som var feilen, de sa at det var skjermen som var ødelagt + 600,- kr i faktura fra de som jeg ikke kommer til å betale. Når de sier at det er skjermen så stoler jeg på de tror jeg. Siste gang klagga jeg på en ting og de fant feil på HDD som jeg forresten bruker som en ekstern HDD.

Ser uansett ikke ut som en type feil som kommer av slag mot skjermen, synes det ser ut som slitasje av interne deler, evt døde kondensatorer i skjermkort. Hvis det er eneste argument butikken bruker burde du kunne be om dokumentasjon på hva grunnlag de sier det.

Kan godt scanne de papirene jeg har fått fra de. Kan dere lese.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det skader direkte skjermen. Men magnet kan skade andre deler som ødelegger bildet ihvertfall.

Jeg var smart en gang og la en laptop oppå noen store basshøytalere. Heldigvis var det en gammel drittmaskin. OG den fikk lignende streker som trådstarter har. Men de forsvant og kom. Iblant ble bildet helt dødt og.

Men jeg tror nok ikke at årsaken er den samme hos trådstarter.

Skann papirene du. Men husk å sensurer navn og slikt.

For om du kobler til ekstern skjerm, så virker bildet som det skal vel?

Lenke til kommentar

Hvis det blir bra bilde med ekstern skjerm koblet til så er det 95% sikkert at problemet ligger mellom intern skjerm og skjermkort, altså i kabelen.

Det skal forøvrig ekstremt kraftig magnetfelt til for å ødelegge noe i en laptop, i casen med laptop oppå basshøyttaler var nok heller problemet vibrasjoner enn magnetfelt.

Lenke til kommentar
Hvis det blir bra bilde med ekstern skjerm koblet til så er det 95% sikkert at problemet ligger mellom intern skjerm og skjermkort, altså i kabelen.

Det skal forøvrig ekstremt kraftig magnetfelt til for å ødelegge noe i en laptop, i casen med laptop oppå basshøyttaler var nok heller problemet vibrasjoner enn magnetfelt.

Nope. Den var avslått.

Så en laptop er faktisk mer sårbar enn man tror.

Men dette var uansett ikke årsaken til trådstarter.

Om maskinen er 4 år gammel, så finnes det sikkert billige delemaskiner til salgs på nett.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det skader direkte skjermen. Men magnet kan skade andre deler som ødelegger bildet ihvertfall.

Jeg var smart en gang og la en laptop oppå noen store basshøytalere. Heldigvis var det en gammel drittmaskin. OG den fikk lignende streker som trådstarter har. Men de forsvant og kom. Iblant ble bildet helt dødt og.

Men jeg tror nok ikke at årsaken er den samme hos trådstarter.

Skann papirene du. Men husk å sensurer navn og slikt.

For om du kobler til ekstern skjerm, så virker bildet som det skal vel?

Funker bra med eksterm skjerm, har kobla den til TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...