Gå til innhold

skjermen er ødelagt, pc`n er 4 år..


Anbefalte innlegg

Etter det jeg vet er det ikke noe som heter avkortning pga alder/slitasje i forbrukerkjøpsloven. Dvs. enten får du den reparert eller hevet kjøpet. Ved hevet kjøp tror jeg du får tilbake det du betalte uten avkortning. (Er jo ikke din feil at selger ikke velger å reparere fordi dette er dyrt...)

 

Edit: Er meget godt mulig at selger kan tilby deg en tilsvarende eller bedre (brukt eller ny) maskin som erstatning og dermed oppfylle sine forpliktelser. Men da har du jo oppnådd det du ville da også :-)

Endret av RonnyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir litt provosert av de i tråden som sier "er det noe vits å bråke om en så gammel maskin da" Faktum er at forbrukerkjøpsloven er krystallklar på dette området. 5 år ferdig diskutert! Ikke alle som gir opp og kjøper nytt med en gang noe feiler...

 

At en bærbar "detter fra hverandre" etter 3-4 år "normal" bruk stiller jeg meg undrende til. Hva menes da med normal bruk? Liggende løst i gymbaggen til og fra skolen, eller brukes det egen veske som ikke slenges rundt som en postpakke? Selv vil jeg definere normal bruk i å kunne åpne og lukke skjermen minst 5000 ganger uten problemer. Snitt på 3 ganger daglig i 5 år.

 

Hva er det med ordet vesentlig som er uklart? Så fremt det ikke eksisterer en høyesterettsavgjørelse på at en bærbar PC (stasjonær er en annen historie) skal vare i 5 år, så gir det rom for tolkning og diskusjon. Hvis du mener at loven er krystallklar utfordrer jeg deg til å bevise dette på en saklig måte, ikke bare komme med meningsløse påstander.

 

3 ganger daglig i 5 år eller 5 ganger daglig i 3 år... En bærbar PC har maks 3 års garanti/serviceavtale fordi den gradvis går i stykker etter dette. 3 år er ikke etter min mening vesentlig lengre enn 2 år. Personlig vile jeg vært glad for at det var skjermen og ikke harddisken som gikk i stykker.

 

Når det er sakt vil jeg påpeke at dette ikke handler om å gi opp ting som går i stykker, men etter min mening å trekke budskapet i forbrukerkjøpsloven to hakk for langt. Loven er til for å beskytte mot svindel, dårlige produkter og uforutsette utgifter. Ikke for å belaste butikken urimelig.

 

Uten å vite noe om trådstarters PC vil jeg også minne om at en billig (5000kr og mindre) PC består av de billigste og minst holdbare delene som blir produsert og ikke består kvalitetstester til høyere ytelse/levetid.

 

Fra forbrukerkjøpsloven §27:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Lenke til kommentar
Såfremt dette er et privatkjøp er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mht. har sakset følgende i fra forbrukerportalen mht. bevisbyrde:

"

Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel."

 

Dvs. det holder ikke for selger å påstå at du har mistet den i bakken uten at de kan bevise dette...

 

Takk for svare ditt RonnyG

 

Lykke til videre!

 

Edit: De må finne feilen for så å sansynliggjøre at dette må skyldes brukerfeil.

 

Takk for svare ditt RonnyG, men det er akkurat det som er problemet. De menner at jeg har behandlet pc dårlig og at jeg mista den i bakken. Pc har jeg aldri mista i bakken og menner at jeg har behandla pc ganske bra, den eneste er det vel ripper på lokken på pc`n. Men det kommer vel av at jeg har hatt meg meg rundt til kolen, arbeid,etc... Vet ikke om dere andre har det på pc deres eller om det er bare meg..?

 

takk

Lenke til kommentar

Jeg forventer egentlig ikke så mye av butikken, bare at de gjør noe som jeg som kunde blir til slutt fornøyd og de er fornøyd. Jeg er ikke ut etter å svindle de eller utnytte systeme, men har ikke lyst til å tape på kjøpe mitt. Om de vil gi meg en pc som koster 6-7K da jeg betalt for min 13k så er jeg meget fornøyd så lenge den har alt jeg trenger ( og det er ikke mye ).

 

Ser ut som jeg for meget bra med info her, takk for alle som tok seg tid til å svare på.

Lenke til kommentar
Såfremt dette er et privatkjøp er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mht. har sakset følgende i fra forbrukerportalen mht. bevisbyrde:

"

Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel."

 

Dvs. det holder ikke for selger å påstå at du har mistet den i bakken uten at de kan bevise dette...

 

Takk for svare ditt RonnyG

 

Lykke til videre!

 

Edit: De må finne feilen for så å sansynliggjøre at dette må skyldes brukerfeil.

 

Takk for svare ditt RonnyG, men det er akkurat det som er problemet. De menner at jeg har behandlet pc dårlig og at jeg mista den i bakken. Pc har jeg aldri mista i bakken og menner at jeg har behandla pc ganske bra, den eneste er det vel ripper på lokken på pc`n. Men det kommer vel av at jeg har hatt meg meg rundt til kolen, arbeid,etc... Vet ikke om dere andre har det på pc deres eller om det er bare meg..?

 

takk

 

Det holder ikke at de bare sier at "de mener" og ikke har bevis som backer dette opp. Dersom det er mindre riper som skyldes bruk som du nevner her mener jeg det ikke er nok til å si at pc-en har vært for røft behandlet. Tror nok at de må hoste opp en forklaring ala "skjermen virker ikke på grunn av at xxx (<-- putt inn elektronisk duppeditt) er ødelagt og det er ikke mulig at dette kan skyldes intern svik i komponent, men må skyldes ytre påvirkning".

 

Får du ikke et slikt svar ville jeg tatt saken opp med forbrukerrådet hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Såfremt dette er et privatkjøp er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mht. har sakset følgende i fra forbrukerportalen mht. bevisbyrde:

"

Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel."

 

Dvs. det holder ikke for selger å påstå at du har mistet den i bakken uten at de kan bevise dette...

 

Takk for svare ditt RonnyG

 

Lykke til videre!

 

Edit: De må finne feilen for så å sansynliggjøre at dette må skyldes brukerfeil.

 

Takk for svare ditt RonnyG, men det er akkurat det som er problemet. De menner at jeg har behandlet pc dårlig og at jeg mista den i bakken. Pc har jeg aldri mista i bakken og menner at jeg har behandla pc ganske bra, den eneste er det vel ripper på lokken på pc`n. Men det kommer vel av at jeg har hatt meg meg rundt til kolen, arbeid,etc... Vet ikke om dere andre har det på pc deres eller om det er bare meg..?

 

takk

 

Det holder ikke at de bare sier at "de mener" og ikke har bevis som backer dette opp. Dersom det er mindre riper som skyldes bruk som du nevner her mener jeg det ikke er nok til å si at pc-en har vært for røft behandlet. Tror nok at de må hoste opp en forklaring ala "skjermen virker ikke på grunn av at xxx (<-- putt inn elektronisk duppeditt) er ødelagt og det er ikke mulig at dette kan skyldes intern svik i komponent, men må skyldes ytre påvirkning".

 

Får du ikke et slikt svar ville jeg tatt saken opp med forbrukerrådet hvis jeg var deg.

 

kommer nok til å gjøre det hvis jeg ikke kommer noe sted med de. Har ikke en eneste bulk på pc og syns det er rart de menner at jeg har mista den på bakken. Men det ordne vel for snille gutter. :)

Lenke til kommentar
Hva er det med ordet vesentlig som er uklart? Så fremt det ikke eksisterer en høyesterettsavgjørelse på at en bærbar PC (stasjonær er en annen historie) skal vare i 5 år, så gir det rom for tolkning og diskusjon. Hvis du mener at loven er krystallklar utfordrer jeg deg til å bevise dette på en saklig måte, ikke bare komme med meningsløse påstander.

 

3 ganger daglig i 5 år eller 5 ganger daglig i 3 år... En bærbar PC har maks 3 års garanti/serviceavtale fordi den gradvis går i stykker etter dette. 3 år er ikke etter min mening vesentlig lengre enn 2 år. Personlig vile jeg vært glad for at det var skjermen og ikke harddisken som gikk i stykker.

 

Når det er sakt vil jeg påpeke at dette ikke handler om å gi opp ting som går i stykker, men etter min mening å trekke budskapet i forbrukerkjøpsloven to hakk for langt. Loven er til for å beskytte mot svindel, dårlige produkter og uforutsette utgifter. Ikke for å belaste butikken urimelig.

 

Uten å vite noe om trådstarters PC vil jeg også minne om at en billig (5000kr og mindre) PC består av de billigste og minst holdbare delene som blir produsert og ikke består kvalitetstester til høyere ytelse/levetid.

 

Fra forbrukerkjøpsloven §27:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Så fint at du hadde hentet ut lovteksten selv, så slipper jeg å leite det frem for deg.

Du er sikkert enig at en bærbar er ment å vare i mer enn 2 år? Da følger det automatisk med at reklamasjonstiden er 5 år.

 

Det finnes nok ikke mange produsenter som tør å gå ut med mottoet "Våre produkter er ikke ment å vare mer enn to år!"

 

Jeg kan jo også vise til mobiltelefon saken fra 2005:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1108458143.47

Vi er vel begge enige i at man kan forvente at en bærbar PC skal vare lengre enn en mobiltelefon?

 

edit: En annen sak som gikk til høyesterett: http://www.f-b.no/article/20070921/FORBRUK...42/1020/AKTUELT

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Hva er det med ordet vesentlig som er uklart? Så fremt det ikke eksisterer en høyesterettsavgjørelse på at en bærbar PC (stasjonær er en annen historie) skal vare i 5 år, så gir det rom for tolkning og diskusjon. Hvis du mener at loven er krystallklar utfordrer jeg deg til å bevise dette på en saklig måte, ikke bare komme med meningsløse påstander.

 

3 ganger daglig i 5 år eller 5 ganger daglig i 3 år... En bærbar PC har maks 3 års garanti/serviceavtale fordi den gradvis går i stykker etter dette. 3 år er ikke etter min mening vesentlig lengre enn 2 år. Personlig vile jeg vært glad for at det var skjermen og ikke harddisken som gikk i stykker.

 

Når det er sakt vil jeg påpeke at dette ikke handler om å gi opp ting som går i stykker, men etter min mening å trekke budskapet i forbrukerkjøpsloven to hakk for langt. Loven er til for å beskytte mot svindel, dårlige produkter og uforutsette utgifter. Ikke for å belaste butikken urimelig.

 

Uten å vite noe om trådstarters PC vil jeg også minne om at en billig (5000kr og mindre) PC består av de billigste og minst holdbare delene som blir produsert og ikke består kvalitetstester til høyere ytelse/levetid.

 

Fra forbrukerkjøpsloven §27:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Så fint at du hadde hentet ut lovteksten selv, så slipper jeg å leite det frem for deg.

Du er sikkert enig at en bærbar er ment å vare i mer enn 2 år? Da følger det automatisk med at reklamasjonstiden er 5 år.

 

Det finnes nok ikke mange produsenter som tør å gå ut med mottoet "Våre produkter er ikke ment å vare mer enn to år!"

 

Jeg kan jo også vise til mobiltelefon saken fra 2005:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1108458143.47

Vi er vel begge enige i at man kan forvente at en bærbar PC skal vare lengre enn en mobiltelefon?

 

edit: En annen sak som gikk til høyesterett: http://www.f-b.no/article/20070921/FORBRUK...42/1020/AKTUELT

 

I like it..! tusen takk for linken Rookie..!1

Lenke til kommentar
Jeg forventer egentlig ikke så mye av butikken, bare at de gjør noe som jeg som kunde blir til slutt fornøyd og de er fornøyd. Jeg er ikke ut etter å svindle de eller utnytte systeme, men har ikke lyst til å tape på kjøpe mitt. Om de vil gi meg en pc som koster 6-7K da jeg betalt for min 13k så er jeg meget fornøyd så lenge den har alt jeg trenger ( og det er ikke mye ).

 

Ser ut som jeg for meget bra med info her, takk for alle som tok seg tid til å svare på.

 

Du vil ha ny pc til 6-7k? Hvis pcn din er 4 år gammel vil en pc til 4-5k vær bedre en den du har i dag.

 

Jeg fikk forøvrig byttet skjerm på min Acer aspire 5600 for 2500,- på verksted for et par år siden..

 

Jeg mener også at en bærbar bør vare opp til 5år ved normalt bruk. Men da tror jeg det som menes som normal bruk er noe mer forsiktig en det som faktisk er normal bruk hos de fleste. Feks at pcn ligger i gymbaggen, eller at skolesekken hvor pcn ligger blir slengt litt hardt i gulvet osv.

 

Riper i lokket skal ikke skje ved normalt bruk, selv om det er ganske vanlig at en bærbar har riper i lokket.

Lenke til kommentar

Merker jeg blir veldig sinna når jeg leser slike tråder. Folk kommer og synser hit og dit. Bare for å ha sagt det så er endel av meningene har ikke verdt en dritt.

Om man synes en bærbar pc ikke bør vare i mer en 3 år gir jeg og andre en lang marsj i. Høyesterett har ved minst to anledninger slått fast at elektriske komponenter uten særdeles krav til vedlikehold skal ha 5 års reklamasjonsrett. Også kalt mobildommen og videospillerdommen. Ingenting tilsier at bærbare pcer kommer utenom her med unntak av batteriet.

 

Når det gjelder avskrivning av varens verdi så er det helt riktig at butikken kan gjøre det. Men da skal de og regne renter (statens satser) på kjøpssummen fra dagen den ble kjøpt. Veldig ofte så vil de ca gå opp i opp.

 

Grunnen til at det ikke finnes så mange høyesterettsdommen med slike eksempler er fordi bransjen vet de vil tape så de kvier seg for å gå til retten med slike ting, for da blir det satt presedens. Noe som gjør at de ikke kan si at den opg den varen har bare 3 års levetid. For det er mange som ikke orker å krangle og heller kjøper seg en ny PC.

 

I denne FTU saken så blir det ihvertfall slått fast at lomme-pcer skal ha 5 års reklamasjonsrett. her Dere må søke på saker fra før 2008 og nummeret 20060861

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar
Så fint at du hadde hentet ut lovteksten selv, så slipper jeg å leite det frem for deg.

Du er sikkert enig at en bærbar er ment å vare i mer enn 2 år? Da følger det automatisk med at reklamasjonstiden er 5 år.

Ser ikke poenget ditt, du forteller om klarhet og automatikk som om det sto svart på hvitt i loven. 3 år er etter min mening ikke vesentlig lengre enn 2 år. En sofa er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Det samme med en vaskemaskin. Dette er varer man blir overrasket om ryker før de er 7 år, og som har en potensiell levetid på 10-20 år.

 

De fleste leverandører gir 1 års garanti, med mulighet for betalt garantiutvidelse til 3 år. Dette indikerer at de har tro på at majoriteten av produserte PCer vil klare 3 år, men ikke stort lenger.

 

SmoPe:

Du har et poeng rundt at leverandører/butikker ikke tør trekke det videre. Rettsvesenet i Norge følger jo klart norske ønsker og prinsipper.

 

Er dog ikke helt enig i at man kan trekke alle vedlikeholdsfrie elektroniske komponenter i samme kategori. Mobiltelefoner og bærbare PCer har helt andre arbeidsforhold enn en videospiller (fuktighet, mobilitet, etc.). Har du noen link til info rundt videospillerdommen? Mange som argumenterer med den (gjaldt tydeligvis levetiden på elektroniske komponenter), men ingen steder som opplyser om den.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Så fint at du hadde hentet ut lovteksten selv, så slipper jeg å leite det frem for deg.

Du er sikkert enig at en bærbar er ment å vare i mer enn 2 år? Da følger det automatisk med at reklamasjonstiden er 5 år.

Ser ikke poenget ditt, du forteller om klarhet og automatikk som om det sto svart på hvitt i loven. 3 år er etter min mening ikke vesentlig lengre enn 2 år. En sofa er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Det samme med en vaskemaskin. Dette er varer man blir overrasket om ryker før de er 7 år, og som har en potensiell levetid på 10-20 år.

 

De fleste leverandører gir 1 års garanti, med mulighet for betalt garantiutvidelse til 3 år. Dette indikerer at de har tro på at majoriteten av produserte PCer vil klare 3 år, men ikke stort lenger.

 

SmoPe:

Du har et poeng rundt at leverandører/butikker ikke tør trekke det videre. Rettsvesenet i Norge følger jo klart norske ønsker og prinsipper.

 

Er dog ikke helt enig i at man kan trekke alle vedlikeholdsfrie elektroniske komponenter i samme kategori. Mobiltelefoner og bærbare PCer har helt andre arbeidsforhold enn en videospiller (fuktighet, mobilitet, etc.). Har du noen link til info rundt videospillerdommen? Mange som argumenterer med den (gjaldt tydeligvis levetiden på elektroniske komponenter), men ingen steder som opplyser om den.

 

 

Orker ikke kverrulere med deg om påstandene tidligere her, men for å sette dette i et perspektiv.

 

Om en skulle følge tankegangen din om garanti = varighet, så vil du kanskje forklare meg hvorfor mobiltelefoner en god stund hadde 1 år garanti, uten mulighet å utvide, og nå 2, mens Nokia i retten anslo levetiden til rundt 4 år, og at en fikk slått fast at den havner under 5 års delen, IKKE 2 års delen. Det slår en logisk brist i argumentasjonen din der.

 

Hvorfor du uansett i tråd bruker argumentasjon om hvordan en bedrift avskriver sine verdier, og kostnadsfører, noe som ofte kan være mer et resultat av ønske om å få avskrevet mest pga skattelette som en følge.

Dog sliter jeg med å se at bedrifter legger særlig mer enn 15 000 i mye av maskinene sine, så de trenger ikke avskrive maskinene da, siden verdi under 15 000 kan avskrives med en gang.

 

Når det gjelder kravene dine, faktisk så er det ikke stort verre enn å se på tilsvarende dommer, en skal ikke ha dom for en hver produktklasse som finnes, en kan faktisk anvende tidligere dommer selv om det handlet om en videospiller eller mobil i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Hva er det med ordet vesentlig som er uklart? Så fremt det ikke eksisterer en høyesterettsavgjørelse på at en bærbar PC (stasjonær er en annen historie) skal vare i 5 år, så gir det rom for tolkning og diskusjon. Hvis du mener at loven er krystallklar utfordrer jeg deg til å bevise dette på en saklig måte, ikke bare komme med meningsløse påstander.

Ordet "vesentlig" er ikke så vanskelig. Grunnen til at du ikke finner noen høyesterettsavgjørelse på at en bærbar PC skal vare i 5 år er fordi bransjen selv (produsentene) har tatt standpunktet at en bærbar PC har en forventet levetid som er vesentlig lenger enn 2 år.

 

Og hvorfor er stasjonær PC en annen historie? Det finnes ikke noen høyesterettsdom som sier at en stasjonær PC skal vare i 5 år heller.

Lenke til kommentar

Christian86:

Burde vel heller skrive budsjettere enn avskrive blant firmaer. Sier ikke at Garanti = Varighet, men at begge er involvert i samme formel.

Synes hverken videospillere fra 1990 eller mobiltelefoner reflekterer hverdagen til en bærbar PC, men det er min mening. Det jeg hovedsakelig kverulerer på er den kollektive oppfattelsen av at ting som KAN vare i litt mer enn 2-3 år automatisk har 5 års reklamasjonsrett.

 

TEE:

Hvis bransjen aksepterer en 5års levetid, hvorfor har trådstarter da problemer med butikker som krangler og finner på teite påstander om at defekt skyldes unormal slitasje?

 

En stasjonær PC har betraktelig bedre vilkår for å leve lengre. Derfor ønsker jeg å skille mellom bærbar og stasjonær. Det finnes også en rekke deler på stasjonære PCer (PSU, Harddisk, Minne som har 5 års garanti).

 

God natt, og ønsker trådstarter lykke til med prosessen videre.

Lenke til kommentar
Christian86:

Burde vel heller skrive budsjettere enn avskrive blant firmaer. Sier ikke at Garanti = Varighet, men at begge er involvert i samme formel.

Synes hverken videospillere fra 1990 eller mobiltelefoner reflekterer hverdagen til en bærbar PC, men det er min mening. Det jeg hovedsakelig kverulerer på er den kollektive oppfattelsen av at ting som KAN vare i litt mer enn 2-3 år automatisk har 5 års reklamasjonsrett.

 

TEE:

Hvis bransjen aksepterer en 5års levetid, hvorfor har trådstarter da problemer med butikker som krangler og finner på teite påstander om at defekt skyldes unormal slitasje?

 

En stasjonær PC har betraktelig bedre vilkår for å leve lengre. Derfor ønsker jeg å skille mellom bærbar og stasjonær. Det finnes også en rekke deler på stasjonære PCer (PSU, Harddisk, Minne som har 5 års garanti).

 

God natt, og ønsker trådstarter lykke til med prosessen videre.

 

Takk for det mr, det blir nok en laaaaaaaag prosessen..!

Lenke til kommentar

Åssen butikk var det som ikke følger forbrukerkjøpsloven? Kjekt for andre å vite.

 

Om butikken ikke ønsker å få maskinen reparert, så sender du klageskjemaet på forbrukerportalen.no og sender inn til FR.

 

Så lenge maskinen ikke er full av støv, eller har blitt utsatt for andre ting, så har du unasett ditt på det tørre.

 

Det er fast bestemt at en bærbar pc skal vare i minst 5 år. Det gjelder også mobiltelefoner og mp3-spillere.

Lenke til kommentar
Christian86:

Burde vel heller skrive budsjettere enn avskrive blant firmaer. Sier ikke at Garanti = Varighet, men at begge er involvert i samme formel.

Synes hverken videospillere fra 1990 eller mobiltelefoner reflekterer hverdagen til en bærbar PC, men det er min mening. Det jeg hovedsakelig kverulerer på er den kollektive oppfattelsen av at ting som KAN vare i litt mer enn 2-3 år automatisk har 5 års reklamasjonsrett.

 

TEE:

Hvis bransjen aksepterer en 5års levetid, hvorfor har trådstarter da problemer med butikker som krangler og finner på teite påstander om at defekt skyldes unormal slitasje?

 

En stasjonær PC har betraktelig bedre vilkår for å leve lengre. Derfor ønsker jeg å skille mellom bærbar og stasjonær. Det finnes også en rekke deler på stasjonære PCer (PSU, Harddisk, Minne som har 5 års garanti).

 

God natt, og ønsker trådstarter lykke til med prosessen videre.

 

*sukk*

At bransjen aksepterer det betyr ikke at enkelte mindre kompetente selger prøver seg, det er tross alt penger i bildet.

Er vel enda forhandlere av mobiler som ikke vedkjenner seg høyesterettsdommen heller.

 

 

på en annen side, når du sier:

Mobiltelefoner og bærbare PCer har helt andre arbeidsforhold enn en videospiller (fuktighet, mobilitet, etc.)

 

 

hvorfor sier du senere:

eller mobiltelefoner reflekterer hverdagen til en bærbar PC,

 

 

er du ikke enig med deg selv?

Lenke til kommentar
Hvis bransjen aksepterer en 5års levetid, hvorfor har trådstarter da problemer med butikker som krangler og finner på teite påstander om at defekt skyldes unormal slitasje?

En del butikker klarer ikke å få til gode nok avtaler med sine grossister eller produsenten direkte, og må derfor dekke kostnader vedr. reklamasjon selv. Når butikken ikke har noen de kan dytte kostnadene over til ved reklamasjon blir de straks vanskeligere å reklamere mot. Se på både Netshop og Komplett som eksempler på dette. På produkter hvor de har gode avtaler med produsent er det ikke noen problemer. På like produkter hvor det er snakk om egenimport eller ingen avtale med produsent blir de plutselig meget vanskelige.

 

På en ferdigbygget stasjonær PC er det forøvrig produsenten av PCen sin garanti som gjelder for produktet som helhet, så hvilke garantier du finner hos den enkelte komponentprodusent har lite å si da disse ikke kommer til å ta inn f.eks. en harddisk du har plukket ut av av din HP Pavilion.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Åssen butikk var det som ikke følger forbrukerkjøpsloven? Kjekt for andre å vite.

 

Om butikken ikke ønsker å få maskinen reparert, så sender du klageskjemaet på forbrukerportalen.no og sender inn til FR.

 

Så lenge maskinen ikke er full av støv, eller har blitt utsatt for andre ting, så har du unasett ditt på det tørre.

 

Det er fast bestemt at en bærbar pc skal vare i minst 5 år. Det gjelder også mobiltelefoner og mp3-spillere.

 

Hei, har ikke lyst til henge navn på butikken enda. For vente og se hva de kan gjøre for meg først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...