Gå til innhold

skjermen er ødelagt, pc`n er 4 år..


Anbefalte innlegg

Jeg har en pc som er snart 4 år, skjermen er ødelagt på min bærbar pc. ( pixel er ødelagt )

 

Spørsmål er hva skal jeg gjøre nå ? Vet at vi har 5 år reklamasjonsrett for sånn type varer, men hva burde en god service fra butikken burde gjøre for sine kunde?

 

Vet at pc`n er så pass gammel og det er mulig at de ikke har den type skjermen inn lenge. Hva nå, skal de reparere eller gi meg en ny pc? Eller er det snakk om kjøpe en ny pc, billigere fra samme butiken.

 

Hva hadde dere gjort hvis det hade skjedd med deg..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv om en pixel er ødelagt har du nok ikke mye til sak. Iso standarden for lcd skjermer sier at den kan ha et vist anntall døde pixler, flere enn en, og disse må ikke være for nærme hverandre. Noen produsenter har såkalt "zero-dead pixel" garatier, som sier at skjærmene deres ikke skal utvikle døde pixler på x anntal år. Men det er vanligvis på stasjonære skermer, altså liten sjangs.

 

Men, hvis du er ekstremt heldig og møter på noen i butikken som vikelig er fast bestemt på å gjøre deg glad kan det hende du får den reparert. Men det er ikke noen lov som sier at de må gjøre det.

 

Min forgje bærbare pc fikk etterhvert en pixelfeil (pixelen klarte ikke å vise alle fargene). ignorerte det etter beste evne til hele maskinen ble så gammel at jeg kjøpte ny.

Lenke til kommentar

En skjerm er ikke ødelagt hvis en pixel er død. Du må ha ganske mange døde pixler før man kan definere skjermen som defekt. Det finnes faktisk en egen ISO-standard for akkurat den saken. Tviler på at du kan håpe på ny pc, da den er såpass gammel og verdt relativt lite. Du har kanskje 5 års reklamasjonsrett, men om man kan kalle det produksjonsfeil er jeg ikke sikker på. Havner nok rett og slett under wear and tear-kategorien, altså at bruksmønsteret ditt har forårsaket de defekte pixlene.

 

Hvor mange døde pixler er det snakk om?

 

Jeg klarte faktisk å få liv i den ene døde pixelen på min stasjonære skjerm. Det var ganske enkelt egentlig. Ta en smartphone-penn (eller annen tynn, men butt plastpinne) og trykk forsiktig på den døde pixelen. Slå av skjermen mens du holder pennen på den døde pixlen. Trykk litt hardere inn, sånn ca så hardt at fargene vrenges når skjermen er på. Hold pennen inne i 2-3 sekunder under press, mens du slår på skjermen. Hold pennen ytterligere ca. 5sek. Sånn fikset jeg skjermen min. Måtte gjenta prosessen to ganger, men tilslutt virket den igjen =)

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Du kommer nok ikke langt grunnet en pixel feil.

Reglene for antall tillatte pixelfeil er generelt som følger:

Pixelfeil:

1024x768 - Antall pixler: 0,79Millioner, Godtatte defekte pixler: 2

1280x1024 - Antall pixler: 1,31Millioner, Godtatte defekte pixler: 3

1600x1200 - Antall pixler: 1,92Millioner, Godtatte defekte pixler: 4

2048x1536 - Antall pixler: 3,15Millioner, Godtatte defekte pixler: 6

Subpixelfeil:

1024x768 - Antall pixler: 0,79Millioner, Godtatte defekte subpixler: 4

1280x1024 - Antall pixler: 1,31Millioner, Godtatte defekte subpixler: 7

1600x1200 - Antall pixler: 1,92Millioner, Godtatte defekte subpixler: 10

2048x1536 - Antall pixler: 3,15Millioner, Godtatte defekte subpixler: 16

Lenke til kommentar

Som sagt, dette gjelder en bærbar pc. Det er flere stripper på skjermen, så det er ikke bare en vertikal strippe på skjermen. Det er flere på og hvis mann røre på skjermen så kommer flere. Det er nesten som en virus, den spred seg over helle skjermen.

Lenke til kommentar

sorry med dårlig ordspill, har kanskje ikke skrived alt riktig. Pc har vært hos de og jeg blei fakturert for jobben uten at de reparert noe. De mener at det er min feil og at pc har vært i bakken. Men det er ikke noe bulk eller noe som tyder på at pc har vært i bakken. Bare noe ripper på lokken og defekt på skjermen.

 

Jeg venter på svar fra de, de trodde ikke de hadde den type skjermen lenger så de skulle se hva de kan gjøre. Da spørs er hva som skjer videre og hva jeg kan egentlig kreve.

Lenke til kommentar

Takk, har kontakta de snillekim. Nå venter jeg bare på svar fra de.

 

Wibla jeg gidder det, min pc har alt jeg trenger og er fornøyd med den. Jeg betaler ikke 12 tusen for en pc som skal vare bare 4 år, da syns det er like greit å leie en pc på thorn. Der kan jeg bytte når jeg vil til en nyere bærbar.

 

Jeg har kobla bærbar til tv, det fungerer fint. Da regner med at det skjermen og ikke skjermkort eller HK. kan det stemme ?

Lenke til kommentar
Bruk og kast FTW? Jeg hadde selv ikke godtatt den fakturaen dersom jeg visste at pcen hadde blitt behandlet godt. Det er faktisk de som sitter med bevisbyrden i dette tilfellet.

Det er opp til kunden og sannsynliggjøre at det er en produksjonsfeil. Riktignok er det ikke strenge krav om bevis, men det er fortsatt kunden som sitter med bevisbyrden. Greit nok at norske forbrukere har gode rettigheter, men man er faktisk ikke helt fritatt for egne plikter.

Lenke til kommentar
Bruk og kast FTW? Jeg hadde selv ikke godtatt den fakturaen dersom jeg visste at pcen hadde blitt behandlet godt. Det er faktisk de som sitter med bevisbyrden i dette tilfellet.

Det er opp til kunden og sannsynliggjøre at det er en produksjonsfeil. Riktignok er det ikke strenge krav om bevis, men det er fortsatt kunden som sitter med bevisbyrden. Greit nok at norske forbrukere har gode rettigheter, men man er faktisk ikke helt fritatt for egne plikter.

 

Men hva gjør jeg da når de sier at jeg har mista pc i bakken ?? Det er ikke bulk på pc i de helle tatt, den eneste er at det er noe ripper på lokken.

Lenke til kommentar
Hva er det du forventer at forhandler skal gjøre her? Gi deg ny pc?

 

Når jeg kjøper meg bærbar til 5k eller 15k er den uansett ikke verdt mye etter 4-5 år.

 

Kjøper du deg en bærbar til 4k nå får du sikkert en som er bedre en den du hadde fra før.

 

forventer bare at de gjør opp for seg. Om det blir en ny pc eller om de reparere den, det er samme for meg. Syns du det er feil ?

Lenke til kommentar

Såfremt dette er et privatkjøp er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Mht. har sakset følgende i fra forbrukerportalen mht. bevisbyrde:

"

Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel."

 

Dvs. det holder ikke for selger å påstå at du har mistet den i bakken uten at de kan bevise dette...

 

Lykke til videre!

 

Edit: De må finne feilen for så å sansynliggjøre at dette må skyldes brukerfeil.

Endret av RonnyG
Lenke til kommentar
Hva er det du forventer at forhandler skal gjøre her? Gi deg ny pc?

 

Når jeg kjøper meg bærbar til 5k eller 15k er den uansett ikke verdt mye etter 4-5 år.

 

Kjøper du deg en bærbar til 4k nå får du sikkert en som er bedre en den du hadde fra før.

 

forventer bare at de gjør opp for seg. Om det blir en ny pc eller om de reparere den, det er samme for meg. Syns du det er feil ?

 

På bærbare maskiner synes jeg det er en smule urimelig å forvente at den er ment å vare _vesentlig_ lenger enn 2 år. Ingen seriøse bedrifter har mer enn 3 års avskriving på IT utstyr (lenger levetid er betraktet som en bonus). Også personlige erfaringer tilsier at en bærbar detter frahverandre etter 3-4 år med normalt bruk. Hardt bruk kan forkorte levetiden enda mer. Synes derfor at det blir litt skarpt å beskylde en butikk for å ikke gjøre opp etter seg når det blir diskusjon rundt en såpass gammel PC.

Lenke til kommentar

Dette gjelder privatkjøp og lovbestemte rettighter du har som forbruker. Så lenge levetiden forventes å være mer en 2 år har man 5 års reklamasjonrett. Forbrukere i Norge har meget sterkt vern/rett mht. dette. Butikken/bransjen liker dette selvfølgelig ikke men det er ikke forbrukers problem...

 

Litt OT:

Nå ligger det an til at EU vedtar ny lov mht. forbrukerrettigheter for privatkjøp som medfører bedre rettigheter for EU-borgere. Norge må trolig innføre denne loven pga. EØS. Denne ny loven gir forbrukere i Norge mye dårligere rettigheter enn eksisterende Norsk lov.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt provosert av de i tråden som sier "er det noe vits å bråke om en så gammel maskin da" Faktum er at forbrukerkjøpsloven er krystallklar på dette området. 5 år ferdig diskutert! Ikke alle som gir opp og kjøper nytt med en gang noe feiler...

 

At en bærbar "detter fra hverandre" etter 3-4 år "normal" bruk stiller jeg meg undrende til. Hva menes da med normal bruk? Liggende løst i gymbaggen til og fra skolen, eller brukes det egen veske som ikke slenges rundt som en postpakke? Selv vil jeg definere normal bruk i å kunne åpne og lukke skjermen minst 5000 ganger uten problemer. Snitt på 3 ganger daglig i 5 år.

Lenke til kommentar

ja, for all del, det er lov å prøve seg på en reklamasjon. Er ingen ekspert på forbrukerrettigheter, og er ikke sikker på hvordan oppgjøret blir. Kan tenke meg at butikk kanskje hever kjøpet, og at du får refundert det du betalte for maskinen, minus verditap over årene. Tviler på at du kan forlange kjøpesummen tilbake, da pc'n definitivt er godt brukt.

Så kanskje du får en 500-lapp eller no sånt tilbake, for tviler på at den er verdt særlig mye idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...