jmagnum Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Hei. Er det noen som vet om man kan kreve honorar dersom man har fått bildet sitt som hovedbilde i en artikkel på en nettavis (Bergens Tidende i dette tilfellet)? På forhånd takk. J Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det er i prinsipp snakk om et honorar på 1250 kroner (jmf. frilanssatsene). Jeg hadde forsøkt meg med å foreslå en tusenlapp. Få avier betaler frilanssatsene, men du kan absolutt prøve deg på en tusenlapp. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det enkleste for deg vil være å ta under 1000kr for det. Da slipper du og skatte av det, hvis det er første og siste gangen i år. Nå vet ikke så mye om midlene til BT, men du blir nok mer populær hvis du legger deg litt lavere enn satsene. Men for all del, ikke for lavt. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Nå er vel den grensa økt til 2000 så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Det er 2000 jeg får vite i min avis. Å legge deg litt lavt er en ting, men det avhenger av om du driver med frilansing, eller om du bare var på rett sted til rett tid. Dersom du skal frilanse for dem ber du om et tilbud, om ikke, foreslår du noe. Lenke til kommentar
jmagnum Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg var nok bare på rett sted til rett tid. Takk for tips=) Lenke til kommentar
jmagnum Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Forresten, er det forskjell i honorar om bildet er på nettavisen eller i papirutgaven? Det lå også som hovedsak på forsiden av bt.no i noen timer hvis dette kan styrke min sak..? Takk igjen. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Det er i prinsipp snakk om et honorar på 1250 kroner (jmf. frilanssatsene). Ifølge frilanssatsene er standardprisen nå 1450 kroner. Vet ikke om det praktiseres forskjellig på nett og på trykk dog. Endret 5. november 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Om bildet ble brukt uten samtykke så kan man fort kreve mer. Mange ønsker å fakturere dobbelt av frilanssatsene om slikt skjer, men dette er smak og behag. Er bildet blitt sendt til avisen og bildet blir brukt så er det vanlig å få noen form for honorar. Er avisen litt større så kan det fort vanke noen kroner, er det en mindre avis så kan man f.eks få noen flakslodd som betaling. Dette varierer litt selvsagt, evt avtal på forhånd før du gir aksept for bruk av bildet. Sønnen til en av gutta på jobben tok bilde med mobilen en gang og sende som mms til en av de større avisene, dette ble brukt i en hovedartikkel og tror han da fikk 2000 for bildet og tipset eller noe, dette gikk på automatikk for den store avisen. Prisen avhenger av bildekvalitet, hvor viktig hendelse ble fotografert og dermed hvor stor ble artikkelen for avisen. Stor artikkel om viktig sak = frilans satsene som standard. Er det bilde av en hestehov som har forvillet seg opp om høsten, så er det ikke akkuratt sensasjon. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 For meg høres det ut som om du har levert bildet til avisen og nå i ettertid lurer på om du kan få betalt for det. Spørsmålet blir da hva som ble avtalt da avisen fikk bildet ditt. Hva ble sagt når du gav fra deg bildet og hva ble sagt før dette? Dersom avisen spurte om de kunne få trykke bildet uten at pris ble nevnt, så tror jeg du stiller dårlig, med mindre avisen av eget tiltak velger å honorere ihht gjeldende sats. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 *snip* Mye sant, men bare for å klargjøre noe: - Så lenge bildet ditt er viktig nok er bildekvalitet helt uviktig. Innhold >> Kvalitet. Som en kuriositet var vel 37000 eller noe slikt det meste jeg hørte om som honorar på ett bilde i fjor. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 På BT sin tips-side står følgende: Alle bilder som benyttes blir honorert når de publiseres første gang. Deretter forbeholder BT seg retten til vederlagsfri publisering dersom ikke noe annet er avtalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå