Gå til innhold

Nikon D80 eller D90?


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å oppgradere til et av disse kameraene. Men klarer ikke å bestemme meg for om de 2500,- jeg må gi ekstra for D90 er verdt det. Muligheten for å filme vil jeg tvilsomt benytte meg av, men har litt sansen for automatisk støvfjerning på D90. Er det noen som kan fortelle meg om dette virker, eller kun er et pr stunt? Hvis det sparer meg for innsending av kamera, en gang i året, er vel muligheten stor for at jeg punger ut de 2500 ekstra for å få D90. Noen som har erfaring med dette systemet fra D300?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generell regel: hvis støvet sitter så hardt at det krever våtrens, så hjelper ikke den innebyggede støvrensingen. Da er det som oftest snakk om pollen eller annet "klissete" støv som ikke lar seg riste løs.

 

Det meste av annet støv får man vekk med en blåsebelg. Jeg har hatt D80 nå siden det kom på markedet, og har enda ikke hatt behov for våtrens.

 

Men D90 har en del andre bra egenskaper, blant annet bedre lysfølsomhet, mye bedre skjerm og raskere seriebilderate. Personlig synes jeg ikke D90 er så bra at det er verdt å bytte ut D80en med det, men skulle jeg begynt på bar bakke i dag er det god sjans for at jeg hadde startet med D90.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brydd meg om en slik funksjon som støvfjerning. Den er ikke verdt 2.500,-

 

Det som derimot er verdt 2.500 kroner, er den bedre sensoren som D90 har; der får du mindre støy på høy ISO enn med D80.

 

Andre ting som er kjekt med D90 som jeg synes er viktigere enn støyfjerning, er bedre skjerm (høy oppløsning), raskere skuddtakt (4.5bps kontra 3) og marginalt større søker. Noen vil sikker like ting som active D-lighting og 3D tracking utgaven av følgefokus.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sensoren i D90 er alene verdt prisforskjellen - og mere til. Det er himmelvid forskjell i egenskaper på høy iso (jeg forutsetter at egenskapene til D90 er like D300), og brikkens dynamiske omfang er vesentlig forbedret.

 

Støfjerningen fungerer faktisk forbløffende bra, og jeg setter stor pris på den, selv om det absolutt ikke er noen killer app. På D300 kan man stille den inn til å utføre rens hver gang du slår av kameraet, og jeg har aldri behøvd å rense kameraet etter at jeg aktiverte den funksjonen. Jeg regner med at man har samme mulighet på D90. Blåsebelgen Sutekh snakker om ligger i baggen min og morkner.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Blåsebelgen Sutekh snakker om ligger i baggen min og morkner.
Det gjør vel strengt tatt min også :p Jeg har vel totalt sett hatt bruk for den et titalls ganger, og da som oftest til å fjerne støv fra mattskiven eller bakre linseelement på objektiver, ikke sensoren.

 

Men støvrensing er vel litt som UV-filter, noen liker å ha det ;)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme dilemma som deg - men endte opp på D90. Lurt å være sikker når du bestemmer deg, så du ikke kjøper D80 og tenker faen, skulle heller hatt D90. Så ender du opp med å selge D80 og kjøpe D90 likevel.. Jeg er kjempefornøyd med min D90 - mitt første speilreflekskamera. Anbefaler den sterkt! D80 er nok et kjempekamera det og, kjenner flere som har det + D70 som er fortsatt er fornøyde den dag i dag! :)

Lenke til kommentar
Jeg var i samme dilemma som deg - men endte opp på D90. Lurt å være sikker når du bestemmer deg, så du ikke kjøper D80 og tenker faen, skulle heller hatt D90. Så ender du opp med å selge D80 og kjøpe D90 likevel.. Jeg er kjempefornøyd med min D90 - mitt første speilreflekskamera. Anbefaler den sterkt! D80 er nok et kjempekamera det og, kjenner flere som har det + D70 som er fortsatt er fornøyde den dag i dag! :)

 

Akkurat den tanken har slått meg også, så jeg ender nok med D90.

Lenke til kommentar

Bra, du kommer ikke til å angre ;D De selger D90kit på komplett til rett under 9000 kr. 200 kr billigere enn når jeg kjøpte på xd.no for noen uker siden :) Det jeg har fundert litt på nå er om jeg skulle kjøpt hus + annet objektiv. Men er veldig greit å ha kit-objektivet å leke seg med i starten. Har lyst på Lensbaby 3g + Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM eller Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED etterhvert også.. :) Men alt til sin tid. Må prioritere ;)

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar

En annen nyttig funksjon som du av og til kan få bruk for er Liveview. Jeg har brukt den et par ganger, for eksempel da jeg måtte stå med fjernkontrollen i den ene hånda og en lyskilde i den andre. Batteritiden skal visst også være bedre på D90.

 

Hvis du vil slippe å bestille kameraet på nett, eller hvis du er utålmodig som meg, kan du jo stikke på Japanphoto. Der selger de den til 9000 kr. Den er en EU-modell og manualen følger med på CD eller finnes på internett. Det var like greit å lese den som PDF fordi den er på 300 sider. Så sparte jeg de trærne i regnskogen :p

 

Edit: Jeg lette på dpreview for å se hvor jeg hadde lest at den hadde bedre batteritid. Det var visst på dinside jeg så det. D90 skal kunne ta 850 bilder mot 600 bilder på D80.

Endret av bb79
Lenke til kommentar
Synes det er merkelig at ingen har nevnt videofunksjonen i D90.

Den har riktignok sine svakheter, men har og muligheter ingen andre videokameraer har i den prisklassen. Selv skulle jeg gjerne hatt video i mitt D700.

 

Har bestilt D90 fra Japan Photo. Videofunksjonen var ikke avgjørende, men fant ut at det var for mange plusset til at jeg "turte" å kjøpe D80. Bestilte kun kamerahuset og skal bruke et Tamron objektiv på det. Men antar at jeg oppgraderer til et Nikon VR objektiv med tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet ut videofunksjonen så mye, men kommer nok til å teste det mer ut når jeg skal på Emirates og se Arsenal-Dynamo Kiev i slutten av mnd.. Det som er kjipt er at du må fokusere selv, ikke noe autofokus på videofunksjonen. Sånn at det blir litt unødvendig bevegelse av kameraet som påvirker filmsnutten osv. Men ellers er det veldig bra bilder og har sett eksempel på hvordan VR i objektivet stabiliserer bildet under gange f. eks, kontra minus VR. Og med ulike objektiver kan man få morsomme videosnutter, f. eks med en fisheye eller lensbaby! ;)

 

Sjekk denne linken: D90 | D-Movie

Endret av vimsejenta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...