Gå til innhold

vga vs dvi?

Chiobe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg satt for en stund tilbake på en laptop med docking, som hadde en dvi port og en vga på to identiske skjermer.

VGA skjermen så helt grøtete ut i forhold til DVI skjermen. Jeg vil si at det definitivt er en merkbar forskjell ja!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

På min 22" har jeg brukt VGA/Analog uten jeg visste det.

Har alltid trodd det var DVI, men fant for litt siden ut at det var VGA, fordi skjermkortet jeg har nå støtter ikke DVI (vet det er veldig gammelt).

Du merker ikke så mye forskjell, men det er litt, så hvis du kan velge, velg DVI

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er en forskjell, og DVI er alltid bedre (siden det vil gi 0% tap i bildet). Det sagt, så er forskjellen liten, spesiellt om det er snakk om en kort kabel på eksempelvis 2 meter eller kortere. Da vil det være vanskelig å se forskjell selv i en side-ved-side sammenligning på de fleste skjermer, så i praksis merker du ikke forskjell ved midnre kabelen er veldig lang, men DVI er alltid best så bruk det om du har den muligheten, men ikke stress over at du ikke har DVI.

Forskjellen blir større jo større oppløsning skjermen har også. på 24tommer og større så ville jeg annbefalt å bruke DVI.

Det største praktiske fordelen med DVI er nok hovedsakelig det at du slipper å kalibrere så mange ting. på DVI vil alltid bildet være perfekt ut i kantene og med 1:1 pixel tildeling. Det er fint for perfeksjonister, selv om auto-kalibrering på VGA ofte gir mye det samme resultatet i praksis.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...