Gå til innhold

Hvordan ta bra bilde med Fujifilm f40 fd

Anbefalte innlegg

Trenger konkret hjelp til følgende. Jeg har pga liten kunnskap lett for å bruke auto på mitt Fujifilm f 40 fd kamera når jeg tar bilder. Når jeg tar bilder der vi har flomlys,dvs på en fotballkamp så blir bildene mer eller mindre svarte eller veldig dårlige. Jeg veit at jeg ikke kan få de helt toppers,men litt bedre bør jeg klare med mer riktig innstilling. Når det gjelder innebilder har bildene en tendens til å bli litt uklare, spes hvis en har litt lys i bakrunn/ovenifra. Er det noen som kan konkret si hva som kan hjelpe meg.Har liten peiling og må ha alt inn med teskje. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg.

Endret av Titten Tei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innebildene dine blir uklare pga mangel på lys. For å kompansere for dette velger gjerne kameraet lengre lukkertid (i tillegg til større blenderåpning og høyere ISO). Ved lukkertider på noe særlig lengre enn 1/30 er det vanskelig å holde kameraet stabilt, særlig et kompaktkamera.

Har du prøvd blits eller stativ (eventuelt legge det på et bord eller noe)?

Blits vil fryset motivet bedre, men det ser jo ikke alltid like fint ut med direkte blits fra kameraet. Et stativ vil hjelpe deg med å holde kameraet i ro, men det vil ikke hjelpe om det er et bevegelig motiv.

Er det noe du lurer på angående lukkertid, ISO og blenderåpning finner du masse info på forumet.

Det andre problemet ditt må jeg inrømme at jeg ikke skjønte helt. Går det an å få se et eksempelbilde?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Hei, har dette kameraet selv (og forgjengeren F10), og jeg har tatt mange gode bilder med dette kameraet, men jeg må si meg mye mer fornøyd med forgjengerens automatikk. Det er fordi, som du kanskje merker, F40fd i AUTO-modus kjører ISO på 1600 så fort det er dårlig lys. Og bilder tatt på 1600 ISO ser bare for jævlige ut :(

Letteste måte å ta bedre bilder på med F40 er å sette den i M (manuell). Ikke bli redd av det, funker akkurat som AUTO, bare med mer muligheter.

Deretter kan du gjøre følgende for å få bedre bilder i lite lys:

* sett ISO-en på 800. Ta et bilde og se om du synes det er for mye støy. Er det for mye støy i bildet, sett det på 400.

* støy virker mindre sjenerende i svart/hvitt, så du kan prøve høyere iso i den modusen ...

* Sett kameraet på en stabil flate når du tar bilder. Tar du bilder av en kamp kan du f.eks. støtte kameraet på seteryggen foran. det vil gi enormt mye klarere bilder, fordi du ikke rister på kameraet.

* ikke zoom. kameraet ditt har på vidvinkel en blender på 2.8. når du zoomer inn på nytt blir blenderen mindre, og i værste fall slipper bare en fjerdedel av lyset inn. det betyr lengre lukkertid = uskarpe bilder pga risting.

Et siste triks jeg pleier å bruke når jeg skal ta bilde av ting om kvelden (ved hjelp av lang lukkertid/nattmodus) er å sette på 2-sekunders selvutløser. Du stiller da inn kameraet på det du vil ta bilde av, trykker på utløseren, og så vil kameraet være helt rolig når bildet blir tatt. Da slipper du at du vipper kameraet i det du trykker ned knappen. Forutsetter seff at du har kameraet på en stabil flate!

Dette bildet (av nyttårsraketter) er tatt med F10 med et par sekunders utløser, og det er helt skarpt. Så det går an ;)

Det er bare lukkertiden som bestemmer om ting i bevegelse ser skarpe ut eller ikke. Så selv om kameraet ditt står helt stille når bildet blir tatt så vil du se "spøkelsesslør" etter folk i bevegelse om du har lang lukkertid. valget står da mellom to onder:høyere iso eller flash. be heller folk stå i ro enn å gå dit :D

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Om bildet er for lyst/mørkt kan følgende hjelpe:

Er det for lyst, sikt på et lysere område i bildet, trykk utløserknappen halvt ned, rekomponer bildet, og trykk helt ned.

Er det for mørkt, sikt på et veldig mørkt sted i bildet, ...

Lyssensoren blir lett lurt av veldig mye sterkt lys i enkelte deler av bildet, og da må du hjelpe til litt. Sitt bare hjemme i godstolen og prøv ut. Du lærer *masse* av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...