Gå til innhold

hvilket yrke gir 450k + lønn?

michael691

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jobbetid er 1 mnd på og 1 mnd av. Så jobber man 1 mnd overtid.

mnd 1. 30.000 kr. Mnd 2 (overtid 100% pluss 30.000 kr som man uansett skulle ha) 90.000 kr. mnd 3. 30.000 kr.

Hvordan får du 30K i grunnlønn med 100 % overtid til å bli 90K? Blir det ikke 60K? Uansett er det ikke bra å basere inntekten sin på overtid. Overtid er en godtgjøring for at du bruker fritiden din på jobb, fritid bør være hellig. Det går jo selvfølgelig fint for en periode, men husk på at du ikke kan forhandle lønn basert på overtidstimer.

Joda du har rett med at 100% av 30k er 60k. Men så har man krav på 30k siden man egentlig skulle ha fri.

Før går man 1:1 så har man feks 30k når man jobber på båt og 30k når man ikke jobber.

Bruker du da din fritid på og jobbe så skal man sefølgelig ha de 30k som du har krav på pluss 100% overtid på lønn. Altså 100% av 30k. Det blir da 90k totalt. håper du skjønner hva jeg skal frem til.

Si man har 30k i mnd. Det blir da 360k i året. Men man jobber da 4 mnd overtid.

30k x 4 x 100% = 240k. =240k + 360 k = 600k på et år.

så jobber man 100% overtid. Altså ute på båt hele året blir lønnen.

360 x 100% + 6 mnd ("betalt ferie") = 900k

(Minus fradrag man har på 150k fra 2009 = 750k skattbar lønn. så kommer jo andre fradrag i tillegg!)

Andre yrker er feks skippselektrikker. Tjener da 550k nyutdannet i Statoil. Går da 2:4. 2 uker på og 4 uker fri.

Jobbe jo da kun 4 mnd i året før den lønningen! (2 uker på 4 av = 4 uker på = 8 uke av = 1 mnd på =2 mnd. Og da skulle det stemme fint med 4 mnd jobbing.)

Går man 2:3-2:4 så blir jo lønnen enda bedre.

Lenke til kommentar
Ingen her som nevner plattform da, oljeindustrien er vel det som betaler mest... vaskere på plattform tjener ca 450 K i året. Jobber du da som fagmann eller ingeniør så blir vel lønnen 6-700 K ++

I tillegg har man MYE fri.....

skippselektrikker jobber også på plattform. Samme utdanning.

Før det meste er det lavt utdannete personer på plattform. Er ikke mange ingeniører ute. Dem jobber hovedsaklig på land fikk jeg opplyst fra StatoilHydro. Skal man ha ing utdanning så er petrolium utdanning det lureste fikk jeg høre.

Lenke til kommentar
Joda du har rett med at 100% av 30k er 60k. Men så har man krav på 30k siden man egentlig skulle ha fri.

Den er god. Forstod det som at du mente man fikk 200 % for å jobbe overtid i på-ukene. Men denne lønnen beror seg på overtid da, og overtid er dessverre ikke noe man kan regne som fast inntekt.

Ingen her som nevner plattform da, oljeindustrien er vel det som betaler mest... vaskere på plattform tjener ca 450 K i året. Jobber du da som fagmann eller ingeniør så blir vel lønnen 6-700 K ++

Konkurransen for å jobbe med servicearbeid (ikke teknisk service) på oljeplattform er temmelig høy. Virker som kontakter og tilfeldigheter avgjør mer enn utdanningen. Det virker også som et temmelig stort sjansespill å utdanne seg innen et lavtlønnet yrke i håp om å tjene bra på plattform.

Lenke til kommentar

Når du tenker på pilot, tenker du på pilot i forsvaret eller trafikkflyver. Husk at det er ganske hardt og bli pilot i forsvaret, når du starter utdanninga vet du ikke hvor du havner. Kansje du har lyst til å bli jagerfly pilot, så havner du som herckules pilot oppi nord. Jeg skal hvertfall satse på trafikkflyver, utdanninga kan koste endel, men jeg tror det er verdt det.

Lenke til kommentar
Når du tenker på pilot, tenker du på pilot i forsvaret eller trafikkflyver. Husk at det er ganske hardt og bli pilot i forsvaret, når du starter utdanninga vet du ikke hvor du havner. Kansje du har lyst til å bli jagerfly pilot, så havner du som herckules pilot oppi nord. Jeg skal hvertfall satse på trafikkflyver, utdanninga kan koste endel, men jeg tror det er verdt det.

Trafikkflyver utdanning holder jeg på med litt sånn på siden av alt annet. Vert i usa og unnagjort noe. Skal vel tilbake til sommeren og ta resten.

Saken er at utdanningen fort koster 5-700k. Lån må man til banken og få. Dette er VANSKELIG (hvis man ikke er Nordea kunde :p ). Her må du ha pant i hus, sikker betalingsplan. Må betale rente av låne selv når du studerer i USA og da har man ikke inntekt, kun utgifter. Så er et fint puslespill som skal på plass.

I tilleg er det vanskelig og starte på utdanningen no pga finanskrisen. Bankene vile helst ikke låne ut peng til sånn utdanning pga markede er så ustabilt osv. Høy rente må du regne med selv om boliglånsrenten går ned.

Jeg var heldig og sitter med en god avtalle som gjør at jeg har max 4% rente. Dagens rente på samme type lån må man regne med ca 9&! Så anbefaler og se nermere på flygerutdanning på UiT eller i sverige og danmark. Skolen i danmark koster penger men er bra. Hadde en avtalle med Sterling men dem er konk no så får se hva som skjer der. Er foresten godkjent av SAS den skolen. Det vil si at har du studiekompetanse med snitt på 4.5 (ca krav i SAS her i norge etter det jeg fikk opplyst) så kan man starte rett i jobb i SAS uten og samle masse timer som instruktør i usa til fattigmanslønn.

Lenke til kommentar

"...så kan man starte rett i jobb i SAS uten og samle masse timer som instruktør i usa til fattigmanslønn...."

Akkutat den delen av reklamen fra komersielle flyskoler bør andre som leser dette ta med en klype salt.

Forøvrig har den sist ansatte flygeren i SAS vært der i over 10 år nå, hvilket personalavdelingen sikkert kan bekrefte overfor alle med sånn "godkjenning".

Regn med fattigmannslønn i USA og deretter fattigmannslønn i Norge, hvis du i det hele tatt får jobb.

Den som ikke kommer in på UiT eller i forsvaret, eller ikke ønsker å velge disse alternativene, bør droppe flygerutdannelse.

Endret av Morro
Lenke til kommentar

Foreslår dataingeniør, hvis du liker å jobbe med data dessuten er lønnen veldig bra for ingeniører generelt og etterspørselen vil stige i fremtiden.

Ellers ville jeg anbefalt å bli politi. Ikke høy lønn i starten, men du har stor mulighet til å bygge deg opp i politivesenet og kan bygge deg oppover samtidig som lønnen da øker. :yes:

Lenke til kommentar

Nåja. Stort sett er det veldig dårlig lønn i politiet, selv om du går aldri høyt.

Forsvarsansatte ligger faktisk på ca. 100'000 mer i snittlønn enn resten av de offentlige ansatte med tilsvarende utdannelse. Det vil si, mulig det var ansatte i hæren som gjorde det, men jeg leste i alle fall at enten ansatte i hæren eller forsvaret sett under ett tjener ca. 100'000 mer enn andre offentlige ansatte. Stort sett kommer dog dette av tillegg, fordi forsvaret er unntatt fra en god del arbeidstidsbestemmelser osv., som gjør at forsvarsansatte ofte tvinges til å jobbe litt mer enn 37,5 timer i uka.

Men for å få kombinasjonen god lønn + action, så er det lite som slår forsvaret.

Lenke til kommentar
Jeg må søke på VG1 neste år og vil gjerne høre hva som gir mest lønn av yrker innen action. Har skrivd om dette før men har aldri fått konkrete svar. Bare ot.

Jeg kunne gjerne ha jobbet i:

forsvaret

politi

ambulansesjåfør

pilot

dykker

PC/IT

store maskiner

and so on..

Har dere no jobb å anbefale jeg kan lese gjennom og tenke ut osv? Og helst med god lønn.

Takker.

Faren til en kompis av meg tjener ca. 1 mill. Han er Pilot.

Det var hvertfall det han sa ;)

Lenke til kommentar
Jeg må søke på VG1 neste år og vil gjerne høre hva som gir mest lønn av yrker innen action. Har skrivd om dette før men har aldri fått konkrete svar. Bare ot.

Jeg kunne gjerne ha jobbet i:

forsvaret

politi

ambulansesjåfør

pilot

dykker

PC/IT

store maskiner

and so on..

Har dere no jobb å anbefale jeg kan lese gjennom og tenke ut osv? Og helst med god lønn.

Takker.

Faren til en kompis av meg tjener ca. 1 mill. Han er Pilot.

Det var hvertfall det han sa ;)

Vel, det er som pilot i "de store selskapene". Den nyeste piloten i SAS ble ansatt for 10 år siden. De fleste piloter tjener ikke så veldig godt.

Lenke til kommentar

Tenkt på ROV Pilot? Altså styre fjernstyrte miniubåter i subsea verdenen. Faget heter Fjernstyrte Undervannsoperasjoner og er meget spennende. På www.oof.no er opplæringskontoret for lærlingene som tar dette faget, der står det en del nyttig info.

Alt du trenger er åt ta VG1 Elektro - VG2 Automatikker - 2.5 Læretid med Fjernstyrte Undervannsoperasjoner. Du vil da få jobb på båt i Nordsjøen visst du søker firma i Norge og ha 4 uker fri og 2 uker jobb. Lønnen som fagarbeider vil blir det du sikter til og du kan ta videre utdannelse de ukene du har fri, dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jepp, det stemmer. Kullet får tildelt praksisplasser (gjerne 2 på hvert sted) og så ordner man seg innad i kullet ift. hvem som skal hvor... En del av disse får bli på enhetene de havner på i pliktperioden (3 år), mens andre blir utplassert ...

Avinor er dog ikke urimelige, så dersom man gir indikasjoner om at man gjerne vil til Haugesund istedenfor Alta (de behöver folk begge steder) så blir man fort plassert i HD, pga. da vet også Avinor at man gjerne blir der en stund, noe som skaper stabilitet.

/TH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...