michael691 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Jeg må søke på VG1 neste år og vil gjerne høre hva som gir mest lønn av yrker innen action. Har skrivd om dette før men har aldri fått konkrete svar. Bare ot. Jeg kunne gjerne ha jobbet i: forsvaret politi ambulansesjåfør pilot dykker PC/IT store maskiner and so on.. Har dere no jobb å anbefale jeg kan lese gjennom og tenke ut osv? Og helst med god lønn. Takker. Endret 4. november 2008 av Arild_Banankake Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Pilot gir mer enn 450k. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Pilot gir mer enn 450k. Du svarer alltid på trådene mine Takker. I will look it up. Noen andre forslag også? som kan slå pilot perhaps =D Lenke til kommentar
esop Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Elektrofag -> Flyfag -> Lærling i Forsvaret. Der kan du utdanne deg til yrker med meget god lønn. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Elektrofag -> Flyfag -> Lærling i Forsvaret. Der kan du utdanne deg til yrker med meget god lønn. Ooh. forsvargasm Takk igjen kan du spesifisere åssen yrker? eller ''hovedyrkene'' i forsvaret Lenke til kommentar
esop Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Elektrofag -> Flyfag -> Lærling i Forsvaret. Der kan du utdanne deg til yrker med meget god lønn. Ooh. forsvargasm Takk igjen kan du spesifisere åssen yrker? eller ''hovedyrkene'' i forsvaret Etter flyfag kan du bli flymotrormekaniker på flyene forsvaret har, du kan bli avionikker(elektronikk) , du kan jobbe med struktur (skroget). Det er vel det jeg kommer på sånn med en gang. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Dessverre så er ikkje action yrker spesielt godt betalt, blålys etatane har ikkj esærlig høg lønn men har derimot eit spennande arbeidsmiljø. Utenom pilot så er vell entrepenør med store maskiner dei to einaste yrka som du lista opp med muligheiter for 450k+ i året. 450 000 er foresten eit høgt beløp, kva slags tidslinje ser du for deg å ta for å oppnå denne lønna? 1år?, 10år?, 50år? Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 "Store maskiner" som kranfører er et yrke hvor man lett tjener 450K+ i året. Kranføreren kan være den viktigste på en arbeidsplass, en dyktig kranfører kan spare selskaper for millioner og de blir derfor lønnet der etter. Som IT-konsulent eller driftsingeniør kan du tjene bra, og alle yrkesgrenene du har listet opp har muligheter for lederjobber med de goder og ansvar som følger. De yrkene du har listet opp gir deg altså i grunn like gode muligheter til å tjene bra: Du vil alltid få den lønnen du er verdt, uansett yrke du starter i. Jeg ville anbefalt deg å utdanne deg til det du har lyst til å drive med, ikke det du tjener mest på. Om du kunne tjene 1 million i året resten av ditt liv ved å bære en bøtte vann frem og tilbake mellom to bygg i åtte timer, hadde du tatt jobben? Eller ville du valgt en jobb som utfordrer deg og du trives i til 350K i året? Penger er på ingen måte alt. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg finner ikke ut hva jeg vil Først var det pilot, så brannmann så politimann osv. Det er masse jeg vil Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Hvis det er så viktig for deg å tjene bra kan du nok slå fra deg både politi og brannmann med en gang xP Endret 4. november 2008 av Chaalex Lenke til kommentar
esop Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 De fleste statsbetalte yrker er dårlig betalt. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Dessverre så er ikkje action yrker spesielt godt betalt, blålys etatane har ikkj esærlig høg lønn men har derimot eit spennande arbeidsmiljø. Utenom pilot så er vell entrepenør med store maskiner dei to einaste yrka som du lista opp med muligheiter for 450k+ i året. 450 000 er foresten eit høgt beløp, kva slags tidslinje ser du for deg å ta for å oppnå denne lønna? 1år?, 10år?, 50år? Så langt som mulig Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Snakk med folk, prøv litt forskjellige yrker som sommerjobb, så avtjen verneplikten din mens du tenk litt på saken. Etter det kan du ta et år på folkehøgskole for å få noen andre impulser. Det er jo ikke slik at du må bestemme deg for hva du skal gjøre med resten av livet ditt i dag, som regel ender man opp på et helt annet sted enn man starter. Jeg ville bygge broer når jeg gikk på vgs, i dag jobber jeg med it og markedsføring. Om man skal gjøre det godt i staten må man nok opp i lederstillinger eller i jobber med ekstraordinært tillegg som utenlandstjeneste e.l. Etter min erfaring er riktignok ikke staten den mest utfordrende arbeidsgiveren da de mister mange dyktige ressurser til privat sektor (mye siden de ikke er konkurransedyktige lønn, men også nettopp utfordringer - en ond spiral). Tipset om utdanning i forsvaret er forresten meget kurant. Da slipper du studielån og du får et spennende annerledes miljø å lære i, dessuten får man god selvinnsikt av å ligge i en myr og fryse. Forøvrig er toppskatten per dags dato på 420K, så om du tjener 420 eller 450 sitter du igjen med omtrent det samme. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Piloter tjener ikke nødvendigvis 450K eller mer i året. I de litt større, kommersielle selskapene kan man nok tjene såpass og mye mer, men i de mindre som Widerøe og andre lignende selskaper i Norge samt utlandet så tror jeg man kan tjene noe mindre, iallfall de første årene. Men klart, så kommer jo diverse tillegg og eventuell overtidsbetaling. Esop, staten er egentlig ikke så ille når det kommer til lønninger, iallfall innen del felt. Tror det kan være litt "verre" i kommunene dog, spesielt skolesektoren og helsesektoren. Det er en del yrker hvor man kan tjene fra 450K og langt mer. Men for en stor del av dem går det ikke kun på skolegang og bransje, det går også mye på erfaring, alder og kompetanse. IT, både drift, arkitektur og programmering, kan være et godt utgangspunkt, men vit at de fleste jobber noen år og bygger opp erfaringer før de kan kreve litt i lønn. Som politi kan man tjene bra, hvis man jobber mye overtid og/eller er i en spesielt operativ avdeling som driver med litt spesielle ting. Forsvaret kan kanskje være et fint sted, spesielt dersom du tar utdannelse der og blir befal på et litt høyere nivå. Sjøkrigsskolen kan nok anbefales der. Så har vi jo alltids også spesialstyrker som MJK, HJK og FSK. Men der skal du være noget spesiell, både fysisk og psykisk, før man får tilbud om utdannelse og videre kontrakt. Dykking samt arbeid med store maskiner er jo noe man har bruk for i nordsjøen. Dersom dette er interessant, ville jeg sjekket ut diverse maritime skoler, både VGS'er og høgskoler, og sett hva de har å tilby. Hvis du er en flink kommunikator og kan snakke for deg, er kanskje en karriere innen salg og markedsføring noe for deg. Eventuelt akskjer og eiendom. Men mye usikkerhet her, spesielt i disse tider. Jeg vil egentlig råde deg til å ikke kun se på lønn, men også noe du trives med. Husk også at det i alle jobber kan være en del ting som ikke er så morsomt å drive med, men heldigvis ( forhåpentligvis? ) også mye som er interessant. Endret 4. november 2008 av LioKaiser Lenke til kommentar
esop Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Men hvis vi svare litt mer konkret på spørsmålet hans? Det han lurte på var hvilken linje han skulle søke til neste år? Kan jo legge ut hva du må gå for å kunne jobbe med de forskjellige yrkene? Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Men hvis vi svare litt mer konkret på spørsmålet hans?Det han lurte på var hvilken linje han skulle søke til neste år? Kan jo legge ut hva du må gå for å kunne jobbe med de forskjellige yrkene? Om du vil ha en konkret linje på VGS som gir det beste utgangspunktet for en høgtlønnet stilling senere i livet, er nok økonomisk allmennfag (blåruss) med fordypning i matte, fysikk og kjemi et av de beste utgangspunktene. Endret 4. november 2008 av cbastus Lenke til kommentar
kvantefysikk Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Lege, sivilingeniør i privat sektor samt f.eks. artikekt og ulike ingeniører i privat sektor. For eksempel. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Her har du min geniale plan jeg har tenkt ut før alle dere som lurer på hva man skal gjøre før og tjene godt mens man får høy utdanning. Steg 1. Vgs. Kokkelinjen. Her må man ha deltidsjobb samt levere gode resulteter på jobb og skole. Anbefaler deltidsjobb/fulltidsjobb på kjøkken. Steg 2. Bestå fagprøven og være kokk. (Har man jobbet som kokk fultid mens man tok utdanningen kan man faktisk få fagbrev rett etter du er ferdig med 2 år skole!) Steg 3. Påbygging eller forkurs. Jobber fulltid som kokk på kveldstid med 350.000 kr + i året. Steg 4. Ta den utdanning man har lyst på. Jobb fortsatt som kokk. Steg 5. Lev livet med den utdanningen du ønsket og uten studielån! + Lærer og lage mat, kjekt og kunne når man skal flytte hjemmefra! + Får fagbrev fort og tjener godt. + Ingen/ Veldig lite studielån! - Jævela tungt til tider med skole fra 08.00. Så jobb til 23-01.00 vær dag. Kanskje helgejobbing også. - Lite tid til ekstra skolearbeid. Krever at man er flink og bruke tiden riktig og følger veldig godt med på skolen. - Har ikke noe liv. Kun jobbe og skole. - Når man har oppnåd ønsket utdanning er man så isolert fra samfunnet at man blir gal og blir låst inne med tvangstrøye? (ps: Da har man ikke behov før noe bra utdanning ) Til trådstartet anbefaler jeg deg og velge Nautikk på Maritime høgskolen. Da kan man senere ta og bygge på med en master. Utrolig bra betalt, jobber man overtid tjener man fett! Feks. 30.000 mnd. Uansett om man er på eller av. Jobbetid er 1 mnd på og 1 mnd av. Så jobber man 1 mnd overtid. mnd 1. 30.000 kr. Mnd 2 (overtid 100% pluss 30.000 kr som man uansett skulle ha) 90.000 kr. mnd 3. 30.000 kr. Man er da ute 3 mnd og hjemme en mnd. Kommer jo helt ann på hvordan man går vakter da. Men ett lett eks. Da tjener man hele 150.000 kr på 3 mnd! Ferde mnd fri og 30.000 kr da også. Lønnen varierer jo som alt annet, 30.000 kr var bare et eks. Må også opplyse at jobber man på havet har man sjømannsfradrag på 150.000 kr i året. fint og slippe unna litt skatt. Lykke til med valget du skal ta. Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Lege, sivilingeniør i privat sektor samt f.eks. artikekt og ulike ingeniører i privat sektor. For eksempel. Alle disse utdanningene krever realfagkompetanse, det er en stor fordel å ta denne gjennom treårig allmenn kontra ettårig påbygning. Selv om den ettårige versjonen gir deg det samme utgangspunktet på papiret er det som oftest vanskeligere for disse å henge med i en høgere teknisk utdanning, selv med tresemesterordningen. Det er en fordel med fordypning i matte og fysikk om du skal utdanne deg til ingeniør/sivilingeniørutdanninger, og man kan med fordel også ha fordypning i kjemi om en vil jobbe med noe organisk (bioingeniør, lege, e.l.). Ingeniører finnes i av alle slag, alt fra grafisk ingeniør til den mer kjente byggingeniøren. Fellesnevneren for ingeniørtittelen (nå kjent som Bachelor of Engineering) er at de alle har kjemi, fysikk og matematikk som del av den høgere utdanningen. Edit: Det er nok en stor fordel med realfag med fysikk og kjemi for den maritime skolen nevnt over også. Forøvrig ville jeg ikke helt satset på den kokkestrategien. Studiene handler om så mye mer enn penger og å tjene bra i fremtiden. Du trenger tid til damer/gutter, hobbyer, festing og fanteri. Jobbetid er 1 mnd på og 1 mnd av. Så jobber man 1 mnd overtid.mnd 1. 30.000 kr. Mnd 2 (overtid 100% pluss 30.000 kr som man uansett skulle ha) 90.000 kr. mnd 3. 30.000 kr. Hvordan får du 30K i grunnlønn med 100 % overtid til å bli 90K? Blir det ikke 60K? Uansett er det ikke bra å basere inntekten sin på overtid. Overtid er en godtgjøring for at du bruker fritiden din på jobb, fritid bør være hellig. Det går jo selvfølgelig fint for en periode, men husk på at du ikke kan forhandle lønn basert på overtidstimer. Endret 5. november 2008 av cbastus Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Vet ikke om det er så mye action, men hvis du går ingienørhøgskolen, kan du tjene bra pga høy etterspørsel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå