Gå til innhold

Assembly: Guide som bruker 68000, lett å "gjøre om" til nasm & x86?

Anbefalte innlegg

Halla...

Driver å leser en guide for å lage en kompilator. Synes boken er veldig bra og går grundig fram. Og det virker jo som jeg lærer assembly og, men der kommer det et lite problem: Den er skrevet for 68000-arkitektur.

Jeg ønsker jo selvfølgelig å kunne kjøre koden jeg lager, men jeg har praktisk talt ingen erfaring med assembly, så jeg er litt usikker på hvordan jeg kan oversette det til x86 osv.

Jeg ønsker jo da "bare" å oversette koden til noe passende for PC-en min.

Outputen så langt er sånt som dette.

[peter@aasen ~]$ ./test
2+3-4
	MOVE #2,DO
	MOVE DO,D1
	MOVE #3,DO
	ADD D1,D0
	MOVE DO,D1
	MOVE #4,DO
	SUB D1,D0
	NEG D0

Siden jeg ikke har noen erfaring med dette, så lurer jeg på hvor vanskelig det vil være for meg å oversette dette til noe for min PC "on the fly" mens jeg leser. Er det nok å ha en liten papirlapp ved siden av meg hvor det står MOVE -> mov, osv?

Også er jeg litt usikker på dette med stacken, på 68000 bruker de (SP)+ og -(SP), er det noen lett måte å oversette dette på? Og har registrene forskjellige navn?

Kommer til å fortsette å google etter noen gode guider for dette, men finner for det meste bare grundige innføringer i assembly, og jeg ønsker en veldig enkel referanse-tabell eller noe.

( Har enda ikke fått helt for meg hva som bestemmer syntaxen. Er det både arkitektur og assembler som bestemmer? Jeg bruker da x86, også har jeg installert nasm. Er jeg da "låst" til å bruke nasm for koden min?)

Takk for at du tok deg tid til å lese. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...