Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble en Dlink ruter mot et kabelmodemruter?

Anbefalte innlegg

Jeg får min internett ifra en ruter koblett til et kabelmodem, og den linja må jeg fordele til tre pc'r trådløst via en dlink dir-655 koblet til en kabel som kommer fra den andre ruteren. Slik den er innstilt nå så mister jeg internettet etter ca. 15 sekunder og jeg må velge reparer for å komme meg på nett igjen. Og det varer igjen i 15 sek. Jeg vil bare få min dlink til å virke som et accespunkt. Kan noen fortelle meg hvordan den skal settes opp for å oppnå dette? Er det i det hele tatt mulig? Nå er den satt opp som dhcp med dynamisk ip fra leverandør. Dette er tydligvis ikke helt riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slår jeg av dhcp mister jeg den lille kontakten jeg har med nettet helt. Jeg kommer som dere jo her kan se ut på nettet med ruteren i dhcp-mode, men det er mildt sagt ustabilt.

Jeg har oppdaget at modemruter og min dlink har samme ip-adresse. Kan dette skape det trøbblet jeg har? Jeg har prøvd å forandre ip på dir-655, men alt annet enn standard-ip'n gjør at jeg ikke får kontakt med ruteren min i det hele tatt. Reset er da eneste løsning. Er det noe jeg har gått glipp av der?

Lenke til kommentar

Ved å gjøre akkurat det du sier la7dfa, så mister jeg nettet helt. Og som sagt så mister jeg fullstendig kontakten med ruteren min når jeg forandrer på standard ip. Prøvde faktisk 192.168.1.1 og en del andre alternativ. Ender med at jeg må bak på ruteren for å resette den for å komme inn på den igjen.

Lenke til kommentar

Har du statisk ipadresse på PC så bør du endre den til auto. Hvis du bytter subnett på routeren uten å endre IP på PC vil du miste forbindelse.

NB: Det jeg sa tidligere er vel 2 forskjellige råd, så du må velge en av de.

Du kan enten velge å slå av DHCP på routeren som du finner under LAN-innstillingene. Koble så kabelen fra routermodem i en av lanportene på DIR-655. Da skal du få kontakt med routermodem og få ipadresse rett fra den siden DIR-655 nå er en switch og aksesspunkt.

Den andre muligheten er å koble som før med kabelen fra routermodem i WAN og sette opp DIR-655 med 192.168.1.1. Da vil den fungere som router og dele ut DHCP-adresse 192.168.1.xxx til PC.

Bruker du DIR-655 som aksesspunkt lønner det seg å sette den opp med fast ipadresse i samme subnett som routermodem. Hvis routermodem har 192.168.0.1 så kan du sette opp DIR-655 med 192.168.0.2 for å få tilgang til begge to i ettertid.

Håper du har fått den info du behøver nå :-)

PS: Funker ikke dette så ønsker jeg å få vite hvilken ipadresse du får når du kobler PC til routermodemet.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut at det først står et speedtouch rutermodem fra nextgentel. I den er det så koblet til en D-link trådløsruter av eldre årgang. Begge disse er satt opp med dhcp. Jeg har så koblet min 655 opp mot den andre d-linken. Min har så kun fått kontakt med internett når den også står i dhcp-mode. Så her må det ryddes opp litt i den andre enden før jeg sansynligvis får noe skikk på dette nettverket. Jeg HATER virkelig å måtte dele internett med husvert og ikke ha fysisk tilgang til utstyret hele tiden. Skummelt å drive å konfigurere og så mister du plutselig kontakt med ruteren. Da blir alle de andre leieboerne sinte og jeg må gå opp å ringe på til husvert for å resette ruteren(e). :p

Noen som vet om man kan sette opp speedtouch i bridge mode? Virket ikke slik av det jeg leste av dårlig info på nextgentel sine sider. Ville jo helst hatt dir-655'n å forholde meg til ved konfig og ikke det horrible systemet på speedtouch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...