Gå til innhold

Arvet - jegerprøva


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg arver 2 forskjellige hagler fra min bestefar og lurer på:

 

den ene er semiautomat (?) (jeg kan fylle opp flere patroner samtidig under og trykke av rett etter hverandre. Det er plass til flere enn 2 hylser).

 

den andre er en med bare 1 skudd om gangen før jeg må lade.

 

Kan jeg bruke disse til noe jakt? Og jeg har vurdert å ta jegerprøva på småvilt (det er vel det man kan når man er 16?)

 

Ja, jeg er 16 år... Hvordan får jeg beholdt haglene? Er det lov som 16, men jeg må gjøre noe greier først eller må jeg få en av foreldrene mine til å fikse med det? Og ja, våpenskap er et must..

 

Kan noen hjelpe meg litt? Jeg vil jo ikke bare gi bort haglene som jeg kan bruke til jakt en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1:

Ja, for å jakte, uansett stor- eller småvilt, må du ta jegerprøven, den kan du ta fra fylte 14 eller 15 (det husker jeg ikke helt, men det spiller liten rolle for deg).

 

2:

Du kan nok muligens få erverve begge disse haglene ja, og begge kan brukes til jakt. Men husk at man på jakt bare har lov å bruke 1 + 1 skudd i halvautoen.

 

3:

Våpenskap må du ha fra ditt 3. våpen eller 1. halvautomatiske våpen. I Norge kan ikke sivile erverve helautomatiske våpen til jakt (som om det hadde vært noe vits i)

Lenke til kommentar

Det var jo det jeg nettopp sa, du må overta dem, for eksempel å kjøpe de av bestefaren din gratis.

 

Om det finst noen mer ryddige eller lettere måter enn det, vet jeg ikke.

 

EDIT: Selvfølgelig må du søke politiet om våpenlisens.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

du sender en søknad til politiet om at du vil ha de våpnene og da må du ha en grunn til hvorfor du skal få ha våpen

det holder ikke å skriva at du synes det er tøft

 

jeg kjøpte meg våpen når jeg var 16 å begrunna det med at jeg skulle bruke den til jakt trening sammen med min far og jeg måtte vise til at jeg hadde jegerprøva og at jeg var medlemm i et skytterlag\jaktlag

 

for at du skal oppbevare de hjemme hos deg må du ha et vapenskap som er fg godkjent sånn som reglene er nå så må du ha det i fra ditt 3 våpen så foreløpig holder det at du låser vekk vitale deler men til nyttår må du ha våpen skap i fra våpen nr.1

du kan jo selvfølgelig arve de å ha de som samle ting eller pynt what ever men da å du plombere de så du ikke får brukt de

Endret av mr aleks
Lenke til kommentar
3:

Våpenskap må du ha fra ditt 3. våpen eller 1. halvautomatiske våpen. I Norge kan ikke sivile erverve helautomatiske våpen til jakt (som om det hadde vært noe vits i)

Du får ikke erverve helautomatiske våpen uansett bruk, og du får ikke bruke helautomatiske våpen til jakt. Jakter du med helautomatisk våpen begår du minst to lovbrudd, du har et våpen som ikke er registrert (og ikke mulig å registrere/oppbevare lovlig uplombert), og du jakter med helauto (som ikke er lov).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...