stasomfaen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hei! Jeg arver 2 forskjellige hagler fra min bestefar og lurer på: den ene er semiautomat (?) (jeg kan fylle opp flere patroner samtidig under og trykke av rett etter hverandre. Det er plass til flere enn 2 hylser). den andre er en med bare 1 skudd om gangen før jeg må lade. Kan jeg bruke disse til noe jakt? Og jeg har vurdert å ta jegerprøva på småvilt (det er vel det man kan når man er 16?) Ja, jeg er 16 år... Hvordan får jeg beholdt haglene? Er det lov som 16, men jeg må gjøre noe greier først eller må jeg få en av foreldrene mine til å fikse med det? Og ja, våpenskap er et must.. Kan noen hjelpe meg litt? Jeg vil jo ikke bare gi bort haglene som jeg kan bruke til jakt en gang. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 1: Ja, for å jakte, uansett stor- eller småvilt, må du ta jegerprøven, den kan du ta fra fylte 14 eller 15 (det husker jeg ikke helt, men det spiller liten rolle for deg). 2: Du kan nok muligens få erverve begge disse haglene ja, og begge kan brukes til jakt. Men husk at man på jakt bare har lov å bruke 1 + 1 skudd i halvautoen. 3: Våpenskap må du ha fra ditt 3. våpen eller 1. halvautomatiske våpen. I Norge kan ikke sivile erverve helautomatiske våpen til jakt (som om det hadde vært noe vits i) Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Takk. Så jeg kan bruke den ene hagla da? Og jeg som 16 år kan ha våpen men bare med tillatelse? Og våpenskap såklart... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Du kan bruke begge. Jeg er ikke ekspert på arv, men en måte å gjøre det på er å sende inn søknad om ervervelse av begge haglene, og så kjøpe de av bestefaren din. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Åja, nei. jeg mener ikke akkurat sånn... Jeg har arvet haglene, men har dem ikke her. Men jeg lurer på hva jeg må gjøre for å få lov til å oppbevare dem. Hvis noen vet? Er det lov når jeg er 16 da? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Det var jo det jeg nettopp sa, du må overta dem, for eksempel å kjøpe de av bestefaren din gratis. Om det finst noen mer ryddige eller lettere måter enn det, vet jeg ikke. EDIT: Selvfølgelig må du søke politiet om våpenlisens. Endret 3. november 2008 av Arne Lenke til kommentar
AleksHH Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) du sender en søknad til politiet om at du vil ha de våpnene og da må du ha en grunn til hvorfor du skal få ha våpen det holder ikke å skriva at du synes det er tøft jeg kjøpte meg våpen når jeg var 16 å begrunna det med at jeg skulle bruke den til jakt trening sammen med min far og jeg måtte vise til at jeg hadde jegerprøva og at jeg var medlemm i et skytterlag\jaktlag for at du skal oppbevare de hjemme hos deg må du ha et vapenskap som er fg godkjent sånn som reglene er nå så må du ha det i fra ditt 3 våpen så foreløpig holder det at du låser vekk vitale deler men til nyttår må du ha våpen skap i fra våpen nr.1 du kan jo selvfølgelig arve de å ha de som samle ting eller pynt what ever men da å du plombere de så du ikke får brukt de Endret 3. november 2008 av mr aleks Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 3:Våpenskap må du ha fra ditt 3. våpen eller 1. halvautomatiske våpen. I Norge kan ikke sivile erverve helautomatiske våpen til jakt (som om det hadde vært noe vits i) Du får ikke erverve helautomatiske våpen uansett bruk, og du får ikke bruke helautomatiske våpen til jakt. Jakter du med helautomatisk våpen begår du minst to lovbrudd, du har et våpen som ikke er registrert (og ikke mulig å registrere/oppbevare lovlig uplombert), og du jakter med helauto (som ikke er lov). Lenke til kommentar
Arne Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hva er dessuten poenget med å jakte med helautomatisk..? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Tar et helt rypekull? Lenke til kommentar
Tjasdiv Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Må man ikke ha våpenskap etter 1. våpen ifølge nye bestemmelser? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Må man ikke ha våpenskap etter 1. våpen ifølge nye bestemmelser? Gjelder vel kun for våpen anskaffet etter 010109 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Såvidt jeg forstår gjelder det for alle våpen uansett når de er anskaffet, men det trer ikke i kraft før 010109. Og slik jeg har forstått det, har man da et år på seg på å skaffe skapet. Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Som det muligens er sagt før, men kanskje ikke kom klart nok frem. Den hagla som kan lades med mer enn to patroner om gangen kan IKKE brukes til jakt her i Norge, da må den plomberes først Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 ...som vil si å stikke en plastpinne i magasinet, noe man får kjøpt på de fleste våpenforretninger eller sportsbutikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå