Pentumsmart Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) EDIT: SE SISTE INNLEGG I TRÅDEN! Hei! Har alltid hatt lyst på en skikkelig laser som kan lyse ganske så langt og at man faktisk kan SE strålen og brenne små ting som papir, plastik, ballonger, osv. Så jeg bestemte meg endelig for å ønske meg en til jul. Har googlet her og der og Dealextreme.com er siden jeg vil bestille fra, da en kompis av meg har god erfaring med den. Har et noen spørsmål før jeg setter den på ønske listen, og håper noen har litt erfaringer her. Jeg vil helst ha en grønn laser siden jeg syns de er kulere enn rød. Jeg vil ikke gå over 1500 kr. 1. Hva er forskjellen på denne Green Laser - 200mW Factory Pot Modded (CR123A Included) * EMS Express : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13448 Og denne 200mW Green Laser Pointer Pen Black : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1997 De har jo begge 200mW men den ene sier "pot modded", har ikke helt skjønt hva det betyr. Denne her har jo mindre "mW" men litt dyrere 100mW Flashlight-Style Green Laser: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12340 Hva er greia med det? Men plutselig så ser jeg denne RØDE laseren med "200mW" som koster halvparten av de og det står at den også popper ballonger osv. Kan noen hjelpe meg ut hvilken av disse jeg burde velge? Og forklare meg ting litt nærmere? 2. Jeg har lest at dette er veldig farlig saker og hvis strålen kommer så vidt bort i øyet så blir du blind med en gang. Spørsmålet er om jeg kan bruke vanlig solbriller som beskyttelse ? 3. True power? Hæ? 50mW True power er bedre enn 200mW *ikke noe* ? Håper virkelig på svar Endret 4. november 2008 av Pentumsmart Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) pot modet betyr at den orginalt ble laget med eks. 100mW, men at de har tatt den opp og loddet litt her og der så den blir en 200mW laser, det som da er at du for det første godt kunne gjort det selv, for det andre kan det hende at den ikke varer like lenge da den ikke er lagd for å tåle 200mW .... En ting til, når du bestiler sørg for å bestille sånn at det ikke står at den er fra DX på pakka da tollen har begynt å stoppe de pakkene og sender dem tilbake og da har du tapt 1500,- derofr må du kjøpe noe som koster 1cent, LINK Endret 3. november 2008 av The Ghost Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 det er viktig med godkjente beskyttelsesbriller, siden solbriller ikke tar bort alle bølgelengder, og ikke er i nærheten av virkelige laserbeskyttelsesbriller på beskyttelse. Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 pot modet betyr at den orginalt ble laget med eks. 100mW, men at de har tatt den opp og loddet litt her og der så den blir en 200mW laser, det som da er at du for det første godt kunne gjort det selv, for det andre kan det hende at den ikke varer like lenge da den ikke er lagd for å tåle 200mW .... En ting til, når du bestiler sørg for å bestille sånn at det ikke står at den er fra DX på pakka da tollen har begynt å stoppe de pakkene og sender dem tilbake og da har du tapt 1500,- derofr må du kjøpe noe som koster 1cent, LINK Okey, takk for tipset, skal sørge for det. Det med briller, jeg så noen sånne briller som var laget for slikt laser pointing men var ikke akkurat billig.. Anyway Noen som kan svare på de andre spørsmålene? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Okey, takk for tipset, skal sørge for det. Det med briller, jeg så noen sånne briller som var laget for slikt laser pointing men var ikke akkurat billig.. Anyway Noen som kan svare på de andre spørsmålene? En øyeoperasjon er heller ikke billig. Bare for å forklare dette litt nærmere: Øynene våre er kanskje det objektet som er nærmest et "svart objekt" Tilnærmet all lys som sendes inn i pupillen absorberes der inne. Et hvit papirark vil kanskje reflektere langt over 50 prosent av strålingen. Når 50% av energien i strålen kan antenne papiret kan man jo bare tenke seg til hva 100% av energien kan gjøre inne i øyet. Et annet poeng som er viktig med laserne fra dealerextreme, dette er billigprodukter fra Kina, og som dem selv oppgir på siden: Most of these and other made in China green lasers do not have IR filters and thus can be hazardous to eyes without proper protective eye wear. By all means if you are unsure of what this means get the 5mW version for your safety. Angående "True Power": Noen oppgir hvor mye strømtrekk laseren har, andre oppgir selve effekten på strålen. Det er ofte et stort effekttap i selve laseren og kanskje bare 10% av den elektriske effekten blir om til lys. Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Takk for svar! Etter litt surfing på finn.no (som jeg tidligere har vært inne på), fant jeg denne! http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde Laser pointer 200mw.2008. Extreme Googlet litt rundt angående den og den er visst en av de beste (av 200mW) og er "True Power". Den har også det du nevner de fra dxi kke har, IR filters. Det må da være et stort pluss! Burde jeg gå for denne? Edit: Et par spørsmål til: 1. Jeg har lest at man faktisk må "varme laseren opp i 5 min ca", hva betyr det? 2. Tåler den å være ute i vinteren (til å brukes)? Endret 4. november 2008 av Pentumsmart Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Ingen som har litt tid eller klarer å svare på de siste spørsmålene mine ? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Ser ingen spesiell grunn til at den ikke skulle tåle å være ute om vinteren, men det gjelder vel det samme som for all elektronikk når det er kaldt ute. 1. Batteritiden synker betraktelig når temperaturen synker. 2. Enheten blir sikkert varm, og med masse kald luft rundt kan det enkelt dannes kondens, vann og elektronikk går som kjent ikke godt sammen. Så pass litt på iallefall. Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Okey, takk for svar! Da bestilles denne! Edit: Et spørsmål til: Kan man få skadet synet hvis man blir truffet av strålen på langt hold eller er det bare i nær distanse? 1-10 meter? Endret 4. november 2008 av Pentumsmart Lenke til kommentar
Olum Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Denne strålen kan være skadelig på lang avstand også. Og lyse noen i ansiktet er ikke noe man tuller med. Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Klar over dette. Men hvis da laseren kommer borti hånden din eller fingeren mens man lyser, så skal man vel ikke kjenne noe med en gang? Noen som vet hvor man kan kjøpe beskyttelses briller som tåler dette? Lenke til kommentar
Olum Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det skal ikke være noe problem om du kommer borti hånda di, men jeg ville ikke satset på å sjekke hvor lenge du kan lyse på hånda di før det begynner å lukte kotelett. Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Greit, takk for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) en 200mw laser er ekstremt kraftig. Til sammeligning er en normal laser peker som regel 1mw og opp til 5 mW. Det meste over 5mW kan gi permanent skade vist en får strålen i øyet. Selv refleksjoner kan gjøre skade. Refleksjonen trenger ikke være lengre enn i et par millisekund før skaden er skjedd. Vist du går for å kjøper en kraftig laser så anbefaler jeg deg å ta noen forhandsregler. Bruk godkjente beskyttelse briller som er beregnet for laseren du bruker(rett bølgelengde) ALDRI sikt på verken mennesker, dyr, biler, FLY. Sjipt å være ansvarlig for at bestekompisen, naboen hund en en pilot under innflyging blir blind for resten av livet. Vær ops på at strålen kan reflekteres på lyse overflater, og kan selv etter refleksjon være ekstremt farlig for øyet. VANLIGE SOLBRILLER ER IKKE GOD BESKYTELSE MOT LASER Personlig ville jeg anbefalt og heller gå for en mindre kraftig laser enn 200mW i første omgang Endret 6. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Takk for advarselen Vet du hvor man får take i slike briller? Har Googla litt, men finner ikke noe! Du sier at jeg burde gå for en litt mindre kraftig en, hvilken vil du da anbefale? Jeg vil at den skal kunne sprenge ballonger, tenne fyrstikker, og strålen skal vises GODT i mørket. Endret 7. november 2008 av Pentumsmart Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Beskyttelsebriller finner du på blant annet hos http://www.wickedlasers.com/Goggles-16-1.html Wicked laser har veldig god kvalitet på laserene sine og har litt peiling. (de fleste laserene der har IR-filter, men husk å sjekke) Ikke kjøp laser som ikke har IR-Filter ettersom disse er mye farligere for øyet. (infoen her er hentet fra en fyr på et laserforum, så jeg kan ikke garantere at det stemmer) Strålen synelig i mørket 5-35 mW Strålen veldig godt synlig i mørket 35-55mW Vist du vil kunne brenne mørke ting (balonger, teip osv) 75-95mW Over 100mW brenner enda bedre Husk alt over 10mW er veldig skadelig for øyet, selv ved refleksjon og selv om du bare får strålen i øyet i få millisekund Diskusjonen om laser er blitt tatt opp i denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1003943&hl= Jeg er selv ingen ekspert på laser og har aldri eid en. Men jeg vurderte selv å kjøpe en kraftig laser for et par år tilbake . Jeg leste derfor mye om lasere på nettet. Du vil finne mye informasjon og folk som har veldig god peiling på det på dette forumet: http://www.candlepowerforums.com/vb/forumdisplay.php?f=53 PS Restriksjonene for laser begynner å strammes inn i mange land. Dette er mye på grunn av hendelser med piloter som har blitt blendet med laser og laser som blant annet blitt brukt på politfolk og sivile . Straffen disse har fått har vært 6måneder til 2 måneders fengsel. (så tenkt dg litt om før du sikter laseren mot en unskyldig forbipaserende eller lar kompisen din låne laseren din) Jeg vet ikke hvordan det er med reglene i Norge angående laser. Så det kan være verdt å sjekke opp før du kjøper laser. (litt sjipt vist laseren din blir stoppet i tollen) Tror foresten det er 18års grense på de kraftigere laserene Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Bra du hjelper meg her. 100mW ekte power er vel ikke så farlig som 200 ekte power? En veldig billig til 500 kroner (100mw Ektepower) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde 500 er ikke så veldig mye, så må jo være verdt det? Jeg sendte email for å spørre om den har IR-Filter. Så hvis jeg kjøper den, og bestiller meg disse brillene: http://www.wickedlasers.com/lasers/Green_5...ades-48-16.html Spiller det noen stor rolle om en 100mW ikke har IR-Filter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Bare et millisekund med 100mW laser i øyet(selv ved refleksjon) så vil det øye bli temmeligt ubrukelig etterpå. Med andre ord bør en ta en del forhandsregler ved bruk av slike lasere. (rette beskytelsebriller for den bølgelengden på laseren, være ops på refleksjon, være forsiktig når det er andre i nærheten osv) Vil ikke anbefale å gå for en såkalt billig laser, ettersom disse ofte ikke har IR filter. Og er generelt lite å stole på. Jeg er som sakt ingen ekspert, men slik jeg har forstådt det(rett meg vist jeg tar feil) Det som er så farlig med IR er at det ikke er synlig for øyet men gjør like mye skade. En laser uten IR-filter med 100mW styrke kan ha 80mW IR og 20mW synlig lys. Noe som vil gjøre at du føler du ser inn i en 20mW laser , men den gjør like mye skade som en 100mW laser. Billige sterke lasere er som regel mindre sterke lasere som de har fjernet IR filteret på. NB VIKTIG: Det som også er ganske STORT problem med lasere uten IR filter er at ofte beskytter ikke beskyttelsebrillene mot IR, men bare mot det synlige lyset de er beregnet på, (deriblant de brillene du linker til) Så vist laseren er 100mW hvorav 20 av dem er synlig lys(eks 532nm) og de resterende 80mW er IR (eks 1064nm) så vil beskyttelse brillene hjelpe lite mot de 80mW IR. De vil derfor enkelt og greit gjøre øynene ubrukelige etter bare et glimt Det er også flere ulemper med billige lasere (blant annet dårlige og falske opplysninger osv) Les gjennom http://www.wickedlasers.com/laser-tech/You...eISConcern.html og http://www.wickedlasers.com/laser-tech/dummies.html samt http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=76267 Jeg er som sakt ingen ekspert, så tar forbehold i feil Endret 8. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Skulle bare si at mange av disse laserne oppgis med feil mW. F.eks. denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1997 . Den er kun 200mW peak-effekt, dvs den lyser på lavere effekt, og den kan ikke brenne ting. Har den selv. Strålen er god da, og man ser den på kveld/natterstid. Endret 7. november 2008 av Xecuter Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Bra forklart video men er der bare meg eller ligner den ene laseren de advarer mot i videoen veldig på den finn.no laseren som ble nevnt tidligere? De to 200mW laseren du linket til tidligere i første post virker begge å være moddet laser (trolig mangler det IR filter) I infoen til den første laseren du linker til så står det at den er blitt moddet fra 150mW til 200mW. Så jeg ville vært skeptisk til denne. I den andre så står det i infoen at den IKKE har IR filter (den ser også ut til å være den samme som de advarer mot i videoen og du den du linket til på finn.no) Som sakt beskytter ikke de fleste beskyttelse briller mot IR, og IR er heller ikke synlig for øyet. Det er derfor det er så viktig med IR filter i laseren. Samt lasere uten IR filter er generelt mye dårligere med tanke på lys styrke , holdbarhet ++ (som nevnt tidligere og i videoen) Uansett så er det mye en kan gjøre med de kraftige laserene. Bare en tar visse forhandsregler, ansvar, vet om farene, bruker rett beskyttelse briller og kjøper en laser av kvalitet(med IR filter og ikke moddet) Du må nokk regne med å måtte betale opp mot 2000-3000 ++,- for en kvalitets 75mW -125mW lasere (disse er lys sterke, klarer å brenne gjennom teip, tenne fyrstikker og poppe balonger) Husk også at de laserene er først og fremst ment for fysikk eksperimenter, forskning osv, og ikke leketøy. Bør ikke brukes av personer under 18 år eller generelt uanvarlige og uvitne personoer Sier ikke at bare for en er under 18 så er en uansvarlig , men når er over 18(/16) står en iallefall fult ansvarlig for egne handlinger Endret 8. november 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå