obay123 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Driver å tester meg på litt oppgaver og fikk følgende spørsmål på en online test. Jeg svarte "Den reduseres til et minimum", men fikk altså feil på det. Så veit jeg veit så går jo motoren på tomgang selv om gassen ikke er inne, og da må det jo fortsatt gå drivstoff? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Litt uklar den der. Når bilen står i ro så bruker den jo bensin selv om gassen ikke er inne. Si du derimot renner nedover en bakke, da stoppes bensintilførselen hvis du slipper gassen. Motoren holdes da i gang av at bilen renner og hjulene går rundt. In cars with a manual transmission, fuel can be saved while the car is coasting in gear. This is because the car's movement is keeping the engine rotating, so there is no need to use fuel for this purpose. Control units on modern transmissions recognize this and stop all fuel flow to the engine when possible. (Automatic transmission cars rely on torque converters, not clutches, to transmit power from the engine to the gearbox, and whereas clutches can transmit power in both directions, torque converters, especially when tuned as they are in cars, are not good at transmitting power in the opposite direction.) http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_fuel_injection Men ja spørsmålet er dårlig formulert. Lenke til kommentar
cccconker Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Hmm.. ja.. det må jo være feil.. Vet ikke hva slags kjøretøy du mener, men når en motor er i gang, bruker den jo altid drivstoff!? Endret 3. november 2008 av cccconker Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Hmm.. ja.. det må jo være feil.. Vet ikke hva slags kjøretøy du mener, men når en motor er i gang, bruker den jo altid drivstoff!? Ikke alltid, referer svaret mitt ovenfor. Spørmålet er uansett dårlig formulert og ingen av svarene er rette. Det beste svaret er at: Den avanserte elektronikken som man minst trenger en doktorgrad for å forstå til fulle tar seg av dette, slik at bilen til enhver tid skal være mest mulig drivstoffeffektiv, uten at motoren stopper. Selvfølgelig kan dette som alt annet avhenge av produsentens spesfikasjoner. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 det er en feil det der.. en motor bruker drivstoff også på tomgangskjøring.. ca 0,5 - 0,9 avhengig av volum og drivstofftype.. sendte dem forøvrig en mail på det spørsmålet i går! Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 det er en feil det der.. en motor bruker drivstoff også på tomgangskjøring.. ca 0,5 - 0,9 avhengig av volum og drivstofftype.. sendte dem forøvrig en mail på det spørsmålet i går! Hvordan får du en bil til å bruke mellom 0,5 og 0,9 liter per mil (regner med det var det du mente) når bilen står stille? Eller mener du når man ikke har bilen i gir, og den ruller på egenhånd? _______________________________________________ Uansett så vil jeg si svar 1 er mest riktig, som du har svart. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 det er en feil det der.. en motor bruker drivstoff også på tomgangskjøring.. ca 0,5 - 0,9 avhengig av volum og drivstofftype.. sendte dem forøvrig en mail på det spørsmålet i går! Hvordan får du en bil til å bruke mellom 0,5 og 0,9 liter per mil (regner med det var det du mente) når bilen står stille? Eller mener du når man ikke har bilen i gir, og den ruller på egenhånd? _______________________________________________ Uansett så vil jeg si svar 1 er mest riktig, som du har svart. hei. tomgangskjøring måles ikke i mil. jeg tenkte på hver time, men er feil å måle det slik også. mente 05 - 09 i timen.. kan ikke det stemme? Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Spørsmålet er dårlig formulert, noe som kan føre til feiltolkning. Begge svar er rett, men forskjellig utifra hvordan man tolker spørsmålet. En moderne bil (1990>) med innsprøytning kutter drivstofftilførselen helt OM bilen er i gir, og triller fremover - motoren drives da av hjulene (grovt sett). Står bilen derimot på tomgang i "fri" vil motoren bruke bensin for å holde seg gående. Bensinforbruket på tomgang er selvsagt lavere på tomgang, en under kjøring, men mye høyere en hva folk flest tror. Mener å huske at 5 Minutter på tomgang tilsvarer ca 1km med kjøring. Endret 3. november 2008 av The Stig Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Spørsmålet er ment å kunne vise om deltakeren er klar over at man oppnår mer økonomisk kjøring ved å la bilen trille i gir uten gasspådrag i nedoverbakker og mot svinger/stans. Riktig svar er nr. 2 Er forøvrig enig i at spørsmålet er litt uklart formulert. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Mener å huske at 5 Minutter på tomgang tilsvarer ca 1km med kjøring. På tomgang bruker en vanlig bil med dieselmotor ca halv liter diesel i timen. Under kjøring tre til fire liter diesel i timen. Så jeg er enig i regnestykket ditt. Diesel for 50 øre begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå