Gå til innhold

Skitne triks blant de mektige herrer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på en ting: Finnes det noen kjente tilfeller hvor revolusjonerende vitenskapelige oppdagelser/oppfinnelser bevisst har blitt holdt tilbake av utspekulerte, økonomiske grunner?

 

La oss for eksempelets skyld si noe tåpelig som at jeg hadde funnet ut at man kunne drive en bensinmotor med å hive en perfekt blanding av saltvann og ketsjup i den. Da ville jo dette være megakrise for petroleumsbransjen. Ville ikke de da ønsket å bremse meg i å buse ut med min oppdagelse, slik at de ikke ville tape så mye penger?

 

Noen som har informasjon/meninger rundt dette?

 

mvh

Mannemann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss for eksempelets skyld si noe tåpelig som at jeg hadde funnet ut at man kunne drive en bensinmotor med å hive en perfekt blanding av saltvann og ketsjup i den. Da ville jo dette være megakrise for petroleumsbransjen. Ville ikke de da ønsket å bremse meg i å buse ut med min oppdagelse, slik at de ikke ville tape så mye penger?

 

Nei, de ville prøv å få kontroll på teknologien slik at de kunne selge den selv.

 

Når det finnes en pengesterk gruppe som ønsker å stoppe en teknologi pga. det kan medføre et tap for de finnes det bestandig minst en annen pengesterk gruppe som ønsker å bringe ut teknologien pga. det vil medføre en stor profitt for de.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg lurer på en ting: Finnes det noen kjente tilfeller hvor revolusjonerende vitenskapelige oppdagelser/oppfinnelser bevisst har blitt holdt tilbake av utspekulerte, økonomiske grunner?

 

La oss for eksempelets skyld si noe tåpelig som at jeg hadde funnet ut at man kunne drive en bensinmotor med å hive en perfekt blanding av saltvann og ketsjup i den. Da ville jo dette være megakrise for petroleumsbransjen. Ville ikke de da ønsket å bremse meg i å buse ut med min oppdagelse, slik at de ikke ville tape så mye penger?

 

Noen som har informasjon/meninger rundt dette?

 

mvh

Mannemann

 

Jeg mener jeg har hørt at Shell har kjøpt opp noen alternative motorpatenter for å kunne ha noe å tjene penger på etter at olja går tørr, men har ikke noe kilde på det, så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar

Jeg synes å ha hørt om at en eller annen forskergruppe ble stoppet av en legemiddelprodusent i å produsere en svært effektiv motstandsmiddel mot en mye utbredt sykdom (mulig det var kreft). Dette fordi dette motstandsmiddelet ville komme til å fjerne forbrukermassen til legemiddelprodusenten.

 

Tror det var på forumet jeg leste om dette, men jeg er ikke sikker.. :(

Lenke til kommentar

Har hørt mange "historier" fra oljebransjen der folk har funnet opp mer effektive motorer,fått bil til å gå på tilnærmet vann,hydrogen bil(har kommet nå i japan da)

og produsenter av el-biler som blir kjøpt opp og lagt ned.

Angående el-bil gjaldt det faktisk "think",men har ikke noe skikkelig kilde på noen av dem,men tviler ikke på at det er sant.

En jeg jobber med er er litt sånn forsker på hobbybasis da og han er veldig interresert i energi og bare ved å modifisere forgasseren sin på bilen får han den til å bruke en god del mindre drivstoff,påstår han da.

Men har ikke noe grunn til å tvile på han for det og hvis han som bare er en mann kan finne utav det kan du banne på at de store er klar over det.

Dette er og noe som har begynt å komme i senere tid,men bare fordi forbrukeren vil ha det nå,der er populært og selger.Teknologien var der sikkert for 10 år siden.

Men som sagt har jeg ingen godkjente kilder på dette,men hvis du bruker google og søker på noen av disse tingene kan det være du finner noe lurt :)

Lenke til kommentar
En jeg jobber med er er litt sånn forsker på hobbybasis da og han er veldig interresert i energi og bare ved å modifisere forgasseren sin på bilen får han den til å bruke en god del mindre drivstoff,påstår han da.

 

Med tanke på at forgasseren er en teknologi som ble utdatert for 20 år siden, og at nesten ingen biler laget de siste 10-15 årene faktisk har forgasser ser jeg ikke helt det store i dette.

Lenke til kommentar
En jeg jobber med er er litt sånn forsker på hobbybasis da og han er veldig interresert i energi og bare ved å modifisere forgasseren sin på bilen får han den til å bruke en god del mindre drivstoff,påstår han da.

 

Med tanke på at forgasseren er en teknologi som ble utdatert for 20 år siden, og at nesten ingen biler laget de siste 10-15 årene faktisk har forgasser ser jeg ikke helt det store i dette.

 

Forgasser eller ikke, blandingen av luft/bensin er ihvertfall ifølge han ikke ideelt etter fabrikkinnstillinger og det kan forandres på slik at du får en vesentlig gjerrigere bil.Uten at det går ut over effekten.

Lenke til kommentar
Forgasser eller ikke, blandingen av luft/bensin er ihvertfall ifølge han ikke ideelt etter fabrikkinnstillinger og det kan forandres på slik at du får en vesentlig gjerrigere bil.Uten at det går ut over effekten.

 

Dette stemmer vel, men når har gjør disse endringene pleier som oftest å gå på bekostning av dreiemoment o.l.. Bilen vil ikke være like behaglig å kjøre lengre.

Lenke til kommentar

Både Jaguar og ikke minst Honda laget såkalte leanburn-motorer på slutten av 80-tallet, og de brukte en adskillig magrere blanding enn normalt, høyere kompresjon og resultatet var en eksos der de fleste utslippsverdiene lå godt under utslippsgrensene selv for katalysatorbiler. Bortsett fra én enkelt verdi, nitogenokydverdien var vesentlig høyere på leanburn-motorene.

 

Nitrogenoksyd oppstår ved forbrenning ved høy temperatur, dess høyere forbrenningstemperatur, dess mer nitrogenoksyd. Og det finnes ingen "katalysator" som kan rense bort kun nitrogenokyd i eksosen. Derfor ble det i praksis forbudt med leanburnteknologi når katalysator ble påbudt i de fleste store markedene rundt 1990.

 

Katalysatoren i dagens biler ville brent i stykker etter kort tid med mager leanburneksos fra motoren. Lambda-sonden på eksosrøret er med på reguleringen av bensin/luftblandingen inn til motoren slik at forholdet alltid er det samme, og det er ikke fordi dette gir det laveste bensinforbruket, men fordi eksosen da har en sammensetning som passer for katalysatoren og derved gir lave utslipp.

 

Katalysatoren gjør i praksis om alle andre gasser til CO2, så katalysatoren gir altså litt høyrere CO2-utslipp enn biler uten katalysator. Leanburnmotorer gir vesentlig lavere CO2-utslipp, fordi CO2-utslippet er proporsjonalt med drivstofforbruket. 1 liter bensin gir grovt regnet 2,5 kg CO2.

 

Men vi skal ikke kimse av nitrogenoksydene heller, den eneste høye utslippsverdien i leanburnburnmotorer, de gir sur nedbør.

Lenke til kommentar

Må ha vært god kjøling på disse leanburn motorene? Både av stempler og resten. Hvis du hadde kjørt en vanlig motor på så mager blanding, sjøl over kort tid og under høy belastning, får det somregel følger som dette:

piston25.jpg

 

Dette er et ekstremt eksempel: :D

piston-3.jpg

Lenke til kommentar

Leanburnmotorene hadde spesiell form på forbrenningsrommet, både toppen og toppen av stemplet hadde en spesiell "leanburn"-utforming. Så det er altså ikke bare å endre til en magrere blanding og øke kompresjonen i en vanlig motor for å få en hjemmelaget leanburnmotor, for da kan resultatet utmerket bli som bildene til chrml.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...