Gå til innhold

Kjøp av Biljard bord - Delte erfaringer?

Nidaroo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i lengre tid vært litt "hekta" på biljard bord, og er igrunn mer og mer "avhengig" av det. Spilt det nå i 4-5 år. Saken er den at jeg har planer om å gå til innkjøp av det selv. Har areal til det, så det skal ikke være noe problem.

Problemet er det at jeg kun er en reser bak spillingen, men akkurat noe ekspert rundt bordene og størrelse og alt det der, er jeg ikke! Vil egentlig kjøpe et bord som er original bord størrelse og alt det der, iallefall sånn som står på alle plasser hvor man kan spille.

Ettersom disse bordene spesielt var ganske dyre før, som jeg vet, hvordan ligger prisene på disse idag? Og er det å anbefale å kjøpe brukt eller nytt? Ønsker heller ikke å legge en formue i dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard for Pool-bord er 9x4,5 fot.

For Snooker-bord er det 12x6 fot.

For et bra nytt 9fots bord må du nok regne med å legge ut i overkant av 30 store lapper.

Få tak i noe som ikke er helt utslitt er i tillegg svært vanskelig da det stort sett ikke er noen privatpersoner som har sånt.

Kjøpe et "billig" bord vil jeg absolutt ikke anbefale, de er stort sett altfor lette og blir da ustabile og har veldig kjipe duker.

Lenke til kommentar

Ok, men hvor skal man egentlig få anskaffet ikke så altfor dyre bord? Tenkte først og fremst på plasser der hvor det står biljard bord som man kan spille på. Der er det vel endel utslitt da, men er vel igrunn kun duken som blir utslitt, noe som gjør spillet forverret?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har sett og hørt pleier ikke slike steder å bytte ut bordene før det blir betydelig skader på enten bena eller selve flaten (hvordan enn det måtte skje).

Det bør muligens gå an å få tak i noe "ødelagt" og reparere selv for en billig penge, men hvem du skal kontakte da vet jeg dessverre ikke. Kanskje høre med noen steder i nærheten som har mange bord?

Tittet litt rundt på nettet nå, og det ser ut som om alle steder de selger slikt i Norge enten bare har voldsomt dyre bord eller kjempebillige, nærmest ubrukelige bord.

Ellers kan du jo prøve å sende en e-post til Norges Biljardforbund, de kan nok komme med mer bra informasjon enn meg. [email protected]

Lenke til kommentar

Oki, daså. Hadde vært morsomt med et biljard bord hjemme faktisk, men om man må ut med nærmere 30 lapper står jeg heller over det. For skjønner igrunn ikke hvorfor Biljard bord er nærmest like dyrt idag som det var for 10 år siden.

Skal få sendt en mail til de iløpet av dagen, og høre hva de sier! Takk ;)

Lenke til kommentar

Jeg var selv i noenlunde samme situasjon selv for litt siden. Fant en importør som passet min lommebok, og gikk til innkjøp av et 8" bord med 3delt skifer.

Jeg tenkte som så at jeg kunne bruke all verdens tid på å undersøke, spørre, google og lure på det ene og det andre. Men ingenting er bedre enn den erfaringa du skaffer deg selv. Så jeg hoppa i det, og brukte 14 høvdinger på det nevnte 8" bordet. Visste at det ikke ville være proff kvalitet på hverken bord eller utstyret som fulgte med, men for meg tenkte jeg det ville være bra nok. Det er lenge til jeg blir proff!

Det jeg tenkte da har hvertfall så langt stemt bra. Spillt masse, og lært en hel del. Bordet har ikke skuffa på noen områder. Det eneste jeg kunne tenkt meg å gjort annerledes, måtte ha vært å gått for 9" bordet. Etter å ha spillt ute, eller sett en match på tv, så oppleves det ganske trangt på 8" bordet mitt. Men så må det sees i sammenheng med hvor romslig det er rundt og.

30 lapper for et hjemmebord synes jeg var mye, men det er det store høykvalitetsbord koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...