Birkin Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 1. Bøy disse verba i presens, preteritum og perfektum: vekse, føle, setje, sitje, hoppe, bøye, gråte, liggje, leggje, bli, springe, synast, bere, vere, telje, sjå, late og blåse- 2. Bruk mer verbal uttrykksmåte: Ho følte redsel for det ukjente Kanskje er det bra å vise redsel Ein baby bygger opp eit trygt og sikkert forhold til mor si Ein må ta val om kva ein skal gjere i framtida Barn kan ha mange redsler 3. Hva heter dette på nynorsk? fremdeles fortsatt klær løpe evighet ennå morsom man samvittighet siden en side 4. Når bruker man ENNO og når bruker man ENDA? 5. Skriv på nynorsk Jeg satt på stolen Jeg satte meg på stolen Det var alt, håper virkelig noen kan hjelpe meg med det her, selv om det er ganske basic. Nynorsk er ikke mitt ess, for å si det mildt Lenke til kommentar
Cashmere Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 fremdeles - framleis fortsatt klær - klede løpe - springe evighet - evigheit ennå - endå morsom - morosam man samvittighet - samvit siden - siden en side - ei side Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Edit: opps, Erik kom før meg. Oppgåve 3: fremdeles = Framleis fortsatt = Framleis? klær = Kle el. klede løpe = springe evighet = ? ennå = enda el. endå morsom = morosam man (wtf?) samvittighet = samvit el. samvett siden = sidan el. sia (Du har vakse sidan eg såg deg) en side = ei side Må seiast at eg aldri har fått heilt tak på rettskriving. Eit tips kan vere å bruke ein ordbok http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Endret 3. november 2008 av IceWolf Lenke til kommentar
ChainsawCharlie Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 1. Har du ikke en ordbok? Der finner du lett bøyingen til disse verbene. 3. Hva heter dette på nynorsk? fremdeles - framleis fortsatt - framleis (fremdeles og fortsatt betyr omtrent det samme) klær - klede løpe - springe evighet - æve, ævelengd ennå - enno morsom - morosam man - ein samvittighet - samvit siden - sidan en side - ei side 4. Man bruker "enno" når man snakker om tid: - Det er ikkje for seint enno. - Eg er ikkje klar enno. Man bruker "enda" når man skal beskrive hvilken grad noe er i, f.eks. i disse setningene: - Eg treng enda lenger tid. - Filmen var enda bedre enn eg trudde. De andre kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå