[-GoMp-] Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 http://www.miljovernforbundet.no/render.asp?articleno=635 Snublet over denne (gamle) artikkelen da jeg googlet "bil konvertere" - og lurer på om det er noe hold i det som står i artikkelen. Kan jeg betale drøye 1000 kr for konvertering - og da sitte igjen med en bil som bruker mindre bensin (billigere når man fyller på med en del e85), som gir mindre utslipp OG yter bedre? Må jo da si det er interessant. Har noen erfaringer med dette? Har også lest litt om gasskonvertering, men føler det er litt døfødt pga stiv pris. Da venter jeg heller til jeg kan kjøpe en ny bil som er 100% miljøvennlig (el/vann/luft, hva det nå blir). Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 E85 er noe skikkelig tull. Det er enda ingen som har dokumentert "miljøgevinsten" av det, så å si at det er "miljøvennlig" er noe tull. De som påstår det er "miljøvennlig" ser helt bortfra hva som skal til for å produsere og frakte det stoffet. En annen ting er at det sliter mye mer på motoren enn bensin som følge av mye høyere korrosjon, samt at etanol generelt ødelegger gummi (som ofte bensinslangene er laget av, i tillegg til div. o-ringer/pakninger). Du får også MINST 30% høyere forbruk, og prisen på E85 er relativt høy nå. Det eneste som holder den lavere enn bensin er at det ikke er satt avgift (enda) på det, noe som kommer til å skje før eller senere. Det faktum at prisen er så mye høyre pr. liter (sett bort fra bensinavgiften) sier litt om hvor mye høyere kostnadene er for produksjon av stoffet (og man kan nesten sette likhetstegn mellom det og utslipp i form av produksjon og frakt). Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 En annen ting er at det sliter mye mer på motoren enn bensin som følge av mye høyere korrosjon, samt at etanol generelt ødelegger gummi (som ofte bensinslangene er laget av, i tillegg til div. o-ringer/pakninger). Du får også MINST 30% høyere forbruk, og prisen på E85 er relativt høy nå. Etanol tærer ikke mer enn bensin, og forbruket blir ikke "minst 30% høyere". Prisen på e85 har vært den samme helt siden det først kom i Norge. 8,59 i oslo, og 8,63 i mer grisgrendte strøk. Selv ikke den gamle bilen min, som var "konvertert" til e85 bare vha høyere bensintrykk, brukte så mye som 30% mer e85. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Volvo S40 E85 bruker ifølge fabrikken 0,58 l/mil med bensin og 1,04 l/mil med E85, blandet kjøring. Grunnen til det høye forbruket er ganske enkelt mye lavere energiinnhold i en liter med E85. Det er rimelig å anta at økningen i forbruket gjelder for andre bilmodeller. Dem som ikke er optimalisert for E85 fra fabrikk, vil trolig ha enda høyere forbruk. Hvis vi regner med en literpris på E85 på 8 kr og bensin 12 kr, så blir drivstoffutgiftene 20% større med E85. Høyere servicekostnader, usikre fremtidsutsikter og tvilsom miljøgevinst gjør at ihvertfall jeg ikke ville kjøpt en slik bil. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Og blir etterspørrselen stor nok, så vil også prisen på E85 stige markant. Dette skjedde også med diselen når den ble populær. Det skal nevnes at je har kjørt med 50/50 blanding på min A4, og det fungerte utmerket. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Her i byen ble E85 satt opp i pris med en krone nesten pr. liter for et halvår siden. Har ikke sjekket på en stund, men det kostet altså noe ikke langt under 10kr/liter for stoffet. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Skal komme med litt om gass da! Jeg kjører jo da på gass, eller LPG som det også kalles. Grunnen til dette er jo at jeg har en ekstremt tørst bil; Chevrolet Tahoe 5.3l V8 og det sier vel sitt Betalte omtrent 3500-4000 i mnd i bensin (1 tank ca 1200kr). Bilen brukte 1,7kr/l på bensin og på gass omtrent 1,9kr/l Nå fyller jeg tanken for 500kr 3 ganger i mnd, noe som bilr 1500. så jeg sparer en gooood del på dette, hvertfall på lang sikt. man har to valg når man installerer en gasstank, enten i bagasjerommet eller der reservehjulet er, jeg valgte under bilen i reservehjulbrønnen. Gikk for en helt ny type som rommer 110liter. Til nå er jeg ekstremt fornøyd, merker ikke mye forskjell på hk'ene (marginal forskjell), bilen går "roligere", mindre slitasje på motor, mindre oljefylling, samt null bensinlukt. Betalte 30K for ombygging. På disse bilene er det nesten investering. Hvem vil vel kjøpe en tahoe idag med dagens bensinpriser, som ikke går på gass?! Dessuten vil jeg gå i 0 på 2års tid. Meget fornøyd! EDIT: Kan jo nevne at jeg installerte PRINS-anlegg som vistnok er av dem beste på markedet (derfor også kanskje litt stiv pris). BRC er også nevnt å være i teten på gassdrift. Endret 5. november 2008 av tiiim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå