dan882 Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) lest litt om lett mc, og lurer på en ting. kjøpte en 2005 modell yamaha tzr for 2 uker siden. den er nå i fungerende stand osv. har ikke lyst å kjøre i 45Km/t på en moped, men får ikke lov å trimme av min far, tror ikke jeg får klart å overtale han heller, da jeg allerede har prøvd det jeg kan. jeg mangler bare teoriprøven for moped som jeg kan ta 21 november da jeg fyller 16. jeg lurer på kostnadene for lett mc-A1. hva er ca pris? kan jeg trekke fra trafikalt grunnkurs biten og mørkekjøring fra prisen? eller må jeg ta der også uansett? jeg har skilte foreldre. og jeg skal flytte langt ut på sotra vest. det tar en halvtime å kjøre fra mor til far og omvendt i ca 60-70 km/t, og det er veldig mye bakker ut mot sotra, og med min mor som bor på en "fjelltopp" på bergenssiden av sotrabroen. altså 45 i oppover bakker og nedover. berg og dal, bratt og flat. 45 km istedenfor 70km/t frem og tilbake blir sikkert nærmere 1 time og 40 min, + at den går ikke opp bakker uten trim. tzr, tung, sier seg selv... har også litt lyst på tung senere, men uansett pris på lett lappen? kan man trekke fra noe? litt sent å snu? når kan jeg ta lett lappen og når har jeg førerbevis og kan kjøre på lett sykkel lovlig? som sagt er straks 16, men er jo vinter... Endret 3. november 2008 av dan882 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Tja, er jo bare å snu for den del, taper jo noen lapper på det da. Lett-MC lappen koster alt fra 10.000 til 25.000 (drøyt) alt etter hvor du bor og om du består. Personlig hadde jeg driti i Lett-MC om jeg var deg. Du har jo bare teorien igjen, pluss at du alt har moped. Hadde heller tatt mellom/tung mc lappen senere. Selv tar jeg mellomklasse når jeg fyller 19 Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 hehe. fikk det via skolen. selve mopedkurset kostet bare 1100 kr så det er det eneste jeg taper da. mopeden ble skamprutet pga overdrev litt feil på den. fikset feilene osv, så skal nok tjene 3000kr på den. stefaren min er bilmekaniker og har jobbet med mc'er og mopeder. en kompis sa det kostet 16000 for lappen uten trafikalt og mørkekjøring i bergen. så 16000kr må jeg ut med. hva hvis jeg ikke består? hva koster det da? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Tja, er jo forsåvidt bare å gå over. Blir vel reg. avgift og litt sånt da. Koster vel en nærmere 500,- ekstra å stryke på teoriprøven, men på oppkjøring aner jeg ikke hva det koster. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Mange betaler 20-30k for lett-lappen, og det kan ta en ganske god stund. Du bør i alle fall ta den teoriprøven, så får du se om du kommer gjennom og får A1 etterpå. Da bør du likevel ta kontakt med kjøreskolen nå, for ventelistene er ofte lange. Men det er ikke for sent, og mopeden kan være grei å ha frem til sommeren ihvertfall. Det meste du "taper" på lett-lappen kontra moped, sparer du på billappen pga. bedre trafikkforståelse. Endret 3. november 2008 av grizzlyx Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Mange betaler 20-30k for lett-lappen, og det kan ta en ganske god stund. Du bør i alle fall ta den teoriprøven, så får du se om du kommer gjennom og får A1 etterpå. Da bør du likevel ta kontakt med kjøreskolen nå, for ventelistene er ofte lange. Men det er ikke for sent, og mopeden kan være grei å ha frem til sommeren ihvertfall. Det meste du "taper" på lett-lappen kontra moped, sparer du på billappen pga. bedre trafikkforståelse. hva sparer jeg på billappen? hva sparer jeg, og hvor mye i kroner tror du? dette er viktig for at lett mc skal bryte igjennom hos pappa Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Husk at forsikring er vesentlig dyrere på Lett-mc enn på moped da. For ikke å nevne årsavgiften. Mange betaler 20-30k for lett-lappen, og det kan ta en ganske god stund. Du bør i alle fall ta den teoriprøven, så får du se om du kommer gjennom og får A1 etterpå. Da bør du likevel ta kontakt med kjøreskolen nå, for ventelistene er ofte lange. Men det er ikke for sent, og mopeden kan være grei å ha frem til sommeren ihvertfall. Det meste du "taper" på lett-lappen kontra moped, sparer du på billappen pga. bedre trafikkforståelse. Trafikkforståelse får du jo etterhvert om du kjører moped også. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Bedre trafikkforståelse synes jeg ble litt dumt. Man får jo trafikkforståelse med moped også. Og når man er fyllt 16 kan man ta kurs for å øvelseskjøre med bil. Hvis du ikke har noe imot å kjøre litt treigere enn andre med større og dyrer sykkler, mener jeg du skal holde deg til moped. Delene er dyrere, årsavgift er dyrere, bruker nok mer bensin og olje osv.. Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 (endret) det jeg har imot er at foreldrene mine aldri kjører meg noen steder, og bussen der utenifra går annenhver time i ukedagene, og hver 3 time i helgene. jeg har som sagt skilte foreldre som da vil bo langt vekke fra hverandre. jeg har fotballtrening i nærheten av min mor (mopedavstand/maks sykkel avstand) hvor jeg trener 3 ganger i uken. har alle vennene mine på bergen siden, og har store planer om å besøke de ofte. men det jeg har imot er at jeg ikke vil kjøre i 45km/t til og fra mor og far, fotball trening, til venner, og til neste år kommer jeg mest sannsynlig å gå på skole på askøy, som er 1/3 enn til min mor igjen. det er også 70 sone ca hele veien fra mor til far og omvendt, så er livsfarlig, men trim er jo ulovlig, og får ikke lov. Endret 3. november 2008 av dan882 Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) fant ut det er ca 23km til pappa-mor- mor til far osv. her er det snakk om treninger 3 ganger i uken, kjøre til venner på bergen siden, skal kanskje på skole på kleppestø til neste år. det er 1 mil til skolen min. altså ukedag hos pappa: til og fra skolen, frem og tilbake til fotball treningene, venner, det er 2,5 mil til "neste års skole". 2 mil til skolen + hente noe hos mamma = 2 mil hver vei=4 , fotballtrenig fram og tilbake = 4 2+4+4+ (venner) = 10mil ++ Endret 4. november 2008 av dan882 Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Så da? Er ikke så galt.. du behøver ikke kjøre så mye hver bidige dag. Selv har jeg kjørt plombert 12.000KM og 10.000KM uplombert denne sesongen Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Så da? Er ikke så galt.. du behøver ikke kjøre så mye hver bidige dag. Selv har jeg kjørt plombert 12.000KM og 10.000KM uplombert denne sesongen hehe. blir MINIMUM 5 mil hver dag da. enda mer når jeg er hos min far hva koster forsikring av lett motorsykkel?:S Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Alt ettersom, regner med du må ha kasko også om du har en rimelig bra/verdifull sykkel. Blir noen tusen i året ihvertfall. Spørs vel også hvilken sykkel man skal ha da. 5 mil pr. dag på en moped er da ikke ille Kjører selv 10-15 mil pr. dag, dog uplombert, men tar vel ca. samme tid som 5 mil plombert. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Koster lett lappen virkelig like mye som bil lappen nå for tiden? Hjemme brukte folk å betale 8-12k, men aldri noe særlig mer.. Til sammenligning brukte jeg ca 17k for bil lappen. Jeg ville heller da satset på moped de to årene hvis lappen koster så mye. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Kommer jo ann på hvor god/dårlig du er til å kjøre, betlte vel 14-15 k for A1 og 12 tusen for billappen Lenke til kommentar
dan882 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Kommer jo ann på hvor god/dårlig du er til å kjøre, betlte vel 14-15 k for A1 og 12 tusen for billappen når tok du det da? fikk du rabatt på bil lappen pga . lettsykkel erfaring? klart og overtale pappa, mangler 10000kr til lett lappen , skal søke jobb et sted nå til uken Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 tok lappen for ca 1.5 år siden på bil, og det jeg slapp pga lettlappen var trafikalt grunnkurs, mørkekjøring og førstehjelpskurs, så på en måte så blir det jo litt billigere, på lettsykkel hadde jeg ett par kjøretimer, iog med at jeg aldri hadde sitti på en sykkel før, på billappen hadde jeg kun det obligatoriske + en såkalt testoppkjøring Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Kommer jo ann på hvor god/dårlig du er til å kjøre, betlte vel 14-15 k for A1 og 12 tusen for billappen når tok du det da? fikk du rabatt på bil lappen pga . lettsykkel erfaring? klart og overtale pappa, mangler 10000kr til lett lappen , skal søke jobb et sted nå til uken Du sparer et par tusen på sertifikatene, men dyrere forsikring og årsavgift gjør at du til slutt ikke sparer så mye allikevel. Lenke til kommentar
Hauglie Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 hadde heller statset på og hørt med kompiser om det kunne hjelpe deg med å fjerne plomba i eksosen, det er ikke så vanskelig! hadde moped for en stund sia og fikk ikke trimme selv, men gjorde det uten hjelp av far slik att han ikke merka noe! satt på anlegg og dysa! han merket ingen ting Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 og vanvittig morro om du skulle kjøre på noen og du får regress Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå