Gå til innhold

Høytaler ledninger, er det viktig???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke jeg skal brodere ut hvorfor det er slik at flatline lyder best ved 4.365M da jeg kun kan videreformidle det jeg har hørt av andre. Jeg sitter ikke inne med nok "teorikunnskap" om dette. De som gjør det vil nok ikke legge disse teoriene frem for allmennheten.

 

Dette var et tema som dukket opp under en demonstrasjon av nye kabler i en lukket demo for en god stund tilbake. Bakgrunnen for at det kom opp var at kablene som ble demonstrert var "unødvendig" lange (dengang Flatline SPM) og det ble lagt merke til at det kabelsettet lød vesentlig bedre enn andre kabelsett av samme sort (ved en feiltagelse hadde demonstratør glemt sitt "supersett" en dag.... og vi måtte ty til det som var i butikken). Som de "glupingene" vi var, la vi to og to sammen. Demonstratør ville ikke forklare dette med annet enn et lurt smil før han ble gjort oppmerksom på at vi ikke kunne legge en demonstrasjon av "superkabler" til grunn for hva som ble videreformidlet til kunder.

 

Som den superleverandøren vedkommende er vet han hvordan en må gå frem for å selge mye. Om dere ser på dere selv som vanskelige å overtale, kan dere jo tenke dere hvordan det er å demonstrere nye kabler foran en gjeng med "kunder" som allerede har kjøpt det forrige mirakelproduktet hos deg. En av disse "kundene" kjører tri amping med aktive delefiltre (da kan dere bare begynne å gange hvor mange kabler det er snakk om :roll:). De verste "kundene" som finnes er selgere i samme bransje ;)

 

Jeg har allerede "dreti på draget" mht hva jeg ikke bør si for mye om. Jeg tenkte bare det kunne være av interresse for vedkommende som skal kjøpe høytalerkabler å vite dette, uten noe spesiell utdypning. Men som vanlig i HiFi sammenheng så skal alle ha en teoretisk forklaring på hvorfor det er som det er. Noe jeg aldri har brydd meg noe særlig om. Jeg har bare stolt på mine egne ører og hatt generell kompetanse mht standard spesifikasjoner. Men hvorfor enkelte spikes virker bedre enn andre har jeg aldri giddet å sette meg inn i. Da det er svært få kunder som har interresse for det. De fleste er kun interressert i hva som lyder best i sine egne ører. Og jeg har alltid kunnet demonstrere det jeg har uttalt. Derfor gidder jeg ikke forklare mer om dette, da jeg har sluttet å selge HiFi for lenge siden. Jeg har mitt annlegg og er fornøyd med det. Så for dere ta mine anbefalinger (som kommer når jeg VET at noe stemmer og kjenner produktene godt) eller velge å la være. Det er opp til dere....

Lenke til kommentar

OFF TOPIC, slightly:

AveMORphine,

 

Her tor jeg du er inne på et av HaiFai-bransjens STORE problemområder: 1) Det evige mantraet om å stole på egne ører, og

2) en fullstendig total unnfallenhet i forhold til å i det minste gi plausible forklaringer (om ikke «vitenskapelige bevis») på hvorfor noen ting virker og andre ting ikke virker.

 

I all enkelhet resulterer dette at det ikke er mulig å generalisere noen observasjoner ala den påstanden du fremsatte om optimal kablelengde for Flatline god-knows-what eller noen andre kabler, eller om hvilke omstendigheter det kan tenkes at aktuelle teori/hypotese ikke er gangbar mynt. Summa summarum gir dette inntrykk av en woodoo bransje som stort sett består av lurendreiere som kun er på jakt etter lommeboka di. Hadde det enda hvert en bevisthet på at HaiFai-bransjen selger image og design, så hadde det kansjkje ikke vært så stein hakkande gale å stikke innom ei HaiFai-sjappe bare for å bli loppet for noen hundre tusen. Men slik tilstanden er nå, hvor det florerer av løse rykter og udokumenterte påstander å rett og slett helt ville hypoteser, ja så er man jo bare nødt til å dele verden i to: 1) en veldig liten nærmest sekterisk og religøst fanatisk gruppe mennesker som er villig til å offre allt for å komme nermere et lydmessig nirvana, og 2) de som gir blankt faen i hele sulamitten (les lydkvalitet) og kjøper noe billige greier fra B&O som matcher de nye hotte gardinstengene i børstet stål.

 

Back On Topic, slightly:

 

Det rådet du har å gi er med andre ord totalt verdiløst for alle andre en de som er utstyrt med dine ører og ditt stereoanlegg med tilbehør.

 

Hvordan i allverden kom dere fram til 4,365 meter og ikke 4,366 eller 4,364 eller deromkring? Har du noen formening om hvor kritisk dette magiske tallet er i forhold til ikke å treffe sån helt på millimeteren? og forresten er det inklusive eller ekslusive terminering? Måler dere mellom loddepunktene i hver ende av kabelen eller måler dere forbi loddepunktene? Hvor mange ganger testet dere 4,364 mot 4,365 mot 4,366?

 

Otherwise, no offence.

 

mvh

Lenke til kommentar

Grunnregel, kabel burde man investere i rundt 20% av anlegets verdi høytt og signal....

 

 

Og ja, man får kjøpt signalkabel for 20.000,- og for 200,-

 

Det er jo selvfølgelig at de gir samme resultat.

 

 

På anlegg til 5000, ja, på anlegg til 500.000 nei.

Tror dette er litt mere proposjonalt enn folk vil tro !

Lenke til kommentar
OFF TOPIC, slightly:

AveMORphine,

 

Her tor jeg du er inne på et av HaiFai-bransjens STORE problemområder: 1) Det evige mantraet om å (1)stole på egne ører, og

2) en fullstendig total unnfallenhet i forhold til å i det minste gi plausible forklaringer (om ikke «vitenskapelige bevis») på hvorfor noen ting virker og andre ting ikke virker.

 

(2)I all enkelhet resulterer dette at det ikke er mulig å generalisere noen observasjoner ala den påstanden du fremsatte om optimal kablelengde for Flatline god-knows-what eller noen andre kabler, eller om hvilke omstendigheter det kan tenkes at aktuelle teori/hypotese ikke er gangbar mynt. Summa summarum gir dette inntrykk av en woodoo bransje som stort sett består av lurendreiere som kun er på jakt etter lommeboka di. Hadde det enda hvert en bevisthet på at HaiFai-bransjen selger image og design, så hadde det kansjkje ikke vært så stein hakkande gale å stikke innom ei HaiFai-sjappe bare for å bli loppet for noen hundre tusen. Men slik tilstanden er nå, hvor det florerer av løse rykter og udokumenterte påstander å rett og slett helt ville hypoteser, ja så er man jo bare nødt til å dele verden i to: 1) en veldig liten nærmest sekterisk og religøst fanatisk gruppe mennesker som er villig til å offre allt for å komme nermere et lydmessig nirvana, og 2) de som gir blankt skitt i hele sulamitten (les lydkvalitet) og kjøper noe billige greier fra B&O som matcher de nye hotte gardinstengene i børstet stål.

 

Back On Topic, slightly:

 

(3)Det rådet du har å gi er med andre ord totalt verdiløst for alle andre en de som er utstyrt med dine ører og ditt stereoanlegg med tilbehør.

 

(4)Hvordan i allverden kom dere fram til 4,365 meter og ikke 4,366 eller 4,364 eller deromkring? Har du noen formening om hvor kritisk dette magiske tallet er i forhold til ikke å treffe sån helt på millimeteren? og forresten er det inklusive eller ekslusive terminering? Måler dere mellom loddepunktene i hver ende av kabelen eller måler dere forbi loddepunktene? Hvor mange ganger testet dere 4,364 mot 4,365 mot 4,366?

 

Otherwise, no offence.

 

mvh

 

1. Jeg stoler ikke på tekniske data, da verdens beste tekniske annlegg lyder piss... samt er du klar over hvor mange produkter jeg hadde måttet sette meg inn i?

 

2. Jeg tviler sterkt på at en bedrift ville undergrave seg selv ved å legge frem de teoretiske dataene om dette, men ja jeg er enig i at det er ett problem (manglende dokumentasjon for hvordan ting fungerer og hvorfor). Men ser ingen grunn til at jeg (på tross av at jeg beveger meg på tynn is i forhold til tidligere arbeidstaker) skal kunne gi råd og tips om de erfaringene jeg har fra 3 år i HiFi bransjen.

 

3. Nei det er aktuelt i alle annlegg hvor en benytter flatline, da det komponentet (kablene er ett komponent i seg selv) alene lyder best ved de gitte forutsetninger.

 

4. Det må du spørre produsent om, men jeg VET at du ikke vil få noe svar samt at jeg vil bli kallt en inkompetent tulling (gjort narr av i offentlig sammenheng). Produsent vil tape på at denne informasjonen blir gjort til allmen kunnskap. Lengen er fra tupp til tupp (uavhengig av plugg eller ikke plugg oppsett).

 

Prøv selv. 2x5m flatline 2flat (kapp de selv til nøyaktig 4.365M) og test det ut mot ett sett 2x2 (de koster ikke så himla mye pr. meter). Eller enda bedre, gå inn i butikken og be om 2x4.365M flatline 2flat og se reaksjonen på selger....

Lenke til kommentar

AveMORphine: Dette begynner å bli drøyt, og jeg skjønner at du begynner å ønske at innleggene dine blir fjernet.

 

Og til alle andre som mener at kvaliteten på et anlegg er proposjonalt med prisen, så kan dere få et lite eksempel:

 

Adyton kom ikke noe vei i Amerika, helt til de skrudde opp prisene sine. Da ble det andre saker, og forsterkerene ble skrytt opp i skyene. Både på pris og kvalitet. Forklar det...

 

Alt man trenger er å få en "guru", som har et anerkjent navn i disse kretsene, til å skryte litt, så selger ting.

Lenke til kommentar
Og til alle andre som mener at kvaliteten på et anlegg er proposjonalt med prisen, så kan dere få et lite eksempel

 

Et annet artig eksempel er da Elnor (tror jeg det var) begynte å selge flere av de meste populære forsterkerne fra Electrocompaniet til 20-30% lavere pris enn de seriøse hi-fi-forhandlerne.

 

Da mistet med engang Electrocompaniet veldig mye kred i de rette kretsene uten at produktene hadde blitt noe dårligere i det hele tatt...

 

Selv er jeg dog tilhenger av at det er en betydelig sammenheng mellom pris og kvalitet når det gjelder hi-fi, men alt med måte.

Lenke til kommentar

Biltemakabelen er laget av oksygenfri kobber (OFC). Man kan si at kobber er kobber og leder like godt strøm uansett. Mens andre trekker fram antall kordeller (tråder) vs "solid core", tykkelsen på kabelen og trådene, renhet på kobberet, isolasjon (pvc vs. teflon) som viktige variabler til at en kobberkabel lyder forskjellig fra andre. At en kabel er oksygenfri har den fordelen at den mer motstandsdyktig for korrosjon enn andre kobber kabler.

 

Mitt siste innlegg her er mine erfaringer: i hovedsak at valg av signalkabler er viktigere enn høyttalerkabler.

 

Tenker selv å prøve med på følgende prosjekt da en cat 5 kabel koster rundt 6 kroner meteren hos f.eks. elektroimportøren.

 

Twistet forresten de tre signalkablene fra PCen til PM5.1 ene. Rakk desverre ikke å teste "singel" oppsett, siden jeg ikke ville ha tre signalkabler flytende, eller kablene teipet fast i hverandre. Twistede kabler ser forresten stilig ut.

Lenke til kommentar

Syns det er morro å sitte her og se på alle de merkelige argumentene for at det skal være så stor forskjell på kabler - det er til dags dato IKKE vært mulig å vise i en troverdig test at folk klarer å høre forskjell så lenge man har andre parametere likt, da spesielt lydvolum. Og nei, at enkeltpersoner sier at de "hører forskjell", er IKKE troverdig.

 

Videre er det tøv å bruke penger på en kabel, når noe så enkelt som å flytte høyttalerene noen centimeter kan gi en subjektivt MYE større endring i lydbildet. De færreste tenker på at rommet, og lytterens, og høyttalerens plassering i dette, er den definitivt mest avgjørende parameteren for lydoppfatningen.

 

Anbefaler forøvrig en liten titt på denne artikkelen:

 

http://www.dself.demon.co.uk/subjectv.htm

Lenke til kommentar
Syns det er morro å sitte her og se på alle de merkelige argumentene for at det skal være så stor forskjell på kabler - det er til dags dato IKKE vært mulig å vise i en troverdig test at folk klarer å høre forskjell så lenge man har andre parametere likt, da spesielt lydvolum. Og nei, at enkeltpersoner sier at de "hører forskjell", er IKKE troverdig.  

 

Videre er det tøv å bruke penger på en kabel, når noe så enkelt som å flytte høyttalerene noen centimeter kan gi en subjektivt MYE større endring i lydbildet. De færreste tenker på at rommet, og lytterens, og høyttalerens plassering i dette, er den definitivt mest avgjørende parameteren for lydoppfatningen.  

 

Anbefaler forøvrig en liten titt på denne artikkelen:

http://www.dself.demon.co.uk/subjectv.htm

 

Vi kan jo ta det omvendt.

At enkeltpersoner sier at de ikke "hører forskjell", er ikke troverdig

Vis en troverdig test på at det ikke er forskjell på kabler.

Lenke til kommentar
http://www.dself.demon.co.uk/subjectv.htm

 

Vi kan jo ta det omvendt.  

At enkeltpersoner sier at de ikke "hører forskjell", er ikke troverdig

Vis en troverdig test på at det ikke er forskjell på kabler.

 

Du mener slik som ABX-tester, der man ikke klarer å skille kabler fra hverandre med noen som helst grad av statistisk troverdighet?

 

Stewart Pinkerton postet for en tid siden en artikkel på en newsgroup, der han utlovte en relativt grei pengepremie til de som klarte å skille to kabler i et skikkelig ABX-oppsett, i flere enn 16 av 20 tilfeller eller deromkring. Til dags dato har ingen greid dette.

 

http://groups.google.com/groups?q=stewart+...ldomain&rnum=12

Lenke til kommentar

Hmm, av det jeg ser her så heller jeg mot, "kabler har lite å si"-leieren, som det er sagt over, hvis forskjellen er så stor, så burde det være små problemer med å finne ordentlig blindtester, der forskjeller er påvist, men det er det ihvertfall ingen her som har gjort ennå.

 

Takker forøvrig argon264 for lenken til artikkelen, det var spennende lesning (selv om også det er bare en fyr på nettet med sin mening).

 

Konklusjonen er følgende: Det er umulig å bevise at en effekt ikke finns, men hvorfor skal jeg gidde å tro på den påståtte effekten før noen beviser det for meg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Takker forøvrig argon264 for lenken til artikkelen, det var spennende lesning (selv om også det er bare en fyr på nettet med sin mening).  

AtW

 

Ja, man skal ta alt som oppfatninger - men Douglas peker på mange ting som er sant om industrien - det ser ut til å være gjengs oppfatning at dersom "ørene sier noe", og "målinger sier noe annet", så kan alt av statistikk, vitenskap og målinger hives på sjøen....

 

Douglas Self er forøvrig, om enn noe kontroversiell, så også en respektert forfatter av artikler for blant annet Electronics and wireless world, og også opphavsmann til en rekke spennende audiodesign. Jeg har lest mye av det han har skrevet, og rent elektroteknisk sett er det ingen tvil om at han er svært oppegående.

Lenke til kommentar
http://www.dself.demon.co.uk/subjectv.htm

 

Vi kan jo ta det omvendt.  

At enkeltpersoner sier at de ikke "hører forskjell", er ikke troverdig

Vis en troverdig test på at det ikke er forskjell på kabler.

 

Du mener slik som ABX-tester, der man ikke klarer å skille kabler fra hverandre med noen som helst grad av statistisk troverdighet?

 

Stewart Pinkerton postet for en tid siden en artikkel på en newsgroup, der han utlovte en relativt grei pengepremie til de som klarte å skille to kabler i et skikkelig ABX-oppsett, i flere enn 16 av 20 tilfeller eller deromkring. Til dags dato har ingen greid dette.

http://groups.google.com/groups?q=stewart+pinkerton+audio+cable+abx&start=10&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=aou0c5%24acp%241%40bourbaki.localdomain&rnum=12

 

Ja, hvordan kan jeg komme i kontakt i denne nissen så jeg får penga mine?? :D Har en kabel som jeg garanterer at ALLE hører forskjell på. (ekstra dårlig)

 

Det er bevist at folk juger så hvorfor skal jeg stole på en blindtest der jeg ikke selv var tilstede. :-?

 

Litt mer seriøst.

99,9 % av alle folk jeg kjenner, hører forskjell på kabler. Men vi er også enige om at forskjellene er svært små så fort man overstiger 30-50 kr metern, og at man må konsentrere seg for å høre forskjell.

Lenke til kommentar

Burde holdt meg for god til det her :roll::roll::roll:

 

Men, men.....

 

Hvis du har dritt kabel, type skolisse som signalkabel, hadde jeg byttet ut disse med skjermet TP kabel. To par til senter, og to par + skjermen til "kragen" i hver ende.

 

Begrunnelse:

Alle elektrisk førende og strømproduserende/konsumerende artikler bidrar med støy, skjermen i STP kabelen vil hindre mye av dette i å påvirke lydbildet, kobberet i disse lederne er også av god kvalitet, og det strømførende arealet av kabelen er mer enn stort nok til at det ikke øker motstanden vesentlig.

 

Det her er en meget billig løsning, forutsatt at du har forsterker og avspiller i nærheten av hverandre koster det ca 10.- for kabel og 50.- for terminalene pr sett. Og hvis du går fra skolisseKabel til det her, vil du garantert merke forsjell, har selv prøvd.

 

Når det gjelder høyttaler kabel, så har jeg også her hørt mye rart, men her kan jeg ikke si at jeg har hørt stor forsjell, det jeg hørte best forsjell på var skjermet, kontra ikke skjermet kabel, dette var noen dyre greier rundt 3-4000 kr for 2x3m, derfor har jeg stor tro på at en skjermet TP kabel ogsa kan gjøre susen her, men dette har jeg ikke prøvd selv, bare husk å ha stort nok tverrsnitt på kabelen, og prøv å unngå kveiling av hyttalerledningen da dette kan dempe visse frekvensområder, samt å legge høyttalerkabelen så langt unna PC TV og forsterker som mulig.

 

Jeg bruker noen billige skjermede høyttalerkabler selv, laget av signalledning til scenebruk, mic, miksepulter osv. Disse har jeg trukket rett bakover fra forsterkeren så de ikke henger sammen med resten av visvaset bak der, og kommer lengst mulig bort fra strømforyningen i forsterkeren, festet i en krok på veggen og gått korteste veg til høyttaleren.

 

Håper jeg gav deg noen svar som kan virke fornuftige, dette er uansett en svært billig løsning, og i den grad du kan høre forskjell på kabler, tror jeg du skal svært høyt opp i pris for å slå det her. Mens jeg tror du vil høre umiddelbar virknig opp fra skolisseKabelen.

 

I fare for å få en eller annen skeptiker på nakken...... Takk for meg :D

Lenke til kommentar
Tenker selv å prøve med på følgende prosjekt da en cat 5 kabel koster rundt 6 kroner meteren hos f.eks. elektroimportøren...

 

Jupp har selv gjort dette og ja jeg merket forskjell. En kamerat av meg som stakk innom lurte på om jeg hadde byttet forsterker igjen (da jeg har lidd litt av oppgraderingssyken i det siste) til en bedre - og det etter 30 sek.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skjer i en høyttaler kabel?

 

Forsterkeren sender ut strøm. Høyttalerne mottar støm og setter membranet i bevegelse. Spiller det da noen rolle hvilken type kabel du benytter???? Greit nok, kabelen skal skjerme for magnetisk stråling/spenning, Den skal inneholde mye kobber (leder bra)... Men bortsett fra dette er det vel ett fett???????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...