Gå til innhold

Høytaler ledninger, er det viktig???

Anbefalte innlegg

Ta deg en tur i en stereobutikk og kjøp noen kabler til 20-50 kroner metern. Ikke noe mer. Det trenger du ikke, selv og selgeren sier det.

(Og det er vel ikke så rart. Han er jo ansatt for å selge deg varer.)

Du trenger kabler med et tverrsnitt på 2mm^2 for korte strekk, og gjerne 4mm^2 for lange strekk. Høyttalerkabler er ikke noe du bør spandere mye på. Og for guds skyld, ikke kjøp disse flatkablene.

Støtter dette,... høyttalerkabler som er helt greie selger de hvorsomhelst, og kjøp signalkabler til bilanlegg, disse er ikke så dyre og er enten dobbelt eller trippelskjermet... :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At placeboeffekten er reel kan det ikke herske tvil om. Det er i enkelte tilfeller påvist at placebo-medisiner virker, dvs. offeret blir friskere, om ikke av medisinen, så av troen på at den skal virke (evt. andre faktorer). For den som blir utsatt for slikt vitenskapelig lurendreieri så vil det i det enkelte tilfelle være uvesentlig at man fikk servert glasspærler og ikke diamanter. Og så lenge det virker (les bedre lyd), og virkningen er mer eller mindre vedvarende, så må jeg si meg villig til å tillegge virkningen en verdi (les penger), selv om forbedringen kun er virtuel (dvs. at den i «realiteten» kun eksisterer i mitt hode) eller reelt sett har andre årsaker.

Jeg har imidlertid (desverre?) tilgode å oppleve de helt store forandringene (for ikke å si forbedringene) ved bytte av diverse kabler, evt. med unntak av den standard spagettien som følger med. De lydmessige forandringer som jeg mener/tor/synes/innbiller meg at jeg av og til hører er rett og slett ikke store nok til at jeg gidder å holde på med kabler i det uendelige. Så om dette er fordi mine ører ikke er gode nok, eller at jeg har en mental sperre for å høre på kabler, eller at stereoen min ikke er god nok (nypris omlag 50K kr) synes jeg er uvesentlig, så lenge stereoen spiller musikken min slik som jeg liker den.

Mht. høyttalerkabler vil jeg som en første etappe anbefale å fokusere på ledningsareal, dvs. antall kvadratmillimeter, og det primært av hensyn til bassgjengivelsen. Selv benytter jeg omalg 7,5 kvadratmillimeter til basshøyttalerne, men mine høyttalere har dobble paralellkoblede basselementer på nominelt 6 ohm hver i en bassreflekskasse. Til Audiovector C2 vil jeg anta at en standard 4 kvadratmillimeter abel i rent kobber er mer enn nok, og vil antagelig være et bra utgangspunkt. Du kan evt bruke lampettledningen til å eksperimentere med biwiering. Dersom en slik forsiktig eksperiementering evt. gir mersmak kan du erklære deg selv som hifi-nerd og utvide eksperimenteringen, bare hold fast på ikke å betale mer for kabler enn det du menere at placeboeffekten er verd.

mvh

Lenke til kommentar

Jeg og en kompis lagde denne i går. Jeg ble rett og slett sjokkert da jeg slo på anlegget etterpå! Hadde fra før av en 2,5 kvadrat standard kabel men hadde aldri trodd forskjellen skulle bli så stor. Nå er jo denne kabelen et litt større prosjekt en Biltemakabelen (ingen anelse om den er noe bedre). Det tok vel 2-3 timer. 216 avisoleringer gikk faktisk veldig fort :lol: Uansett - jeg ble kjempefornøyd :woot:

Lenke til kommentar

Hva mener du ?

Du sier du har vært med på blindtester. Hvilken testprotokoll fulgte dere? AB, ABX, dobbeltblind, hva?

Det er en vanlig misforståelse at en blindtest er å ha bind foran øynene. I lydsammenheng er det strengt tatt unødvendig.

Men til de som virkelig mener de kan høre forskjell, kontakt Stewart Pinkerton, [email protected].

Heh. Jeg postet den for over et halvt år siden. Selv om det er en hel haug her inne som hører forskjell på kabler, er det ingen som har svart på tråden, ei heller har jeg sett at Pinkerton har fått noen til å ta utfordringen. Den ble opprinnelig postet på rec.audio.high-end. Pussig.

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=6...light=pinkerton

Støtter dette,... høyttalerkabler som er helt greie selger de hvorsomhelst, og kjøp signalkabler til bilanlegg, disse er ikke så dyre og er enten dobbelt eller trippelskjermet... :wink:

Installasjonskabel for elektriske etellerannet skal visst være helt topp og svært billig. Aberet er at den er stiv og ikke særlig pen. Disse to faktorene vil jeg tro at en del er villig til å betale litt mer for. Jeg har iallefall gjort det. :)

(jeg fikk 'tilbud' på kabler da jeg kjøpte anlegget, 2,5mm^2 pen og letthåndterlig kabel til 60% av utsalgspris, rundt 30kr meteren)

Lenke til kommentar

Kjøp deg flatline 2flat til bakhøytalere og 4flat til front.

2x4.5M til front (kutt de selv til 4.365M fra tupp til tupp)

2x9m bak (kutt de selv til 2x4.365M fra tupp til tupp) eventuelt lengre.

Trenger du ikke så lange kabler bør du basere kabellangden på 4.365M (1/2x 3/4x ell.). Flatline lyder best ved 4.365M

Tror du meg ikke; prøv selv....

Lenke til kommentar

I surroundoppsettet mitt har jeg Tara Labs Omni til senter og fronthøyttalere (50,- pr. meter) og Tara Labs Klara til bakhøyttalerne (30,- pr. meter) og er veldig godt fornøyd med det - ikke noe fancy men hakket over lampeledninger... Og ikke minst: Det ser bra ut og de er myke og lette å legge langs lister / tak. Kjører selvfølgelig bi-wiring til fronthøyttalerne.

Har kun kjørt dette oppsettet med mitt nåværende anlegg så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men på mitt forrige anlegg byttet jeg ut den tynne spinkle 'standard' signalkabelen fra CD-spiller til forsterker med en av de rimeligste 'ordentlige' signalkablene (300,- eller noe) og merket en betydelig forskjell. Koblet frem og tilbake flere ganger og det var en helt tydelig forskjell i de 'ordentlige' signalkablenes favør. Av samme grunn har jeg nå en ordentlig coax mellom DVD og surroundforsterkeren fremfor bare den tynne 'hyssingen' som fulgte med.

Man må jo se det litt i forhold til hva man har av anlegg - å bruke en tusenlapp eller to på kabler hvis man alikevel har brukt 20-30.000 på anlegget sitt er helt greit synes jeg, men å gjøre det samme med et anlegg til 5.000,- er tull - da vil man vel tjene mer på å oppgradere noe av anlegget istedet.

Lenke til kommentar
Placeboeffekten er stor.

Men til de som virkelig mener de kan høre forskjell, kontakt Stewart Pinkerton, [email protected].

Her kan du vinne en premie på 2500 $, hvis man klarer å høre forskjell på 2 forskjellige kabler i blindtest.

Følgende kriterier er :

Den som tar imot utfordringen kan:

-velge hvilke komponenter som er i anlegget.

-velge hvilke kabler som skal brukes. Helt forskjellige konstruksjoner og prisklasser er godtatt.

-velge hva slags musikk som skal spilles og hvor lenge det skal spilles.

-velgs hva slags lytterom som skal brukes.

Det Stewart stiller som krav er +/- 0.1dB nivåmatch fra 20Hz-20kHz ved høyttalerterminalene.

Kravet for å klare det er å identifisere kabelen riktig som A eller B i minst 16 av 20 forsøk i en ABX-test.

Ingen har ennå klart det...

fant forresten denne på forumet til Hifisentralen.

Har aldri greid å måle noen stor elektrisk forskjell på kabler. Borstett fra da jeg gikk inn for å lage en kabel dårligst mulig. Den har faktisk store nivåforskjeller rent elektrisk og det er lett å kjenne igjen lyden. Fullstendig flagrebass og nesten ingen øvre diskant...

Tror dere jeg kunne fått lov til å bruke denne kabelen til å tjene meg 2500$??

Ellers så synes jeg høyttalkabel er en de tingene som gir minst forskjell i et anlegg. Gode spikes er bedre å bruke penga på. Riktig signalkabel er også mye viktigere enn høyttalerkabel.

Lenke til kommentar

Ingen system er bedre enn det svakeste leddet. Jeg pleier å si bruk ca 10% av total verdi på kabler. 2/3 av det på signalkabel (kommer ikke signalet frem vil det ikke bli bedre med bedre høytalerkabler).

Jeg er en av få som har stor tro på kabler. Dette har med tidligere erfaring i HiFi bransjen. Men hører du ikke forskjell så er det ingen vits naturlig nok.

Lenke til kommentar
Kjøp deg flatline 2flat til bakhøytalere og 4flat til front.

2x4.5M til front (kutt de selv til 4.365M fra tupp til tupp)

2x9m bak (kutt de selv til 2x4.365M fra tupp til tupp) eventuelt lengre.

Trenger du ikke så lange kabler bør du basere kabellangden på 4.365M (1/2x 3/4x ell.). Flatline lyder best ved 4.365M

Tror du meg ikke; prøv selv....

Hifi bransjen flotte trylletriks... :roll:

At en kabel er bedre med en bestemt lengde er da bare pisspreik. For alt du veit har jo høyttalerprodusenten brukt alt fra 0,2 til 4 meter kabel inni høyttaleren. Synes du bør hoste opp noen gode bevis for at 4,365 er så mye bedre enn 4,366. :)

Kortest mulig er som regel best. Ihvertfall elektrisk sett.

Lenke til kommentar

Det har med bølgelende i gitt stoff å gjøre.

Jeg har jobbet med Flatline og har HØRT bevis på dette.

Gjelder kun flatline.

Men ta det gjerne som en Aprilspøk om du vil, jeg koser meg med mine kabler som koster 1/2 av hva neste hakk koster (med mye bedre lyd pga dette).

Signalkablene mine er 1/4 x 4.365 fra tupp til tupp. Høytalerkablene er 4.365M (det er ett sannt helvete å lodde dette : :evil: ).

Det er ikke alt som kan forklares ved hjelp av teori, det finnes mange eksempler på dette.

BTW. klart at om en spør Nordost om dette, så vil de ikke gi deg noe svar ;) Dette er en hysh hysh sak.... Du får ikke ferdige kabler i disse lengdene desverre. Må loddes privat.

Lenke til kommentar
Du trenger kabler med et tverrsnitt på 2mm^2 for korte strekk, og gjerne 4mm^2 for lange strekk. Høyttalerkabler er ikke noe du bør spandere mye på. Og for guds skyld, ikke kjøp disse flatkablene.

Få høre et godt argument for at man for guds skyld ikke skal kjøpe disse flatkablene...

Lenke til kommentar

Gjelder kun flatline.

Men ta det gjerne som en Aprilspøk om du vil, jeg koser meg med mine kabler som koster 1/2 av hva neste hakk koster (med mye bedre lyd pga dette).

Signalkablene mine er 1/4 x 4.365 fra tupp til tupp. Høytalerkablene er 4.365M (det er ett sannt helvete å lodde dette : :evil: ).

Det er ikke alt som kan forklares ved hjelp av teori, det finnes mange eksempler på dette.

BTW. klart at om en spør Nordost om dette, så vil de ikke gi deg noe svar ;) Dette er en hysh hysh sak.... Du får ikke ferdige kabler i disse lengdene desverre. Må loddes privat.

Bølgelengden i hasjen dere røyka under testing?

Eller sikter du til teorien om at lydtrykket setter kablene i selvsving og at det gir dårligere lyd? Skal dette løse problemet (hvis det eksisterer et problem). Har sett mange andre spennende løsninger som feks føtter/spikes til kablene som ligger på langs gulvet, Underlige trebokser og annet sære ting. :roll:

Jaja, den som tror blir som regel belønnet. De som ikke tror, merker garantert ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Gjelder kun flatline.

Bølgelengden i hasjen dere røyka under testing?

Eller sikter du til teorien om at lydtrykket setter kablene i selvsving og at det gir dårligere lyd? Skal dette løse problemet (hvis det eksisterer et problem). Har sett mange andre spennende løsninger som feks føtter/spikes til kablene som ligger på langs gulvet, Underlige trebokser og annet sære ting. :roll:

Jaja, den som tror blir som regel belønnet. De som ikke tror, merker garantert ingen forskjell.

Gidder ikke kommentere dette :roll:

Kan sies at om du skal høre på kabler, så be demonstratør om å spille flere sanger før han bytter kabler. Da en sang spillt to ganger "rett etter hverandre" vil lyde bedre andre gang den blir spillt. Samt at de fleste vil oppgradere kabler slik at den første gang det blir spillt vil det bli brukt de rimeligste kablene og i andre runde de bedre.

BTW. Jeg har hørt mye rart bli sagt om kabler og annet dill dall. Men jeg har ikke noe å vinne på å nevne slike ting her. Har tross alt sluttet å selge HiFi for 2 år siden. Ta med deg madamen eller en kvinnelig venn på en test. Damer hører ofte bedre forskjeller og sliter som regel ikke ut hodet på å høre etter ;)

Lenke til kommentar
Det har med bølgelende i gitt stoff å gjøre....

Dette kan du godt utbrodere litt, evt. gi noen referanser.

F.eks. ved hvilken frekvens er det relevant å basere betraktningen om bølgelengde? Og jeg antar det er bølgelengden for det elektriske signalet som går i gjennom kabelen du snakker om? Ettersom signalhastigheten igjennom kablet ikke er lik for ulike Nordost kabler, eller andre kabler for den saks skyld, så hadde det vært greit med en formel for utregning av «optimale» kabellengder for ulike kabler. Gjelder denne teorien/hypotesen også for strømkabler? Og hvordan forholder du deg til «digitalkabler» mht. denne teorien/hypotesen, er den fortsatt aktuell?

Denne teorien/hypotesen din vil være særdeles interessant å praktisere ifm. bi-wiring, eller enda værre ifm. et aktivt flerveis oppsett...

Bare for å trekke teorien/hypotesen din helt ut (gitt at den også i sin aliminnelighet kan benyttes på kabler til strømforsyningen mm.) så impliserer den at den optimale lengden for en kabel som primært skal overføre likestrøm er tilnærmet uendelig!?! Med mindre en slik kabel har tilnærmet uendelig tversnitt, så vil den ha et betydelig problem mht resistans, og dermed effekt tap.

mvh

Lenke til kommentar

Hvem "bølgelengede" snakker vi om her...? Går ut ifra at det ikke har noe med signalet i kabelen å gjøre, da det er komplett umulig å ha lik bølgelengde igjennom en hel sang.

Lenke til kommentar
Du sier du har vært med på blindtester. Hvilken testprotokoll fulgte dere? AB, ABX, dobbeltblind, hva?  

Det er en vanlig misforståelse at en blindtest er å ha bind foran øynene. I lydsammenheng er det strengt tatt unødvendig.

Hei!

Jeg kom inn i lytterommet til vedkommende. Anlegget bestod da av Cayin 251 CD spiller oppgradert med XO clock -> Spark pre -> Spark 9084 monoblokker -> Response Art (de pyramidehøyttalerne). All signalkabling ver RA Signature. Først lyttet jeg på musikk med Wireworld Eclipse(13000 kroner), deretter ble det byttet om til DBL Audio(3000 kroner). Jeg hørte at DBL kablene var mye bedre uten å vite prisen på dem. Eieren av annlegget var 100% enig. Idag har han RA Signature høyttalerkabler. :roll: (Det har jeg ikke hørt, og kan ikke uttale meg.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...