Gå til innhold

Høytaler ledninger, er det viktig???


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Lurte bare på hvor viktig det er med dyre kabler???

 

Har selv hjemmebio;

En Harman/Kardon AVR5500, Et par Audiovector C2(konge!), og et par Audivector C1 som bakhøytalere + en Proson RS 12 Fatboy (helrå!) og en Audiovector AVC center.

 

Til dette har jeg bare et par usle ledninger som, hører til et gammelt anlegg som tilhørte pappa.. et par tynne grå ledninge.. ja, du vet. Slike som man knyter skoen med (nesten).

 

Hva slags innvirkning har dette på anleggets helhet? og ville jeg oppnådd MYE bedre ytelese på anlegget vis jeg hadde invistert et par lapper på nye ledninger?? Noen forslag? anbefalinger??

 

Er det noe som er flaksehalsen i anlegget?? Noe som kanskje skulle vært byttet ut?? Selv er jeg ditt fornøyd.. Noe av det bedre jeg hører på!

 

Tnx.. Senitel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, når du har så dårlig kabler fra før vil det være en god investering med nye. Mest for penga synes jeg er supra kabler, de selges av feks eltek.

Et så bra anlegg som det der fortjener bedre kabler. Men det er ikke vits i å kjøpe megadyre kabler.

Lenke til kommentar
Hei..  

 

Lurte bare på hvor viktig det er med dyre kabler???

 

Har selv hjemmebio;

En Harman/Kardon AVR5500, Et par Audiovector C2(konge!), og et par Audivector C1 som bakhøytalere + en Proson RS 12 Fatboy (helrå!) og en Audiovector AVC center.

 

Til dette har jeg bare et par usle ledninger som, hører til et gammelt anlegg som tilhørte pappa.. et par tynne grå ledninge.. ja, du vet. Slike som man knyter skoen med (nesten).  

 

Hva slags innvirkning har dette på anleggets helhet? og ville jeg oppnådd MYE bedre ytelese på anlegget vis jeg hadde invistert et par lapper på nye ledninger?? Noen forslag? anbefalinger??  

 

Er det noe som er flaksehalsen i anlegget?? Noe som kanskje skulle vært byttet ut?? Selv er jeg ditt fornøyd.. Noe av det bedre jeg hører på!  

 

Tnx.. Senitel

 

audiovector og harman er konge! :yes:

 

Vil bare på mitt vegne si at høytalerkabler er UTROLIG viktig... spesielt når du har slike høytalere.

 

Har du dårlige høytalere vil "dyre" kabler faktisk slå andre veien for de minste detaljene kommer frem og det klarer som oftest ikke lavpris høytalere å spille....

 

var jeg deg så ville jeg sendt en mail til hificenteret.no og spurt dem hva du burde gått for, driver selv å handler fra dem (SKAL ha meg audiovector C3super komplett surround pakke :D )

 

de har spesialisert seg spesielt på audiovector og harman.

 

hvis du bor i nærheten av for eksempel Ålesund så kan du dra og høre forskjellen selv. vet de har dem på visning i Ålesund. Jarle sjefen der er kjempe grei... (han gav meg parkometer peng så jeg ikke skulle få bot til og med, det er service det :yes: )

Lenke til kommentar

Kabeldiskusjonen vil nok holde på en god stund også etter Dovres kolaps.

Har du en seriøs lydbutikk i nærheten skal det være mulig å låne med kabel hjem.

Om du ikke hører forskjell er det selvfølgelig null vits å bruke penger på kabel.

To tips er "Nordost 2/4Flat" og "Transparent HP14-2".

Signalkabel bør også byttes hvis du bruker den som følger med i esken.

Lenke til kommentar

Den tråden var så gjennomsyra useriøs som det får blitt. Syntes begge sider overdrev noe så inni granskauen for å få igjennom menigene sine.

Ikke tror jeg det var mange av dem som har deltatt i noen seriøse blindtester heller.

 

... Og du var den eneste seriøse. For du hadde din egen mening. Alle andre hadde sine. :lol:

 

Det er som å skrive hjem til mor, når du er i militæret: "..."av 1000 mann, er jeg den eneste som går i takt."

 

Folk kan ha andre meninger og erfaringer enn deg, uten at de er useriøse.

Lenke til kommentar

 

Den tråden var så gjennomsyra useriøs som det får blitt. Syntes begge sider overdrev noe så inni granskauen for å få igjennom menigene sine.

Ikke tror jeg det var mange av dem som har deltatt i noen seriøse blindtester heller.

 

Jeg tror mye av dette kan skje i denne posten også. Har en lei tendens til å bli sånn.

Lenke til kommentar

Den tråden var så gjennomsyra useriøs som det får blitt. Syntes begge sider overdrev noe så inni granskauen for å få igjennom menigene sine.

Ikke tror jeg det var mange av dem som har deltatt i noen seriøse blindtester heller.

 

... Og du var den eneste seriøse. For du hadde din egen mening. Alle andre hadde sine. :lol:

 

Det er som å skrive hjem til mor, når du er i militæret: "..."av 1000 mann, er jeg den eneste som går i takt."

 

Folk kan ha andre meninger og erfaringer enn deg, uten at de er useriøse.

 

Da tror jeg du skal lese tråden egang til. Dessuten utelukker ikke jeg at jeg skreiv litt utsvevende. Når andre er useriøse har man en tendens til å bli det selv...det har vel alle erfart? :) Derfor er det ekstra viktig at folk bare skriver det de vet. Og ikke, feks, dikter opp noe for å rakke ned på det andre skriver.

Lenke til kommentar

Ta deg en tur i en stereobutikk og kjøp noen kabler til 20-50 kroner metern. Ikke noe mer. Det trenger du ikke, selv og selgeren sier det.

(Og det er vel ikke så rart. Han er jo ansatt for å selge deg varer.)

 

Sjekk ut for eksempel Tara Labs Omni til 50 kroner per meter.

 

Selv har jeg noen Audioquest F14 kabler som kostet 16 kroner per meter i tokanalsanlegget mitt, og det spiller helt ok det. (I et anlegg til omtrent 70000)

 

(Btw: jeg har selv vært med på skikkelige blindtester med bind for øya og det HAR vært klare forskjeller. Både på mitt eget anlegg og et annet anlegg til 300000. Men forskjellene var større i det dyre anlegget. ;) )

Lenke til kommentar
Ta deg en tur i en stereobutikk og kjøp noen kabler til 20-50 kroner metern. Ikke noe mer. Det trenger du ikke, selv og selgeren sier det.

 

Stereobutikker har sinnsyk avanse på alle kabler. Gå heller til en elektriker/Biltema/Elfa etc.

 

jeg har selv vært med på skikkelige blindtester med bind for øya [....]

 

Det utsagnet der får meg til å lure litt. Hvilken protokoll fulgte dere?

Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme den fineste effekten av kabler, nemlig placebo. Neida, har selv hatt svindyreanlegg (les:80k klassen), og kabler er faktisk det folk slurver mest med.. Men placeboeffekten er faktisk reell, og jeg er gjerne den første til å innrømme at jeg blir lurt av den :)

Lenke til kommentar

Placeboeffekten er stor.

Men til de som virkelig mener de kan høre forskjell, kontakt Stewart Pinkerton, [email protected].

Her kan du vinne en premie på 2500 $, hvis man klarer å høre forskjell på 2 forskjellige kabler i blindtest.

Følgende kriterier er :

 

Den som tar imot utfordringen kan:

-velge hvilke komponenter som er i anlegget.

-velge hvilke kabler som skal brukes. Helt forskjellige konstruksjoner og prisklasser er godtatt.

-velge hva slags musikk som skal spilles og hvor lenge det skal spilles.

-velgs hva slags lytterom som skal brukes.

 

Det Stewart stiller som krav er +/- 0.1dB nivåmatch fra 20Hz-20kHz ved høyttalerterminalene.

 

Kravet for å klare det er å identifisere kabelen riktig som A eller B i minst 16 av 20 forsøk i en ABX-test.

 

Ingen har ennå klart det...

fant forresten denne på forumet til Hifisentralen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...