Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som sagt så vet jeg ikke hvordan Lerkendal høres ut på tv. Ser for meg at Kjernen er dårlig presentert, siden vi står såpass høyt over banen. Men jeg vet ikke. Jeg gir egentlig blaffen så lenge jeg står der selv.

Du får jo et noenlunde nøytralt bilde på TV - i forhold til på en stadion. Selv en Sandefjord/Lyn-supporter kan mene de er best om står midt i det selv og ti mann skriker.

 

Bataljonen blir heller ikke godt representert på TV, men en hører dem uansett - og de TV-kampene jeg har sett av RBK er ikke så verst - med unntak av det jeg omtaler som svada-sanger.

 

Edit: Bare av ren nysgjerrighet; er du en av dem som bruker trommer/står vendt mot kampen og oppildner folk?

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Men når man først skal bruke tromme er det som flere har vært inne på varierende kvalitet. Da vi hadde besøk av Oddrane på Telenor Arena før i år fikk vi virkelig høre hvor mye det går ann å missbruke en tromme. Var konstant banking gjennom hele kampen med noen innslag av "oddrane - klapp, klapp, klapp." Slikt blir man bare trist av. Hvis man først skal ha tromme må man ikke bruke det som et korpsinstrument.
Kampen mot Start nå var et godt eksempel på hvordan man skal bruke tromma. Var mye synging, og tromma ble brukt på maks 2 forskjellige sanger (som er lange). Er nok sant det du sier fra Stabæk kampen, noen ganger havner tromma hos feil person, vært masse klaging og diskusjoner rundt det der på odd forumet.

 

Blir sinnsykt irritert over glimt og molde folka som drar inn en skarptromme på stadion. Ikke bare høres det helt jævlig ut, men de hamrer løs i 90 minutter hver eneste kamp.

Lenke til kommentar
Dårlige nyheter HenHau. Halvparten av sangene våre er "shalala" og vi har noen "olè olè" og. Blant annet Pippi-sangen og rasputin-sangen. Også har vi jo kaos-sangen etter vi har scoret mål, hvor alle klikker mentalt. Tviler på at vi får se den i Bergen med det første.

 

Skru på tv'n i morra når RBK spiller mot Viking. Har ikke peiling på hvordan vi høres ut på tv, siden jeg har vært på alle hjemmekampene, men mulig du får en åpenbaring.

 

Virkelig klikkings. Totalt! Slik har vi ikke i resten av Norge, kun på Lerkendal! Og her synger man "shalalala" og "olè olè" også! Virkelig originalt. "Shalalalala ååh RBK. Shalalalala ååh LSK. Shalalalala ååh Vål'enga." Kan jeg nevne flere?

 

Denne kulturen med trommer, megafoner, evighetssanger og annet fjas er jo faen meg over hele Europa. Alle bruker jo de samme sangene! Sanger som varer i flere minutter, med de samme monotone frasene som går igjen og igjen. Herregud hvor uoriginalt det går an å bli.

 

Nei, dere får nok ikke se noen "kaos-sang" i Bergen med det første. Dere får ikke se "intens" flagg og skjerf-vifting, hopping, tromming, megafoner, lydanlegg (!) og synging i 90 minutter. Det er fordi vi har vår kultur på tribunene. Mens nesten hele supporter-Norge valgte å kopiere hverandre, har vi heller gått vår egen vei.

 

 

 

Pipe på eget lag er forresten en uting etter min mening. Er ikke poenget at man skal støtte laget slik at de gjør det bedre? Å pipe fører vel heller til det motsatte.

 

Hva legger du i å pipe på eget lag? Pipe mens de spiller? Det har skjedd engang i Bergen de siste sesongene, som jeg kan huske, og det var mot Tromsø da vi tapte 4-2. Hovedsakelig var det da en 30-sekunders pipekonsert rett etter vi hadde fått tre mål bakover, som kom fra Felt-Z. (Les: Et felt på Hansa-tribunen med pent-kledde supportere). Det blir litt for drøyt, etter min mening, selv om jeg forstår frustrasjonen.

 

Når det kommer til piping på laget når spillerne går i garderoben etter 45. min: Helt på sin plass! Spillerne er ansatt i klubben, og de blir betalt enorme summer for å gjøre en jobb på banen. Når de underpresterer og pisser på drakten, så fortjener de tyn fra supporterne. Vi gir de beskjed at det ikke er akseptabelt med dårlig innsats. Så er det mange som sier at det gir negative signaler til spillerne osv. men jeg tror heller det tenner spillerne til å gjøre en bedre jobb når de kommer tilbake etter pausen. For når de marsjerer ut av spiller-tunnelen, så står vi ikke å piper på de, da heier vi de heller frem til seier.

Lenke til kommentar

Hva i all verden er så unikt med supporterkulturen i Bergen? For meg så ser det ut som dere prøver å kopiere noe av det de har i England. Hvorfor noen vil det skjønner ikke jeg. Mer anonym supporterkultur finner man ikke om du leter i resten av verden.

 

Og hvorfor så fientlig? Om du hadde fått utrykke følelser på tribunen så hadde du kanskje ikke vært så sint. :p

 

Angående piping på egne spillere så er jeg enig i det du sier. Men her synes jeg det er bare supporterne som skal ha rett til det. Ingenting som ser dummere ut enn vanlige publikummere som står å buer, når de sitter helt stille resten av kampen.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er så unikt med supporterkulturen i Bergen? For meg så ser det ut som dere prøver å kopiere noe av det de har i England. Hvorfor noen vil det skjønner ikke jeg. Mer anonym supporterkultur finner man ikke om du leter i resten av verden.

Her biter du deg selv alvorlig i halen. Anonym supporterkultur i England? Hvert lag har sine egne sanger - som ikke kan sies om shalala-tullet ellers i Europa.

 

Vi tar den engelske kulturen og gjør den til vår egen.

 

At resten av lagene i Norge ikke vil ha identitet - og kopierer resten - er deres sak. Men vi i Bergen er oppfinnsomme nok til å "gå våre egne veier", som Lurvefranzen så fint sa det.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er så unikt med supporterkulturen i Bergen? For meg så ser det ut som dere prøver å kopiere noe av det de har i England. Hvorfor noen vil det skjønner ikke jeg. Mer anonym supporterkultur finner man ikke om du leter i resten av verden.

 

Og hvorfor så fientlig? Om du hadde fått utrykke følelser på tribunen så hadde du kanskje ikke vært så sint. :p

 

Angående piping på egne spillere så er jeg enig i det du sier. Men her synes jeg det er bare supporterne som skal ha rett til det. Ingenting som ser dummere ut enn vanlige publikummere som står å buer, når de sitter helt stille resten av kampen.

 

Fientlig prøver jeg ikke å være, men jeg syntes kanskje du har hatt en litt arrogant tone i en del innlegg tidligere i denne tråden, uten at jeg gidder å gå videre inn på det. No hard feelings, altså. ;)

 

Det som er unikt i Bergen er for det første at hele Stadion er med på en del av sangene - når vi gjør det bra, selvfølgelig. Det er ingen andre plasser i Norge som kan måle seg med Brann Stadion på sitt beste, det tror jeg faktisk veldig mange er enig i meg i. Samtidig forstår jeg at du ser på oss som kjedelige/anonyme supportere, siden vi oftest "står med armene i kors som saltsteiner". Faktum er dog at på Brann Stadion er det én ting som gjelder; lyd. Vi bryr oss ikke om farger, om å "prestere bra visuelt", flagg, skjerf osv. Vi har et skjerfhav når "Byen é Bergen" synges, og vi vifter med skjerf på en del andre sanger, men det er aldri noen som vifter med flagg mens "vanlige sanger" synges. Anonymt eller ei; vi bryr oss ikke med å kopiere "resten av Europa" når det kommer til tribunekultur. Vi er vel heller mer anglofile/konservative når det kommer til dette; noe mange anser som en negativ ting, men som jeg syntes er flott.

Lenke til kommentar

Siden Brann ikke spiller TL i dag, tenkte jeg at jeg skulle analysere så godt jeg kunne ved hjelp av TV-en i dag:

1. Det slår meg at samtlige lag har akkurat den samme takten (LSK, Start, Odd, FFK)

2. Shalala-olé-trallala-oaoaoao - de samme strofene synges av alle klubbene, med små variasjoner

 

Shalala fungerer med promille om Vengaboys er på høytalerene - men egner seg som sagt ikke på en fotballbane.

 

Identitet er et ord dere som er for trommer bør lære dere - for det er tydelig at det er mangel på det i store deler av de norske supporterklubbene.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

@ Armageddon:

 

Nå har jeg sett en hel kamp med RBK for å se deres bruk av trommene. Dette fordi du har brukt disse som et "godt" eksempel på at trommene kan brukes bra. Kan ikke si jeg er imponert. En kort oppsummering:

1) DAM DAM DAM heeey DAM DAM DAM heeey.. - Får allerede her vondt i hode.

2) Trommen overdøver sangen og er forøvrig helt i utakt med det som synges..

3) "Dam, dam, dam" kooom igjeeen.. "Dam,dam,dam" koooom igjen. - Mer eller mindre halvdød synging mellom trommeslagene (som fremdeles overdøver det meste og gir meg bankende hodepine.)

4) Lalalalala ååååå Rosenboooorg "DAM,DAM,DAM"

5) Lalalalala 2 "Dam,dam,dam!"

6) Olè, Olè, Olè "Dam,dam,dam!"

7) Bruker de ikke trommer, har de et klart behov for å klappe. Tydelig at det er få supportere i Norge som kun klarer å bruke sang.

8) Rett etter kommer selvfølgelig trommen igjen og henger med resten av kampen.

 

Totalintrykk: For det første fikk jeg dunkende hodepine av trommene. Kan virkelig ikke fatte at dette bidrar til god stemning på stadion heller, da det virket som Rosenborgsupporterne var delt; noen pep, mens noen stod og dundret løs på trommene..

For det andre synes jeg kreativiteten var på bånn. Vil man virkelig ikke skille seg ut her? Som Lurvefranzen så fint påpekte, så føyer RBK seg inn i en lang rekke med norske supportere som synger NØYAKTIG det samme på kamp. Fantasifullt.

 

Var forresten ufortjent at RBK vant..

Lenke til kommentar

Jeg trekker tilbake alt positivt jeg tidligere har sagt om RBK og Kjernen - de er like tragisk som resten av de fantasiløse shalala-lagene.

 

Er det et alvorlig problem med kreativiteten? 90% av sangene de sang i dag var shalala-olé osv, med unntak av slutten ("For ingen banke RBK" - noe som var det eneste positive jeg hørte i dag). Nei, dette var forferdlig skuffende.

 

En annen ting jeg merket meg, er at trommene/ultras-gjengen fungerer ødeleggende, fremfor å samle folkene som er der: I det noe skjedde, var det pipekonsert på dommeren for ett eller annet i første omgang - mens trommene og den evigvarende shalala-olé-sangen runget over stadion. Hvor er samholdet?

 

Bataljonen fungerer som et samlingspunkt - og er involvert i kampen, noe som ikke kan sies om ultras-gjengene, som fungerer destruktivt i forhold til resten av folkene som er på stadion.

 

Og selv når dere går opp i ledelsen, fortsetter det fantasiløse olé-olé fremfor en seierssang. At dere mener det skaper stemning, får så være - men jeg mener et sammensatt Brann eller VIF-publikum som synger kreative kortere sanger, med et langt bredere spekter i låtvalg, er mer stemningskapende.

Lenke til kommentar
7) Bruker de ikke trommer, har de et klart behov for å klappe. Tydelig at det er få supportere i Norge som kun klarer å bruke sang.

 

Eh, selvmotsigende argument? Er jo ikke negativt å bruke flere midler for å støtte laget, som hopping, klapping, flagging, skjerfveiving osv osv. Men halvtjukke bergensere har vel ikke kondis til annet...

Lenke til kommentar
Eh, selvmotsigende argument? Er jo ikke negativt å bruke flere midler for å støtte laget, som hopping, klapping, flagging, skjerfveiving osv osv. Men halvtjukke bergensere har vel ikke kondis til annet...

Hva er poenget med å holde intensiteten oppe hele kampen? En kamp er aldri like intensiv - og den stadige intensiteten blir dermed utenfor kampbildet. Det blir en kunstig atmosfære som ikke er der. En supporter skal støtte det som skjer på banen, og slik jeg ser det klarte ingen av lagene det i dag.

 

Det blir som å se en film som konstant har en spenningstopp. Etter en stund blir det kjedelig og uforutsigbart, fremfor de filmene som bygger seg opp - tar av - og roer seg ned igjen - før det braker løs på ny.

 

Det skal forøvrig sies at Start også var det laget jeg hørte minst av - da jeg skiftet mellom kampene.

 

EDIT: Skal også sies at vi i Bergen overdøver det meste med stemmene våre - men vi varierer iallefall i intensitet - samt at vi har kreative sanger som inneholder norske ord.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Dere ER trangsynte. Man skal jo synge hele kampen, med kanskje noen små pauser. At vi bruker tromma på hver sang er ikke sant. Og Kjernen har ikke noen sanger hvor tromma brukes konstant gjennom hele sangen. Den brukes til temposkifter og til å holde takten i noen sanger. (Jeg skulle nesten ønske vi hadde brukt den hele kampen for å gi Miriamh en helvettes hodepine.) Jeg vet at vi var ganske gode på feltet i dag. Ikke vår beste kamp, men med en såpass kjedelig kamp så gjorde vi vårt beste. Så lenge vi gjør det så driter jeg i hva andre mener. Spillerne kom og takket oss etter kampen, og det betyr så uendelig mye mer enn tom kritikk fra andre supportere. Dere har allerede gjort opp en mening om dette så det er lite vits å krangle noe mer.

 

Og at bergensere er høylytte er neppe noen nyhet.

Lenke til kommentar

Ja, en skal synge hele kampen - det har jeg aldri sagt noe på. Det er trommen som skaper den irriterende intensiteten. Men shalalala er ikke sang (hører fulle folk på Fotballpuben som lager rarere lyder som kan betegnes som sang). Det var begredelig på Lerkendal i dag - men en kan jo ikke forvente annet av personer som mener shalala er støtte fremfor skikkelige sanger om laget og spillerne.

 

Brann-spillerene kommer da bort til Bataljonen etter hver kamp også - så jeg ser ikke at det er et relevant argument. Ja, vi er høylytte - og stolt av det. Vi er også stolt av sangene våre, som ikke brukes av resten av TL.

 

Edit: I Bergen kan vi også avbryte en sang, for å komme med pipekonsert - om vi mener en avgjørelse er urettferdig. Det skjedde heller ikke på Lerkendal i dag... der gikk trommen og nynningen videre.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Edit: I Bergen kan vi også avbryte en sang, for å komme med pipekonsert - om vi mener en avgjørelse er urettferdig. Det skjedde heller ikke på Lerkendal i dag... der gikk trommen og nynningen videre.

 

Hehe, dette er jo en bra ting. Det er ikke mangel på engasjementet, men heller at vi er såpass inn i det at vi heller vil stå å synge enn å pipe på dommeren. Om vi skal bruke kritikk så gjør vi det heller i sang enn en pipekonsert. Og det var det nok av i dag, siden Terje Hauge besøkte sitt andre hjem på Lerkendal.

 

Synes synd på dere som ikke kan akseptere eller i det minste annerkjenne denne form for supporterkultur. Dere går glipp av noe utrolig kult. Samtidig så skjønner jeg godt at dere vil skille dere ut fra massen og respekterer det. Og om dere lykkes med det.. good for you.

Lenke til kommentar
Hehe, dette er jo en bra ting. Det er ikke mangel på engasjementet, men heller at vi er såpass inn i det at vi heller vil stå å synge enn å pipe på dommeren. Om vi skal bruke kritikk så gjør vi det heller i sang enn en pipekonsert. Og det var det nok av i dag, siden Terje Hauge besøkte sitt andre hjem på Lerkendal.

 

Synes synd på dere som ikke kan akseptere eller i det minste annerkjenne denne form for supporterkultur. Dere går glipp av noe utrolig kult. Samtidig så skjønner jeg godt at dere vil skille dere ut fra massen og respekterer det. Og om dere lykkes med det.. good for you.

Jo, det er mangel på engasjement - for en følger ikke med på hva som skjer på banen. Vi har også dommersanger i Bergen, men den første normale reaksjonen er piping og buing.

 

Nei, jeg annerkjenner ikke en tradisjon der 14 av årets 16 tippeligalag synger akkurat de samme sangene, til den samme kjedelige trommetakten - men om dere mener det fungerer, er jo det det viktigste. Jeg mener det først fungerer, når det for det første er egne sanger til en egen melodi.Og ja, vi skiller oss ut i mengen av evigvarende, monotone trommesanger.

 

Tror ikke det er mange som synger bare shalalalala. Vi bruker det mye, men vi synger først et vers, så¨synger vi shalalalala på samme melodien. Så vers igjen, så shalalalala så lenge vi gidder, vanligvis et par-tre minutter.

Med andre ord en evigvarende sang - som er mangel på kreativitet.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...