Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til Start-fansen (men utifra det jeg så på TV og har hørt fra venner i Bataljonen var det triste greier - noe som er forventet når et lag entrer Brann Stadion 16. mai), men som sagt, er det godt mulig dette fungerer på Sør Arena.

 

På Lerkendal har de sikkert også sanger som fungerer med trommer - men jeg kritiserer lag som hele tiden bruker trommen... som FFK gjorde i går.

 

Og min mening har hele tiden vært at vi i Bergen ikke trenger trommer - da vi har nok med folk som bidrar uansett.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Bare for å klare opp i en ting: Man synger selvfølgelig ikke hoppesanger når laget sliter og ligger under.

På Lerkendal går det da i sanger som Itjnå og Kjempe gutta, fighte gutta og Kom igjen, troillan.

Greit nok så bruker tromma i den klappinga i Itjnå, men det er slik sangen går.

Hoppesangene sparer vi til andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Etter min mening er det du som er trangsynt. Du nekter å høre på gode argumenter fra flere forskjellige personer på hvorfor trommer - etter vår mening iallefall - er unødvendig. DET er det jeg kaller trangsynt.

 

Det eneste jeg har hørt er "det høres dårlig ut på tv" og "det er bråkete og unødvendig". Vi hadde sikkert klart oss fint uten tromma, men nå har vi heldigvis den friheten i norsk supporterkultur at vi kan bruke disse hjelpemidlene til å støtte laget, noe jeg vet de setter pris på. Flere supportergrupper velger ikke å følge trenden, og det respekterer jeg 100%. Men jeg synes det er veldig latterlig når det er supportere fra disse lagene som kommer å bitcher på at vi ikke passer inn, når dette er et fenomen som er ganske godt utbredt i supportermiljøet ikke bare i Norge, men Europa.

 

Men som sagt så er temaet ganske håpløst å diskutere når det er snakk om flere lag og supportere. Tviler på at det kommer så mange nøytrale synspunkter. Jeg synes Bataljonen høres jævlig ut, men det er jo fordi de holder med Brann. Men så driter jeg jo i om de bruker tromme, står oppreist eller klapper i takt. Det kommer jo til å høres jævlig ut uansett. Men jeg bruker jo ikke det som et argument selvsagt. Håper dere forstår tankegangen i eksemplet her.

Lenke til kommentar
Jeg kommer med argumenter. Jeg har enda ikke hørt noe argument FOR trommer annet enn at " det får flere folk med." - som jeg synes er et elendig argument. Man får også folk med uten trommer - noe Bataljonen er et stjerneeksempel på.

Da har du ikke lest godt nok. Trommer kan bidra til å holde et jevnt tempo i sanger som f.eks mange har en tendens til å synge for fort. Det kan vil også bidra til at sammkjøringen blir bedre. Men det er fult mulig å klare dette uten trommer. Trommer gjør bare jobben enklere.

 

Men det er ikke verdt å bruke trommer på grunn av den utrolig irriterende lyden som på mange måter tar bort litt av trøkket som sang/rop kan skape alene.

 

Men når man først skal bruke tromme er det som flere har vært inne på varierende kvalitet. Da vi hadde besøk av Oddrane på Telenor Arena før i år fikk vi virkelig høre hvor mye det går ann å missbruke en tromme. Var konstant banking gjennom hele kampen med noen innslag av "oddrane - klapp, klapp, klapp." Slikt blir man bare trist av. Hvis man først skal ha tromme må man ikke bruke det som et korpsinstrument.

Lenke til kommentar
Da vi hadde besøk av Oddrane på Telenor Arena før i år fikk vi virkelig høre hvor mye det går ann å missbruke en tromme. Var konstant banking gjennom hele kampen med noen innslag av "oddrane - klapp, klapp, klapp." Slikt blir man bare trist av. Hvis man først skal ha tromme må man ikke bruke det som et korpsinstrument.

 

Samme sa min onkel, som satt rett ved siden av dem på torsdag :!:

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har hørt er "det høres dårlig ut på tv" og "det er bråkete og unødvendig". Vi hadde sikkert klart oss fint uten tromma, men nå har vi heldigvis den friheten i norsk supporterkultur at vi kan bruke disse hjelpemidlene til å støtte laget, noe jeg vet de setter pris på. Flere supportergrupper velger ikke å følge trenden, og det respekterer jeg 100%. Men jeg synes det er veldig latterlig når det er supportere fra disse lagene som kommer å bitcher på at vi ikke passer inn, når dette er et fenomen som er ganske godt utbredt i supportermiljøet ikke bare i Norge, men Europa.

 

Men som sagt så er temaet ganske håpløst å diskutere når det er snakk om flere lag og supportere. Tviler på at det kommer så mange nøytrale synspunkter. Jeg synes Bataljonen høres jævlig ut, men det er jo fordi de holder med Brann. Men så driter jeg jo i om de bruker tromme, står oppreist eller klapper i takt. Det kommer jo til å høres jævlig ut uansett. Men jeg bruker jo ikke det som et argument selvsagt. Håper dere forstår tankegangen i eksemplet her.

Jeg lurer virkelig på om du har lest mine innlegg? Har jeg noensinne sagt at "det høres dårlig ut på TV"? Ja, jeg brukte FFK i går som et eksempel, og alle som så den kampen, kan da ikke mene at trommer høres bra ut. Selv en "nøytral" supporter.

 

Jeg har argumentert gjentatte ganger for at det er mer støtte i å synge sanger til spillerene - og om laget - om byen, fremfor å synge lalalalala og andre unødvendigheter (og også dette har dere i Trondheim - og bør dere ta selvkritikk på). Samt at trommene i de mindre klubbene (som FFK, Odd, Molde m.fl) bruker trommen for å oppmerksomhet - siden en likevel ikke hører hva de synger - noe kampen mot FFK var et eksempel på.

 

Det virker på meg som dere overser alle gode argumenter imot trommene, og kommer kontra med at det er gøy, får flere med osv - noe miriamh illustrerte fint som en jungel. Vi som er imot trommene har snakket om manglende engasjement - noe som ikke er et problem i Bergen. Nei, vi står ikke opp og ned - ja vi er like spinnville som "wannabe-ultrasene" når det er noe å være vill for.

 

At du ikke liker Bataljonen, kan så være. Men Bataljonen har fått ekstremt skryt i Europa (bl. a mot Everton) noe Kjernen aldri har fått, får, eller kommer til å få. Til det er det for lite kreativitet i sanger - sangvalg og fremførelse.

 

Vi i Bergen støtter laget bedre enn de fleste andre - også i motgang. Jeg har mang en gang vært på botekamp der vi har overdøvet hjemmefansen - selv med de jævla trommene.

 

Til sist vil jeg tilføye at jeg respekterer de klubbene som velger å bruke trommen - om de får det til på en bra måte. Jeg har enda til gode å se/høre det, men det er godt mulig det finnes.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Etter min mening er det du som er trangsynt. Du nekter å høre på gode argumenter fra flere forskjellige personer på hvorfor trommer - etter vår mening iallefall - er unødvendig. DET er det jeg kaller trangsynt.

 

Det eneste jeg har hørt er "det høres dårlig ut på tv" og "det er bråkete og unødvendig". Vi hadde sikkert klart oss fint uten tromma, men nå har vi heldigvis den friheten i norsk supporterkultur at vi kan bruke disse hjelpemidlene til å støtte laget, noe jeg vet de setter pris på. Flere supportergrupper velger ikke å følge trenden, og det respekterer jeg 100%. Men jeg synes det er veldig latterlig når det er supportere fra disse lagene som kommer å bitcher på at vi ikke passer inn, når dette er et fenomen som er ganske godt utbredt i supportermiljøet ikke bare i Norge, men Europa.

 

Men som sagt så er temaet ganske håpløst å diskutere når det er snakk om flere lag og supportere. Tviler på at det kommer så mange nøytrale synspunkter. Jeg synes Bataljonen høres jævlig ut, men det er jo fordi de holder med Brann. Men så driter jeg jo i om de bruker tromme, står oppreist eller klapper i takt. Det kommer jo til å høres jævlig ut uansett. Men jeg bruker jo ikke det som et argument selvsagt. Håper dere forstår tankegangen i eksemplet her.

 

Kort sagt: Vi er uenige. Du mener trommen høres bra ut og passer inn - jeg mener det ikke.

Å finne noen som er nøytrale er vanskelig når det er snakk om fotball siden alle - som regel - har ett favorittlag.

Hvis din tankegang i eksempelet er at du synes andre supporterlag høres jævlige ut uansett - nettopp fordi de holder med at lag du ikke holder med - forstår jeg tankegangen. Hvis meningen derimot var å henge ut Brannfansen generelt - ser jeg ikke poenget med å i det hele tatt skrive det.

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar
Kort sagt: Vi er uenige. Du mener trommen høres bra ut og passer inn - jeg mener det ikke.

Å finne noen som er nøytrale er vanskelig når det er snakk om fotball siden alle - som regel - har ett favorittlag.

Hvis din tankegang i eksempelet er at du synes andre supporterlag høres jævlige ut uansett - nettopp fordi de holder med at lag du ikke holder med - forstår jeg tankegangen. Hvis meningen derimot var å henge ut Brannfansen generelt - ser jeg ikke poenget med å i det hele tatt skrive det.

 

Jeg mente det første ja.

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva som gjør en sang nødvendig og ikke. Men jeg vet at det er helt opptil hver enkelt supportergruppe. Vi er med og støtter laget akkurat like mye som dere i Bergen. Ta med tromme på Brann stadion og prøv! Hva er det verste som kan skje? :)

Lenke til kommentar

Ja, det synes jeg også. Supportergruppene er forskjellige, og bør selv bestemme hva som passer best for dem. Når sant skal sies har jeg ikke sett ditt lags bruk av trommene enda, men har tenkt å få det med meg så snart som mulig. Grunnen til at jeg ikke anser trommene nødvendig er fordi jeg har sett noen - mindre lag - misbruke dem, så det bare høres fælt ut. At man ikke klarer å følge takten, men tvert imot lager en egen "dum,dum" takt med trommene som ikke passer inn.

Jeg vet ikke om trommene hadde blitt så godt mottatt på stadion, men det kunne sikkert vært morsomt å forsøke. Selv synes jeg man ikke trenger trommer - men kan på den annen side se at noen synes det er artig/stemningsskapende osv.

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Dere støtter ikke laget med lalalala - enkelt og greit. At dere har det gøy kan så være - men laget er mer tjent med at dere synger lagropet - og sanger til spillerne. Jeg vet dere kan, og f. eks Sapara-sangen er fengende.

 

At dere ikke bruker trommer på en fornuftig måte, skal jeg ikke si for sikkert - men jeg kommer alltid til å mene at lalala ikke støtter laget.

 

Vi har ikke behov for trommer i Bergen - vi nøyer oss med å få komp på bortebane - der fansen kjører over de fleste :)

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Dere støtter ikke laget med lalalala - enkelt og greit. At dere har det gøy kan så være - men laget er mer tjent med at dere synger lagropet - og sanger til spillerne. Jeg vet dere kan, og f. eks Sapara-sangen er fengende.

En gang til, som jeg prøvde å si tidligere i tråden: Få med deg kampene og hør på sangene før du sier at alle synger lalalalala på Lerkendal.

Lenke til kommentar
Dere støtter ikke laget med lalalala - enkelt og greit. At dere har det gøy kan så være - men laget er mer tjent med at dere synger lagropet - og sanger til spillerne. Jeg vet dere kan, og f. eks Sapara-sangen er fengende.

En gang til, som jeg prøvde å si tidligere i tråden: Få med deg kampene og hør på sangene før du sier at alle synger lalalalala på Lerkendal.

Les innlegget mitt en gang til. Jeg skrøt da vitterlig mer av RBK enn jeg kritiserte dem - men dere har også en lalalala-sang, og det er den jeg kritiserer. Ellers har jeg ikke fått med meg så mye tromme-bruk, noe som er positivt.

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter HenHau. Halvparten av sangene våre er "shalala" og vi har noen "olè olè" og. Blant annet Pippi-sangen og rasputin-sangen. Også har vi jo kaos-sangen etter vi har scoret mål, hvor alle klikker mentalt. Tviler på at vi får se den i Bergen med det første.

 

Skru på tv'n i morra når RBK spiller mot Viking. Har ikke peiling på hvordan vi høres ut på tv, siden jeg har vært på alle hjemmekampene, men mulig du får en åpenbaring.

Lenke til kommentar
Dårlige nyheter HenHau. Halvparten av sangene våre er "shalala" og vi har noen "olè olè" og. Blant annet Pippi-sangen og rasputin-sangen. Også har vi jo kaos-sangen etter vi har scoret mål, hvor alle klikker mentalt. Tviler på at vi får se den i Bergen med det første.

 

Skru på tv'n i morra når RBK spiller mot Viking. Har ikke peiling på hvordan vi høres ut på tv, siden jeg har vært på alle hjemmekampene, men mulig du får en åpenbaring.

 

Jeg har faktisk tenkt å se den kampen i morgen. For å høre med egne ører hvordan dere bruker trommene. Etter min mening får man et godt overblikk når man ser det på tv - fordi man da får både sett og hørt begge sidene, og ikke bare den siden man står på hvis man er på kamp. :)

Lenke til kommentar
Dårlige nyheter HenHau. Halvparten av sangene våre er "shalala" og vi har noen "olè olè" og. Blant annet Pippi-sangen og rasputin-sangen. Også har vi jo kaos-sangen etter vi har scoret mål, hvor alle klikker mentalt. Tviler på at vi får se den i Bergen med det første.

Vi klikker da også i Bergen når vi scorer. At du innrømmer at halvparten av sangene deres er svada, underbygger min påstand om manglende engasjement og kreativitet - dere kan godt ha det gøy, men det støtter ikke laget...

 

Så beklager - jeg hadde kanskje et litt bedre syn på Kjernen enn det som faktisk er realiteten. Om halvparten av deres sanger er shalala, blir jeg faktisk skuffet.

 

At dere skal synge kaos-sangen i Bergen, håper jeg da vitterlig ikke ;)

 

Nei, takke meg til den anglofile fotballkulturen. Det er en grunn til at Brann og VIF (smerter meg å innrømme sistnevnte) har de beste fansene i Norge.

 

Edit: Synes forøvrig det er morsomt at du kritiserer Brann for så å si at jeg må ta meg en tur til Lerkendal. Kjenner du til hvordan vi gjør det i Bergen da? - bort sett fra det du ser på TV/opplever selv på hjemmebane...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...