Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Ta CL-finalen i 2005. Hva om Liverpoolfansen hadde pepet ut eget lag, i stedet for å synge YNWA av full hals? Alle røde har etterpå sagt at det var fansen som snudde kampen, da YNWA ble sunget i pausen. Jeg er overbevist at om spillerne hadde blitt pepet ut, hadde vi aldri tatt den CL-pokalen.

Nettopp. En sang som er relatert (hvorvidt det stemmer kan jo diskuteres - men vi forbinder den ialelfall med Liverpool) til laget og ikke noe lalala-forza-olè...

 

Litt interessant at du nevner Liverpool. Bruker de trommer og andre teite hjelpemidler? I så tilfelle blir de overdøvet av stemmeprakt, synging og lagrop.

 

Uten sammenligning forøvrig synger vi i Bergen også når det butter imot - som jeg har kommet med flere eksempler på.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva trommene angår, som faktisk er temaet i denne tråden, er de totalt unødvendige.Trommer skaper ikke noe bedre stemning overhode. Fatter ikke at noen kan mene at de gjør det. Ødeleggende er det eneste trommene er.

 

Dette er jo noe du tydeligvis ikke har peiling på. Etter tromma kom på Lerkendal så har steminga blitt bedre. Flere står hos Kjernen nå enn før fordi det er morsomt å dra på kamp. Tromma bidrar til stemning og underholdning. Sånn er det på Lerkendal hvertfall. Ser for meg at det er sånn på Åråsen og. Og jeg vet at det er sånn på plankehaugen.

Lenke til kommentar
Dette er jo noe du tydeligvis ikke har peiling på. Etter tromma kom på Lerkendal så har steminga blitt bedre. Flere står hos Kjernen nå enn før fordi det er morsomt å dra på kamp. Tromma bidrar til stemning og underholdning. Sånn er det på Lerkendal hvertfall. Ser for meg at det er sånn på Åråsen og. Og jeg vet at det er sånn på plankehaugen.

Kanskje det er gøy - men bidrar olè-forza-lalala til å støtte laget? Og så du kampen i går? Det eneste Plankehaugen bidro med var olè - lalala, og i store deler av kampen (spesielt 2. omgangen) hørte en bare Brann-fansen med FFK sine trommer...

Lenke til kommentar
Hva trommene angår, som faktisk er temaet i denne tråden, er de totalt unødvendige.Trommer skaper ikke noe bedre stemning overhode. Fatter ikke at noen kan mene at de gjør det. Ødeleggende er det eneste trommene er.

 

Dette er jo noe du tydeligvis ikke har peiling på. Etter tromma kom på Lerkendal så har steminga blitt bedre. Flere står hos Kjernen nå enn før fordi det er morsomt å dra på kamp. Tromma bidrar til stemning og underholdning. Sånn er det på Lerkendal hvertfall. Ser for meg at det er sånn på Åråsen og. Og jeg vet at det er sånn på plankehaugen.

 

Bare fordi jeg er uenig med deg så har jeg ikke peiling? Alvorlig talt. Maken til usaklig og patetisk fremtoning skal man lete lenge etter.

 

Det kan GODT være at trommen bidrar til god stemning BLANT TILSKUERNE og at flere kommer på kamp. Det blir jo reneste jungelen. Jungel er gøy det - men det passer seg ikke på en fotballtribune.. Hensikten på en tribune er å støtte laget! Tviler på at laget føler seg støttet av "dunk,dunk,dunk." Mer sannsynlig at de får hodepine av det - det fikk iallefall jeg da jeg så kamp i går og Fredrikstad brukte trommer. .

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Godt poeng. Vil også legge til at jeg merket meg noe annet under kampen i går. FFK spilte musikk i det laget scorte.. Hvor patetisk er ikke det. Når fansen først er på sitt beste - uansett lag - skal dette bli overdøvet av noen triste høytalere. Jeg har ikke ord...

 

EN ting er at speaker sier navnet på målscoreren, men dette tar kaken.

Lenke til kommentar
At dere trenger oppiskere er synonymt for meg som manglende engasjement.

Jepp, engasjementet er mye høyere i Bergen enn de fleste andre steder. Men jobben til en forsanger er ikke bare å få med seg hele feltet. Det handler også om å styre tempo og samhandling, samt bestemme hvilke sanger som skal synges. Når enkeltpersoner på tribunen starter sanger ender det ofte med at kun en liten gruppe synger med, og mange hører ikke engagng hva de synger. Hvis dere ikke har det problemet i Bergen skjønner jeg godt at dere ikke har forsangere.

 

Poenget er at dere kjører en stil der alle "SKAL" til enhver tid synge. Dere virker mer opptatt av å synge enn å følge med på kampen! Jeg annerkjenner at Branns publikum er dårlig i motgang. Der har vi mye å gå på. Men samtidig er det ingen på stadion, noen sinne, som kommer til å synge og hoppe når Brann presterer ræv på banen, uansett om vi ligger under eller det er 0-0. Det blir for unaturlig. Slik er det i Bergen; engasjementet og følelsene "samsvarer" med det som skjer på banen. Vi rabler gal når vi scorer, vi piper på laget til pause dersom de har gjort en elendig jobb på banen, fordi vi gir beskjed om hva vi syntes om prestasjonene. Spillerne fortjener ikke sang når de spiller elendig - da gir vi heller beskjed om at dette holder ikke!

Er enig med mye av det du sier. Men vi synger da også sanger, som "Jobbe Brann" og den nevnte: "(...) Vi må kjempe for å vinne, kom igjen no SK Brann". Og om det går helt jævlig synger vi "Selv om vi rykker ned"-sangen vår.

 

Ellers er jeg med på at spillerne skal få som de fortjener - det ser dumt ut å hoppe når du vet laget ditt har tapt kampen. Da skal ekte fans være skuffet.

 

Ja, også Brann-fansen har sine negative sider i motgang, men vi har også en gjeng med trofaste fans som støtter laget uansett - selv om vi synger sanger/gir spillerne den oppmerksomheten de fortjener.

Som tidligere sagt burde prioritet nr. 1 være å støtte laget hvis man er på en ståtribune med syngende supportere. Man er fortsatt like opptatt av hva som skjer på banen, men om man ikke klarer å se alt er det greit så lenge det er for å støtte laget. Man får med seg 95% uansett, og kampen kan man se i sin helhet når man kommer hjem.

 

Det er klart at alle supportere blir påvirket av resultatet og prestasjonene på banen. Hoppesanger når laget er i ferd med å tape er det ingen som har spesielt lyst til, men som tidligere nevnt så kan man finne andre passende sanger. Så lenge laget er på banen skal de ha støtte.

 

Pipe på eget lag er forresten en uting etter min mening. Er ikke poenget at man skal støtte laget slik at de gjør det bedre? Å pipe fører vel heller til det motsatte.

 

----------

 

Jeg mener at de beste supporterklubbene er de som prioriterer sang og tifo på tribunen. Bataljonen lager en fin ramme rundt kampene i Bergen, men Kanari, Klanen, og til dels Kjernen er mye bedre etter min mening. Felles for de er at de klarer å holde trøkket opp gjennom hele kampen, og resignerer ikke selvom laget møter motgang (det gjelder først og fremst Kanari). Har to eksempler her som viser hvor bra det blir med flagg, hopping, og mye sang.

 

 

----------

 

...Jungel er gøy det - men det passer seg ikke på en fotballtribune..

bild042kn8.jpg

Lenke til kommentar

1: Det første synes jeg var et dårlig eksempel på stemningen. Det du ser der er 4-5 stk som står og hopper og at resten av tribunen står helt stille; ingen sang, ingenting.

2: Personlig får jeg vondt i hode av trommene. Nok en gang; jeg ser ikke hva man skal med dem der. Iallefall ikke blant disse supporterne; synes de klarer seg utmerket uten..

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Argh.. HenHau, prøv å kom deg på Lerkendal før du sier at vi synger kunn "lalala, forza olé olé". Vi har mange lange sanger som vi bruker ofte. Bilde tå'n ivers og Rosenborgsangen er to eksempler. Kan godt komme med flere.

 

Og ja, selv om Ultraskulturen stammer fra Italia på 60-70 tallet så er det faktisk veldig utbredt i hele fastlandseuropa nå. Vil si at Ultraskulturen står høyere i deler av øst-europa nå enn det gjør i Italia, i stor del på grunn av innskjerpinger. Og tromma er en naturlig del av denne kulturen. Det samme med megafonen.

 

Og du sier også at du ikke skjønner vitsen med tromma fordi Kjernen høres bra nok ut fra før av. Enig i at Kjernen høres meget bra ut nå, i forhold til før, men det fins rom for forbedringer, og tromma hjelper til å samstemme folk på tribunen. Høres mye bedre ut at alle starter samtidig.

 

Tror også at det er viktigst at supportere synger i medgang. Viktigere enn noen andre ganger. Det kalles tross alt supportere.

Lenke til kommentar
Hva trommene angår, som faktisk er temaet i denne tråden, er de totalt unødvendige.Trommer skaper ikke noe bedre stemning overhode. Fatter ikke at noen kan mene at de gjør det. Ødeleggende er det eneste trommene er.

 

Dette er jo noe du tydeligvis ikke har peiling på. Etter tromma kom på Lerkendal så har steminga blitt bedre. Flere står hos Kjernen nå enn før fordi det er morsomt å dra på kamp. Tromma bidrar til stemning og underholdning. Sånn er det på Lerkendal hvertfall. Ser for meg at det er sånn på Åråsen og. Og jeg vet at det er sånn på plankehaugen.

 

Det kan GODT være at trommen bidrar til god stemning BLANT TILSKUERNE og at flere kommer på kamp. Det blir jo reneste jungelen. Jungel er gøy det - men det passer seg ikke på en fotballtribune.. Hensikten på en tribune er å støtte laget! Tviler på at laget føler seg støttet av "dunk,dunk,dunk." Mer sannsynlig at de får hodepine av det - det fikk iallefall jeg da jeg så kamp i går og Fredrikstad brukte trommer. .

 

Mener du å si at supporternes formål er å skape god stemning for de som sitter og ser kampen på TV? For jeg trodde det var stemningen blant publikum du mente først. Hva de som sitter foran tv'n føler, gir jeg en rimelig stor flyvende faen i, så lenge det høres bra ut på stadion.

 

edit: Er det bare trangsynte bergensere som er imot tromma her eller? Isåfall ville det forklart en hel del.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar
Hva trommene angår, som faktisk er temaet i denne tråden, er de totalt unødvendige.Trommer skaper ikke noe bedre stemning overhode. Fatter ikke at noen kan mene at de gjør det. Ødeleggende er det eneste trommene er.

 

Dette er jo noe du tydeligvis ikke har peiling på. Etter tromma kom på Lerkendal så har steminga blitt bedre. Flere står hos Kjernen nå enn før fordi det er morsomt å dra på kamp. Tromma bidrar til stemning og underholdning. Sånn er det på Lerkendal hvertfall. Ser for meg at det er sånn på Åråsen og. Og jeg vet at det er sånn på plankehaugen.

 

Bare fordi jeg er uenig med deg så har jeg ikke peiling? Alvorlig talt. Maken til usaklig og patetisk fremtoning skal man lete lenge etter.

 

Det kan GODT være at trommen bidrar til god stemning BLANT TILSKUERNE og at flere kommer på kamp. Det blir jo reneste jungelen. Jungel er gøy det - men det passer seg ikke på en fotballtribune.. Hensikten på en tribune er å støtte laget! Tviler på at laget føler seg støttet av "dunk,dunk,dunk." Mer sannsynlig at de får hodepine av det - det fikk iallefall jeg da jeg så kamp i går og Fredrikstad brukte trommer. .

 

Mener du å si at supporternes formål er å skape god stemning for de som sitter å ser kampen på TV? For jeg trodde det var stemningen blant publikum du mente først. Hva de som sitter foran tv'n føler, gir jeg en rimelig stor flyvende faen i, så lenge det høres bra ut på stadion.

 

Problemet med trommene er at det IKKE høres bra ut på stadion. Trommene er KUN bråkete!

Supporternes formål er å støtte laget som jeg mener jeg har sagt flere ganger nå. Stemningen skal ikke bare være bra mellom publikum, mens også mellom publikum og spillerne; som skal være grunnen til at publikum i det hele tatt er der. Supporterne er der for å støtte laget; ikke for å dunke hardest, hoppe og sprette og synge ting som overhode ikke gir noen som helst form for støtte til laget!

 

Nøyaktig hva mener du med trangsynte Bergensere?!

Lenke til kommentar
Jepp, engasjementet er mye høyere i Bergen enn de fleste andre steder. Men jobben til en forsanger er ikke bare å få med seg hele feltet. Det handler også om å styre tempo og samhandling, samt bestemme hvilke sanger som skal synges. Når enkeltpersoner på tribunen starter sanger ender det ofte med at kun en liten gruppe synger med, og mange hører ikke engagng hva de synger. Hvis dere ikke har det problemet i Bergen skjønner jeg godt at dere ikke har forsangere.

Ofte startes sangene hos Bataljonen: MEN hele stadion blir som regel med (om en ikke ligger under 0-2 eller noe - da er det kun Bataljonen og andre ivrige som synger). Det kan også forekomme at sanger starter andre steder på stadion, og Bataljonen er utrolig dyktig til å plukke dette opp.

 

Som tidligere sagt burde prioritet nr. 1 være å støtte laget hvis man er på en ståtribune med syngende supportere. Man er fortsatt like opptatt av hva som skjer på banen, men om man ikke klarer å se alt er det greit så lenge det er for å støtte laget. Man får med seg 95% uansett, og kampen kan man se i sin helhet når man kommer hjem.

 

Det er klart at alle supportere blir påvirket av resultatet og prestasjonene på banen. Hoppesanger når laget er i ferd med å tape er det ingen som har spesielt lyst til, men som tidligere nevnt så kan man finne andre passende sanger. Så lenge laget er på banen skal de ha støtte.

 

Pipe på eget lag er forresten en uting etter min mening. Er ikke poenget at man skal støtte laget slik at de gjør det bedre? Å pipe fører vel heller til det motsatte.

Støtte laget gjør vi også i Bergen - uten at vi hopper og oppfører oss som om vi var små barn i barnehagen med adferdsproblemer. Det blir vi først når laget scorer.

 

Jeg mener at de beste supporterklubbene er de som prioriterer sang og tifo på tribunen. Bataljonen lager en fin ramme rundt kampene i Bergen, men Kanari, Klanen, og til dels Kjernen er mye bedre etter min mening. Felles for de er at de klarer å holde trøkket opp gjennom hele kampen, og resignerer ikke selvom laget møter motgang (det gjelder først og fremst Kanari). Har to eksempler her som viser hvor bra det blir med flagg, hopping, og mye sang.

Vi har da også tifo, men i Bergen prioriteres sang - noe vi er best på i Norge. Våre sanger er det ingen som matcher, og vi har også flere "jobbe/sørgesanger" enn andre lag har sanger - om en ser bort ifra lalala-forza-ole da såklart.

 

Minner forøvrig på at Brannfansen fikk ekstremt skryt i Europa etter bortekampen mot Everton - noe som er et bevis på at vi også synger i motgang (til info tapte Brann kampen 6-0) - MEN de herlige menneskene som tok turen over vannet oppførte seg ikke som pubertale drittunger - de sang Brann-sanger.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Dette er blitt den latterligste diskusjonen noensinne tror jeg.

 

Dere som er imot trommer, kom ned i Menigheden og se hvor mye den hjelper. End of discussion.

 

MEN de herlige menneskene som tok turen over vannet (jeg var dessverre ikke med) oppførte seg ikke som pupertale drittunger - de sang Brann-sanger.

 

Så om man har tromme, oppfører man seg som pubertale drittunger?

 

Makan til utsagn på deg.

Lenke til kommentar
1: Det første synes jeg var et dårlig eksempel på stemningen. Det du ser der er 4-5 stk som står og hopper og at resten av tribunen står helt stille; ingen sang, ingenting.

2: Personlig får jeg vondt i hode av trommene. Nok en gang; jeg ser ikke hva man skal med dem der. Iallefall ikke blant disse supporterne; synes de klarer seg utmerket uten..

Hvis du ikke syntes LSK gjør en god jobb i å støtte laget (noe du påstår lagene med trommene gjør dårlig) så er det virkelig noe gærent med deg. Trommer/hopping og fjas er genialt! Bare du som har en forskrudd mening om hvordan supportere skal være :)
Lenke til kommentar
1: Det første synes jeg var et dårlig eksempel på stemningen. Det du ser der er 4-5 stk som står og hopper og at resten av tribunen står helt stille; ingen sang, ingenting.

2: Personlig får jeg vondt i hode av trommene. Nok en gang; jeg ser ikke hva man skal med dem der. Iallefall ikke blant disse supporterne; synes de klarer seg utmerket uten..

Hvis du ikke syntes LSK gjør en god jobb i å støtte laget (noe du påstår lagene med trommene gjør dårlig) så er det virkelig noe gærent med deg. Trommer/hopping og fjas er genialt! Bare du som har en forskrudd mening om hvordan supportere skal være :)

 

Beklager at jeg synes det er tåpelig. At dere hopper, skriker "shallalala, olala," ++ og dunker løs på en tromme - kan ikke jeg se at gir noen som helst form for støtte til lagene.

"Trommer/hopping og fjas er genialt" - sier du. - Jeg er uenig. Du sier selv det er FJAS. Er det FJAS supportere skal drive med?!

Lenke til kommentar
Så om man har tromme, oppfører man seg som pubertale drittunger?

 

Makan til utsagn på deg.

Ja, jeg mener at sanger som ikke har noe med laget å gjøre ikke hører hjemme på en fotballbane - og trommen blir oftest brukt på disse tåpelige sangene. Godt mulig dere på Sør Arena klarer å få det til, godt mulig RBK har en løsning på det, men det jeg har sett og hørt til nå er jeg ikke imponert over.

Lenke til kommentar
Problemet med trommene er at det IKKE høres bra ut på stadion. Trommene er KUN bråkete!

Supporternes formål er å støtte laget som jeg mener jeg har sagt flere ganger nå. Stemningen skal ikke bare være bra mellom publikum, mens også mellom publikum og spillerne; som skal være grunnen til at publikum i det hele tatt er der. Supporterne er der for å støtte laget; ikke for å dunke hardest, hoppe og sprette og synge ting som overhode ikke gir noen som helst form for støtte til laget!

 

Nøyaktig hva mener du med trangsynte Bergensere?!

 

Spillerne har det helt fint de. Ingen grunn til bekymring. Og argumentene dine blir ikke automatisk bunnsolide fordi du understreker dem og skriver de i CAPS. Faktisk så er det ikke argumenter i det hele tatt. Bare meninger som ikke kan snus på tydeligvis.

 

Kanskje ikke du er bergenser, men hvertfall trangsynt.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært på kamp i Bergen, men inntrykket etter HH sine innlegg er at supporterne der står som kor i kirka. Det blir etter min mening feil. Men smaken er som baken.

 

Da har du misforstått. Vi hopper - synger - skriker -klapper vi også! Det er trommene vi ikke trenger. Hvorfor? Jo fordi vi klarer å lage en GOD stemning uten meningsløs "dunk,dunk,dunk."

 

Har du i det hele tatt SETT Brannfans? Siden du sier du ikke har vært der - sett Brann på TV?

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært på kamp i Bergen, men inntrykket etter HH sine innlegg er at supporterne der står som kor i kirka. Det blir etter min mening feil. Men smaken er som baken.

Nei, vi står ikke opp og ned - faktisk hopper vi, vifter vi med flagg, skjerf og har til og med tifo i ny og ne: men hovedfokus er sang og klapp. Om du så kampen mot FFK forleden, hadde du sett dette - og det var borte.

 

Det jeg hele tiden har kritisert er den unødvendige trommingen, til unødvendige sanger - som ikke har noe med fotball og gjøre.

Lenke til kommentar
Problemet med trommene er at det IKKE høres bra ut på stadion. Trommene er KUN bråkete!

Supporternes formål er å støtte laget som jeg mener jeg har sagt flere ganger nå. Stemningen skal ikke bare være bra mellom publikum, mens også mellom publikum og spillerne; som skal være grunnen til at publikum i det hele tatt er der. Supporterne er der for å støtte laget; ikke for å dunke hardest, hoppe og sprette og synge ting som overhode ikke gir noen som helst form for støtte til laget!

 

Nøyaktig hva mener du med trangsynte Bergensere?!

 

Spillerne har det helt fint de. Ingen grunn til bekymring. Og argumentene dine blir ikke automatisk bunnsolide fordi du understreker dem og skriver de i CAPS. Faktisk så er det ikke argumenter i det hele tatt. Bare meninger som ikke kan snus på tydeligvis.

 

Kanskje ikke du er bergenser, men hvertfall trangsynt.

 

Jeg kommer med argumenter. Jeg har enda ikke hørt noe argument FOR trommer annet enn at " det får flere folk med." - som jeg synes er et elendig argument. Man får også folk med uten trommer - noe Bataljonen er et stjerneeksempel på.

 

Etter min mening er det du som er trangsynt. Du nekter å høre på gode argumenter fra flere forskjellige personer på hvorfor trommer - etter vår mening iallefall - er unødvendig. DET er det jeg kaller trangsynt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...