Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

De nevnte stadion-navnene er en helt annen sak. Elleville italienere og spanjoler knuser som sagt trege og triste trøndere. At dere som er 20 000+ trenger drahjelp av trommer/megafon/oppiskere er bare trist (for det er da vitterlig forskjell på San Siro og Santiago Bernabeu i både publikumstall, engasjement og intensitet). Sangene til italienerne/spanjolene passer dessuten også med trommer - jeg har enda til gode å høre en RBK-sang som gjør det (med unntak av lalala-sangen deres).

 

Er merkelig at Brann klarer seg uten...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vet jeg ikke helt hva mer jeg har å komme med. Du får ta turen opp til Trondheim og komme på Lerkendal. Alle her er enige om at Kjernen er bedre enn på lenge. Vi har også fått meldinger fra spillere om at vi er bedre enn noen gang. Jeg tror og mener at vi slår stemninga i Bergen lett, selv om 3/4 av Lerkendal er fyllt med late familier som ikke bidrar med annet enn trampeklapp. Så dere kan sitte på ræva og gaule mens vi hopper, danser og synger det vi føler for.

Lenke til kommentar

Greit at ikke alle er like entusiastiske i Bergen heller, men jeg vil tørre å påstå at det er langt mer enn 1/4 som bidrar.

 

Tja, kanskje jeg skal ta meg en tur på Lerkendal og se. Da kommer jeg med tilsvarende utfordring til deg: Ta deg en tur på Brann Stadion. Du vil nok bli overrasket.

 

Når det er sagt, har jeg en kritikk å komme med til Brann-fansen også: vi er verdens beste i medgang, men jeg er ikke alltid like imponert når det butter litt imot (selv om veldig mange også skal ha kred for at de stiller opp også i motgang - noe som utgjør mer enn 1/4)

Lenke til kommentar

Har nettopp sett kamp: Fredrikstad - Brann hvor Fredrikstad brukte disse latterlige trommene. Det kan ikke gå an å mene at dette høres bra ut? Sånn helt alvorlig? Det eneste man hørte fra hjemmelaget var mer eller mindre halvdød "dunk,dunk,dunk." Hensikten med å eventuelt bruke trommer må vel være å overdøve motstanderens fans?

- Til og med dette klarer ikke Fredrikstad. Brannfansen overdøver de ufattelig unødvendige trommene LETT.

Lenke til kommentar
Tromma får folk til å hoppe = Bra. Og vi som ikke er 5000 stående supportere trenger så mye engasjement vi kan få.

Det burda da ikke være nødvendig å spille på en tromme for å få folk til hoppe? For å lage bra med liv er det kun en ting som gjelder, og det er at alle på ståfeltet synger høyt. Trommer kan brukes for å holde takten (tempoet), men det burde uansett unngås.

Lenke til kommentar
Det burda da ikke være nødvendig å spille på en tromme for å få folk til hoppe? For å lage bra med liv er det kun en ting som gjelder, og det er at alle på ståfeltet synger høyt. Trommer kan brukes for å holde takten (tempoet), men det burde uansett unngås.

 

Folk hopper bare i takt med tromma. Eller, dumme folk. MtC hopper uansett, men andre gjør ikke det. Tromma hjelper. Ikke alle som har så mange supportere vet du :p

Lenke til kommentar

Trommen er også med på å hjelpe supporterne med å holde konsert for resten av stadion i 90 minutter. Den er med på å få folk til å synge uavhengig av hva som skjer på banen. Denne supporterstilen er så latterlig! Slik jeg ser det er det tre grunner for at jeg avskyr denne typen supporterkultur:

 

1. Det er unaturlig. Synge i 90 minutter, veive med flagg og skjerf, hoppe, danse, kle av seg på overkroppen osv - hva er vitsen? Hva er poenget? Folk virker jo mer opptatt av å synge enn hva som skjer på banen. Laget ligger under, og man hopper altså opp og ned alikevel med full røst. Slik er det ikke alltid, mulig jeg sitter det litt på spissen, men det er vel drømmescenarioet for alle med sansen for ultraskulturen?

 

2. Hele Norge, bortsett i fra Brann, Engen, Viking, Godset og muligens noen fler, har supportere med evighetssanger, trommer og ofte megafoner/andre "hjelpemidler". I en kamp mellom FFK og LSK er det jo umulig å høre forskjellen! Man kopierer altså bare ikke alle sangene/melodiene fra utlandet, men fra innlandet også.

 

3. Sangene generelt. Det går mye i olé, allez, forza o.l, altså italienske (?) ord. "Foscha fula allez allez allez" er et godt eksempel på dette. Det blir for dumt. Sanger med tre-fire ord som varer i fem minutter blir bare så latterlig! Samtidig støttes det opp av en tromme, og en eller annen "capo" eller forsanger som står på en bruskasse og veiver til de andre for å få de til å synge høyere. Jeg ler meg i hjel.

 

/Anglofil

Lenke til kommentar

Lurve: Hva vil du da? At når laget spiller dårlig, skal vi holde kjeft? Du skjønner vel det, at spillerne setter pris på støtten uansett, og når Matta går ut etter kampen på Viking Stadion og sier at Menigheden vant kampen for oss, da må det være noe bra med denne kulturen?

 

Vi er i alle fall uenige. Ultraskulturen er kommet for å bli, en fantastisk kultur. Er forøvrig enig angående italienske ord og evighetssanger. Har heldigvis ikke innslag av slikt i Menigheden. Uten Ultras-grupperingene hadde vi ikke hatt noe supportermiljø i Norge.

 

Sier bare FRIHET FOR ULTRAS!

Lenke til kommentar

@lurve: +1

 

Synes kampen i dag for alvor viste hvor teit det er. Hver gang kameraet sveide over hjemmefansen var det alltid noen idioter som snudde seg for å få "fansen" til å synge - og da bryr du deg fint lite om hva som skjer på banen.

 

Trommene overdøvde dessuten det FFK-fansen sang, og det eneste jeg hørte var lalala olé, som heller ikke har noe med norsk fotball å gjøre. Kanskje det er morsomt for de som er på tribunen, men jeg tror laget er mer tjent med fans som synger til laget, sanger om laget, og støtter laget.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Synes kampen i dag for alvor viste hvor teit det er. Hver gang kameraet sveide over hjemmefansen var det alltid noen idioter som snudde seg for å få "fansen" til å synge - og da bryr du deg fint lite om hva som skjer på banen.

 

Nei? Du har visst ikke fattet poenget.

 

De som står på paller, og vi andre som snur oss og fyrer opp publikum, er vi som elsker klubben mest. Vi vet at jo flere som synger og jo høyere vi synger, jo mer støtter vi laget, og spillerne hører oss, og blir inspirert. Bare spør Fevang. Tror dere ikke Alex, leder av menigheden, mye heller vil stå som alle andre og se kampen? Seff vil han det, men han brenner for Start og engasjementet og prøver derfor å få med seg flere til å synge og støtte laget.

 

Det er ekte supportere det. Ikke fjollete fjortiser på første rad som står og klapper i takt, med svarte og gule parykker og IK START skrevet over hele fjeset. Jeg spyr nesten når jeg ser sånne folk.

Lenke til kommentar

Er genrelt veldig enig med 7Bolanos her.

 

Det handler om å støtte laget uansett hvordan de gjør det. Man finner naturligvis passende sanger ut i fra situasjonen laget befinner seg i. Men å synge, vifte med flagg, og hoppe kan indirekte bidra til å heve lagets prestasjoner. Generelt tror jeg at laget stter stor pris på at supporterne fortsetter å synge i motgang. Det er naturligvis ikke like lett å motivere seg for å synge for full hals hvis man ligger under, men slikt må man bare bite i seg hvis det er til det beste for laget.

 

Kanarifansen er prakteksempelet på dette. De lager alltid bra trøkk og har et bra bruk av vifteflagg under kampen. Dette til tross for den enorme motgangen de har møtt de to siste årene. Det hadde definitivt ikke vært like morsomt på Åråsen hvis man hadde en supportergruppe som sluknet fullstendig med en gang langet havnet under. Det eneste minuset med kanari er selvfølgelig tromma. Både trommer og megafon burde ikke være nødvendig for å få til dette etter min mening.

 

Man er selvfølgelig opptatt av hva som skjer på banen, men så lenge man befinner seg på ståfeltet hvor det skal synges så bør man prioritere det. Hvis personen foran deg på tribunen vifter med et flagg slik at du går glipp av 15 sekunder av kampen burde det være helt greit, fordi det bidrar til å skape stemning og støtte til laget.

 

Forsangerne som står med ryggen til gjør det fordi de prioriterer å støtte laget. Jeg tør påstå at samtlige av dem ser kampen i reprise når de kommer hjem, men når de er på stadion gir de alt for laget og stemningen. Etter min mening står det stor respekt av det.

Uten slike personer er jeg sikker på at stemningen på norske tribuner hadde vært mye dårligere. For å underbygge den påstaden kan jeg bruke Plankehaugen som eksempel. jeg leste på forumet deres at en forsanger som var veldig ivrig og fikk pisket med seg hele feltet hadde blitt bedt om å slutte med det av styret i supporterklubben. Etter dette har stemningen i Plankehaugen visstnok vært elendig. Dette merket jeg også da jeg var på besøk på Fredrikstad stadion før i år. Det var rett og slett svake prestasjoner av Plankehaugen sammenliknet med hva de har levert tidligere.

Endret av Blodtann
Lenke til kommentar

Dere skjønner virkelig ikke poenget, gjør dere? Brann-fansen blir da hyllet av laget støtt og stadig, sist i går mot FFK, da de fantastiske folkene som tok turen over fjellet knuste den latterlige ultras-gjengen deres uten å oppildne andre Brann-fans på stadion. At dere trenger oppiskere er synonymt for meg som manglende engasjement.

 

Hvilken støtte gir seriøst olé, lalala??? Personlig ville jeg foretrekke å høre sanger av navnet mitt og sanger som dreide seg om laget: Som "(...) Vi må kjempe for å vinne, kom igjen no SK Brann" - om laget har en dårlig periode.

 

Vi i Bergen synger da også om laget gjør det dårlig (som sagt ovenfor) - men vi synger ikke lalala som er det samme som de fleste ultras-folke synger om dere gjør det bra (var iallefall det inntrykket jeg fikk fra kampen i går)... det blir patetisk.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Synes kampen i dag for alvor viste hvor teit det er. Hver gang kameraet sveide over hjemmefansen var det alltid noen idioter som snudde seg for å få "fansen" til å synge - og da bryr du deg fint lite om hva som skjer på banen.

 

Nei? Du har visst ikke fattet poenget.

 

De som står på paller, og vi andre som snur oss og fyrer opp publikum, er vi som elsker klubben mest. Vi vet at jo flere som synger og jo høyere vi synger, jo mer støtter vi laget, og spillerne hører oss, og blir inspirert. Bare spør Fevang. Tror dere ikke Alex, leder av menigheden, mye heller vil stå som alle andre og se kampen? Seff vil han det, men han brenner for Start og engasjementet og prøver derfor å få med seg flere til å synge og støtte laget.

 

Det er ekte supportere det. Ikke fjollete fjortiser på første rad som står og klapper i takt, med svarte og gule parykker og IK START skrevet over hele fjeset. Jeg spyr nesten når jeg ser sånne folk.

 

Poenget er at dere kjører en stil der alle "SKAL" til enhver tid synge. Dere virker mer opptatt av å synge enn å følge med på kampen! Jeg annerkjenner at Branns publikum er dårlig i motgang. Der har vi mye å gå på. Men samtidig er det ingen på stadion, noen sinne, som kommer til å synge og hoppe når Brann presterer ræv på banen, uansett om vi ligger under eller det er 0-0. Det blir for unaturlig. Slik er det i Bergen; engasjementet og følelsene "samsvarer" med det som skjer på banen. Vi rabler gal når vi scorer, vi piper på laget til pause dersom de har gjort en elendig jobb på banen, fordi vi gir beskjed om hva vi syntes om prestasjonene. Spillerne fortjener ikke sang når de spiller elendig - da gir vi heller beskjed om at dette holder ikke!

 

Ang. juletrær så er jeg helt enig. Parykker, farger i fjeset, to drakter, tre flagg og fem skjerf blir for dumt. Nå er ikke jeg en fan av drakter i Norge generelt, rett og slett fordi jeg føler meg litt dum i en Branndrakt som ser ut som et reklameskilt. Jeg begrenser meg til et skjerf, eller ingenting. Men det er selvfølgelig opp til hver og en, selv om jeg gjerne skulle sett mindre av disse juletrærne med litt for mye alkohol innabords.

Lenke til kommentar
Poenget er at dere kjører en stil der alle "SKAL" til enhver tid synge. Dere virker mer opptatt av å synge enn å følge med på kampen! Jeg annerkjenner at Branns publikum er dårlig i motgang. Der har vi mye å gå på. Men samtidig er det ingen på stadion, noen sinne, som kommer til å synge og hoppe når Brann presterer ræv på banen, uansett om vi ligger under eller det er 0-0. Det blir for unaturlig. Slik er det i Bergen; engasjementet og følelsene "samsvarer" med det som skjer på banen. Vi rabler gal når vi scorer, vi piper på laget til pause dersom de har gjort en elendig jobb på banen, fordi vi gir beskjed om hva vi syntes om prestasjonene. Spillerne fortjener ikke sang når de spiller elendig - da gir vi heller beskjed om at dette holder ikke!

Er enig med mye av det du sier. Men vi synger da også sanger, som "Jobbe Brann" og den nevnte: "(...) Vi må kjempe for å vinne, kom igjen no SK Brann". Og om det går helt jævlig synger vi "Selv om vi rykker ned"-sangen vår.

 

Ellers er jeg med på at spillerne skal få som de fortjener - det ser dumt ut å hoppe når du vet laget ditt har tapt kampen. Da skal ekte fans være skuffet.

 

Ja, også Brann-fansen har sine negative sider i motgang, men vi har også en gjeng med trofaste fans som støtter laget uansett - selv om vi synger sanger/gir spillerne den oppmerksomheten de fortjener.

Lenke til kommentar

Lurve: Jeg er uenig. Støtter laget i medgang og motgang, man piper ikke på eget lag.

 

Ta CL-finalen i 2005. Hva om Liverpoolfansen hadde pepet ut eget lag, i stedet for å synge YNWA av full hals? Alle røde har etterpå sagt at det var fansen som snudde kampen, da YNWA ble sunget i pausen. Jeg er overbevist at om spillerne hadde blitt pepet ut, hadde vi aldri tatt den CL-pokalen.

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at man aldri skal pipe på eget lag. Når man synger sanger som "Jobbe brann" osv har man allerede gitt uttrykk for hva man mener om innsatsen til laget.

 

Hva trommene angår, som faktisk er temaet i denne tråden, er de totalt unødvendige.Trommer skaper ikke noe bedre stemning overhode. Fatter ikke at noen kan mene at de gjør det. Ødeleggende er det eneste trommene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...