Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Kjernen har da heller ikke stjelt sanger fra noen andre supportergrupperinger i Norge.

Den der er vi ganske klar på.

Beklager om den ble litt utydelig - den kritikken var rettet mot mindre lag.

 

Men hvorfor skal dere bruke trommer - om stemningen allerede er bra? Forstår ikke det... dere kan godt argumentere med at det skaper "ekstra" stemning og holder takten, men vi i Bergen klarer det utmerket godt uten trommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det her har utviklet seg til å bli en diskusjon mellom kvaliteten på Brann og RBK supporterstemningen. Syntes du har ganske dårlige argumenter henhau og for store brann briller, kjernen skaper like mye trøkk og god stemning som brann supporterne. Tromma fungerer bra :)

Da vil jeg høre argumentet for trommer. Jeg har argumentert mot at trommer ikke er essensielt for å skape stemning, samt at mindre lag bruker det som effekt for at en skal høre at de er der - vi hører jo ikke noe annet enn trommingen.

 

Se bare på Brann og VIF (når sistnevnte klarer å fylle stadion). RBK er eneste unntaket, men som sagt ser jeg ikke hvorfor de trenger trommene da de lager stemning uansett (med unntak av det uengasjerende lagropet såklart).

 

Hvem som lager mest trøkk kan diskuteres, og her blir vi nok aldri enig.

Lenke til kommentar

Ultras passer for sydligere strøk som har elleville fans, men som sagt spiller det liten rolle for RBK - siden en uansett hører hva de synger (jeg må også skyte inn at "Hater Bergen by" som dere sang tidligere i år ikke hører hjemme noen plass - men jeg håper det var et engangstilfelle. Jeg forventer det av VIF, men ble faktisk direkte skuffet over dere. At en synger at en hater laget er en ting, men byen?).

 

Andre supportergrupper klarer da å holde takten uten trommene?

Lenke til kommentar

Herregud da mann. Hatsanger forekommer jo i alle store oppgjør. Det er jo det fotball handler om for en supporter. Elsk og hat, og hvordan man utrykker dette gjennom sang, med mindre man går på gata å banker opp hverandre.

 

Tromma på tribunen er med på å gjøre sangene mer utrykksfulle og gjenkjennelige. Kjernen har sanger hvor tromma ikke brukes, som Bilde tå'n Ivers, RBK-sangen og vømmøl. Kjernen klarer fint å holde takten uten å bruke tromma, men skal vi slutte å bruke den fordi andre supportere ikke liker det?

 

I den sangen du nevner brukes tromma som et utropstegn. Kanskje det var tromma som gjorde at du merket den så godt?

 

Hate, hate, hate Bergen by! (BANK)

Lenke til kommentar

Jeg kan ærlig talt ikke se hvordan en tromme skal bidra til å holde takten. Jeg synes den derimot lager en ny takt - som nettopp er ødeleggende for selve sangen! Hører jo knapt hva supporterne synger - man hører kun " dunk, dunk, dunk.." Type: Se på OSS! Vi har trommer. Det er kult." Herregud! Fans SKAL klare å synge UTEN trommer...

Lenke til kommentar

Ja, jeg er seriøs. Jeg synes at å trekke inn byen i det (så lenge en ikke gjør noe utav det som å lage sanger som Vikingfansen) er rent patetisk.

 

Brann har også hatsang, men det går på lagene:

Hatar Lillestrøm SK

Hatar Viking og VIF!!!

Hatar Rosenborg Ballklubb

Men Sportsklubben Brann elskar vi!!

 

Vikings sin humoristiske og knallbra sang mot Brann:

Hatar Bergen, hatar Brann

Hatar alle i Hordaland

 

Synes anonyme hatrop bare er stusselig...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Synes du trekker den litt langt Henhau når du sier at hatsanger er tåpelig. Hatsanger er en stor del av fotballen. OK at du nevner at det er dårlig å til angrep på byen fremfor laget, men såvidt jeg vet har da Brann også sanger som går til angrep på f.eks Oslo som by?

Lenke til kommentar
Igjen: Brann sin er en sang på en cd - vi synger ikke den i Oslo... det er forskjellen.

 

Jeg har ingenting imot hat, det er kreativiteten jeg kritiserer. RBK sin hatsang mot Brann er morsom, men ropet blir patetisk.

 

Hvorfor ikke synge den i Oslo? Hadde passet meg utmerket iallefall. Liker ikke byen - totalt uavhengig av fotball..

 

Når har RBK vist seg fra sin kreative side da?

Lenke til kommentar
Rop er en fin måte å vise hatet på. Man oppnår høyere trøkk med et rop enn en sang.

 

HenHau, hva slags supportere er dere i Bergen? Ekstrem moral du skulle ha i dag.

Det finnes nok mange i Bergen som er uenige med meg - men om Brannfansen hadde sunget et patetisk rop (og jeg ikke hadde 3.5 i promille) hadde ikke jeg sunget med på det.

 

Og som jeg sa tidligere: Det blir ikke noe effekt i det om alle lagene synger det samme - da mangler det som sagt kreativitet.

 

Sanger derimot; de skriker jeg av full hals.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Må dessuten få minne folk på at Stabæk heller ikke har noe kreativitet. Når de vant serien i 2008 stjal de Brann sin gullsang som lyder; Gullet skal heeem, heeem te Bergen, gullet skal heeem." Stabæk klarte ikke finne på sin egen sang og sang; " Gullet skal veeeekk, helt til Stabæk, gullet skal veeekk.." Så kreativiteten når det gjelder å lage sanger i norsk fotball er vel ikke akkurat stor. Kanskje det er derfor disse lagene trenger trommer?

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Brann "stjal" da den samme sangen de og. Stabæk sin versjon var mer en parodi egentlig.

Kjernen er en Ultras-basert supportergruppe som så mange andre her i Norge, og det innebærer en tromme. Så skjønner ikke helt hvorfor RBK er synderen. Begynner å skjønne at folk går tom for argumenter når det skilles mellom sang og rop og begynner å kritisere hvor orginale de er. Det er supportersanger. Ikke Melodi Grand Prix.

Lenke til kommentar
Må dessuten få minne folk på at Stabæk heller ikke har noe kreativitet. Når de vant serien i 2008 stjal de Brann sin gullsang som lyder; Gullet skal heeem, heeem te Bergen, gullet skal heeem." Stabæk klarte ikke finne på sin egen sang og sang; " Gullet skal veeeekk, helt til Stabæk, gullet skal veeekk.." Så kreativiteten når det gjelder å lage sanger i norsk fotball er vel ikke akkurat stor. Kanskje det er derfor disse lagene trenger trommer?

Den sangen der var vel bare et påfunn av Ingebrigt som kun ble fremført av han og Jönnson i beste sendetid på TV2, desverre. Det hadde ingen ting med krativiteten til Stabæk Support hvis det var det du ville vise til.

 

Når det gjelder "hater Bergen by" så ser jeg ikke problemet med at man synger det. Hvis man kun skal hate lagene må man vel i samme slengen slutte å synge om bønder og liknende. Da kan fort bli litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Brann "stjal" da den samme sangen de og. Stabæk sin versjon var mer en parodi egentlig.

Kjernen er en Ultras-basert supportergruppe som så mange andre her i Norge, og det innebærer en tromme. Så skjønner ikke helt hvorfor RBK er synderen. Begynner å skjønne at folk går tom for argumenter når det skilles mellom sang og rop og begynner å kritisere hvor orginale de er. Det er supportersanger. Ikke Melodi Grand Prix.

Det eneste argumentet jeg har hørt for trommer er at dere prøver å være en del av ultras-kulturen. Beklager å si det, men det er faktisk forskjell på trege trøndere og elleville spanjoler - derfor fungerer trommene mot sin hensik.

 

Angående det å trekke inn andre supporterelementer, er det for å vise at det går an med engasjement og kreativitet uten de jævla trommene og triste rop. Det var ikke Kjernen som fikk skryt i Europa...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Forstår ikke at noen gidder å forsvare de dølle trommene.

1: Det ser dumt ut når laget står der og halvveis slår på trommen fordi de mangler engasjement.

2: Det høres dumt ut for de skaper ikke rytme - de ødelegger den.

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...