Gå til innhold

Trommer på norske tribuner

Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte ikke særlig over det når jeg så kampen i går. Vet ikke helt hva dere vil høre. Det jeg la mest merke til var at de fleste sangene varer i 10-30 sek før de dør ut, etterfulgt av en god stund med stillhet. Det eneste som skiller seg ut positivt er når hele stadion blir med på sangene.

Dere var flink til å pipe da, men det er vel neppe noen støtte av laget.

Lenke til kommentar

Jeg fikk desverre ikke med med meg kampen (som jeg nevnte i TL-tråden var jeg på toget fra Lillehammer). Så jeg kan ikke uttale meg om nevnte kamp, bort sett fra det dere skriver.

Uansett er det interessant å merke seg "kritikken". Det at det ikke synges shalalal ååååååh i løpet av hele kampen, synes jeg er en positiv faktor. Variasjonene er innad i ropene/låtene som forøvrig har langt bedre tekster enn de fleste RBK-sangene jeg har hørt/lest (også her tar jeg forbehold om at jeg har fått med meg alle sangene). At Brann ikke synger gjennom hele kampen har jeg ikke benektet, og heller ikke dette er negativt, da det for meg blir unaturlig å tralle under hele kampen med meningsløse rop/sanger.

En annen faktor som heller ikke har blitt nevnt i tråden så langt, er Nystemten (Bergens "nasjonalsang"), som synges før hver kamp og på slutten når Brann vinner. Dette skaper en ramme rundt kampen som er særegent for Brann. Jeg ringte en kamerat på slutten i går og Nystemten runget over stadion, noe som alltid er gledelig å høre.

Det er forøvrig positivt at det erkjennes at Brannpublikumet er mer samstemte enn andre - og dette har jeg forsøkt å presisere, samt at det er ekstra god stemning når hele stadion tar i.

Jeg kan ikke uttale meg om den nevnte pipingen, men jeg antar at den ikke var rettet mot Brann og er i så måte også positiv. Det er som nevnt en faktor som støtter det som skjer på banen og som støtter frustrasjonene til spillerne på banen. Det må da være ufattelig irriterende for en spiller som blir frustrert når fansen synger shalala-gledestraller, fremfor at de er med på å få ut frustrasjonen?

Dette blir som sagt vage antagelser fra min side - men jeg skal på kampen mot Lyn, så da kan jeg ta opp tråden igjen.

Lenke til kommentar

Vi har samme, ny hymne i år, Heltane fra Sørlandet :)

Men synes det er mye bedre at man viser engasjement ved å synge shalala ol, enn å stå og holde kjeft. Stillhet på stadion er det verste.

Endret av Bolaños
Lenke til kommentar

Poenget er jo at shalala ikke er engasjement, da det ikke har noen sammenheng til hva som skjer på banen.

Dessuten har jeg enda til gode å høre dere 30 på Sør Arena så langt i sesongen (Da jeg hadde min zappe-runde sist Brann ikke spilte, var det Start jeg hørte minst - til tross for at dere vant 4-0)...

Edit: Forøvrig hyggelig at andre lag slenger seg på trenden med egen sang før kamp. Meget gledelig å høre.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Og "Vi é Brann - Bergens Stolthet". Og "Gullet skal hem". Og "Byen é Bergen". Og "Kom igjen Brann!".

Laber stemning i store deler av kampen der Brann ikke presset i det hele tatt, men det tok seg kraftig opp i det 60. minutt ca, og tok av på slutten. "Her kommer Bergen igjen" trøkket veldig bra, og det er en sang som har spredt seg godt utover sesongen, som folk flest har begynt å lært seg.

Det du sier her er rett og slett at dere er en gjeng med medgangssupportere. Flott å høre at dere sier det selv. Vi har jo merket dette de siste årene. Spesielt i 07 (var vel da dere vant), og de to årene etterpå. Og dere klager på RBK? :)

Ellers er min mening at tommer er greit å bruke. Det gjør at folk gidder å holde takten og ikke synger fort som faen. Beste eksempelet på dette som jeg har opplevd var på Ullevaal mot Lyn da den ene siden lå en halv sang foran oss da trommen ikke ble brukt.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
Og "Vi é Brann - Bergens Stolthet". Og "Gullet skal hem". Og "Byen é Bergen". Og "Kom igjen Brann!".

Laber stemning i store deler av kampen der Brann ikke presset i det hele tatt, men det tok seg kraftig opp i det 60. minutt ca, og tok av på slutten. "Her kommer Bergen igjen" trøkket veldig bra, og det er en sang som har spredt seg godt utover sesongen, som folk flest har begynt å lært seg.

Det du sier her er rett og slett at dere er en gjeng med medgangssupportere. Flott å høre at dere sier det selv. Vi har jo merket dette de siste årene. Spesielt i 07 (var vel da dere vant), og de to årene etterpå. Og dere klager på RBK? :)

Ellers er min mening at tommer er greit å bruke. Det gjør at folk gidder å holde takten og ikke synger fort som faen. Beste eksempelet på dette som jeg har opplevd var på Ullevaal mot Lyn da den ene siden lå en halv sang foran oss da trommen ikke ble brukt.

Det du gjør er å legge ord i munnen på meg. Du har tydeligvis ikke fulgt med på diskusjonen, og du driter det ganske kraftig ut med å komme med et slikt utsagn. Jeg har tidligere innrømmet, og er enig i, at Bergenspublikumet ikke er noe særlig bra i motgang. Men alt er relativt. Når Molde presset oss hardt i slutten av 1. omgang, mens vi ledet 1-0, så blir mange for nærvøse til å synge. Da går det helst i spontane utbrudd, mye "JA! "NEI!" applaus for godt spill, intens jubel når Brann stormer fremover osv. Kort sagt blir det for mange "for vanskelig" å synge, noe som jeg forstår, selv om folk bør gå i seg selv på nedre Hansa - for ja, det er mye daukjøtt der, det er noe de fleste er klar over.

Medgangssupportere. Hva må til for å være en medgangssupporter? Etter din mening; "Dere synger ikke i motgang, der er medgangssupportere". Enkelt og greit. Tenk over hva du sier, for det blir rett og slett for dumt.

Vi "klager ikke på RBK", vi diskuterer bruk av tromme, evighetssanger, megafon osv. mot å ha en mer spontan tribunekultur som vi har i Bergen. Du henger tydeligvis ikke med i denne diskusjonen, så du kan spare deg for slike klovnete innlegg.

Lenke til kommentar
Medgangssupportere. Hva må til for å være en medgangssupporter? Etter din mening; "Dere synger ikke i motgang, der er medgangssupportere". Enkelt og greit. Tenk over hva du sier, for det blir rett og slett for dumt.

Man synger ikke i motgang = støtter ikke laget i motgang = medgangssupporter :)

Lenke til kommentar

Brann har jo gode eksempler der. I 2007 elsket hele Bergen Brann siden de vant serien osv. Folk var jo på tv hvor de snakket om hvor mye de elsket Brann og at de hadde faste rutiner for hver kamp osv. Så har de reportasjer om samme personen i dag hvor det ikke går så bra og da sier han at laget er crap og han gjør nesten ingen av de samme rutinene som før fordi det er kjedelig osv.

Så lenge varte den gleden.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke det denne diskusjonen dreier seg om. Brann har vel sine faste trofaste de og, akkurat som alle andre lag. Hva de andre nissene gjør er vel opp til dem og det er det ingen som kan noe for. Men at det går utover stemninga på stadion såpass som det gjør, kunne kanskje vært unngått om Bataljonen hadde gjort litt mer ut av seg.

Lenke til kommentar
Men det blir for dumt at ikke engang de trofaste synger og motiverer laget i motgang...

Gjør vi ikke? Du ser jo ikke lenger enn at "Man SKAL synge UANSETT hva som skjer på banen! Spillerne fortjener all hyllest og 100% innsats fra de på tribunen TIL EN HVER TID både VISUELT og VERBALT!" Herregud, jeg forsøker å være litt "ydmyk", om jeg skal bruke det ordet, med å annerkjenne at JA - vi har mye å gå på i motgang, og her må vi forbedre oss. Det at vi ikke følger en eller annen klovn av en forsanger som forteller oss hva vi skal synge til en hver tid, betyr ikke at vi er medgangssupportere. Herregud.

Lenke til kommentar

Er vi inne på det sporet igjen...

Både meg og lurvefranzen har erkjent at Brannpublikumet ikke er perfekte, i form av at det er mindre engasjement i motgang. Dette var ment som selvkritikk, men det er tydelig at det har blitt et argument imot. Det er da vitterlig flere engasjerte i Bergen i motgang enn i samtlige TL-klubber i medgang (også RBK). At dere trekker dette frem som en negativ faktor i debatten er meningsløst og lite givende.

Men det blir for dumt at ikke engang de trofaste synger og motiverer laget i motgang...

Det ironiske er at du som Start-fan er en av de med mest kritikk her inne. Jeg har personlig ikke noe imot Start (snarere tvert imot, har famile på sørlandet). Så vidt meg bekjent er dere ikke akkurat mange - noe du også har innrømmet tidligere i tråden. Dere er 30 stk - til og med Løv Ham har flere engasjerte fans. Så din kritikk tar jeg med en stor klype salt i denne diskusjonen. Vi er da vitterlig flere tusen på kamp (uansett hvor dårlig Brann gjør det) og har flere sanger som dreier seg om opp-og-nedturer, samt vår formidable "(...) selv om vi rykker ned"-sang.

Vi er flere tusen som synger, uansett hva. At vi ikke oppfører oss som klovner og skal synge 99,9% av kampen (uansett kampbilde) er vi uenige om. Men du som Start-fan er den siste til å snakke om engasjement i denne tråden. Hvor var Start-engasjementet da dere var en etasje under? Jeg hørte iallfall ingenting. Og som sagt: Det var mer engasjement i Bergen da Brann ikke rykket ned, enn det var da enten RBK eller VIF vant serien. Husker ikke i farten hvem som vant - da det ikke var mitt fokus.

Off topic: Hørte i dag fra gode venner i Bataljonen at Molde-fansen gav Brann applaus etter Nystemten. Det er meget positivt og jeg håper for fremtiden at andre klubber respekterer vår tradisjon med å ha sang før kamp. Jeg vil personlig også respektere lignende sanger fra andre klubber når jeg er på besøk.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...