Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere hadde sikkert slått oss i antallet, men vi hadde tatt dere på energien. Og klovner bidrar mer til underholdningen enn statuer.

Hehe, litt flåsete sammenligning - men ellers morsomt.

 

Når det gjelder "underholdning" kan vi innse at vi er to ytterpunkter i norsk supporterkultur. Vi står for sang og er beskjedne med det visuelle (selv om det finnes som i skjerfveiving og noen flagg/tifoer) - dere for tralling, tromming og dansing. Ja, det er kanskje mest underholdende for dere, men vi driter i hva som er underholdene å holde på med under kamp - for oss er kampen selve underholdningen.

Lenke til kommentar

Vi betaler da for kampen vi og. Og jeg tar aldri øynene av kampen heller. Men vi får til flere ting samtidig. Den trommingen og trallingen som du så fint skrev det, er med på å øke stemningen ikke bare for oss, men resten av stadion og, liker vi å tro. Jo mer stemning, jo bedre ramme rundt kampen blir det. Og det er ingen fans som jeg vet om som har sagt noe på det her i byen, og det hadde de helt sikkert om de hadde hatt noe problem med det. De er trossalt RBK-fans. Og vi har jo skjerfveiving og nok av flagg, så vi har jo alt dere har, bare MER.

 

Og det er jo tydelig at du ikke driter i det, for da hadde du ikke insistert på å fortsette denne tåpelige debatten.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar
Vi betaler da for kampen vi og. Og jeg tar aldri øynene av kampen heller. Men vi får til flere ting samtidig. Den trommingen og trallingen som du så fint skrev det, er med på å øke stemningen ikke bare for oss, men resten av stadion og, liker vi å tro. Jo mer stemning, jo bedre ramme rundt kampen blir det. Og det er ingen fans som jeg vet om som har sagt noe på det her i byen, og det hadde de helt sikkert om de hadde hatt noe problem med det. De er trossalt RBK-fans.

 

Og det er jo tydelig at du ikke driter i det, for da hadde du ikke insistert på å fortsette denne tåpelige debatten.

Det er godt mulig det er god stemning for dere - men vi definerer tydeligvis det ordet forskjellig. Uansett hva den lokale fansen gjør, vil det være godt nok både for byen og laget - og det er det som teller.

 

Og: Jeg har ikke snakket med meg selv i denne debatten.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Jeg har aldri nektet for at det er god stemning i Bergen. Men måten du avfeier vår form for support får meg til å tro at du har veldig røde solbriller på, med SK Brann-logo i begge glass.

 

Og om vi ikke hadde gjort jobben vår på tribunen, tror jeg vi hadde fått hørt det. RBK er jo trossalt nordens beste fotballag.

Lenke til kommentar

Så de "statue"-uttalelsene var bare vås? Du har da vitterlig kritisert både Bataljonen og vår supporterform. Så vidt meg bekjent har jeg ikke bare kritisert Kjernen - men også gitt dere skryt.

 

Selvfølgelig har jeg røde briller på - det er en tråd som omhandler endring i en supporterkultur - hva forventer du. Du har også hatt på deg ganske hvite/svarte solbriller.

 

Edit: Godt mulig at noen av mine formuleringer er satt på spissen, og det beklager jeg i så tilfelle.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Hvordan kan det være bekymringsverdig at jeg uttaler meg om Bataljonen på grunnlag av det dere har sagt i denne tråden?

Først sier du at jeg ikke kan uttale meg før jeg vet hvordan dere er på kamp - selv om jeg har påpekt dette med å si hva jeg faktisk hørte - for så å si at alle dine uttalelser i denne tråden som har vært negativt rettet mot Bataljonen er basert på hva folk har sagt her. Snakk om dobbeltmoralisme.

 

For å gjenta meg selv på n'te gang.

Du kan ikke ha gjort særlig til innsats når du hørte på, for det du har prestert å si i etterkant har vi avfeid som løgn.

 

Jeg har basert meg på hva folk som holder med Brann og antageligvis er medlemmer i Bataljonen har sagt, er det så galt fremfor å lage sin egen virkelighet?

Det er ikke noe vits for meg å slenge ut en helt vilkårlig påstand som er feil, da er det vel kanskje bedre å basere seg på fakta. Og jeg håper virkelig det dere har kommet med om Bataljonen er fakta, hvis ikke så vil dere virke lite troverdige.

Lenke til kommentar
For å gjenta meg selv på n'te gang.

Du kan ikke ha gjort særlig til innsats når du hørte på, for det du har prestert å si i etterkant har vi avfeid som løgn.

 

Jeg har basert meg på hva folk som holder med Brann og antageligvis er medlemmer i Bataljonen har sagt, er det så galt fremfor å lage sin egen virkelighet?

Det er ikke noe vits for meg å slenge ut en helt vilkårlig påstand som er feil, da er det vel kanskje bedre å basere seg på fakta. Og jeg håper virkelig det dere har kommet med om Bataljonen er fakta, hvis ikke så vil dere virke lite troverdige.

For å gjenta meg selv: Jeg har sagt flere ganger at det godt kan tenkes at det er bedre på en stadion (Bataljonen er jo også det). Men de spesifikke eksemplene jeg har kommet med - som at dere ikke er en enhet, men to separate grupperinger på Lerkendal - har du feiet bort som vås.

 

Jeg har hørt Kjernen på Stadion - og jeg har sett flere TV-kamper (Og i TV-produksjonen er det også klare forskjeller mellom Bataljonen/Brann og Kjernen/RBK). Jeg har kommet med spesifikk kritikk, og også her har dere manglende argumentasjon. At du kun baserer dine argumenter på hva folk har sagt i denne tråden, er opp til deg - og slik sett er det du som skaper en tenkt virkelighet.

 

Edit: Du snakker hele tiden om at jeg ikke lar ting synke inn. Jeg har gjentatte ganger motsagt at vi er statuer og kor og andre usakeligheter.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
At du kun baserer dine argumenter på hva folk har sagt i denne tråden, er opp til deg - og slik sett er det du som skaper en tenkt virkelighet.

 

Hvorfor skaper jeg en tenkt virkelighet når jeg tar utganspunkt i de fakta som det er mest hold i. (hvis det da er hold i det dere sier og det håper jeg)

Hvis det er slik at jeg skaper en tenkt virkelighet er det til syvende og sist dere som skaper den, fordi jeg baserer meg på det dere, som har kjennskap til Bataljonen, sier. Dette gjør jeg fordi jeg ikke har bedre kunnskap om Bataljonen og dere er tross alt en primærkilde.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle sitere tråden tidligere (siden Bagh bare har brukt det til støtte for sine argumenter tidligere i tråden):

 

Virkelig klikkings. Totalt! Slik har vi ikke i resten av Norge, kun på Lerkendal! Og her synger man "shalalala" og "olè olè" også! Virkelig originalt. "Shalalalala ååh RBK. Shalalalala ååh LSK. Shalalalala ååh Vål'enga." Kan jeg nevne flere?

Det er manglende kreativitet.

 

Denne kulturen med trommer, megafoner, evighetssanger og annet fjas er jo faen meg over hele Europa. Alle bruker jo de samme sangene! Sanger som varer i flere minutter, med de samme monotone frasene som går igjen og igjen. Herregud hvor uoriginalt det går an å bli.

Støtter opp under argumentet over.

 

Nei, dere får nok ikke se noen "kaos-sang" i Bergen med det første. Dere får ikke se "intens" flagg og skjerf-vifting, hopping, tromming, megafoner, lydanlegg (!) og synging i 90 minutter. Det er fordi vi har vår kultur på tribunene. Mens nesten hele supporter-Norge valgte å kopiere hverandre, har vi heller gått vår egen vei.

Resten av de vanlige fansene som ikke oppfører seg som pubertale drittunger på LSD blir ikke med - ergo manglende samhold

 

Når det kommer til piping på laget når spillerne går i garderoben etter 45. min: Helt på sin plass! Spillerne er ansatt i klubben, og de blir betalt enorme summer for å gjøre en jobb på banen. Når de underpresterer og pisser på drakten, så fortjener de tyn fra supporterne. Vi gir de beskjed at det ikke er akseptabelt med dårlig innsats. Så er det mange som sier at det gir negative signaler til spillerne osv. men jeg tror heller det tenner spillerne til å gjøre en bedre jobb når de kommer tilbake etter pausen. For når de marsjerer ut av spiller-tunnelen, så står vi ikke å piper på de, da heier vi de heller frem til seier.

Fotball er som sagt følelser. Og det at dere traller og trommer en hel kamp er utenfor kampbilde (dere er ikke emosjonelt involvert - dere har det samme emosjonelle nivået hele kampen) - som etter min mening skaper mindre støtte til laget.

 

 

Samt dette innlegget - som illustrerer enkelte av argumentene ovenfor.

Trommen er også med på å hjelpe supporterne med å holde konsert for resten av stadion i 90 minutter. Den er med på å få folk til å synge uavhengig av hva som skjer på banen. Denne supporterstilen er så latterlig! Slik jeg ser det er det tre grunner for at jeg avskyr denne typen supporterkultur:

 

1. Det er unaturlig. Synge i 90 minutter, veive med flagg og skjerf, hoppe, danse, kle av seg på overkroppen osv - hva er vitsen? Hva er poenget? Folk virker jo mer opptatt av å synge enn hva som skjer på banen. Laget ligger under, og man hopper altså opp og ned alikevel med full røst. Slik er det ikke alltid, mulig jeg sitter det litt på spissen, men det er vel drømmescenarioet for alle med sansen for ultraskulturen?

 

2. Hele Norge, bortsett i fra Brann, Engen, Viking, Godset og muligens noen fler, har supportere med evighetssanger, trommer og ofte megafoner/andre "hjelpemidler". I en kamp mellom FFK og LSK er det jo umulig å høre forskjellen! Man kopierer altså bare ikke alle sangene/melodiene fra utlandet, men fra innlandet også.

 

3. Sangene generelt. Det går mye i olé, allez, forza o.l, altså italienske (?) ord. "Foscha fula allez allez allez" er et godt eksempel på dette. Det blir for dumt. Sanger med tre-fire ord som varer i fem minutter blir bare så latterlig! Samtidig støttes det opp av en tromme, og en eller annen "capo" eller forsanger som står på en bruskasse og veiver til de andre for å få de til å synge høyere. Jeg ler meg i hjel.

 

/Anglofil

Motargumentene deres er: Vi skaper liv og røre og har det gøy, samt at det får dere til å hoppe.....

Lenke til kommentar
At du kun baserer dine argumenter på hva folk har sagt i denne tråden, er opp til deg - og slik sett er det du som skaper en tenkt virkelighet.

 

Hvorfor skaper jeg en tenkt virkelighet når jeg tar utganspunkt i de fakta som det er mest hold i. (hvis det da er hold i det dere sier og det håper jeg)

Hvis det er slik at jeg skaper en tenkt virkelighet er det til syvende og sist dere som skaper den, fordi jeg baserer meg på det dere, som har kjennskap til Bataljonen, sier. Dette gjør jeg fordi jeg ikke har bedre kunnskap om Bataljonen og dere er tross alt en primærkilde.

Lenke til kommentar
At du kun baserer dine argumenter på hva folk har sagt i denne tråden, er opp til deg - og slik sett er det du som skaper en tenkt virkelighet.

 

Hvorfor skaper jeg en tenkt virkelighet når jeg tar utganspunkt i de fakta som det er mest hold i. (hvis det da er hold i det dere sier og det håper jeg)

Hvis det er slik at jeg skaper en tenkt virkelighet er det til syvende og sist dere som skaper den, fordi jeg baserer meg på det dere, som har kjennskap til Bataljonen, sier. Dette gjør jeg fordi jeg ikke har bedre kunnskap om Bataljonen og dere er tross alt en primærkilde.

Du skaper en tenkt virkelighet utifra dine subjektive feiltolkninger av hva jeg har skrevet. Og igjen overser du Lurvefranzens innspill - kanskje han faktisk har noen gode poenger?

 

Og du svarte heller ikke på dette argumentet: Hvorfor høres Bataljonen bedre ut enn Kjernen på TV? De har ikke noe bedre utgangspunkt enn dere rent produksjonsmessig. Grunnen er, som jeg har fortalt utallige ganger nå, at dere ikke klarer å få med dere stadion (selv på dårlige dager er Bataljonen mer høylytt enn et fullstappet Sirkus Lerkendal).

 

At dere kanskje legger vekt på sirkus-effekter og ikke volum, får bli opp til dere - men det å samle stadion og være relatert til kampen, er etter min mening viktigere enn å tralle som en gammel mann i bakrus - for igjen, uansett hvor mye dere forsøker er dere en matt kopi av den elleville ultraskulturen.

 

Ja, det er hold i det vi sier. Batlajonen (og Brannpublikumet forøvrig) er Norges mest høylytte, Norges mest varierte, samt Norges mest særegne fans. Vi skaper en audiens som måler seg med de beste i England på en god dag - og da blir deres latterlige tivoliforsøk på å etterligne spanjoler/italienere/grekere/tyrkere og andre ultrasgjenger svakt i forhold.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Hva gjør bergenserne mer varierte enn oss i Kjernen? Dere høres kanskje bedre på de sangene hvor resten av stadion blir med, men da må dere være sånn passe sørgelige på bortekamp om dere er avhengig av at resten av publikum tar i ett tak.

 

Vanskelig å vite hvor du vil hen med de innleggene dine. I det ene øyeblikket er det skryt og litt senere så er det ren hetsing og selvdigging.

 

Og at du quoter argumenter som ikke kommer fra dine egne innlegg hjelper ikke saken din i det hele tatt.

 

Finner ikke mer passende ord enn trangsynt for det siste innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Hva gjør bergenserne mer varierte enn oss i Kjernen? Dere høres kanskje bedre på de sangene hvor resten av stadion blir med, men da må dere være sånn passe sørgelige på bortekamp om dere er avhengig av at resten av publikum tar i ett tak.

Vi er faktisk veldig gode borte. Jeg har ikke sagt at Brann er avhengig av å få med seg stadion - men vi er ekstra gode da :)

 

Hvorfor Bataljonen er mer variert enn Kjernen:

- har flere langt bedre og relevante sanger (som ikke inneholder tulleord ord som shalala og ååååh)

- er flinke hjemme til å få med resten av Stadion slik at det blir en ekstra god stemning - som ingen andre lag kan måle seg med

- synger generelt høyere - også på bortebane

 

 

Vanskelig å vite hvor du vil hen med de innleggene dine. I det ene øyeblikket er det skryt og litt senere så er det ren hetsing og selvdigging.

Trodde dere bare la merke til hetsingen - skryten og hjelpen har dere oversett som ironi. Verden er ikke svart/hvit, selv om Kjernen liker å tro det.

 

Og at du quoter argumenter som ikke kommer fra dine egne innlegg hjelper ikke saken din i det hele tatt.

 

Finner ikke mer passende ord enn trangsynt for det siste innlegget ditt.

Jeg er jo helt enig med innleggene hans - og dere overser disse. Spørsmål: Har han et poeng?

At du til stadighet kaller meg trangsynt hjelper ikke saken din - og som sagt så diskuterer jeg ikke med meg selv.

 

Edit: Men jeg er kanskje litt godtroende om jeg forventer dere skal svare på Brann-fansens innlegg... Alle våre gode argumenter blir jo også oversett.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Ettersom du (Henhau) dømte Kjernen ut fra Viking kampen, tenkte jeg å se på hvordan Bataljonen funka i denne kampen. Er ikke veldig imponert for å si det mildt. Sutring på dommern og piping på Thioune er nesten det eneste som har skjedd på kortsia til Bataljonen. Står til og med som statuer og klapper ved scoringen!

 

Edit: Ettersom dere har sporet av med RBK vs Brann diskusjonen glemte jeg helt hva tråden egentlige tema var...

Endret av Havard_92
Lenke til kommentar

Syns det var dårlig med lydtopper hvertfall, men de særs få som var, var ganske bra. Den "vi er bergen"(?) osv trykka bra i starten av kampen. Føler likevel at dere kanskje kunne hatt fordeler ved bruk av tromme, eller hvertfall en forsanger. Den variasjonen som dere har skrytt så mye av hørte jeg ikke så mye av. Det ble mange stille perioder og den variasjonen som var hørtes ikke veldig bra.

Det at dere får med resten av stadion på det ene ropet er veldig bra, og noe jeg håper vi får til i Trondheim også. Ellers er jeg ikke imponert.

Lenke til kommentar
De fleste får vel med seg hele stadion på et rop som "Heia Start"...

 

Og "Vi é Brann - Bergens Stolthet". Og "Gullet skal hem". Og "Byen é Bergen". Og "Kom igjen Brann!".

 

Laber stemning i store deler av kampen der Brann ikke presset i det hele tatt, men det tok seg kraftig opp i det 60. minutt ca, og tok av på slutten. "Her kommer Bergen igjen" trøkket veldig bra, og det er en sang som har spredt seg godt utover sesongen, som folk flest har begynt å lært seg.

 

Edit: "Vi é Brann - Bergens Stolthet" er et vekselrop mellom Hansa og BT. Dog er det noen nisser på sidene som av og til slenger seg på, noe som ofte fører til utakt og forvirring. Bås.

Endret av lurvefranzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...