Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Jeg siktet til en 1/4 av alle på stadion. Er dere rundt 2000 er det 10% av stadion. Skal dere skape liv og røre er dere avhengig av å få folk med dere - og da er det samholdet, ikke forskjellene, som er viktig for å få med de resterende 18000.

 

I disse nedgangstider så er vi heldige om det kommer 17000 totalt. Jeg tror og mener at vi skaper mer enn nok liv og røre uten hjelp fra resten av publikum. Heldigvis. Hadde vi vært avhengig av resten av publikum så har stadion skiftet navn til Lerkendal Gravlund. Har du tenkt på hvordan det kommer til å bli på Brann Stadion om publikumsgjennomsnittet fortsetter sin utvikling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en nedgang der også ja, men som jeg har sagt tidligere i tråden er Bataljonen flink til å få med seg resten av folkene - uansett om det er 10 eller 15000 på Stadion. Folk er forskjellig, og ikke alle synger. Men selv en gammel bestefar kan bli engasjert om stemningen er den rette og 10 000 klapper og roper "Heia Brann". Kanskje Brann er heldig som har det engasjementet - og at det spiller endel nostalgi inn, men ingenting er mer herlig enn å se en 60-70 år gammel gubbe skrike "Heia Brann".

Lenke til kommentar
For å svare på det siste først.

Nei, fordi det er ikke noe mål for å oss å ha ett samstemt stadion.

Der er vi uenig. Jeg mener et sterkt samhold bidrar til bedre stemning.

Men slik gjør vi det her, det øvrige publikum er ikke med å synger i det hele tatt.

 

Og det at 50-60% er shalala er mye på grunn av at vi har sanger som inneholder det. Det er vel en sang som har bare shalala ( det er forøvrig ikke shalala en gang, men lølølø), de andre har andre elementer i tillegg til shalala.

At dere velger å ha 50% "lølølø" (forøvrig dialekt av lalala) er deres sak. Er også uenig her, da det etter min mening gir mindre støtte til laget - og i forhold til deres sanger synes jeg "Rosenborg-sangen" er langt bedre. At det derimot skaper stemning, er en annen sak.

 

Nå henter du ting fra løse lufta igjen. Jeg sa: vi har en sang som bare er shalala og i den sier vi lølølø, fordi det er Apache-melodien, men du henger deg opp i at alt er lølølø, som det ikke er. Og når ble du mester i trøndersk? Det slutningen om at alt går på lølølø trekker du igjen ut ifa løse luften.

 

Det er da flere enn en fjerdedel av de 1500-2500 som står på feltet vårt som bidrar. Greit nok det er ikke sikkert alle er like engasjert og synger på hver sang, men det hadde ikke hørtes ut slik som det gjør hvis bare en fjerdedel sang.

Jeg siktet til en 1/4 av alle på stadion. Er dere rundt 2000 er det 10% av stadion. Skal dere skape liv og røre er dere avhengig av å få folk med dere - og da er det samholdet, ikke forskjellene, som er viktig for å få med de resterende 18000.

Hadde vi skulle hatt med hele stadion og de var interesserte i det, så det sikkert vært slik at hele stadion hadde vært med. Men som sagt tidligere ønsker ikke resten å bli med. Vi må da få lov til å gjøre det på vår måte. Det virker på meg som om du mener at det hadde vært best om det var slik som i Bergen.

 

Og for å gjenta meg selv igjen, på grunn av tonen i innleggene dine virker det ikke som om det er et hyggelig forslag.

Den føler jeg var urettferdig, da det siste innlegget faktisk var ment som et tips:

1. Ro ned trommebruken. Er dere 2000+ trenger dere ikke å bruke den så mye

2. Kutt ned på lølølø-sangene, og forsøk uten trommer å ta noen klassiske RBK-sanger, eks "Rosenborg-sangen"

3. Forsøk å få samhold i fansen - pipes det av majoriteten på stadion, kan dere kutte lølølø-sangen og pipe med resten av fansen. Når pipekonserten er ferdig, kan dere synge igjen.

 

Tre enkle tips fra meg - og dere trenger ikke forandre vesentlig på det dere allerede har.

 

De tre punktene er faktisk det som skal til for de mindre lagene også, men jeg tror RBK har desidert størst potensiale (i forhold til masse og allerede eksisterende låtvalg)

 

1. 2. og 3. Hvorfor skal vi bli en blek kopi av Bataljonen?

Vi vil være slik vi er og utvikle oss ut ifra det i ultrasretningen, ikke den angloinspirerte retningen.

Lenke til kommentar
Men slik gjør vi det her, det øvrige publikum er ikke med å synger i det hele tatt.

Nei, og det er etter min mening synd.

 

Nå henter du ting fra løse lufta igjen. Jeg sa: vi har en sang som bare er shalala og i den sier vi lølølø, fordi det er Apache-melodien, men du henger deg opp i at alt er lølølø, som det ikke er. Og når ble du mester i trøndersk? Det slutningen om at alt går på lølølø trekker du igjen ut ifa løse luften.

Om dere synger lalala eller lølølø er det samme prinsippet for meg. Isolert sett er det utenfor kampbildet og bidrar ikke til å støtte laget.

 

Hadde vi skulle hatt med hele stadion og de var interesserte i det, så det sikkert vært slik at hele stadion hadde vært med. Men som sagt tidligere ønsker ikke resten å bli med. Vi må da få lov til å gjøre det på vår måte. Det virker på meg som om du mener at det hadde vært best om det var slik som i Bergen.

Ja, dere hadde tjent på at det var mer likt som i Bergen. Vi har iallefall særpreg. Om dere eksempelvis hadde kombinert den anglofile kulturen (klassisk RBK) med ultras-kulturen (nyere sanger som lølølø) og gjorde den til noe særegent (eksempelvis med mindre trommebruk og mer vekt på det klassiske, som nevnt) - da snakker vi. Pr. dags dato heller dere mer mot den nyere bølgen - og det er synd.

 

1. 2. og 3. Hvorfor skal vi bli en blek kopi av Bataljonen?

Vi vil være slik vi er og utvikle oss ut ifra det i ultrasretningen, ikke den angloinspirerte retningen.

Det er ikke det jeg sier. Det er bedre at dere skaper et særpreg fremfor å være en blendahvit og kjedelig utgave av ultraskulturen. For det er dere nå. All honnør om dere klarer å utviklinge dere (for det er noe positivt å hente), men med 50% lalala/lølølø ser jeg ikke det komme med det første. Iallefall ikke om dere fnyser av negativ kritikk.

 

Om noen hadde kommet med konstruktiv kritikk om Bataljonen hadde jeg blitt sjeleglad - for selv de beste kan forbedre seg.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Om dere synger lalala eller lølølø er det samme prinsippet for meg. Isolert sett er det utenfor kampbildet og bidrar ikke til å støtte laget.

 

Skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med hva som støtter og ikke støtter laget. Vi lager bråk og markerer oss. Nok til at laget legger merke til oss og vet at vi er her for dem. Vi har mange sanger som erklærer vår støtte til laget, og sanger som ikke bare er med på å markere RBK, men også Kjernen. At hele publikum skal være samstemte og enige om når de skal pipe og synge spiller så bitteliten rolle at folk ikke legger merke til det engang. Jeg gjorde hvertfall ikke det før du nevnte det.

Lenke til kommentar

Du tar ikke poenget i det hele tatt.

Vi vil ikke utvikle oss i den angloinspirerte retningen, vil er og vil være ultras.

 

Kritikk av Bataljonen kan og vil jeg ikke komme med, da jeg ikke kjenner dere godt nok og ikke vil begi meg utpå det du har drevet med, ukvalifisert synsing.

Lenke til kommentar
Om dere synger lalala eller lølølø er det samme prinsippet for meg. Isolert sett er det utenfor kampbildet og bidrar ikke til å støtte laget.

 

Skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med hva som støtter og ikke støtter laget. Vi lager bråk og markerer oss. Nok til at laget legger merke til oss og vet at vi er her for dem. Vi har mange sanger som erklærer vår støtte til laget, og sanger som ikke bare er med på å markere RBK, men også Kjernen. At hele publikum skal være samstemte og enige om når de skal pipe og synge spiller så bitteliten rolle at folk ikke legger merke til det engang. Jeg gjorde hvertfall ikke det før du nevnte det.

Hva som støtter og ikke støtter laget, kommer opp til hvert enkelt lag. Likevel er det en spennende tanke å fundere over. Se for deg dette scenarioet: Du spilte på RBK. Hva ville du helst likt? Sanger/rop som var relatert til prestasjonene og handlingene på banen, eller lala/lølø.

 

Kan jeg spørre hvordan dere markerer dere selv, og hva som er vitsen med det?

 

Bagh: Å være ultras er en ting - men gjør det med særpreg. Det mangler dere i dag.

 

"Ukvalifisert synsing" faktisk. Jeg har ører - og det imponerte ikke. Jeg har pekt på en rekke faktorer, som spesielt du har feid vekk med "vi er sånn, og det må du akseptere". Og akseptere det er en ting - men de kritiske faktorene er reelle - og dine manglende motargumenter kvalifiserer ikke til synsing engang (og langt mindre fakta).

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Bagh: Å være ultras er en ting - men gjør det med særpreg. Det mangler dere i dag.

 

"Ukvalifisert synsing" faktisk. Jeg har ører - og det imponerte ikke. Jeg har pekt på en rekke faktorer, som spesielt du har feid vekk med "vi er sånn, og det må du akseptere". Og akseptere det er en ting - men de kritiske faktorene er reelle - og dine manglende motargumenter kvalifiserer ikke til synsing engang (og langt mindre fakta).

 

Særpreget er noe vi jobber med.

 

Du har ører, men du hørte tydeligvis ikke hva vi sang. Og hva vi sang vet jeg bedre enn deg. Tror det står litt på viljen på akkurat det der.

Som sagt jeg vet minimalt om Bataljonen og jeg har uttalt med etter hva du og de andre har sagt. Siden jeg ikke vet mer enn det vil jeg ikke bidra til diskusjonen i negativ grad, ved å slenge ut påstander som det ikke er hold i.

Og mine manglende motargumenter? Da har du ikke lest det jeg har skrevet.

Samtidig så tror jeg at jeg vet bedre enn deg hva som skjer på Lerkendal.

Lenke til kommentar
Hva som støtter og ikke støtter laget, kommer opp til hvert enkelt lag. Likevel er det en spennende tanke å fundere over. Se for deg dette scenarioet: Du spilte på RBK. Hva ville du helst likt? Sanger/rop som var relatert til prestasjonene og handlingene på banen, eller lala/lølø.

 

Kan jeg spørre hvordan dere markerer dere selv, og hva som er vitsen med det?

 

Om det er opp til hvert enkelt lag, hvorfor si hva som er rett og galt? Hadde jeg spillt på RBK så hadde jeg vært mer bekymret for å ikke spille dårlig enn om publikum piper samstemt.

 

Vi har kjernen-sangen som utrykker hvem vi er og hvor langt vi vil gå for å støtte laget. Selvskrevet og selvkomponert, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Hvorfor uttaler dere dere om hvordan ting høres ut basert på TV-lyden? Enhver som har vært på litt mer enn 1 fotballkamp vet at TV-lyden aldri er til å stole på? Først når man har vært fysisk til stede på kamper, er det mulig å uttale seg noe særlig om hvordan lydnivået har vært, og hvordan sanger har blitt opplevd. Det er direkte latterlig å diskutere lyd basert på TV-sendinger, og blir for meg totalt meningsløst!

 

Forøvrig finnes de fleste av våre sanger her:

 

http://www.kjernen.com/forum/ubbthreads.ph...Board/13/page/1

 

Som dere kan se, har 6 av 41 sanger (med mindre jeg har telt helt feil) "lalala" eller tilsvarende i seg... Noen litt mer mattekyndige enn meg kan sikkert regne ut en prosent, men at den er langt i fra både 50, 90 og 98% er ganske tydelig.

 

Så slutt å krangle om ting dere ikke vet noe om nå, småunger!

Lenke til kommentar
Særpreget er noe vi jobber med.

Bra for dere, for det mangler dere i dag

 

Du har ører, men du hørte tydeligvis ikke hva vi sang. Og hva vi sang vet jeg bedre enn deg. Tror det står litt på viljen på akkurat det der.

Som sagt jeg vet minimalt om Bataljonen og jeg har uttalt med etter hva du og de andre har sagt. Siden jeg ikke vet mer enn det vil jeg ikke bidra til diskusjonen i negativ grad, ved å slenge ut påstander som det ikke er hold i.

Og mine manglende motargumenter? Da har du ikke lest det jeg har skrevet.

Samtidig så tror jeg at jeg vet bedre enn deg hva som skjer på Lerkendal.

Jeg uttaler meg på grunnlag av det jeg har hørt (som at dere konstant brukte trommen i kampen forleden). At du uttaler deg på grunnlag av hva som har blitt sagt, er mer bekymringsverdig - og også her støtter det opp om mine påstander. Det har bl. a kommet innrømmelser fra dere ("ja, vi bruker trommen, men det er slik vi er", "1/4 er engasjerte" og "50-60% av sangene våre er lala/lølø)

 

Om det er opp til hvert enkelt lag, hvorfor si hva som er rett og galt? Hadde jeg spillt på RBK så hadde jeg vært mer bekymret for å ikke spille dårlig enn om publikum piper samstemt.

Jeg har så vidt meg bekjent ikke sagt at det er galt å bruke tromme, megafon, "lalala"-sanger eller annet. Jeg har uttalt at jeg ikke vil ha det i min klubb - fordi det er et element utenfor kampen og bidrar slik jeg det mindre til støtte enn å synge relevante kamper. Her er vi uenige.

 

Vi har kjernen-sangen som utrykker hvem vi er og hvor langt vi vil gå for å støtte laget. Selvskrevet og selvkomponert, så vidt jeg vet.

At dere vil promotere dere er likegyldig - og er igjen utenom kampbildet, men om dere trives med det må dere kose dere. Jeg kjenner ikke til sangen, så det skal jeg ikke uttale meg med.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Du har ører, men du hørte tydeligvis ikke hva vi sang. Og hva vi sang vet jeg bedre enn deg. Tror det står litt på viljen på akkurat det der.

Som sagt jeg vet minimalt om Bataljonen og jeg har uttalt med etter hva du og de andre har sagt. Siden jeg ikke vet mer enn det vil jeg ikke bidra til diskusjonen i negativ grad, ved å slenge ut påstander som det ikke er hold i.

Og mine manglende motargumenter? Da har du ikke lest det jeg har skrevet.

Samtidig så tror jeg at jeg vet bedre enn deg hva som skjer på Lerkendal.

Jeg uttaler meg på grunnlag av det jeg har hørt (som at dere konstant brukte trommen i kampen forleden). At du uttaler deg på grunnlag av hva som har blitt sagt, er mer bekymringsverdig - og også her støtter det opp om mine påstander. Det har bl. a kommet innrømmelser fra dere ("ja, vi bruker trommen, men det er slik vi er", "1/4 er engasjerte" og "50-60% av sangene våre er lala/lølø)

 

Nå er de tre "innrømmelsene" der gammel fakta, som har blitt avvist i de seneste innlegg.

Hva med å basere seg på det som er riktig?

 

Hvordan kan det være bekymringsverdig at jeg uttaler meg om Bataljonen på grunnlag av det dere har sagt i denne tråden?

Lenke til kommentar

Noen fine utvalg RBK sanger:

 

1)

"Lalalalalalalalala troillan troillan lalalalalalalalala

lalalalalalalalala troillan troillan"

 

2)

"Shalalalalalala shalalalalala Rosenborg Ballklubb shalalalalalalalala Rosenborg Ballklubb shalalalalala"

 

3)

"Ååååååååååååå

ååååååååååååå

lalalalalalala

Trofast før og etter kampen, hær te evig tid, HEY!"

 

.....................................

Står på forumet at det har to mål - at nye folk skal ha mulighet til å lære seg sangene før kamp og at de som allerede kan dem skal skryte av synging eller komme med forbedring.

.....................................

 

Jeg sier bare: lenge leve kreativiteten! Den siden var jo fantastisk - det var en rekke eksempler på forferdelige rop der.

Nei, enkelt og greit - vi er nok for forskjellig.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Hvordan kan det være bekymringsverdig at jeg uttaler meg om Bataljonen på grunnlag av det dere har sagt i denne tråden?

Først sier du at jeg ikke kan uttale meg før jeg vet hvordan dere er på kamp - selv om jeg har påpekt dette med å si hva jeg faktisk hørte - for så å si at alle dine uttalelser i denne tråden som har vært negativt rettet mot Bataljonen er basert på hva folk har sagt her. Snakk om dobbeltmoralisme.

Lenke til kommentar
Fint at du velger å fokusere så snevert, du som er opptatt av variasjon.

Hva med å ta et representativt utvalg?

Jeg har allerede sitert "Rasputin" og snakket om "Rosenborgsangen". Jeg tenkte derfor at det ville være fint å få bekreftet shalalala-teoriene (ikke bare utifra det jeg selv hørte). Dessuten ble jeg ikke imponert over mye av det andre jeg leste der inne.

 

Det gikk mye i ååååååh Rosenborg - Vi e de beste - Rosenborg - Vi skal vinne serien - lalalalala

 

Nei, ultraskulturen er ikke noe for meg. Jeg er kanskje mer anglofil enn jeg selv trodde.

 

Edit: For å være ærlig er dette faktisk sanger jeg hadde hatt problemer med å synge i edru tilstand. Så tåpelig er det faktisk.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Jeg har så vidt meg bekjent ikke sagt at det er galt å bruke tromme, megafon, "lalala"-sanger eller annet.

 

1 time tidligere:

 

Om dere synger lalala eller lølølø er det samme prinsippet for meg. Isolert sett er det utenfor kampbildet og bidrar ikke til å støtte laget.

 

Skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med hva som støtter og ikke støtter laget.

 

Og som sagt så kan kamp på TV og kamp på stadion være to helt forskjellige ting.

 

Enkle sanger er ganske smart oppe på tribunen. Da tar det ikke en hel sesong å lære den. Ta Rasputin f.eks. Den satt som et skudd allerede i oppvarmingen på puben i sesongåpninga.

Næh. Får håpe på cupfinale mellom Brann og RBK i år. Da har vi fått sett hvem som er best. Personlig tror jeg Kjernen hadde knust bergenserne før tifoen hadde kommet på plass.

Lenke til kommentar
Enkle sanger er ganske smart oppe på tribunen. Da tar det ikke en hel sesong å lære den. Ta Rasputin f.eks. Den satt som et skudd allerede i oppvarmingen på puben i sesongåpninga.

Næh. Får håpe på cupfinale mellom Brann og RBK i år. Da har vi fått sett hvem som er best. Personlig tror jeg Kjernen hadde knust bergenserne før tifoen hadde kommet på plass.

Med de tåpelige sangene der, skal det nok mange år til før dere er i nærheten. Vi hadde dessuten malt Oslo rød (som i 2004) og du vet det innerst inne.

 

Dessuten: At jeg mener at det ikke er støtte til laget, er ikke synonymt med at det dere gjør er galt. At dere vil være klovner er deres sak.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...