Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

]

Jeg vet dere kan i Trondheim. Det var derfor jeg ble skuffet sist kamp. Da var det kun "Ingen banke RBK" som kom på slutten av kampen. Resten av kampen var lalala-åååh-Rosenborg og annet lala-tull.

 

Du har tydeligvis ikke sett kampen.

Vi sang i tillegg til Ingen banke RBK(som heter Rosenborgsangen), Svarte og hvite, Syngende soldata, Et bilde tå'n Ivers og Rasputin. Som jeg har sagt før, Rasputin gikk 2x5 min og var den eneste sangen som gikk i en liten evighet.

Ellers så blir det litt blandet, en del av Rosenborg- og troillan-rop og en del av de mindre, kortere sangene.

Vi fikk forøvrig til en enormt god todeling på Kom igjen, Troillan.

Hvis du ikke har fått med deg det, da begynner jeg å lure.

 

Todelte rop har vi da hele tiden hatt i Bergen forresten, som nevnte "SK Brann Bergens Stolthet" - hvor resten av stadion svarer "Vi er Brann Bergens Stolthet". Det er herlig jo flere som blir med, men ofte slenger mange seg på.

Det meste jeg hørte var ååååh-Rosenborg... lalalalala åååh, Rosenborg. Ellers overdøvde trommen det meste i TV-produksjonen. Om jeg har oversett noen sanger som ikke er lalala, må jeg virkelig beklage.

 

Edit: Vi har forøvrig lenge hatt todelte rop i Bergen, som nevnte "SK Brann, Bergens Stolthet" - hvor resten av Stadion svarer: "Vi er Brann, Bergens Stolthet".

 

Så er plutselig Bergen så mye bedre igjen, for vi har hatt todelte rop lengre enn dere.

Vi har da hatt todelte rop lenge vi også, og det regner jeg med at Menigheden har hatt også.

 

At du ikke får med deg hva som synges på får stå på din regning, men da kan du ikke komme her å si at vi sang bare shalala.

 

Det jeg har hørt av Menigheden (som egentlig er fint lite) er ikke imponerende.

 

RBK sang, som du nevner 2*5 min Rasputin - som etter min mening er en tullesang. At dere sang annet inni trommevirvelen av shalala-sangene - fikk jeg faktisk ikke med meg. Det var derfor forløsende da Rosenborgsangen kom på slutten av kampen.

 

Hvorfor er Rasputin en tullesang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så er plutselig Bergen så mye bedre igjen, for vi har hatt todelte rop lengre enn dere.

Vi har da hatt todelte rop lenge vi også, og det regner jeg med at Menigheden har hatt også.

Herregud som du forsøker å legge ord i munnen på meg. Hvor står det i den setningen at vi er best fordi har hatt det lenge? Jeg bare illustrerer at vi også har dette i Bergen - da det i fremtoningen deres hørtes ut som dette var noe "revolusjonerende". Nei, du leser meg som fanden leser Bibelen.

 

At du ikke får med deg hva som synges på får stå på din regning, men da kan du ikke komme her å si at vi sang bare shalala.

Det jeg hørte var "ååååh Rosenborg" og lalala samt dunk dunk. Sangene var iallefall godt kamuflert - kanskje disse såkalte "sangene" også involverer trommer og lalala innimellom? Den eneste klare sangen jeg fikk med meg, var som sagt Rosenborg-sangen. Og at dere klarte å ikke bruke den forferdelige trommen er positivt - og var som sagt forløsende.

 

Hvorfor er Rasputin en tullesang?

Fordi jeg ikke har sansen for shalala-olè-olè-olè - som jeg har nevnt alt for mange ganger nå.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Herregud som du forsøker å legge ord i munnen på meg. Hvor står det i den setningen at vi er best fordi har hatt det lenge? Jeg bare illustrerer at vi også har dette i Bergen - da det i fremtoningen deres hørtes ut som dette var noe "revolusjonerende". Nei, du leser meg som fanden leser Bibelen.

Det er snakk om ordleggingen din. Det virker som om du skal prøve å overgå alt.

 

Det jeg hørte var "ååååh Rosenborg" og lalala samt dunk dunk. Sangene var iallefall godt kamuflert - kanskje disse såkalte "sangene" også involverer trommer og lalala innimellom? Den eneste klare sangen jeg fikk med meg, var som sagt Rosenborg-sangen. Og at dere klarte å ikke bruke den forferdelige trommen er positivt - og var som sagt forløsende. .

At du ikke får med deg hva som synges på får stå på din regning, men da kan du ikke komme her å si at vi sang bare shalala

 

Fordi jeg ikke har sansen for shalala-olè-olè-olè - som jeg har nevnt alt for mange ganger nå.

Kjekt å vite hvordan sangen går før du begynner å kritisere den.

Kan du presentere teksten til den?

Lenke til kommentar
Det meste jeg hørte var ååååh-Rosenborg... lalalalala åååh, Rosenborg. Ellers overdøvde trommen det meste i TV-produksjonen. Om jeg har oversett noen sanger som ikke er lalala, må jeg virkelig beklage.

 

Det er i såfall synd, for jeg sto 20 meter fra tromma og jeg hørte sangen ganske godt. Og det du skriver om at tromma skaper en annen takt enn sangen er bare falskt. Kanskje om trommisen har tatt en pils for mye, men alle er såpass våkne at de synger og hopper i takt til tromma.

 

En ting som er ganske smart med shalala og olè sanger. Om man prøver å hoppe og synge samtidig kan det høres ganske rart ut. Man mister pusten ganske fort og. Men med enkle sanger som shalala i hoppingen så blir det lettere. Min teori på opphavet til disse sangene.

Lenke til kommentar
Det er snakk om ordleggingen din. Det virker som om du skal prøve å overgå alt.

Forklar? At du drar forhastede konkulsjoner er din sak.

 

At du ikke får med deg hva som synges på får stå på din regning, men da kan du ikke komme her å si at vi sang bare shalala

Det var det jeg fikk med meg... kanskje ikke så rart om dere mener Rasputin er sang:

 

Kjekt å vite hvordan sangen går før du begynner å kritisere den.

Kan du presentere teksten til den?

"Rosenborg - ole ole ole

kjæm fra Trondhjæm by og e jævlig stolt av det

I lang, lang tid - så va vi nummer 1

Og no tar vi sats - atter bli vi suveren"

 

to ganger tekst, en gang lalala

 

Dette er med andre ord et blandingstilfelle mellom sang og lalala - som kanskje forklarer hvorfor jeg ikke hørte annet - spesielt siden trommetakten er lik på alle sangene?

 

Så det evigvarende "du burde kanskje ha kunnskap"-argumentet slenges tilbake:

- Er vi i Bergen et kirkekor? Nei, alle vet hva vi synger siden alle hører oss. Og vi har ikke med olè eller lalala.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Fremdeles "lalala" og "olè" som jeg var inne på - og mang en gang har kritisert. Kanskje grunnen til at jeg reagerte så mye, er at trommen går kontant...

 

Tromma går ikke konstant. Som sagt så har vi sanger der den ikke brukes i det hele tatt. Og når vi hopper så trenger vi noe å synge. Hadde vært litt sykt om vi hadde hoppet uten å synge noe. Da er det veldig greit med "løløløøøløløøløløø" siden det ikke trengs allverden med energi.

 

Jaja...Gauling er en klassisk gren innen fotball..Skrike seg til oppmerksomhet.

 

Noe sånt ja.

Lenke til kommentar
Tromma går ikke konstant. Som sagt så har vi sanger der den ikke brukes i det hele tatt. Og når vi hopper så trenger vi noe å synge. Hadde vært litt sykt om vi hadde hoppet uten å synge noe. Da er det veldig greit med "løløløøøløløøløløø" siden det ikke trengs allverden med energi.
Trommen ble brukt alt for mye etter min smak - likeså kan sies om lalala.

 

Jaja...Gauling er en klassisk gren innen fotball..Skrike seg til oppmerksomhet.

For det er ikke å nynne lalala og tromme? Samme prinsipp - og er verre etter min mening, samt at det ikke er støtte til laget. Støtte er å syngre relevante sanger om laget og spillerne.

 

Edit: Det virker på meg som at de trommebrukende lagene er missunnelige på lag som Brann og VIF, som har fans som overdøver det meste med stemmeprakt - og at de derfor må bruke trommer for å komme i nærheten av de nevnte lagene.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Trommen ble brukt alt for mye etter min smak - likeså kan sies om lalala.

 

Men du liker jo ikke det i det hele tatt, remember? Så hvordan kan du si hva som er for mye og hva som er for lite når du er imot hele greia? Jeg skjønner ikke hvem som gjorde deg ekspert på supporterkultur, når du ikke tåler 90% av den kulturen som Norge har å by på.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar
Trommen ble brukt alt for mye etter min smak - likeså kan sies om lalala.

 

Men du liker jo ikke det i det hele tatt, remember? Så hvordan kan du si hva som er for mye og hva som er for lite når du er imot hele greia?

Jeg har aldri sagt at jeg missliker konseptet - det brukes bare feil i Norge. Jeg har mang en gang i tråden skrytt av den sydlandske ultraskkulturen - selv om jeg foretrekker den Engelske (men det er smak og behag).

 

Bataljonen og Klanen på sitt beste er de supportergruppene alle strekker seg etter - både i engasjement og volum. Det er da viden kjent ;) ?

 

Edit: For å være litt mer seriøs:

- Jeg er i utgangspunktet positiv til ultraskulturen - om det brukes skikkelig. Pr. dags dato er det desverre ikke tilfelle. RBK har noe på gang, men også i Trondheim er det for mye shalala og for lite gjennomtenkt bruk av trommen.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Vi får også skryt av spillere - vi er Branns 12 mann. Det var større fest i Bergen da Brann ikke rykket ned, enn i Trondheim/Oslo når RBK/VIF vant ligaen. Og Gullfesten i Bergen kommer ingen lag i Norge til å toppe. .

 

Branns 12. mann er vel Håkon Opdal. I Vålerenga er det ingen som har nummer 12, det er kun for Klanen.

 

Og at det var større fest i Bergen er ikke så veldig rart. Dere hadde god tid til å planlegge festen med storskjerm og greier. Når Vålerenga vant i 05, kom det som en overraskelse på mange, også meg. Det var ingen arrangert fest. Likevel samlet det seg 50.000 på Rådhusplassen på rekordtid og sørget for en stor fest.

Lenke til kommentar
Dere slenger gang på gang ut påstander som det ikke er noe hold i, men nekter å se at ting kan gjøres anderledes fordi det vi gjør i Bergen er det eneste riktige.

 

Så det er ikke noe hold i at sånn ca 98% av alle sangene på RBKs forrige kamp gikk i: La la, Sha la la og Olè Olè? Jovisst er det hold i det. Jeg så kampen selv, og fikk det med meg.

Har forresten aldri påstått at det vi gjør i Bergen er det eneste riktige - det er bare mye mer variabelt.

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Løgn. Jeg kan kanskje strekke meg til at 50-60% av sangene inneholder de strofene. Du så kampen på tv, jeg sto å sang dem.

 

Kjernen er i utvikling og jeg har stor tro på at vi bli norges desidert største og beste supportergruppe. Vi fikk markert oss bra i Norden i fjor når Djurgården og Brøndby ble slått. Det de lagene manglet på banen tok de igjen på tribunen. Og det toppet seg med FCK, som så gjerne skulle ha kommet til Lerkendal istedet.

 

Vi fikk jo så klart ikke noe skryt av de lagene, men vi markerte oss hvertfall ganske godt.

 

rbk%20dif%20bilde1.jpg

 

Gullfeiringa var dere flink på i Bergen. Kanskje litt for flink.

 

Gullhansa_43231e.jpg

Lenke til kommentar
Så er plutselig Bergen så mye bedre igjen, for vi har hatt todelte rop lengre enn dere.

Vi har da hatt todelte rop lenge vi også, og det regner jeg med at Menigheden har hatt også.

 

At du ikke får med deg hva som synges på får stå på din regning, men da kan du ikke komme her å si at vi sang bare shalala.

 

Jeg fikk heller ikke med meg hva som ble sunget. Det meste man kunne høre fra TV-sendingen var "la la la, sha la la og Olè, olè, olè med trommingen og noen halvdøde rooooooseeeenbooooooooorg innimellom"..

Lenke til kommentar

Nå synger ikke kirkekoret bataljonen klokkeklart heller. Heller motsatt vil jeg si. Når det ikke takten fastsettes er det lett at sangen ikke blir samstemt, og det blir bare ett bråk.

 

Og med det mener du?!

 

Med hele mitt hjerte. Nå skal det sies at 07-årgangen av gullpilsen smakte dobbelt så mye piss som 06-årgangen.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar
Løgn. Jeg kan kanskje strekke meg til at 50-60% av sangene inneholder de strofene. Du så kampen på tv, jeg sto å sang dem.

 

Kjernen er i utvikling og jeg har stor tro på at vi bli norges desidert største og beste supportergruppe.

 

50-60 % som du sier er - etter min mening - altfor mye. For å være helt ærlig orket jeg ikke å følge godt med på syngingen i 2. omgang fordi trommene hadde gitt meg såpass fæl hodepine at jeg måtte stenge hele greien ut. 1. omgang har jeg referert tidligere i tråden, og der var mer eller mindre det meste " la la la, sha la la og Olè olè olè med dunk, dunk, dunk som et ekstra ødeleggende element på slutten..

Endret av Miriamh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...