Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trommer på norske tribuner

Husam

Anbefalte innlegg

Gu for en herli' tråd! :!:

Men hovedsaken virker å være at alle fra Bergen avskriver ultraskulturen som "fjas". Vanskelig å behandle det som et argument.

De aller, aller fleste gjør nok det. Eller de mener enkelt og greit at denne formen for "ultras" i Norge er en, vel, latterlig kopi av de virkelige grupperingene nedover i Europa. Man blir liksom "født" ultras. Javel? Man tar på seg en SI-genser, Burberry-cap og hvite sneakers, synger i 90 minutter, vifter med flagg og bidrar "visuelt" - så er man plutselig en ultras! Fascinerende greier, må jeg si. Jeg forstår godt at folk avskriver dette som fjas, som du sier. Og du har nok helt rett.

Dog skal det sies at det er en del pent-kledde på Stadion som ikke er opptatt av å slåss, men å gi litt ekstra på tribunen. Positivt, for all del - men de kaller seg ikke ultras, og det er de heller ikke.

Ang. kampen mot Everton - vi ble rundspilt. Vi hadde ikke en sjanse, men alikevel var det 2-3000 bergensere som hadde tatt turen over for å se kampen. Da blir det uansett "feststemning" selv med et slikt hårreisende tap, fordi det er unikt å møte Everton, det er unikt å reise til England på tur i det hele tatt, og det er unikt å støtte laget fra tribunen på Goodison Park. Derfor ble denne kampen en ypperlig måte for bergenserne å vise seg frem i utlandet, og synge ut trege evertonians.

Mange som maser om dobbeltmoral når Brann-fansen snakker om at man "ikke skal" synge i 90 minutter uansett resultat, mens vi faktisk gjorde dette på Goodison - men jeg håper folk ser hvilken anledning dette var. Det var rett og slett unikt. Unikt er et fint ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi tar også med oss engasjementet på kamp - der vi overdøver alle med stemmeprakt. At vi ikke ser visuelt best ut, kan diskuteres, men sangen vår kan ingen ta fra oss.

Tror du skal være litt forsiktig med å overvurdere Bataljonen. Dere får med mange på hjemmekamp, men den bortekampen deres i Fredrikstad var visst ikke så suveren selvom Solli trodde han var på hjemmebane.

Fredrikstadsupporter fra Tribunekultur.no om Bataljonen sammenliknet med nevnte Stabæk:

Skal sies at vi ikke hørte en eneste strofe fra Bergenserne før kampen var over og dere sto igjen for å takke spillerne. Stabæk-fansen var langt langt bedre.
Hørte ikke et kvekk fra andre siden av stadion i løpet av hele kampen. Når spillerne takket dere hørte jeg noe, men ingenting imponerende. Ikke så jeg noe bevegelse der heller i løpet av kampen, unntatt litt klapping et par-tre ganger. Danan har rett, Stabæk var flere klasser bedre enn Brann på bortefeltet

Haha. FFK var sure fordi de tapte. Eller kanskje de var overdøvet av sine egne trommer? En kan jo ikke høre forskjell på FFK og Stabæk - da begge bruker trommer i tide og utide og har helt identiske sanger.

På TV - da spesielt i 2. omgang overdøvet Bataljonen de latterlige FFK-supporterene.

Og om TV gir et helt feil bilde har jo Bataljonen gjort jobben sin, siden Solli trodde han var på hjemmebane - det er jo deres argument.

Nei, Stabækfansen har aldri imponert meg. Var borte der i fjor - og da gikk Semb utover høytaleranlegget og takket den tilreisende fansen for at det kom til å bli en fest. Stabækfansen hadde, som vanlig, ingenting å by på - og det var vel flere bergensere der tror jeg...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Trommen fungerer lite samlende - ergo destruktivt.

Begrunnelse takk.

Som på Lerkendal sist kamp. Resten av stadion piper på en dommeravgjørelse - trommene dunker og sangen fortsetter. Det skaper en forskjell på stadion som laget ikke er tjent med. Dette finnes ikke i Bergen.

Det har sin enkle begrunnelse i at man har lov til å uttrykke sin misnøye sålenge man fortsetter sangen etterpå.

Man kan reagere på det som skjer på banen, men det forventes at fortsetter å synge etterpå.

Tviler på at sangen dør ut helt synkront i Bergen når man får en dommeravgjørelse mot seg som man ikke er enig i.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke fått med deg at det er forskjell på Kjernen og det øvrige publikummet?

Vi har ingen interesse av følge det tilfeldige personer på langsidene gjør.

Nei, og dere følger heller ikke det som skjer på banen. Jeg trodde meningen med fans var å støtte laget - noe som blir vanskelig når dere er delt - og når dere tydeligvis bryr dere mer om å synge enn støtte til laget.

Edit: Må være trist å være "vanlig" RBK-supporter, når selv deres egne ser ned på dem. Bataljonen ønsker at alle som er med skal bidra - og på en god dag gjør alle det. En sjelden gang kan til og med BT-tribunen (famile) starte et heiarop - og da støtter selvfølgelig Bataljonen opp under dette.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke fått med deg at det er forskjell på Kjernen og det øvrige publikummet?

Nei, og dere følger heller ikke det som skjer på banen. Jeg trodde meningen med fans var å støtte laget - noe som blir vanskelig når dere er delt - og når dere tydeligvis bryr dere mer om å synge enn støtte til laget.

Støttes. Det sier seg selv at en samlet supportergjeng er en større støtte for laget enn en splittet en.

Lenke til kommentar

Vi følger med på det som skjer på banen og vi er heller ikke delt. Fatter ikke hvor du tar dette fra?

Dessuten så er reaksjonene på forskjellige situasjoner forskjellig, med en frispark situasjon på midtbanen er det et helt annet handlingsmønster enn ved ett straffespark.

Dette virker det ikke som om du evner å se eller få med deg.

Lenke til kommentar

Støttes. Det sier seg selv at en samlet supportergjeng er en større støtte for laget enn en splittet en.

Det handler om hva det er tradisjon for. Det har ikke vært vanlig at hele Lerkendal synger på sanger og oppfører seg som stående, syngende.

Stående, syngende supportere har vært Kjernens "område" (i mangel på et bedre ord for det)

Lenke til kommentar
Vi følger med på det som skjer på banen og vi er heller ikke delt. Fatter ikke hvor du tar dette fra?

Dessuten så er reaksjonene på forskjellige situasjoner forskjellig, med en frispark situasjon på midtbanen er det et helt annet handlingsmønster enn ved ett straffespark.

Dette sa du i ditt forrige innlegg:

Som sagt: Må være trist å være "vanlig" RBK-supporter.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Dette sa du i ditt forgje innlegg:

Som sagt: Må være trist å være "vanlig" RBK-supporter.

...

De er vanlige tilskuere. Er ikke alle som har et behov for å støtte laget med sang.

Det er en annen situasjon enn i Bergen der visstnok hele stadion synger synkront, noe som jeg i utgangspunktet tviler sterkt på.

At du ikke klarer å forstå det er utrolig.

Lenke til kommentar
...

De er vanlige tilskuere. Er ikke alle som har et behov for å støtte laget med sang.

Det er en annen situasjon enn i Bergen der visstnok hele stadion synger synkront, noe som jeg i utgangspunktet tviler sterkt på.

At du ikke klarer å forstå det er utrolig.

Nei, jeg forstår ikke - og skjønner ikke hva du vil frem til, men det er noe du ikke forstår:

Kjernen skiller seg fra resten av stadion - mens Bataljonen fungerer som et samlingspunkt. Nei, ikke alle synger hele tiden i Bergen, men ofte slenger folk seg på - og da har Bataljonen gjort en god jobb. At dere har få utvalgte shalala-menn med trommer, får så være.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg hvorfor ikke resten av stadion synger men slik er det på Lerkendal og når man snakker om supporterklubber er ikke Kjernen delt.

"Ikke alle" og "men ofte" er ganske uklare begreper som leder meg til å tro at dette med at hele stadion synger er en ganske stor overdrivelse.

Vi har en gruppe som har tatt på seg å være forsangere for resten av Kjernen, er det så ille?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er: I Bergen synges det på samme tid - og pipes på samme tid. Sang og pip overdøver ikke hverandre og blandes i en smørje, som på Lerkendal. Kjernen skaper dermed en deling av fansen som er på stadion - som er ekskluderende.

Nei, ikke alle synger - men Bataljonen er ikke ekskluderende og drar dermed med seg en rekke folk hver kamp - og rett etter hver Brann-scoring synges det av de fleste - noe som er herlig.

At dere har et lite utvalg som synger og trommer er jo trist for dere.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Haha. FFK var sure fordi de tapte. Eller kanskje de var overdøvet av sine egne trommer? En kan jo ikke høre forskjell på FFK og Stabæk - da begge bruker trommer i tide og utide og har helt identiske sanger.

Stabæk Support bruker ikke trommer eller megafon bare sånn at det er klart. Men det er etterhvert skremmende mange supporterklubber i TL som bruker det. I tilegg til SS er det kun Godset, Brann, VIF og TIL(?) som klarer seg uten så vidt jeg vet.

Nei, Stabækfansen har aldri imponert meg. Var borte der i fjor - og da gikk Semb utover høytaleranlegget og takket den tilreisende fansen for at det kom til å bli en fest. Stabækfansen hadde, som vanlig, ingenting å by på - og det var vel flere bergensere der tror jeg...

Hvilket høytaleranlegg? :!:

Ellers konstaterer jeg at den siste setnningen din er totalt feil, men her er det uansett subjektive meninger som råder. Jeg oppfattet faktisk ting helt motsatt :)

Da jeg var på Brann stadion i fjor ble jeg imponert over lyden når Bataljonen hadde vekselsrop med den andre kortsiden, men det virket ikke på langt nær som hele stadion bidro i en og samme sang. Mulig det kun skjer på gode dager.

Ellers kan jeg si meg ganske enig med Brann fansen her når det gjelder sanger med "lalalala" og liknende. Det funker i noen få sanger, men det bør ikke være mange av dem. Kjernen hadde alt for mange i går etter min smak.

Lenke til kommentar
De aller, aller fleste gjør nok det. Eller de mener enkelt og greit at denne formen for "ultras" i Norge er en, vel, latterlig kopi av de virkelige grupperingene nedover i Europa. Man blir liksom "født" ultras. Javel? Man tar på seg en SI-genser, Burberry-cap og hvite sneakers, synger i 90 minutter, vifter med flagg og bidrar "visuelt" - så er man plutselig en ultras! Fascinerende greier, må jeg si. Jeg forstår godt at folk avskriver dette som fjas, som du sier. Og du har nok helt rett.

Fleste bergensere eller fleste nordmenn? Det finnes kritikere over alt, også her i byen. De og mener tromma er bråkete, men tenker for meg selv at de ikke forstår hvor mye disse tingene bidrar. Husker en av de første gangene jeg var på kamp og da lurte jeg på hva den tromma var godt for. Men etter at jeg sto der selv så skjønte jeg hvordan den var med å dra igang og holde både synging og hopping gående. Er utrolig bra når man får hele feltet til å hoppe i takt, selv om det ikke skjer ofte som det skulle ha gjort.

Selv om vi har Ultras Nidaros så er det først og fremst Kjernen som er supporterorganisasjonen til RBK. Så man er ikke nødt til å kle seg som en casual for å dra på kamp.

Mange som maser om dobbeltmoral når Brann-fansen snakker om at man "ikke skal" synge i 90 minutter uansett resultat, mens vi faktisk gjorde dette på Goodison - men jeg håper folk ser hvilken anledning dette var. Det var rett og slett unikt. Unikt er et fint ord.

Det er jo nettopp dette vi prøver å få til hver kamp. Og vi lykkes med det til tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...