Nord-Skandinav Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 *Snip* Ja om du leste setningen min, ser du at det var det jeg mente. Høhø, nå må jeg nesten le litt her. Din manglende forståelse på tribunekultur i Europa er faktisk overraskende på meg. Nei, gode ultras, det finner man kun i Spania og Italia! Nei, en trenger ikke være annerkjent for å komme med uttalelser - og det er godt mulig det ser visuelt bra ut. Men her kommer jeg igjen med kritikk: - Ser spillerne hva som skjer på stadion - eller hører spillerne det? De hører det da vitterlig også, Jarstein var den siste som merket det. Kjernen var noe av det første Jarstein nevnte da kampen var ferdig. Hvordan Kjernen møtte ham med selvtillitt før kampen startet, hvordan for å bruke Jarsteins eget uttrykk ”de bar meg gjennom kampen”. Kjernen var ikke den 12. spilleren i kveld, men den 2. keeperen. Blogginnlegget Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 At vi ikke ser visuelt best ut, kan diskuteres, men sangen vår kan ingen ta fra oss. Det kan vel ikke diskuteres engang... Så dårlige er dere Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 *Snip* Ja om du leste setningen min, ser du at det var det jeg mente. Høhø, nå må jeg nesten le litt her. Din manglende forståelse på tribunekultur i Europa er faktisk overraskende på meg. Nei, gode ultras, det finner man kun i Spania og Italia! Har jeg sagt det - jeg sa at ordene olé og forza stammer henholdsvis fra Spania og Italia... det mente jeg med setningen. At grekere og spesielt tyrkere er spinnville, vet jeg. Ultraskulturen fungerer forøvrig bra i sør-amerika også. Det er, som sag et titalls ganger nå - noe annet i de nevnte landene. De har en helt annen kultur enn nordmenn - og dette gjenspieler seg i hvor ironisk det blir på norske tribuner. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Vet ikke hvordan micene er iforhold til kjernens nye plassering, det kan man uansett diskutere til man blir grønn når det gjelder alle matcher, men visuelt så imponerer dere kraftig. Kanskje er det en ny blanding av sodd og karsk i den nye puben, hva vet jeg? Det noe unorskt over kjernen iår. Imponert. Bruker dere seriøst mikrofoner også? For å få ekstra "stemning" utover høytalere på stadion? I så tilfelle er "stemning på boks" mer treffende enn jeg først trodde. Og siste delen av setningen er jeg forøvrig uenig med: Kjernen står for det alle andre TL-klubben prøver å etterligne (er i så måte ikke noe unorsk over det) - en blass kopi av en sydlandsk supporterkultur. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Hva vil bredt spekter si? Vi har vel +- 30 i alle fall, så lurer på hvor mange dere har som kritiserer oss for å ha for få. Har dere 30 sanger? Er dette 1: "oléolé-start" - og dette 2 "IK Start til vi dør"? Jeg snakker om sanger, ikke heiarop.. selv om dere slenger inn shalala og olé blir det ikke sang. Lenke til kommentar
Miriamh Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Dere ER trangsynte. Man skal jo synge hele kampen, med kanskje noen små pauser. At vi bruker tromma på hver sang er ikke sant. Og Kjernen har ikke noen sanger hvor tromma brukes konstant gjennom hele sangen. Den brukes til temposkifter og til å holde takten i noen sanger. (Jeg skulle nesten ønske vi hadde brukt den hele kampen for å gi Miriamh en helvettes hodepine.) Jeg vet at vi var ganske gode på feltet i dag. Ikke vår beste kamp, men med en såpass kjedelig kamp så gjorde vi vårt beste. Så lenge vi gjør det så driter jeg i hva andre mener. Spillerne kom og takket oss etter kampen, og det betyr så uendelig mye mer enn tom kritikk fra andre supportere. Dere har allerede gjort opp en mening om dette så det er lite vits å krangle noe mer. Og at bergensere er høylytte er neppe noen nyhet. Vi er trangsynte fordi vi ikke liker trommene? Går det ikke an å innse at noen - selvom de er bergensere - ikke liker trommene? Må nesten si meg uenig i at den brukes "til å holde takten". Jeg synes den kun brukes til å dunke innimellom noen strofer. Som jeg nevnte i eksempelet mitt: "shalalala åååå rooosenborg dunk,dunk." (Takk skal du ha - usaklig for det første - for det andre brukte dere den nok til at jeg hadde det du kaller " en helvettes hodepine".) Tross alt er det viktigste at spillerne er fornøyd - men det er de da der det ikke brukes trommer også? Da må vel supporterne selv få velge om de vil bruke det eller ikke? - Personlig ser jeg ikke behovet, fordi det blir vel så bra - om ikke bedre - uten. Bergensere er høylytte og - tro det eller ei - vi er stolt av det. Spillerne våre liker at vi er det også. Det viktigste er jo at spillerne er fornøyde, right? (Hvis det var ment å være en fornærmelse slo den gangske feil ) Lenke til kommentar
Miriamh Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 At vi ikke ser visuelt best ut, kan diskuteres, men sangen vår kan ingen ta fra oss. Det kan vel ikke diskuteres engang... Så dårlige er dere Er det viktig å se bra ut visuelt? Er det det som teller? Synes å mene at det har blitt lagt vekt på å støtte spillerne her - ikke se "best" ut visuelt? Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Vet ikke hvordan micene er iforhold til kjernens nye plassering, det kan man uansett diskutere til man blir grønn når det gjelder alle matcher, men visuelt så imponerer dere kraftig. Kanskje er det en ny blanding av sodd og karsk i den nye puben, hva vet jeg? Det noe unorskt over kjernen iår. Imponert. Bruker dere seriøst mikrofoner også? For å få ekstra "stemning" utover høytalere på stadion? I så tilfelle er "stemning på boks" mer treffende enn jeg først trodde. Og siste delen av setningen er jeg forøvrig uenig med: Kjernen står for det alle andre TL-klubben prøver å etterligne (er i så måte ikke noe unorsk over det) - en blass kopi av en sydlandsk supporterkultur. Det bruker da vitterlig å være mikrofoner på TV-sendt kamp. Disse er for øvrig plassert en del meter unna. Hva mener du er de spesifikke forskjellene mellom supporterkulturen det er snakk om og den sydlandske? Norges supporterkultur har lenge vært på bonn i Europa, og da snakker jeg også om i Bergen. Man skal ikke lenger enn til Sverige for å se en supporterkultur som er enda større enn i Norge, selv om det er flere tilskuere i Norge. Jeg vil likevel si at grunntrekkene er de samme. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Det bruker da vitterlig å være mikrofoner på TV-sendt kamp. Disse er for øvrig plassert en del meter unna. Hva mener du er de spesifikke forskjellene mellom supporterkulturen det er snakk om og den sydlandske? Norges supporterkultur har lenge vært på bonn i Europa, og da snakker jeg også om i Bergen. Man skal ikke lenger enn til Sverige for å se en supporterkultur som er enda større enn i Norge, selv om det er flere tilskuere i Norge. Jeg vil likevel si at grunntrekkene er de samme. Greit - bra at det var TV-sendte kamper du henviste til (ble redd dere også hadde micker utover stadion...) Den spesifikke forskjellen mellom ultras i Norge og de sydlandske ultrasene er i hovedsak intensiteten - som jeg også har sagt gjentatte ganger (jeg er lei av å hele tiden repetere meg selv). Fotball er eksempelvis som en religion i Spania - og selv ikke 20 000 slappe trøndere (selv om ikke halvparten synger der engang) kan ikke måle seg med elleville spanjoler. Dette gjelder også Italia, Hellas, Tyrkia, Brasil, Argentina.... land som har en helt annen fotballkultur enn vi i Norge. Nei, norsk fotballkultur er elendig - men midt i elendigheten er det noen lyspunkt; Bataljonen og Klanen (når sistnevnte klarer å fylle stadion). Endret 25. mai 2009 av HenHau Lenke til kommentar
Miriamh Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) .. Endret 25. mai 2009 av Miriamh Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Vi er trangsynte fordi vi ikke liker trommene? Går det ikke an å innse at noen - selvom de er bergensere - ikke liker trommene? Dere er trangsynte fordi dere ikke kan akseptere at tromma er et hjelpemiddel for supportere. Og det funker, men det forventer jeg ikke at dere skal innse lengre.. Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Det bruker da vitterlig å være mikrofoner på TV-sendt kamp. Disse er for øvrig plassert en del meter unna. Kommer an på hvem som produserer. NRK har micer rett foran i alle fall Menigheden og Hordene da jeg var i Stavanger, og samme på Sør Arena da vi spilte mot RBK. Lenke til kommentar
Miriamh Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Vi er trangsynte fordi vi ikke liker trommene? Går det ikke an å innse at noen - selvom de er bergensere - ikke liker trommene? Dere er trangsynte fordi dere ikke kan akseptere at tromma er et hjelpemiddel for supportere. Og det funker, men det forventer jeg ikke at dere skal innse lengre.. Rettelse: Et hjelpemiddel for noen supportere. Enkelte trenger det ikke vet du. Samme for meg hvilke "hjelpemidler" dere bruker. Kunne ikke brydd meg mindre. Jeg bare liker ikke trommen. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Vi er trangsynte fordi vi ikke liker trommene? Går det ikke an å innse at noen - selvom de er bergensere - ikke liker trommene? Dere er trangsynte fordi dere ikke kan akseptere at tromma er et hjelpemiddel for supportere. Og det funker, men det forventer jeg ikke at dere skal innse lengre.. Trommen fungerer lite samlende - ergo destruktivt. Og det funker ikke, men jeg forventer ikke at dere skal innse det lengre. Ser du hvor lett en tåpelig påatand uten noen begrunnelser kan snues helt på hodet? Endret 25. mai 2009 av HenHau Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, applaus til begge to. Dere vinner. Dere får ringe rundt til norske supportergrupper og be dem fjerne tromma. Det funker jo tydeligvis ikke i det hele tatt. Om dere hadde fått ønsket deres og trommer hadde blitt forbudt på norske tribuner hadde norsk supporterkultur blitt like kjedelig som det den engelske har blitt. Lenke til kommentar
Miriamh Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, applaus til begge to. Dere vinner. Dere får ringe rundt til norske supportergrupper og be dem fjerne tromma. Det funker jo tydeligvis ikke i det hele tatt. Om dere hadde fått ønsket deres og trommer hadde blitt forbudt på norske tribuner hadde norsk supporterkultur blitt like kjedelig som det den engelske har blitt. Ååh herregud.. Ikke poenget i det hele tatt. For et unødvendig innlegg. Jeg har ikke bedt om at trommen skal fjernes. Jeg har bare sagt at jeg ikke liker den. Kan du ikke bare godta det? Jeg synes den er bråkete og at alle argumentene dere som er for trommene kommer med rett og slett ikke er gode nok. Det forklarer såvisst ikke hvorfor den blir brukt og hvorfor man anser det som nødvendig. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Armageddon: Nok engang et ekstremt usakelig innlegg av deg. Jeg er også uenig her. Det er svært få lag som klarer det Liverpool klarer - uansett hvor mange dere er som synger og hopper og trommer, men jeg skal være enig i at det er fengende i sydligere strøk til fengende rytmer. RBK er stjerneeksemeplet på hvor trist det kan gjøres - det er alt for trege sanger som ikke passer med trommene, som ikke passer Ultras-kulturen. Men dere får tro dere er gode - så skal du se hvor trist norsk tribunekultur er. At vi i Bergen skiller oss ut, er fantastisk - for vi støtter laget vårt best i Norge (og ja, så det ikke blir missforstått, er dette en veldig subjektiv mening...). Edit: Virker faktisk som du har problemer med kritikk (oi, første "personangrep" fra meg - også her er du overlegen i tråden)... helt utrolig. Hadde dere kommet med ett eneste argument, hadde jeg blitt fornøyd - men de tre "argumentene" dere har kommet med så langt har blitt feid bort. Edit 2: For å omformluere det: Du førsøker først med en latterlig hersketeknikk, før du - etter en rekke fellende motargumenter - begir deg ut på en sørgmodig selvmedlidende "det-er-synd" vri.. Endret 25. mai 2009 av HenHau Lenke til kommentar
Bagh Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Trommen fungerer lite samlende - ergo destruktivt. Begrunnelse takk. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Trommen fungerer lite samlende - ergo destruktivt. Begrunnelse takk. Som på Lerkendal sist kamp. Resten av stadion piper på en dommeravgjørelse - trommene dunker og sangen fortsetter. Det skaper en forskjell på stadion som laget ikke er tjent med. Dette finnes ikke i Bergen. Lenke til kommentar
Blaabærmuffins Skrevet 25. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2009 Det som derimot er interessant å merke seg, er at Brann-publikumet måler seg med de beste i England i på en god dag - noe kampene mot Everton er et eksempel på. Hvor bra er de beste i England egentlig? The Kop er naturligvis gode, men bortsett fra det er mitt intrykk at det er elendig stemning i PL. Mange arenar har til og med kun sittende supportere. Så hvor mye som skal til for å få skryt fra den kanten vet nå ikke jeg. Hva så? Bataljonen får skryt utenfor Norge - en Ultrasgjeng skryter av en annen ultrasgjeng. Ikke imponert. Edit: Når ble Stabæk-fansen annerkjent? Hadde ikke laget vært så god så fjor, hadde de hatt like få folk som Lyn.... Folk begynte å ta turen til Nadderud etter opprykket i 2005, og det kom ikke spesielt mange flere i gullsesongen, enn hva det gjorde årene før. Men det er vel ikke bare Stabæk som drar nytte av gode sportslige resultater? Men det økte tilskuersnittet må sees i sammenheng med ny arena. Hvor mange tror det det ville vært på Stabækkamper i år hvis vi fortsatt ble spilt på Nadderud? (PS: vi har et snitt mellom 900-1000 i toppseriekampene som spilles på Nadderud. Det er jo ikke så langt unna Lyn :!: ) År - Tilskuersnitt 2006 - 5056 2007 - 5570 2008 - 5834 2009 - 9426 Vi tar også med oss engasjementet på kamp - der vi overdøver alle med stemmeprakt. At vi ikke ser visuelt best ut, kan diskuteres, men sangen vår kan ingen ta fra oss. Tror du skal være litt forsiktig med å overvurdere Bataljonen. Dere får med mange på hjemmekamp, men den bortekampen deres i Fredrikstad var visst ikke så suveren selvom Solli trodde han var på hjemmebane. Fredrikstadsupporter fra Tribunekultur.no om Bataljonen sammenliknet med nevnte Stabæk: Skal sies at vi ikke hørte en eneste strofe fra Bergenserne før kampen var over og dere sto igjen for å takke spillerne. Stabæk-fansen var langt langt bedre. Hørte ikke et kvekk fra andre siden av stadion i løpet av hele kampen. Når spillerne takket dere hørte jeg noe, men ingenting imponerende. Ikke så jeg noe bevegelse der heller i løpet av kampen, unntatt litt klapping et par-tre ganger. Danan har rett, Stabæk var flere klasser bedre enn Brann på bortefeltet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå