Gå til innhold

Trommer på norske tribuner


Husam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smaken er som baken. Men jeg mener at når spillerne hyller oss, og Matta sier at vi vant kampen for dem, da gjør vi det rett, og det er ingen vits å endre på noe.

 

Og om du mener at en sang som synges i 2 minutter er evigvarende, da får du høre på Oddrane. Synger jo samme sangen i 20 minutter i strekk.

Lenke til kommentar
Smaken er som baken. Men jeg mener at når spillerne hyller oss, og Matta sier at vi vant kampen for dem, da gjør vi det rett, og det er ingen vits å endre på noe.

 

Og om du mener at en sang som synges i 2 minutter er evigvarende, da får du høre på Oddrane. Synger jo samme sangen i 20 minutter i strekk.

Hvis dere ikke endrer på noe, blir det igjen fort kjedelig og monotont. Det er godt mulig det fungerer i deler av en kamp - eller at andre liker "shalala - klubbnavn - dunk-dunk", men jeg vet iallefall vi i Bergen til stadighet lager nye sanger, nettopp for å bli bedre (selv om vi allerede har et låtvalg ingen andre kan måle seg med i Norge).

Lenke til kommentar
Og vi vil ikke være straighte kor slik som dere tydeligvis er. Vi vil skape liv og røre, med flagg, tifo, hopping osv.

Her har du missforstått - det er vi ikke, men vi trekker følelsen inn i kampen, ikke som en utenforliggende kunstig atmosfære. Dessuten skal det ikke mer enn 20 bergensere for å synge ut 1000 sørlendinger ;)

Lenke til kommentar

Synes forøvrig det er interessant å merke seg i denne debatten at motparten slenger ut bemerkninger som "du har ikke peiling", "fordi dere er late/feite bergensere" - eller "dere er trangsynte". Dette er irrelevant stråmannsargumentasjon som ikke hører hjemme noen sted.

 

Samtidig så har både jeg og spesielt Lurvefranzen kommet med relevante gode argumenter mot "shalala-trommekulturen" - som blir totalt oversett. Jeg har enda ikke hørt ett godt argument. At laget kommer bort til 30 fans og sier det var bra støtte er ikke nødvendigvis synonymt med at det faktisk er bra. Selv Lyn-spillerne kommer bort til sin fans etter en seier... Og jeg mener også at trommer bidrar destruktivt til å skape en audiens som ikke i utganspunktet er der. Det blir overfladisk - og er som sagt lite relatert til det som skjer på banen.

 

Nei, vi kan godt være enig om at vi er uenige - men å forsøke noe hersketeknikk når en har manglende argumenter selv blir for meg litt smålig.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Jeg har sag at det fungerer nedover i Europa - der naturlige ord som olé og forza forekommer, men når nordmenn kopierer det (og i tillegg hermer etter hverandre) blir det lite passende.

 

Det blir som sagt et bilde utenfor det som skjer på banen - noe en ikke merker om det allerede er 40-100 000 tilskuere på en stadion, men som blir veldig synlig og ironisk i lille Norge.

 

Intensiteten og temperaturen på stadion er mye høyere i Spania/Italie og selv julenisser med masse skjerf er sjarmerende der. Fotball er en religion i Spania - så det blir helt feil sammenligningsgrunnlag.

 

Det som derimot er interessant å merke seg, er at Brann-publikumet måler seg med de beste i England i på en god dag - noe kampene mot Everton er et eksempel på.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Quote fra Tribunekultur.com. Synes det passer så godt nå. En fra Stabæk Support som sier det forresten.

 

Vet ikke hvordan micene er iforhold til kjernens nye plassering, det kan man uansett diskutere til man blir grønn når det gjelder alle matcher, men visuelt så imponerer dere kraftig. Kanskje er det en ny blanding av sodd og karsk i den nye puben, hva vet jeg? Det noe unorskt over kjernen iår. Imponert.

 

Edit: Også merkelig at du nevner Italia/Spania som supporterkulturens høysete. Å si sør-Europa hadde vært mye mer passende. Er personlig mer imponert over Hellas og Tyrkia.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Så alle som ikke har sett lyset, dvs. alle uten om bergenserne, er idioter?

Takk, det skal jeg ta med meg videre i livet. Typisk selvforherligelse fra Brann og bergensere.

 

Hvorfor er det negativt å ha noen evighetssanger?

De færreste går veldig lenge, men i går gikk Rasputin 2x5 min og det er bare tøft.

Er dere i Bergen så kreative at dere har forskjellige sanger hele kampen igjennom som ikke varer mer enn 30 sekunder og som hele stadion er med på. Tror ikke det.

Det har ikke vi heller, men vi påstår hvertfall ikke det. Og dere kan hvertfall ikke ha kjennskap til sangene når dere påstår at halvparten er shalala. Greit, en del sanger har slike innslag, men det er ytterst få sanger der vi bare synger shalala.

Dessuten er ikke forza og olé noe varemerke for Kjernen, det lar vi de Oslo-baserte gruppene ta seg av, det er ikke naturlig for oss. Vi har olé i første strofen på Rasputin, annet enn det er det veldig tynt.

Evighetssanger er en del av ultraskulturen, så hvorfor skal ikke Kjernen som en ultrasinspirert supporterklubb synge evighetssanger?

Kan jo snu på det, den anglo-greia dere driver på med blir kunstig og kjip og bla bla bla, regner med at dere skjønner hvor jeg vil hen.

Hvorfor skal det være så mye bedre å ta hit den engelske supporterkulturen?

Lenke til kommentar
Edit: Også merkelig at du nevner Italia/Spania som supporterkulturens høysete. Å si sør-Europa hadde vært mye mer passende. Er personlig mer imponert over Hellas og Tyrkia.

 

Sier grekere og tyrkere olé/forza?

Kan jo snu litt på det.

 

Jeg har sag at det fungerer nedover i Europa - der naturlige ord som olé og forza forekommer.

 

Det fungerer altså kun nedover i Europa der ord som forza og olè forekommer? Det var kanskje det du mente.

 

 

Og når måtte man være anerkjent for å ha peiling eller komme med en korrekt uttalelse?

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Så alle som ikke har sett lyset, dvs. alle uten om bergenserne, er idioter?

Takk, det skal jeg ta med meg videre i livet. Typisk selvforherligelse fra Brann og bergensere.

 

Hvorfor er det negativt å ha noen evighetssanger?

De færreste går veldig lenge, men i går gikk Rasputin 2x5 min og det er bare tøft.

Er dere i Bergen så kreative at dere har forskjellige sanger hele kampen igjennom som ikke varer mer enn 30 sekunder og som hele stadion er med på. Tror ikke det.

Det har ikke vi heller, men vi påstår hvertfall ikke det. Og dere kan hvertfall ikke ha kjennskap til sangene når dere påstår at halvparten er shalala. Greit, en del sanger har slike innslag, men det er ytterst få sanger der vi bare synger shalala.

Dessuten er ikke forza og olé noe varemerke for Kjernen, det lar vi de Oslo-baserte gruppene ta seg av, det er ikke naturlig for oss. Vi har olé i første strofen på Rasputin, annet enn det er det veldig tynt.

Evighetssanger er en del av ultraskulturen, så hvorfor skal ikke Kjernen som en ultrasinspirert supporterklubb synge evighetssanger?

Kan jo snu på det, den anglo-greia dere driver på med blir kunstig og kjip og bla bla bla, regner med at dere skjønner hvor jeg vil hen.

Hvorfor skal det være så mye bedre å ta hit den engelske supporterkulturen?

Har jeg noensinne sagt at dere er idioter? - Nei. Jeg har kritisert deres måte å støtte laget på, men her blir vi nok aldri enig.

 

Ja, vi i Bergen har et bredt spekter av sanger. Noen av dem varer i 30 sek, andre varer lengre. Vi velger sanger utifra hva som skjer som banen - vi dunker ikke i en tromme og sier shalala. Under kampen forleden, viste Kjernen sitt sanne ansikt, og 90% var shalala/olé. At dere velger å ha det slik, er greit - men jeg mener, som jeg har nevnt utrykkelig mange ganger nå - at det er mer støtte i å syngre relvante sanger utifra det som skjer på banen.

 

Evighetssanger er kjedelig etter de to/tre første gangene - men her blir vi heller aldri enig. Problemet med de fleste evighetssangene er at alle andre tippeligalag har akkurat de samme sangene. Heldigvis er RBK litt bedre her - og det er kanskje derfor de mindre ultrasene ser opp til de?

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
*Snip*

Ja om du leste setningen min, ser du at det var det jeg mente.

 

Nei, en trenger ikke være annerkjent for å komme med uttalelser - og det er godt mulig det ser visuelt bra ut. Men her kommer jeg igjen med kritikk:

- Ser spillerne hva som skjer på stadion - eller hører spillerne det?

 

Det er et spørsmål til ettertanke - og det er derfor jeg mener at støtte til laget skal dreie seg om lagrop og relevante sanger til det som skjer på banen.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Hva så? Bataljonen får skryt utenfor Norge - en Ultrasgjeng skryter av en annen ultrasgjeng. Ikke imponert.

 

Det må da være grenser for hvor lenge du kan ri på mild skryt fra en engelsk avis. Tror ikke de skrev om hvordan publikummet i Bergen ikke møtte opp på stadion når Brann gjorde det rumpe i ligaen. Og er det noe kjernen har nok av så er det erfaring fra Europa. Publikum er også flinke til å komme til stadion selv om laget er i en dårlig periode.

 

Og det som er så herlig på Lerkendal er at Kjernen ikke er avhengig av resten av publikum for å få igang stemninga. Det kan fortsatt komme under 10 000, uten at det påvirker Kjernen. Men fulle tribuner er jo såklart alltid noe man ønsker.

Endret av Armageddon
Lenke til kommentar

Det med Everton var et eksempel på at også Brann får skryt - noe Kjernen ikke har fått enda i Europa (selv om de har hatt langt flere sjangser på å bevise det)

 

Vi får også skryt av spillere - vi er Branns 12 mann. Det var større fest i Bergen da Brann ikke rykket ned, enn i Trondheim/Oslo når RBK/VIF vant ligaen. Og Gullfesten i Bergen kommer ingen lag i Norge til å toppe.

 

Vi tar også med oss engasjementet på kamp - der vi overdøver alle med stemmeprakt. At vi ikke ser visuelt best ut, kan diskuteres, men sangen vår kan ingen ta fra oss.

 

Edit: Bataljonen er heller ikke avhengig av å dra med resten av stadion for å skape stemning - men det blir ekstra bra om hele stadion er med, og da kan ikke allverdens trommer slå oss.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...