Gå til innhold

LØST: Nettverkskort i Debian

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å søke her og google men er litt usikker på passende søkeord på mitt problem. Saken er:

Jeg har installert Debian GNU/Linux 4 på en PC med ASUS M2N-X Plus hovedkort, dette kortet har integrert ethernetport. Men hver fordømte gang jeg starter opp systemet på nytt, så klarer den ikke å konfigurere nettverkskortet. Når jeg så tar en ipconf -a i et terminalvindu, så nummererer systemet nettverkskortet med ett høyere tall for hver gang. Ved første gangs oppstart var kortet satt som eth0, ved neste oppstart eth1 osv, jeg er nå startet systemet 4 ganger og er dermed oppe i... ja riktig: eth3. Så hver gang jeg starter systemet så må jeg inn og konfigurerer nettverkskortet på nytt.

Hva skyldes dette? Hvordan kan dette fikses? Driverproblem?

Endret av thols1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette devicenavn statisk i /etc/iftab, eks

eth0 mac 08:00:09:DE:82:0E

...dette er den gamle måten å gjøre det på, den nye er via udev-regler ( /etc/udev/rules.d/, eks 70-persistent-net.rules ); jeg er litt usikker på hva Debian 4/Etch bruker.

Lenke til kommentar

Takk for svar comicz, du har hvertfall satt meg på et spor :)

Filen /etc/iftab finnes ikke hos meg. I udev-rules-fila z25_ persistent-net.rules finner jeg resultatet av hver boot, det ser ut som den lager en ny mac-addresse ved hver boot. Såvidt jeg forstår så skjer dette i fila z45_persistent-net-generator.rules.

Er litt i vellrede her nå, for egentlig er jeg litt newbie og tør ikke endre noe mye uten å få en viss kyndig veiledning.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Ok, da er saken løst. Det vil si egentlig ikke, men etter å ha googlet litt på denne filen z45_persistent-net-generator.rules, så viser det seg at det er et generelt problem med onboard NIC at systemet lager en ny tilfeldig mac-addresse ved hver boot. Løsningen er, i følge noen guruer, å installere et PCI-kort. Det er nå gjort og det ser ut til å funke.

Lenke til kommentar

Som nevnt, jeg er seminoob på linux, men går ut fra at det er kjernen som gjør dette ganske tidlig i boot-sekvensen når driverne til de forskjellige devicene skal lastes. Fila jeg refererer til ser ut til å generere et nytt nettverkskort (eth#) (vi snakker her selvsagt om onboard nettverkskort på mobo, selv om det høres ut som jeg har en liten nettverkskortfabrikk stående i kjelleren :)) med en ny tilfeldig mac-adresse ved hver boot. Fila z25_ persistent-net.rules får altså tilført en ny linje med et nytt ethdevice med en ny macadresse. Så etter 9 booter bestod denne fila av 9 linjer hvor den siste beskrev device eth8 og hvilken fysisk adresse dette kortet har, og dette devicet hadde altså en macaddresse forskjellig fra de forgående eth#. Med ifcofig -a kom selvsagt det sist genererte eth-kortet opp med en DHCP-tildelt ip-adresse.

Men jeg vil jo ikke ha DHCP på en filserver. Problemet var altså at systemet ikke klarte å konfigurere eth-kortet med network-fila, fordi det siste tilskuddet av eth# ikke var oppført i network-fila. Hvis jeg endret eth# i network-fila og kjøre en restart så funket det.

Som sagt, jeg gadd ikke mer og installerte et PCI-nettverkskort jeg hadde liggende, og etter 3 booter så ser det ut til å fungere greit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry, har ikke vært på nett på noen dager :cry: . Men altså, jeg gidder ikke styre mer med dette nå, selv om det av akademiske årsaker kunne vært morsomt å finne ut av. En annen gang kanskje, takker for interessen Kagee.

Endret av thols1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...