Gå til innhold

snart på tide å oppgradere til DSLR=)

Anbefalte innlegg

hei

vell, er snart på tide for meg å oppgradere til en speilrefleks nå, siden jeg er temlig lei av ytelsen og den uklare søkeren til mitt fujifilm s6500fd(bilde kvalitet er vell den siste grunnen til at jeg oppgraderer, siden raw filene fra mitt s6500fd gir gankse god bilde kvalitet)

Men spørsmålet er hvilke kamera jeg skal oppgradere til(low range)!? Hvis jeg skal kun se på bilde kvalitet, så er eos 450d en klar vinner.

Jeg har sjekket en del tester på dette kameraet og det viser seg at kamerate leverer bilde kvalitet på sammen nivå som pro modellene(ikke at man vill se forskjell uansett, er jo først og fremst god linser som det er viktig å priotere)!!

Jeg vet også at canon er litt bedre en nikon på støy, noe som kan komme til nytter for meg hvis jeg skal ta bilder under litt dårligere lys forhold(først og fremst makro)

Men på en annen side, så har jeg hørt at canon siss kameraer har dårligere ergonomi(små) Nikon d90 blir alt for dyr for meg, så alternativet er da nikon d80!

Er ikke noen her som kunne hjulpet meg med å velge...jeg vet at det er lignende tråder her, men foretrekker å lage en ny en=)

Jeg skal først og fremst kjøpe en god makro linse(ikke zoom, siden zoom linser generelt har dårligere optisk ytelse).

Så eos 450d med en god makro linse(canon) vs nikon d80 med en god makro linse(nikon), pris messig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må regne med å kjøpe to objektiver; en kit-zoom til vanlig bilder og et dedikert makro-objektiv.

Kan du leve med grepet til 450D, så er det et greit sted å begynne; alternativet er å se om du kan få en pent brukt 40D. kit-objetkivet med IS er et greit sted å begynne; alternativt så kan du se på Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma's tilsvarende. Som macro objektiv bør du se på Canon's EF-S 60mm f/2.8 Macro, Sigma 105mm f/2.8 Macro eller Tamron's 90mm f/2.8 Macro.

I Nikon leiren så må du vel opp på D80, da det er få rimelige macro objektiver med innebygd fokus-motor; ellers hadde D60 vært et greit sted å begynne. Jeg tror bildekvaliteten til D80 holder i lange baner; og 18-70mm er en grei kit-zoom. Nikon har en 60mm Macro, og både Sigma og Tamron finnes for Nikon.

Legger du i mer kroner, så har både Canon og Nikon macro objektiver rundt 100mm. Sigma har også en 150mm som mange er fornøyd med.

Lengre brennvidder (90-100mm eller mer) er nødvenig for insekter og annet som skremmes lett.

Tom

Lenke til kommentar
Du må regne med å kjøpe to objektiver; en kit-zoom til vanlig bilder og et dedikert makro-objektiv.

Kan du leve med grepet til 450D, så er det et greit sted å begynne; alternativet er å se om du kan få en pent brukt 40D. kit-objetkivet med IS er et greit sted å begynne; alternativt så kan du se på Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma's tilsvarende. Som macro objektiv bør du se på Canon's EF-S 60mm f/2.8 Macro, Sigma 105mm f/2.8 Macro eller Tamron's 90mm f/2.8 Macro.

I Nikon leiren så må du vel opp på D80, da det er få rimelige macro objektiver med innebygd fokus-motor; ellers hadde D60 vært et greit sted å begynne. Jeg tror bildekvaliteten til D80 holder i lange baner; og 18-70mm er en grei kit-zoom. Nikon har en 60mm Macro, og både Sigma og Tamron finnes for Nikon.

Legger du i mer kroner, så har både Canon og Nikon macro objektiver rundt 100mm. Sigma har også en 150mm som mange er fornøyd med.

Lengre brennvidder (90-100mm eller mer) er nødvenig for insekter og annet som skremmes lett.

Tom

takk for bra svar, men jeg er kun interessert i canon/ nikon linser(etter hvilke merke jeg velger), jeg har nemlig hørt at de leverer bedre bilde kvalitet en andre produsenter som sigma osv...Dette ble jeg fortalt av en proff fotograf(15 år), så stoler på hans erfaringer

Hva er prisen for et canon 100 mm makro objektiv og et nikon 100mm makro objektiv? Jeg er mest interessert i brenvidde 100mm og oppover!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at man kun skal holde seg til merkets egne objektiver; ofte betaler man unødvendig mye for navnet. Sigma har et litt frynsete rykte når det gjelder kvalitet; mens Tamron og Tokina pleier å få gode skussmål. Når det gjelder bilekvaliteten til Macro objektivene, så er de alle meget gode. Jeg vet faktisk ikke om et Macro objektiv som ikke er skarpt; uansett produsent.

Et godt hjelpemiddel er produktguiden til Akam.

Der ser du prisene på Canon 100mm og Nikon 105mm.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i at man kun skal holde seg til merkets egne objektiver; ofte betaler man unødvendig mye for navnet. Sigma har et litt frynsete rykte når det gjelder kvalitet; mens Tamron og Tokina pleier å få gode skussmål. Når det gjelder bilekvaliteten til Macro objektivene, så er de alle meget gode. Jeg vet faktisk ikke om et Macro objektiv som ikke er skarpt; uansett produsent.

Et godt hjelpemiddel er produktguiden til Akam.

Der ser du prisene på Canon 100mm og Nikon 105mm.

Tom

Når det gjelder macro så er det vel nettop sigma sin 150mm som regnes som en av de beste, fordi den gir knallskarpe bilder og har en god brennvidde til dette bruk,spes om det er levende småkryp som skal foreviges .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...