Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Styrkekrav og utholdenhetskrav

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette noe nytt? Finnes det slike krav? Trodde karakteren gikk på hvor godt gymlæreren likte deg.

På GK var jeg desidert best i klassen i gym. Vi løp rundt et vann (ca 4 km, mulig litt mer) nesen annen hver gymtime. Jeg var 12 sek bak skolerekorden. Klart best i klassen på 60-meteren, lengdehopp, høyde, turn osv...

Fikk 6 på nesten alle prøvene vi hadde (hadde vel 6 på 8 av 10 prøver, 5 på de to andre). Hadde god insats osv. Lå altså på 6'er i alt.

Jeg fikk 4 i gym. Læreren begrunnet det med at jeg var dårlig i dans og at jeg leverte inn en oppgave for seint. Vi hadde dans i 2 timer, og det var én oppgave jeg var for sein med. Det holdt så vidt til 4. Mens tjukke jenter som så vidt greide å gripe en basketball gjerne kunne få 5 og 6. Dette selv om læreren sa at ferdigheter skulle telle 1/3 av karakteren.

Jeg har ingenting i mot tjukke jenter, men de skal ha like lite 6 i gym som jeg skal ha 6 i tysk.

Lenke til kommentar
Er dette noe nytt? Finnes det slike krav? Trodde karakteren gikk på hvor godt gymlæreren likte deg.

På GK var jeg desidert best i klassen i gym. Vi løp rundt et vann (ca 4 km, mulig litt mer) nesen annen hver gymtime. Jeg var 12 sek bak skolerekorden. Klart best i klassen på 60-meteren, lengdehopp, høyde, turn osv...

Fikk 6 på nesten alle prøvene vi hadde (hadde vel 6 på 8 av 10 prøver, 5 på de to andre). Hadde god insats osv. Lå altså på 6'er i alt.

Jeg fikk 4 i gym. Læreren begrunnet det med at jeg var dårlig i dans og at jeg leverte inn en oppgave for seint. Vi hadde dans i 2 timer, og det var én oppgave jeg var for sein med. Det holdt så vidt til 4. Mens tjukke jenter som så vidt greide å gripe en basketball gjerne kunne få 5 og 6. Dette selv om læreren sa at ferdigheter skulle telle 1/3 av karakteren.

Jeg har ingenting i mot tjukke jenter, men de skal ha like lite 6 i gym som jeg skal ha 6 i tysk.

Det der er absolutt hva jeg vil kalle dårlig begrunnelse av læreren for hvorfor du bare fikk 4. Ut ifra det du har skrevet ville jeg satt 5 eller 6.(Uten at jeg er lærer)

Finnes mange lærere der ute som kanskje helst ikke burde vært lærere.

Lenke til kommentar

Eneste jeg mente var at jeg tror ikke det er noe spesifike krav til styrke og utholdenhet i forhold til karakterer. Disse kravene er det hvertfall læreren som setter...med mindre noe har endret seg siden jeg gikk på skole (ikke så alt for lenge siden).

Lenke til kommentar

Morsomt innlegg, kjenner meg selv svært gått igjen. Riktignok noen år siden, men da jeg gikk i 9. klasse fikk jeg 3- i gym, dette til tross for at jeg var best fotball, basketball, friidrett samt bip-testen (utholdenhet), svømming osv. mange feite jenter i klassen min fikk da 5'ere. Slik var det, og slik er det enda, dumme lærere ødelegger alt, da de begrunner karakteren kun for innsats, men ikke ferdighet i faget. Idiotisk hvis man sammenligner med som f.eks matematikk, der innsats i timen har null å si hvis du ikke får høyt på prøvene.

On-topic.

Sikkert individuelt fra skole til skole, men på den videregående skolen jeg går på er det styrke og utholdenhetstest. Vi har ikke 3000- meter, men cooper-testen, løpe i 12 minutter så langt du kommer på bane. Av styrketester har vi sit-ups (6'er krav for gutter er 50, 35 for 5-er osv nedeover, svært lett. For jenter er kravet 40 for 6'er) og armhevinger (6'er for guttene er 50, 35 for 5-er, 25 for 4-er osv. her er det med smalt grep og brystkassen helt ned til en svamp. For jenter er kravet 40 på knea(!).

Igjen, forskjellsbehandling, og igjen, til fordel for overvektige jenter med F-cuper:(

Lenke til kommentar

først, så har jenter enklere krav og de testen blir enklere på feks hang-up ovs. det er ikke bare antallet, mens også måten blir enklere.

nå er det vedtatt at ferdigheter er det eneste som skal telle i gym, så eller som syns at de har fått feil karakter kan klage.

Lenke til kommentar
først, så har jenter enklere krav og de testen blir enklere på feks hang-up ovs. det er ikke bare antallet, mens også måten blir enklere.

nå er det vedtatt at ferdigheter er det eneste som skal telle i gym, så eller som syns at de har fått feil karakter kan klage.

Er dette sant? Har du noen link som viser til det? Dette er jo i så fall helt fantastisk!

Glemte forresten å legge til at 3000 meter for gutter og 2800* for jenter på cooper-testen er 6'er kravet på skolen våres.

Lenke til kommentar
Kan vel mer eller mindre bekrefte det, Jugend. Læreren var så bare på resultater på tester og satt opp/ned på innsats hvis man vippet. De oppfordret også til å klage hvis man følte at ting ikke stemte. Sikkert noe med det kunnskapsløft-tullet.

Høres bra ut for min del^

Lenke til kommentar

Blir oppriktig lei meg hvis dette stemmer. Men som sagt, gymkarakterene går etter trynefaktor. Dessverre.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Må bare skrive her at innsats burde telle i gym. Er flere som har lite ferdigheter i gym og det burde derfor være mulig og fortsatt få gode karakterer så lenge du prøver. Har også sett at dere sier at matte kan ikke sammenlignes med gym, men det kan det. Har du god innsats i matten, leser til prøver, arbeider i timene, så kommer du til å få gode karakterer. Viss du er interessert i å gjøre en innsats for å få matten til, så kommer du til å klare det  :)

Lenke til kommentar

Må bare skrive her at innsats burde telle i gym. Er flere som har lite ferdigheter i gym og det burde derfor være mulig og fortsatt få gode karakterer så lenge du prøver. Har også sett at dere sier at matte kan ikke sammenlignes med gym, men det kan det. Har du god innsats i matten, leser til prøver, arbeider i timene, så kommer du til å få gode karakterer. Viss du er interessert i å gjøre en innsats for å få matten til, så kommer du til å klare det  :)

Innsats er tilbake som tellende ved karaktersetting i kroppsøving nå.. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...