Gå til innhold

Pus freser mot tidl. eier, og mor

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har en 3 år gammel kvinnelig gråpus. Den er blandingsrase, men minner litt om abyssiner.

Tidligere eier er en god venninne, og har fremdeles gråpusens mor i huset.

Pusen min kan være en veldig humørsyk katt. Maler som bare det, og sitter gjerne på fanget.

Men hvis gråpus kommer i nærheten av tidl. eier, blir den helt demonisk.

Den nekter å komme ut av buret, freser i ett, og klorer alle som stikker hånda for nære.

Youtube er fullt av sånne katter, søk på Demon cat eller Evil cat, så ser du hva jeg mener.

Hvordan skal denne katta bli venner med tidl. matmor?

Og hvorfor hater katta henne?

Katta har aldri blitt mishandlet eller oversett, og har alltid fått nok å spise.

Den har ikkeno imot fremmede steder der det ikke er andre puser.

Men hvis det lukter katt, gjemmer hun seg og freser.

Hun har vent seg til et annet hus. Det var katt der første gangen hun var der, men den døde. Katta mi har vent seg til å være der nå, muligens fordi kattelukta er vaska og støvsugd bort.

Kan katta mi forsones med sin mor, og tidl. eier?

Jeg har forsøkt et par ganger å stappe henne i buret (noe hun ikke har noe imot) og bære henne på besøk. Hun freser når hun får øye på huset til tidl. eier, og nekter å komme ut når jeg setter buret på gulvet. Hun freser og knurrer under hele besøkets varighet.

Blir hun vant til det, eller er disse traumatiske opplevelsene helt fåfengt?

Tidl. eier har også kommet på besøk til meg. Katta freste med en gang den ble oppmerksom, selv om kattens mor ikke var med. Reagerer dyret mitt på kattelukt som sitter i klærne, eller på tidl. eiers utseende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett hvordan hun behandler katter, og har ingenting å utsette på det.

Hvis katta ikke er fornøyd, er det den som er sær. Og det VET jeg jo at den er.

Men noen sier at visse kattetyper ikke liker mora si. Stemmer det?

Katten min liker nesten ingen katter. Den har noen venner, men freser på dem hvis de blir med inn. Andre katter enten jager eller blir jaget.

Andre igjen sier at de kan se på en pus hva slags gemytt den har, og at korthårede puser er ekstra aggressive. Det stemmer i så fall på en prikk med min pus, selv om den rolige kattemora også er korthåret, og den freser aldri.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er ikke sikkert de har noe bånd mellom seg når ungen er blitt voksen. Ser det hos leopardene bl.a., der blir alle bånd brutt når ungen blir en viss alder og mora bare forlater den og drar til et annet område for å skaffe mat til seg selv. Men de husker visst enda lokkeropene til mora, og kommer når hun roper på lang avstand. Men da ender de opp med å slåss helt til en av de dør eller stikker av.

Så det på en doku på NGC.

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe bånd mellom dem. Men skal en katt hate mora si mer enn den hater andre katter?

Det skal nevnes at ulven min aldri har vært normal. Dyrlegen kan noen ganger skryte av at jeg har en snill og flink pus, mens andre ganger må katta holdes fast med lærhansker.

Vet ikke om det er aggresjon eller frykt. Men i så fall blir katta lett nervøs. hun kan finne på å angripe bikkjer.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner henne godt. Tro meg; hun behandler katter svært godt.

Og katten oppførte seg greit og virket normal da den ble gitt til meg.

Det er bare det at den ikke vil tilbake...

Og det er sikkert fordi den føler seg uvelkommen i et hjem med to andre katter og de duftene det måtte medføre.

Denne katten er alltid slik i fremmede steder der det lukter katt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...