mattatrollet Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Hei hei meg og en annen venninnne av meg tenkte å flytte sammen neste somme 09. Vi skal begge bli laerlinger og regner med å tjene sånn ca 14-16 000 kr i mnd tilsammen etter skatt. Vi har planer om å flytte til Sandefjord (jeg er ikke helt sikker på hvordan prisen ligger på leiligheter der. Noen som vet?) Så jeg tenkte at kanskje noen andre kunne komme med noen erfaringer fra når de bodde/bor sammen med en venn og hvor store utgiftene deres var/er. Noen utgifter som jeg regner med er: - Leie - Strøm - Mat - Internett - Kabel-TV - Oppvarming av leiligheten (går kanskje litt inn i dette med strøm) - Varmtvann - Reise (som busskort o.l) - Telefon/mobil - Hygiene - Div. andre ting Svar de som kan, pls Endret 3. november 2008 av mattatrollet Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Vi har planer om å flytte til Sandefjord (jeg er ikke helt sikker på hvordan prisen ligger på leiligheter der. Noen som vet?) Jeg foreslår at du tar en titt på finn.no og hybel.no for å finne ut hvordan leieprisene er i Sandefjord. Noen utgifter som jeg regner med er:- Leie - Strøm - Mat - Internett - Kabel-TV - Oppvarming av leiligheten (går kanskje litt inn i dette med strøm) - Varmtvann - Reise (som busskort o.l) - Telefon/mobil - Hygiene - Div. andre ting Litt overkill her, men du har fått med de viktigste tingene. Husleie, strøm, mat og internett er nok førsteprioritet. Oppvarming og varmtvann går gjerne inn under strøm, evt. inkludert i leia. Så har du også tv (if any), busskort o.l, telefon, og diverse andre ting. Det går an å lage et budsjett i starten, så har du litt kontroll på utgiftene dine. Lenke til kommentar
mattatrollet Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Ja.. har med de viktigste tingene vil jeg regne med.. hehe (og kanskje litt overkill som du sier x) men vil jo vaere på den sikre siden hehe..) Men tenkte litt mer på hvor mye strøm regninga, maten o.l. lå på for andre som bodde for seg selv eller sammen med andre folk, hvor mye man i hvert fall burde regne med hver mnd liksom. Hvis noen kunne svart på det, hadde det også vaert til stor hjelp Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Jeg flytter sammen med damen på torsdag. Vi har regnet med disse utgiftene: Leie - 5 000 inkludert varmtvann Strøm + nettleie - ca 800 Tv - 189 + ca 180 i nrk-lisens Telefon (hver sin mobil) - ca 800 Innboforsikring - ca 150 Bil (bensin, autopass, vedlikehold, forsikring, veiavgift osv) - minst 2 500 Kollektiv transport - 600 Hygene - 1 000 Mat - ca 4 000 Annet - ca 2 000 SUM = damen: 7 664, jeg: 9 563 (min bil) Har ikke helt skjønt om internett er inkludert i leien, så det kan være det kommer i tillegg. Utenom dette er det en god del ting vi må kjøpe inn nå i begynnelsen. For eksempel seng, tv-bord, pc-bord, salongbord, micro, panner og gryter + en del småting. Resten av møbler og ting har vi fra før. Hvor mye dette hjelper deg vet jeg ikke, og dette er veldig ca-priser, vi flytter som sagt ikke før på torsdag (eventuelt til helgen). Endret 4. november 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Utenom dette er det en god del ting vi må kjøpe inn nå i begynnelsen. For eksempel seng, tv-bord, pc-bord, salongbord, micro, panner og gryter + en del småting. Resten av møbler og ting har vi fra før. På denne posten forsvant mye penger for min del. Handlet for ca. 24.000 på IKEA etter jeg flyttet sammen med kjæresten i sommer. Inkluderte sofa til 10.000. Seng hadde vi fra før. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Det går en del penger her, ja. Men så er det heldigvis ikke stort mer enn det jeg nevnte vi trenger å kjøpe inn. Ser ikke for meg å bruke mer enn ca 10 000 - 12 000 på dette. I tillegg har både jeg og damen søstre som er interessert i å kjøpe sengene vi har nå, så her får vi nok inn noen lapper. Når det er sagt så syns jeg 14 000 - 16 000 i måneden til sammen (som trådstarter regner med å tjene) høres lite ut. Vi kommer jo sikkert til å bruke ca 20 000 i måneden i begynnelsen - og det er uten å ta med innkjøp av møbler ol. Det går selvfølgelig an å bruke mindre enn oss (ved å ikke ha bil for eksempel), men syns ikke vi er de som sløser mest. I tillegg er det jo greit å kunne spare litt om uforutsette ting oppstår. Endret 6. november 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Engangsutgiftene blir fort store, men gjennom gi-bort-torget på finn og loppemarkeder kan man møblere hjemmet sitt dritbillig, hvis man ikke er kresen. Jeg har ca 10 000 i inntekt i måneden med studielån og deltidsjobb. Bor i kollektiv og betaler 4000 i husleie, betaler ca 500 i mndt i strøm, 300 i internett, 330 på busskort, ca 200 i kontaktlinser, og en god del på mat og fyll. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Arbakadarba: Kan fortelle hvordan min situasjon er: Felleskostnader + boliglån: 9000 kr. Forsikringer: 1500 kr (Innbo, reise, person og ulykke for oss begge, bil (omtrent 1000 kr alene) og verdigjenstand på et fotokamera) Mobil: 800 kr. Bil: 2000 kr i bensin, 1000 kr i "diverse" til bilen. Strøm: 800 kr. Internett: 400 kr. TV: 198 kr + kringkastingsavgift (180 kr). Totalt på postene ovenfor blir det ca. 15700 kr/mnd i faste utgifter. Uten bilen (En Chrysler forøvrig, dyr i drift...) ville det blitt vesentlig mindre. Bor i en relativt ny bolig (2006), i ett borettslag. Jeg har heller ikke regnet med mat som en egen post, da dette går under "annet" i vårt budsjett. Vi er som nevnt to, og med vår felles inntekt klarer vi oss mer enn bra nok. Har penger til overs hver måned. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Vet ikke hva damen får av stipend og sånt (noe kommer hun hvertfall til å få), men hun tjener hvertfall ca 7 000 i måneden, jeg tjener ca 20 000 - 25 000, opp mot 35 000 om vinteren (som vi nå heldigvis begynner). I tillegg har vi en 20 000 - 30 000 vi har spart "in case shit". Tror vi skal klare oss, men syns allikevel det er skummelt. Lenke til kommentar
mattatrollet Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 I mitt tilfelle så har ingen av oss bil, så alle avgiftene der er noe vi kan holde oss unna. I tillegg har begge to familier og venner som bor ganske naerme, og derfor holder det med bare busskort for oss i mnd. Har også fått gjort en liten "avtale" med foreldrene mine der jeg vil få en god del møbler av dem(som vi har arvet fra andre) og har funnet ut at jeg nesten ikke trenger å kjøpe noe nytt selv.. Man kan ikke vaere kresen når man får ting fra andre og hvis man ikke har det selv fra før altså x) hehe.. Og hun jeg skal flytte sammen med har det meste av utstyr til kjøkken, soverom o.l allerede. (ganske greit da:D) Så utgiftene jeg hadde tenkt meg på leieligheten fast hver mnd ville vell blitt noe rundt dette: - Leie 4500-5000,- - Strøm 500-700,- (om sommeren) 1500-2000,- (om vinteren) - Mat 2500,- - Internett (hvis ikke inkl. i leien, dropper vi det) - Kabel-TV (hvis ikke inkl. i leien, dropper vi det) - Varmtvann inkl. i leien? - Reise (som busskort o.l) 350,- x2 = 700,- - Telefon/mobil 500,- x2 = 1000,- - Hygiene 1000,- x2 = 2000,- - Div. andre ting 1500,- (små ting du kjøper ofte som paerer til lys, linser, strikk, sminke o.l) TILSAMMEN: 12700,- til 13400,- om sommeren 14200,- til 14700,- om vinteren Lenke til kommentar
mattatrollet Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Kom akkurat til å tenke på at hver for oss hadde vi tjent ca. 7500,- i mnd (=15.000,- tilsammen), men vi hadde også jobbet til alle døgnets tider med tanke på at vi er innenfor dette med helse, og hadde mest sansynglig fått laerling plass på et sykehjem. Så der hadde jo kvelds tillegg, natt tillegg, helgs tillegg osv. kommet i tillegg, så mest sannsynlig hadde vi tjent mer enn 7500 i mnd. I tillegg kan vi få bortebo stipend på ca. 3500 pr. pers. (=7000,- tilsammen) men er litt usikker på om vi hadde fått det når vi bor sammen, eller om du må bo helt alene.. Noen som vet ? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 borteboerstipend får dere begge, det betaler vel hele leiligheten og kanskje strøm også.. så da har dere hele lønna til å bruke på mat og drikke husker selv når jeg var lærling, fikk borteboer stipend og jobba mye overtid. levde som en konge. Lenke til kommentar
mattatrollet Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Å, så bra trodde du måtte bo alene jeg, helt for deg selv liksom - ikke sammen med noen andre, og at det måtte vaere minst 3 timer til jobben/skolen fra foreldrehjemmet ditt, eller 4 mil. Det med 4 mil/3 timer vet jeg er fakta.. Men sikker på at du får bortebo stipend når du bor sammen med noen andre? Hadde bare ikke trodd d skjønner du.. x) Lenke til kommentar
toazty Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 er vel i en annen kommune enn hjemme adressa de, og det må være minst 4 mil fra hjemme adressa di. om du bor alene eller ikke har ingen betydning. husk å ikke endre adressa di, gjør du det får du ikke stipend. du kan endre adressa di på posten, men ikke endre ligningsadressa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå