Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til å være en tråd om Core i7, så er det mye Core i7 hat ute å går, er du ikke enig **dp**? Greit nok at man kanskje ikke får utnyttet den fullt å helt på alt av dagens programmer å spill, men det er uten tvil den beste maskinen jeg har kjørt til nå, å etter det jeg har lest er du enig. Om alle andre her inne, de fleste som ikke har testet det selv engang ikke er enige, så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg mister ikke noe nattsøvn over det :)

helt enig, den maskinen jeg kjører hjemme er det beste jeg har hatt noen gang. selv med 1 x 280GTX faktisk. Jeg er ikke i tvil, 2000kr mer for i7 kontra core 2 quad er definitivt verdt det.

Endret av **dp**
Lenke til kommentar

Vi er hvertfall enige i hva vi er uenige i da :)

Det er klart et ytelseshopp flere steder, men de fleste som kjøper pc og bruker rundt 8-10k er gamere, og vil nyte bedre av mere GPU-kraft enn CPU-kraft. Selv er jeg en gamer, og det ville vært uaktuelt å bytte ut det jeg har nå, men jeg skal gå på NITH til høsten på spillprogrammering, og når jeg er litt bedre etablert innen programmeringens verden er det klart jeg vil kjøpe et system med mer CPU og RAM ytelse.

Mest sannsynlig vil jeg prøve å lage et stillegående i7-system, med et svakt skjermkort, og bruke den jeg har nå til spill. Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
det er ytelsehopp og pris vi er uenige på. ytelsen er i mange applikasjoner veldig mye høyere, og prisen er ikke så mye høyere enn quadcore er i dag.

Vi snakker vell generelt 3'000kroner dyrere? Og folk flest som bruker rundt 10'000kroner på nytt system så utgjør jo det faktisk hele 33.33~% noe som faktisk er nokså mye :)

Men klart, folk her forskjellig økonomi, folk har forskjellige behov, folk kjører forskjellige applikasjoner osv osv.. så det hele blir subjektivt.

Det jeg på min side reagerer sterkt på er sammy sine voldsomme overdrivelser om hvordan denne Nehalem plattformen tilsynelatende har fullstendig revolusjonert og satt hele teknologiens verden på hode? Det er jeg på ingen måte enig i, vi ser ikke et ytelseshopp som er stort nok over i hele fjøla til å kalle det en eneste stor revolusjon, det er nå min mening da hvert fall :)

Og når vi attpåtil ser rekordhøye hovedkort priser, samtidig som hovedkortene nærmest er identiske med sine forgjengere til halve prisen så bedrer jo ikke det på tingene akkurat.

Nehalem er en fin plattform, men ligger hakket over det prisnivået det burde ha hatt, er hvert fall for dyrt til å selge unna for den gjennomsnittlige brukeren.. Vil vell ikke kalle den noen stor revolusjon heller, mer en naturlig utvikling, en "evolusjon" som blir det naturlige steget i Intel sin "tick-tack" utviklingsmodell? Det kan nok være en liten revolusjon innen heavy CPU applikasjoner som rendering og koding, men det generelle ytelsehoppet og den lavere cachen gjør det ikke til noen revolusjon sånn "overall" mener nå jeg :)

Fin og god utvikling, og som med all ny teknologi koster det litt mer enn hva det smaker i starten.

Men når folk som Sam_oslo, som tydeligvis ikke sitter på noe Nehalem system enda skal bælje rundt å skrike ut om revolusjoneringen av teknologiens verden som om Nehalem er reneste mekka blir litt drøyt. Også er det jo det at han tydeligvis har et stort problem med å godta at Nehalem har sine negative sider også, som ligger i lav cache og litt stiv pris så når folk drar fram relativt sake argumenter rundt nettopp dette så har sammy en egen egenskap til å irritere andre noe sinnssykt med måten han ordlegger seg på / argumenterer på, begynner å dra frem diverse priser og alt mulig rart og skal med nebb og klør forsvare ALT negativt som måtte bli sagt her i tråden, om det så er gode argumenter eller ei og det går så langt til tider at det nærmest blir patetisk.

Jeg kan fint innrømme at Nehalem er en fin plattform, som har tatt Intel et steg videre, det innfridde ikke de enorme håpene Intel har gitt meg på forhånd, ikke så rart da jeg nesten aldri har vært med på at en ny plattform har blitt "hypet" så mye som med Nehalem! Og når Core 2 var så vellykket som den var for 2år siden så skulle det jo mye til for å leve opp til hva de prestere for 2år siden. Og jeg syntes for å være helt ærlig at Intel ikke helt innfridde de forventningene som de bygget opp, er jo stort sett på tunge rendering og koding applikasjoner vi ser et hopp i ytelse, de fleste andre steder så var Core 2 en større revolusjon enn hva Nehalem tilsynelatende er nå og det kan mye skyldes på grunn av lav cache blant annet, og samtidig som prisen er litt stiv og Intel har tvunget nVIDIA bort fra LGA1366 så de kan kjøre sine vannvittige priser uten konkurranse så blir det ikke noe særlig bedre av det.

Skal selv over på Nehalem nå i desember eller januar, så jeg er ingen Nehalem hater eller Penryn / AMD elsker, men klarer nå å holde meg såpass realistisk og kritisk at jeg ser de negative sidene som er med den nye plattformen, noe som Sam_oslo hvert fall har blitt totalt blendet for å se?

Er når sammy begynner å komme med usaklige argumenter for å feie bort saklige argumenter mot Nehalem, og samtidig skal begynne å tulle med "Deneb-gjengen", AMD fanboynisme, da klarer du deg med Intel Atom, AMD er udugelig osv.. Er jo det som tirrer folk her inne, det at han drar ting så til de grader ut av kontekst og skal overdrive så grassalt, til tider begynte jeg å lure på om han kun er her for å irritere folk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@RamGuy, Gladios("Beef Suppe") m/flere:

Det er sterkt å skrive så mye dr*** om Fanboi Sam, når dette like gjerne kan gå i retur.

Hvor mange ganger har du/dere nå skrevet de samme k-j-e-d-e-l-i-g-e og selfølgelige innleggene om høy pris for Nehalem *system*?

Hvor mange ganger skal du/dere gjenta det før dere velger å gå videre i livet/forumet?

Er du/dere helt historieløse?

Hvilket chipset støttet Core 2 da det kom? De(t) billigste?

Legges ny tenkologi ut på billigsalg?

Er det noen her som nekter noen å kjøpe ett rimelig bra "Penryn-system" for "game-ing" (med samme/litt bedre ytelse pt som ett dyerer Nehalem-system i mange "spilløvelser")?

Er det slik at i920 er *veldig* mye dyrere enn f.eks. Q9400?

Skal dere slenge "priskortet" kan dere heller vise til at for en gjennomsnittlig gamer (som ikke klokker) så er ett AM2/AM2+ system det fornuftigste valget = "Deneb gjengen". :D

(Jeg ville gjort det ihvertfall).

:hmm:

Hvilken pris passer nå tru..

Lenke til kommentar
Hvilket chipset støttet Core 2 da det kom? De(t) billigste?

Legges ny tenkologi ut på billigsalg?

Er det noen her som nekter noen å kjøpe ett rimelig bra "Penryn-system" for "game-ing" (med samme/litt bedre ytelse pt som ett dyerer Nehalem-system i mange "spilløvelser")?

Er det slik at i920 er *veldig* mye dyrere enn f.eks. Q9400?

Skal dere slenge "priskortet" kan dere heller vise til at for en gjennomsnittlig gamer (som ikke klokker) så er ett AM2/AM2+ system det fornuftigste valget = "Deneb gjengen". :D

(Jeg ville gjort det ihvertfall).

Nå var det et mye større ytelseshopp når Core2Duo kom, men jeg er enig med din konklusjon om at ny teknologi koster, men nå har det seg slik at de fleste toppkort tidlgiere har kostet 2000 kroner, når vi ser kort til nesten 4000 kroner så er det rimelig syk forskjell ;)

Lenke til kommentar
Sip*

Det er 2 måter å vurdere et system. Enten å skrive lange innlegg basert gjetting og spekulasjoner og tåpelige påstander uten å sett disse en gang, eller basere seg på seriøse tester.

Jeg forslår at du skal være forsiktig å motsi AnandTech's review som starter med denne setningen:

"Core i7 prosessor - den nye tungvekt av verden. Når det gjelder media-koding og 3D animasjon / rendring oppgaver, Core i7 er ikke bare uten likemann, men også gir oss den type generasjonsskifte ytelse gap som vi er vant til fra Intel annethvert år."

og fordyper dette i 10 sider med diverse tester og til slutt gir denne:

gold_award.jpg

"Gold AWARD" til en "mid-range" X58-HK.

Det er en stor forskjell mellom "Deneb-gjengen" som ikke har ingen bevis ennå, og de som anbefale i7 basert på seriøse tester.

Lenke til kommentar
"Core i7 prosessor - den nye tungvekt av verden. Når det gjelder media-koding og 3D animasjon / rendring oppgaver, Core i7 er ikke bare uten likemann, men også gir oss den type generasjonsskifte ytelse gap som vi er vant til fra Intel annethvert år."

Hva med de normale folkene som ikke bruker Pc'n sin til slike avanserte oppgaver? De har overhode ikke bruk for slik teknologi. Utifra det sitatet der så nevnes det ikke mye om "Gaming" Æither :)

Det Ramguy og jeg klager på er prisen, og for min egen del også de overdådige overdrivelsene fra Intel.

Lenke til kommentar

AnandTech har jo også sagt negativt ting om Nehalem plattformen, argumenter som flere har benyttet her tidligere som du bevist har har ignorert og feid bort sammy.

AnandTech har jo ikke akkurat gått ut å sagt at Nehalem er det beste som har skjedd oss i dette tiåret, at det er fullstendig revolusjon av teknologiens verden slik som du holder på. Ei har de heller forsvart den høye prisen, de har vell heller kritisert den.

Men du skal jo henge deg opp i de strofene som er positivt og denne "prisen" din kontra det å lese de linjene de har skrevet som taler imot Nehalem?

Mitt P5Q-Deluxe er også et "mid-range" kort som fikk "Gold Awards" i fleng, det var allikevel det mest problematiske kortet jeg har hatt i starten, som medførte at jeg måtte sett opp mitt RAID0 system hele tre ganger og vente over 1mnd på en stabil BIOS?

Og du må jo selv innrømme at det å kalle AMD udugelig, si at folk er fanboys og faller innunder en "Deneb-gjeng" og alt mulig er bare tull.. Du prøver jo bevist å terge folk du. Hvem er med i denne deneb-gjengen egentlig? Den første som i det hele tatt nevnte AMD Deneb i denne tråden var jo ironisk nok deg :roll:

Når du er ute for ammunisjon aka argumenter så begynner du alltid med usaklige ting som å kalle oss fanboy, deneb-gjengen og alt mulig tull, og håndplukke ut lovord om Nehalem fra diverse tester og fullstendig ignorere alle de dårlige.. Mens andre her i tråden tar ut strofer fra tester som er negative ignorerer du dem og kommer bare med et lite bilde som viser en "pris"? Saklig? Neppe, og utrolig irriterende.. Du faller nå helt klart innunder min fanboy kategori hvert fall, om jeg hadde delt folk inn i grupper da..

Lenke til kommentar

Og der starter vi igjen.. Vi tar ting helt ut av konteksten og overdrive noe voldsomt..

Hvorfor er AMD udugelig? Er en helt idiotisk og latterlig uttalelse å komme med uten seriøse gode argumenter, skal aldri uttale deg og si at noe er udugelig uten utrolig god grunn!

Og hva er det med denne BMW vs Lada greia? Forskjellen på dagens bedre prosessorer og plattform er ikke så ufattelig stor at den sammenligningen blir saklig, se på GTAIV testen, en AMD Phenom 9950 gjorde det faktisk best på stock hastighet? Teknologien til AMD har jo stort sett lugget foran Intel også, du som er så opptatt av det, de har jo hatt integrert minnekontroller og HT LENGE!

Men klart, AMD har ikke hatt noen typiske topp produkter innen prosessor på en stund, men konkurrerer godt når det gjelder pris / ytelse og slår Intel når det kommer til strømbruk. Så helt udugelige er de nå hvert fall ikke?

Hva skal du uansett med en bil som kan kjøre i 250km/t om fartsgrensa er på 90km/t?

Lenke til kommentar
Ingen forventer at BMW skal koste det samme som lada!

Prisen reflekterer konkurransen, en udugelig AMD er årsaken til prisforskjellen.

Fy Faen, nå er vi inne på den store overdrivelsen igjen.

Sammy, Please.

Det er som klar og tidelige som det går an å bli, om du er villige til å innse virkeligheten. Per dags dato ligger AMD par år back Core i7, på alle måter.

Konkurransen bestemmer prisene, enkelt og greit.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ikke helt rettferdig å sammenligne dagens AMD plattform med Core i7 da, må vente å se på AMD DenebII og AM3 plattformen før vi kan uttale oss om det, selv om jeg tror ikke AMD vil ha noe som er helt på Core i7 nivå, men jeg tror de fort kan bli gamerens nye favoritt! Om de kommer med litt høy cache osv.. og en god pris / ytelse modell så vil Intel måtte sette ned prisen på Nehalem fordi ingen er villige til å betale over 33.33% mer for Nehalem, om det så yter 10% bedre!

Phenom 9950 viser jo alt gode takter, så om den nye Phenom serien blir enda bedre så kan det faktisk hende at AMD vil trone øverst med den beste gaming ytelsen, og med en litt aggressiv prising så vil AMD fort selge like bra som Intel?

Men klart.. AMD er en lada og er jo fullstendig udugelig..

Lenke til kommentar
Det er som klar og tidelige som det går an å bli, om du er villige til å innse virkeligheten. Per dags dato ligger AMD par år back Core i7, på alle måter.

Konkurransen bestemmer prisene, enkelt og greit.

Nå vet jeg også at AMD ligger vesentlig etter Intel, men ikke overdriv på dette området også.

Konkurransen bestemmer pris, helt kurrant det, men da er det også vår "jobb" som forbrukere å klage, ikke lovprise.

Lenke til kommentar
Ikke helt rettferdig å sammenligne dagens AMD plattform med Core i7 da, må vente å se på AMD DenebII og AM3 plattformen før vi kan uttale oss om det, selv om jeg tror ikke AMD vil ha noe som er helt på Core i7 nivå, men jeg tror de fort kan bli gamerens nye favoritt! Om de kommer med litt høy cache osv.. og en god pris / ytelse modell så vil Intel måtte sette ned prisen på Nehalem fordi ingen er villige til å betale over 33.33% mer for Nehalem, om det så yter 10% bedre!

Phenom 9950 viser jo alt gode takter, så om den nye Phenom serien blir enda bedre så kan det faktisk hende at AMD vil trone øverst med den beste gaming ytelsen, og med en litt aggressiv prising så vil AMD fort selge like bra som Intel?

Men klart.. AMD er en lada og er jo fullstendig udugelig..

Det som kommer senere, kan ikke påvirke prisene idag!

Vi får se hvordan Deneb blir, og hvis den blir så bra som du vil ha den, vil knuse prisene på Intel's produkter. Akkurat som ATI knuste Nvidia priser.

Det gjenstår å se hva AMD klarer å levere og for hvilken pris. Per idag ligger Core i7 par år foran AMD, og dette er grunnen til prisforskjellen, akkurat som BMW vs Lada.

Lenke til kommentar
Sip*

Det er 2 måter å vurdere et system. Enten å skrive lange innlegg basert gjetting og spekulasjoner og tåpelige påstander uten å sett disse en gang, eller basere seg på seriøse tester.

Jeg forslår at du skal være forsiktig å motsi AnandTech's review som starter med denne setningen:

og fordyper dette i 10 sider med diverse tester og til slutt gir denne:

gold_award.jpg

"Gold AWARD" til en "mid-range" X58-HK.

Det er en stor forskjell mellom "Deneb-gjengen" som ikke har ingen bevis ennå, og de som anbefale i7 basert på seriøse tester.

Og der var awardet på plass... Men i lys av det du skriver må du vel innse at dette ikke er et overall-award, men et 3d-rendering/mediakoding-award - hverken mer eller mindre. Forøvrig anbefaler jeg deg å lese førstesiden en gang til:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3471&p=1

Høres rimelig uproft ut å slippe kort som har så innmari mange feil. Ikke et award verdig, mener nå jeg. Men som så ofte før ser man awards i slike round-ups like ofte som manser sopp i råtne trestubber.

HK til 2 lapper er IKKE midrange, uansett hva Anandtech måtte lire av seg av svada. 1000-1500 er typisk midrange. Og vi snakker norsk pris. Tror majoriteten her er enig med meg i det, så får Anandtech stå alene, kanskje støttet av enkelte spredte individer.

Ang. bevis hoster du ikke opp noe annet enn awards de gangene du blir spurt om å grave fram noe dokumentasjon, det sier kanskje sitt...

Edit: det er nesten så jeg håper Deneb flopper, så enkelte her inne må leve på vassgraut en måneds tid for å få råd til relikviene sine. Sånn sett en win-win-situasjon for min del.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...