WheelMan Skrevet 4. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) *snip* Håper på ett sted mellom 4GHz og 4.2GHz Prime95 stabilt så fort jeg får festene til TRUE'en min. Ser de har kommet på nettsidene i Statene, så bør vel være tilgjengelige her hos oss også innen så ikke alt for lang tid. Hvilket hovedkort koser du deg med? Endret 4. november 2008 av WheelMan Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Har hatt det oppe å gått hjemme med ett Smackover kort de siste 2 mnd'ene, men satt i ett P6T Deluxe idag istedet. Var onboard SAS kontroller på det, så da fikk jeg brukt de 2 stk 15000rpm diskene jeg hadde liggende i RAID 0 som OS disk også. Bedre muligheter for overklokking er det også på det. Viser nyeste Core Temp riktige temp? Kjører selv med Real Temp 2.83, noe jeg har forstått skal vise riktige temp ihvertfall. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Orket ikke lese mer enn de 5 første sidene her... testen var fin og gir ett innblikk i i7. Innblikket det gir er i grunn en stor skuff ift. desktop ytelse. Det eneste interessante med denne er evt. nye funksjoner samt QPI, men selv QPI er kun i startgropa så her vil de trenge god tid på å kjøre seg inn til en modning. Ellers har de jo slaktet L2 cachen per kjerne som var høyst merkverdig. Men altså, ingen som helst grunn å se på i7 før minst i Q4 2009, slik jeg egentlig allerede forestilte meg. Med unntak om du ønsker å se på SMP alternativer på serversiden hvor AMD allerede har gode HTT baserte løsninger. i7 blir nok mest interessant for bedriftskunder som kjører 2-4+ CPU sokler per server. Ang. 1024*768 så er vel det rett og slett pga. 8800GTX skjermkortet som blir brukt i testen og slik sett hadde testen gjort seg med et vesentlig bedre skjermkort som eks. 9800GX2, GTX280, HD4870 eller HD4870x2. Dog må jeg innrømme at det er litt skuffende å se denne enorme hypen ikke yte noe særlig annerledes enn min E8400@4GHz, om man tenker likt antall fysiske kjerner. Endret 4. november 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Innblikket det gir er i grunn en stor skuff ift. desktop ytelse. Du er ikke den eneste som synes dette, men det forundrer meg litt hvorfor mange sier dette. Spill og i7 bringer ikke noe enormt fremskritt, men i de spillene den yter bedre en Penryn er den fort 10-13% bedre. Men det er ikke særlig overraskende for de som har lest litt om Nehalem. Men i 3d og media enkoding ser vi hva i7 er god for. Der yter den jevnt over 27% bedre en Penryn klokk for klokk (tall tatt fra Anandtech sin test), og det er da ikke så alt for ille? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Noen som om noen kjølere til i7? Eventuelt nye festeplater? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Flere tester har brukt DDR3 1066 og har fått bra resultater. Jeg er veldig spent for å se om man kan virkelig komme seg unna med rimelig RAM på dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Dog må jeg innrømme at det er litt skuffende å se denne enorme hypen ikke yte noe særlig annerledes enn min E8400@4GHz, om man tenker likt antall fysiske kjerner. Ja, noen revulusjon i ytelse kan det neppe kalles. Da venter vi på hva Shanghai/Deneb vil bringe, ikke minst hvordan disse prises og dermed influere på Ci7 prisene. X58+Ci7+DDR3 koster for øyeblikket mer enn det smaker. Endret 4. november 2008 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Dog må jeg innrømme at det er litt skuffende å se denne enorme hypen ikke yte noe særlig annerledes enn min E8400@4GHz, om man tenker likt antall fysiske kjerner. Ja, noen revulusjon i ytelse kan det neppe kalles. Da venter vi på hva Shanghai/Deneb vil bringe, ikke minst hvordan disse prises og dermed influere på Ci7 prisene. X58+Ci7+DDR3 koster for øyeblikket mer enn det smaker. Jeg er ikke enige med disse påstandene. i7 har flott ytelse som en CPU. En 2500 kroners i920 banker livet ut av 10.000 kroners QX770. Hva ellers må til for å bli fornøyd? AnandTech har dette å si om CPU ytelsen: "Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link Denne overlegne CPU ytelsen gir ikke noe særlig utsalg på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset (med mindre man velger multi-GPU oppsett selvfølgelig ). Core i7 viser sine muskler i CPU-intensive applikasjoner og det skulle bare mangle!. Ingen kan klage på i7 for å yte dårlig, ,med mindre man vil hylle Deneb, selvfølgelig . Endret 4. november 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Noen som om noen kjølere til i7? Eventuelt nye festeplater? http://itpro.no/art/13294.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg er ikke enige med disse påstandene. i7 har flott ytelse som en CPU. En 2500 kroners i920 banker livet ut av 10.000 kroners QX770. Hva ellers må til for å bli fornøyd? Akkurat det sier vel egentlig mer om prisingen av QX770 enn om Ci7's ytelse. Bevares, Ci7 ser lovende ut, men det økte ytelsen skal forsvare innkjøp av X58 og DDR3 i tillegg til prisen Ci7. Foreløpig tilsvarer ikke ytelsesøkningen prisen på hele pakka etter min mening. Dersom Ci7 hadde 775 sokkel og en kunne ha benytta et billig X48 samt DDR2 hadde saken blitt en annen. Deneb kommer med støtte for DDR2 og DDR3 samt AM2+ hk's. Stor fleksibilitet altså. Dersom den yter noenlunde greit sammenlignet med Ci7 blir den et alternativ. Minst like viktig er hvordan den vil kunne påvirke prisen på Ci7. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Dog må jeg innrømme at det er litt skuffende å se denne enorme hypen ikke yte noe særlig annerledes enn min E8400@4GHz, om man tenker likt antall fysiske kjerner. Ja, noen revulusjon i ytelse kan det neppe kalles. Da venter vi på hva Shanghai/Deneb vil bringe, ikke minst hvordan disse prises og dermed influere på Ci7 prisene. X58+Ci7+DDR3 koster for øyeblikket mer enn det smaker. Jeg er ikke enige med disse påstandene. i7 har flott ytelse som en CPU. En 2500 kroners i920 banker livet ut av 10.000 kroners QX770. Hva ellers må til for å bli fornøyd? AnandTech har dette å si om CPU ytelsen: "Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link Denne overlegne CPU ytelsen gir ikke noe særlig utsalg på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset (med mindre man velger multi-GPU oppsett selvfølgelig ). Core i7 viser sine muskler i CPU-intensive applikasjoner og det skulle bare mangle!. Ingen kan klage på i7 for å yte dårlig, ,med mindre man vil hylle Deneb, selvfølgelig . ...så gamere kan i prinsippet vrake Intel fordi AMD yter godt nok pga GPU-begrensninger, og AMDs fordel mtp. pris gjør disse til et mye bedre valg totalt sett for den type brukere? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Dog må jeg innrømme at det er litt skuffende å se denne enorme hypen ikke yte noe særlig annerledes enn min E8400@4GHz, om man tenker likt antall fysiske kjerner. Ja, noen revulusjon i ytelse kan det neppe kalles. Da venter vi på hva Shanghai/Deneb vil bringe, ikke minst hvordan disse prises og dermed influere på Ci7 prisene. X58+Ci7+DDR3 koster for øyeblikket mer enn det smaker. Jeg er ikke enige med disse påstandene. i7 har flott ytelse som en CPU. En 2500 kroners i920 banker livet ut av 10.000 kroners QX770. Hva ellers må til for å bli fornøyd? AnandTech har dette å si om CPU ytelsen: "Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link Denne overlegne CPU ytelsen gir ikke noe særlig utsalg på dagens spill, fordi disse er storstett GPU-begrenset (med mindre man velger multi-GPU oppsett selvfølgelig ). Core i7 viser sine muskler i CPU-intensive applikasjoner og det skulle bare mangle!. Ingen kan klage på i7 for å yte dårlig, ,med mindre man vil hylle Deneb, selvfølgelig . Du nevner alltid at Core i7 920 BANKER en QX770, men det er vell strengt tatt ikke tilfelle? Den har sine punkter hvor den er bedre ja, men banker er vell kanskje å dra det litt langt? På andre punkter så må jo faktisk Core i7 se seg slått av prosessorer som E8500 / E8600? Da vil jeg ikke si det er riktig at Core i7 "banker" noen lengre, skal du banke noen så skal du slå dem over HELE fjøla og det med en grei margin, og når da Core i7 faktisk må i tapt mot E8500 / E8600 ved noen anledninger så syntes jeg du tar litt vell hardt i når du tar slike ord i din munn. Den sluker jo også veldig mye strøm og ser ut til å utvikle litt vell mye varme at vi kan si at den banker noe som helst? Er jo ingen tvil om at Core i7 nå har vist best forbedring som server prosessor og ikke desktop prosessor og da skulle jeg helst se at strømforbruket gikk endel ned sammen med varmeutviklingen. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg er ikke enige med disse påstandene. i7 har flott ytelse som en CPU. En 2500 kroners i920 banker livet ut av 10.000 kroners QX770. Hva ellers må til for å bli fornøyd? Akkurat det sier vel egentlig mer om prisingen av QX770 enn om Ci7's ytelse. Bevares, Ci7 ser lovende ut, men det økte ytelsen skal forsvare innkjøp av X58 og DDR3 i tillegg til prisen Ci7. Foreløpig tilsvarer ikke ytelsesøkningen prisen på hele pakka etter min mening. Dersom Ci7 hadde 775 sokkel og en kunne ha benytta et billig X48 samt DDR2 hadde saken blitt en annen. Deneb kommer med støtte for DDR2 og DDR3 samt AM2+ hk's. Stor fleksibilitet altså. Dersom den yter noenlunde greit sammenlignet med Ci7 blir den et alternativ. Minst like viktig er hvordan den vil kunne påvirke prisen på Ci7. Deneb er ikke her enda, og det er uklart hva slags ytelse den vil ha. jeg håper at den blir bra, fordi da vil den gjøre det samme med prisene på x58 og i7 som ATI har gjort med Nividia. For de som vil bygge nytt nå, alternativet er X48 + Q5x og dette blir ca. 500 kroner billigere enn X58 + i920. Eneste som kan gi stor utslag er prisen på high-end DDR3. Flere tester har brukt DDR3-1006 med veldige gode resultater, og disse koster ikke mye mer enn DDR2. Jeg venter veldig spent på å se flere tester på DDR3, men foreløpig virker at man kan få bra resultat med 3GB DDR3-1066 for ca. kr. 1300. Hvis dette viser seg til å være sant, da for min del, vil dette bli mye mer attraktivt oppgradering. For de som vil bygge nytt, og bryr seg litt om ytelse og bruker PCen til litt mer enn bare spilling, da vil X58 uten tvil gi mer for pengene i forhold til X48, mene jeg. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Tok nå en nærmere titt på AnandTech sin sammenligning av QX770 vs Core i7 920 og må nesten riste på hode når du sier at QX770 blir banket Om du ser bort ifra 3D Rendering og litt encoding så holder jo QX770 seg stort sett foran Core i7 920? Tydeligvis er din oppfatelse av "banking" forskjellige fra min skjønner jeg.. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Tok nå en nærmere titt på AnandTech sin sammenligning av QX770 vs Core i7 920 og må nesten riste på hode når du sier at QX770 blir banket Om du ser bort ifra 3D Rendering og litt encoding så holder jo QX770 seg stort sett foran Core i7 920? Tydeligvis er din oppfatelse av "banking" forskjellige fra min skjønner jeg.. Nå har du hengt deg på "banking". Ok, ok, banker ikke, men kan jeg få lov til å si at den yter så bra for sin pris at det blir som julegave? AnandTech har dette å si om CPU ytelsen: "Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Kan si meg enig at Core i7 920 gir LANGT mer for pengene enn en QX770 ja, den er jeg med på Men du får det til å virke som Core i7 920 er en bedre prosessor enn QX770 og det er jeg neimen meg ikke helt sikker på om blir riktig å si? Hvert fall ikke som desktop prosessor? På den andre siden så krever jo da Core i7 920 såpass dyrt hovedkort og minne at det kanskje ikke gav så god ytelse for pengene allikevel? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Tok nå en nærmere titt på AnandTech sin sammenligning av QX770 vs Core i7 920 og må nesten riste på hode når du sier at QX770 blir banket Om du ser bort ifra 3D Rendering og litt encoding så holder jo QX770 seg stort sett foran Core i7 920? Tydeligvis er din oppfatelse av "banking" forskjellige fra min skjønner jeg.. Nå har du hengt deg på "banking". Ok, ok, banker ikke, men kan jeg få lov til å si at den yter så bra for sin pris at det blir som julegave? AnandTech har dette å si om CPU ytelsen: "Intel is going to give you $1400 worth of performance for $284. Merry Christmas." - Link Det kan godt tenkes den yter bra der den har sine forser, men noen banking er det ikke - knapt noe å heve et øyenbryn over. Og $1400 worth of performance er ikke QX9770, for den er neimen ikke verdt prisen. Hvor mange dollar koster en Q9650 (som er marginalt tregere)? Jo, ca 40% av QX9770. Og man kan jo lure på om denne lav-kost-Nehalemen komemr til å bli tilgjengelig i stort nok opplag til å mette markedet. Etter de siste releases fra Intel er det heller tvilsomt. Om Intel ikke evner å lage prosessorer så hjelper det fint lite med lovord fra AnandTech (velberettigede eller ei), de må komme ut på markedet også! Lenke til kommentar
SVD Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Hvis noen mener de MÅ ha trichannel 1600mhz cl7 eller heftigere, ka tenker dere me ?minne har sååå lite å si, når man kan nå nermere 30GB/sec! med halvgreie kits, hva skal du med mer? kjøp heller ett skjermkort til. eller 6 gig til! Det er det jeg ha prøvde å fortelle folk lenge, også ang ddr og ddr2. Men når folk setter opp pc på nettbutikkene så flesker de alltid til med dyrt minne... Jeg har kjøpt billigste minne jeg finner siden DDR1, og har alltid klart å overklokke med god margin likevel. Du får LANGT mer igjen for å spare penger på minne og bruke det på andre deler, som f.eks skjermkort. Tenkte jeg skulle kjøpe 4 gig 1066mhz ddr2 minne, fant ut i følge tester det var ikke mye og hente på det, kjøpte 8gig 800mhz i stedet for samme pris Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg er lite imponert over Core i7. Ytelse vs Effektforbruk/Varme vs Pris vs Pris på andre komponenter er veldig lite imponerende. Jeg hadde forventet den ytelsen den har nå, effektforbruket til Penryn, prisen den har nå og lavere pris på andre vitale komponenter. Hovedkort er for dyrt. DDR3-minne er tull. Altfor dyrt. Hvort blir det av P55? Ikke alle vil ha entusiast kort. Mange av X-kortene har uansett bare entusiast-pris, men er ellers dårlige og bruker skrapkontrollere og 5 kg brunkrem/dårlige kjølere. De bruker for masse strøm! Effektforbruket bør bare gå en vei, og det er nedover. Jeg hadde likevel ikke blitt skuffet hadde i7 hatt samme effektforbruk som Penryn. Prisen vs Ytelse er OK, bra mtp den høye dollarkursen. Bedre enn det jeg hadde forventet. Men alt i alt. Den yter ikke mye bedre enn en overklokket Penryn. Og det til en mye høyere pris. Cum on! Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 4. november 2008 Rapporter Del Skrevet 4. november 2008 Jeg ønsker ikke å henge meg på begrepene. Det viktige er at Core i7 920 gir masse for pengene i forhold til alle andre CPU i markedet idag, dvs. den har bra pris/ytelse. I tillegg banker livet ut av yter på høyde med historiens kraftigste desktop CPU QX770. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå