Gå til innhold

Test: Intel Core i7 920

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anandtech har en fin fokus i sin review, noen sitat:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3471

"With that said, let's take a look at a particular sequence of events we encountered with the motherboards in today's review. We are not going to name names today as all of the manufacturers are guilty, some worse than others. The point being is that we feel the lack of quality assurance before a product hits the market has now reached an all time high.

...

We are talking about $300 plus motherboards designed and released to be the crown jewel in the manufacturers product lineup. Of course, there is no excuse for this regardless of price, but one would truly think that the QA process would have noticed simple items like S3 not working, drives attached to certain storage ports not recognized, 12GB memory configurations causing non-POST situations, various BIOS settings not working or auto settings generating out of bounds voltages at stock speeds, power management features that when enabled actually increased power consumption, various overclock bugs, and USB and network controllers operating at half speed. The list just goes on and on. To us, these were simple items that we found just booting the board and trying to use it in a manner that 99% of buyers would, not randomly generated bugs due to weird settings, bad drivers, or a collection of old peripherals.

...

Catering or focusing exclusively to the extreme overclocking community has resulted in initial product launches that are focused on getting the highest possible results from a product at the expense of usability, compatibility, and stability. The quest to release quickly and have the top motherboard in the forums, or HWBot/FutureMark rankings has blinded some of the product teams to the more important issue of ensuring their product actually works as advertised.

...

Overclocking is interesting to most of us and its importance in improving the quality of electrical components and design aspects on the motherboards cannot be overstated. However, we need balance in this area again. Simply, we need to get the basic features and options working right at product launch and then the BIOS engineers can have free reign in tuning the boards to reach their limits.

...

The current situation is not acceptable in our book but we would like to hear your opinions on this subject

"

AtW

Lenke til kommentar

Disse 4 HK som er testet er midd-range og man skal ikke forvente mye av disse. High-end X58 kortene komme senere!

ASUS P6T-Deluxe kommer best ut i denne gruppen, tross alt flere i denne tråden klager på NIC og disk controller på dette, :p men tidlighvits Anand mener at den er bra.

"CPU-bruken tall favorisere den integrerte GbE controller på Intel bord, fulgt tett av Marvell brikkesettet på ASUS bord. Den EVGA, MSI og Gigabyte boards bruke lignende Realtek nettverksbygging chips, men Gigabyte bord bruker nyere RTL8111D over MSI / EVGA RTL8111Cs. Alle styremedlem funksjonen utmerket gjennomstrømming, med Marvell løsning kanter litt i forkant av Realtek og Intel-løsninger." Link, oversatt

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Disse 4 HK som er testet er midd-range og man skal ikke forvente mye av disse. High-end X58 kortene komme senere!

ASUS P6T-Deluxe kommer best ut i denne gruppen, tross alt flere i denne tråden klager på NIC og disk controller på dette, :p men tidlighvits Anand mener at den er bra.

"CPU-bruken tall favorisere den integrerte GbE controller på Intel bord, fulgt tett av Marvell brikkesettet på ASUS bord. Den EVGA, MSI og Gigabyte boards bruke lignende Realtek nettverksbygging chips, men Gigabyte bord bruker nyere RTL8111D over MSI / EVGA RTL8111Cs. Alle styremedlem funksjonen utmerket gjennomstrømming, med Marvell løsning kanter litt i forkant av Realtek og Intel-løsninger." Link, oversatt

Det er snakk om kort til over 300 dollar, med graverende feil. Du har kanskje ikke så høye krav, men man burde kunne forvente at de fungerer ordentlig.

Det er snakk om ren throughput som ofte er jevnt på windows med oppdaterte drivere. Forøvrig er alle kortene i praksis like bra på dette i teste, det er snakk om forskjeller på langt under 1%.

AtW

Lenke til kommentar

Er EVGA kortet mid-range? Er kort til godt over 2'000kroner mid-range? :blink:

Problemene med svake BIOSer er jo noe som gjenspeiler produsenten og ikke de spesifikke kortene, Asus har i over 1år nå kastet ymse BETA BIOSer vegg-i-mellom den første måneden med sine nye kort, så om det så er et "low-end", "mid-range" eller "high-end" kort så gjelder det stort sett alle disse, utifra det som sies / står på diverse forum og det som er uttalte av respektfulle personer på XtremeSystems så ser jo situasjonen med blant annet Rampage II Extreme verre enn hva situasjonen er med Asus P6T Deluxe? Skal visst skuffe ganske så mye det kortet, og koster jo LATTERLIG mye, for ikke å snakke om P6T6 Revolution som har en prislapp hinsides all fornuft! Også får du attpåtil ymse BETA BIOSer med på kjøpet når du punger ut over 3'500kroner på et hovedkort? :omg:

Hvorfor koster disse kortene så mye i utgangspunktet? Ser da ingen større nyheter med X58 kortene kontra P45 / X48 som skal forsvare en prislapp på nesten 1'000kroner ekstra? Ikke er det investert i noen bedre kontrollere heller? Samme sørbrikke er det jo også på P45 og X58? Og ICH10R skal jo være tilnærmet identisk med ICH9R uansett? Minnekontrolleren er nå endel av prosessoren, så burde vell være penger og plass spart der?

Hvorfor koster P6T Deluxe 1'000kroner mer enn P5Q Deluxe? Hvorfor koster Rampage II Extreme 1'000kroner mer enn Rampge Extreme, og nesten 1'500kroner mer enn Rampage Formula? 1'500kroner er jo samme pris som du må betale for et helt P5Q Deluxe kort?!

Og hvordan kan det forsvares at P6T6 Revolution og Rampage II Extreme koster flere hundrelapper mer enn kort som DFI LanParty X58 og Foxconn BloodRage? Mye som ikke henger på greip her.. Og når Asus på sine overprisede kort skal komme med ymse BIOSer så bedrer jo ikke akkurat det på situasjonen..

Lenke til kommentar

Vell, P6T Deluxe "knuste" Asus II Extreme hos Sweclockers.

"knuste" i en viss forstand Tho

Lenke til kommentar

Det er snakk om kort til over 300 dollar, med graverende feil. Du har kanskje ikke så høye krav, men man burde kunne forvente at de fungerer ordentlig.

Det er snakk om ren throughput som ofte er jevnt på windows med oppdaterte drivere. Forøvrig er alle kortene i praksis like bra på dette i teste, det er snakk om forskjeller på langt under 1%.

AtW

Hvem sier at disse ikke fungere fungerer ordentlig? Du må ikke overdrive, de måtte flashe BIOS ett par ganger. Det er selefølgelig uheldig, men gjelder ikke bare disse kortene. HK-produsentene sumler med å levere bra BIOS, og du må ikke overdrive.

Lenke til kommentar

Er da fremdeles folk som opplever problemer med siste BIOS, bare ta en tur innom HardOCP forumet, XtremeSystems forumet osv.. så finner du folk i fleng med diverse problemer!

Passe arrogant om du tror at et par BIOS oppdateringer så er plutselig alle problemer forsvunnet..

Noen av kortene skuffer og fungerer ikke på langt nær som en skulle kunne forvente av et kort til over 3'000kroner i det hele store.. *host, Rampage II Extreme, host*

EDIT:

Sumler med å levere gode BIOSer? Er ikke det veldig essensielt kanskje? Hva fader skal jeg med et hovedkort om min VelociRaptor ikke blir gjenkjent (skal visst ha vært et problem som går igjen og igjen med diverse Asus kort!). Kan jo si "pytt, pytt, BIOS problemene er nok borte om 1mnd".. Men hva pokker skal jeg betale dyrt for et nytt system om det ikke fungerer nesten i det hele tatt den første måneden? Opplevde det samme herket med P5Q-Deluxe kortet mitt når det var ferskt, var jo nærmest ubrukelig for meg den første måneden, med bluescreens og alle slags kompatibilitet problemer den første måneden, som attpåtil første til at RAID oppsettet mitt ble korrupt så jeg mistet all data og måtte re-installere! Så ikke snakk om ymse BIOSer som noe småtterier som bare kan skyves under et teppe! BIOSen er jo HELT ESSENSIELL for at systemet overhode skal fungere slik som det skal, en liten BIOS BUG som gir litt gale spenninger og du kan ende opp med å sitte uten system til slutt (ja, har opplevet det også)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

For min del, i denne runden EVGA skuffet mest med sin BIOS. Som Anand understreker, BIOSen manglet 10x RAM multipler for 956EX, men dette vil ikke skape noen problemer for 920/940 som uansett kan ikke ha 10x RAM multipler.

Ellers dette var som forventet, alle nye HK trenger litt tid for å fikse alt på BIOSen, det er litt farlig å presentere dette som et minus for X58, som flere prøver seg på her.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Rampage II Extreme virker jo rett og slett som et dårlig kort til prisen..

Hvordan kan prisene på disse kortene forsvares i det hele og store? Dårlig BIOS eller ei, alle kortene er jo strengt tatt overpriset?

Er jo knapt noe som helst som skiller disse X58 kortene fra P45 / X58 kort til 1'000 - 1'500kroner mindre..

Lenke til kommentar
For min del, i denne runden EVGA skuffet mest med sin BIOS. Som Anand understreker, BIOSen manglet 10x RAM multipler for 956EX, men dette vil ikke skape noen problemer for 920/940 som uansett kan ikke ha 10x RAM multipler.

Ellers dette var som forventet, alle nye HK trenger litt tid for å fikse alt på BIOSen, det er litt farlig å presentere dette som et minus for X58, som flere prøver seg på her.

Dårlig kvalitet og stabilitet er et problem på alle chipset, dog er de fleste x58-kort nye, så sånn sett er det et midlertidig minus at det stort sett er nye kort, og disse har enda flere problemer (desverre blir ikke alt reparert over tid heller)

AtW

Lenke til kommentar

Dårlig kvalitet og stabilitet er et problem på alle chipset, dog er de fleste x58-kort nye, så sånn sett er det et midlertidig minus at det stort sett er nye kort, og disse har enda flere problemer (desverre blir ikke alt reparert over tid heller)

AtW

Dårlig kvalitet og stabilitet? hvor har du fått disse fra, gi meg en seriøs kilde på disse tåpelige påstander.

Lenke til kommentar

AtW

Dårlig kvalitet og stabilitet? hvor har du fått disse fra, gi meg en seriøs kilde på disse tåpelige påstander.

Hva med den lange artikkelen på anandtech med utallige eksempler på hvor mye tull det er med de nye entusiastkortene? Om ikke det er nok kan du jo se rundt omkring på forum, nesten hver gang det kommer nye kortserier med et nytt chipsett er det mye problemer for mange. Endel blir fikset, mye blir ikke.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

AtW

Hva med den lange artikkelen på anandtech med utallige eksempler på hvor mye tull det er med de nye entusiastkortene? Om ikke det er nok kan du jo se rundt omkring på forum, nesten hver gang det kommer nye kortserier med et nytt chipsett er det mye problemer for mange. Endel blir fikset, mye blir ikke.

AtW

Du må skjerpe deg, og lese hva AnandTech sier før du slenger påstander. De har INGEN klage på chipset! De klager på at flere HK-produsenter må lever bedre BIOS, og at de måtte flashe BIOS par ganger. Ellers har de bare positivt å si om disse "mid-range" kortene. De sier klar og tidlig at high-end roundup kommer senere.

Hvis dine tåpelige påstander holder, da ville de ikke ha gitt GOLG AWRAD til noen av disse "mid range" kortene.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

AtW

AtW

Du må skjerpe deg, og lese hva AnandTech sier før du slenger påstander. De har INGEN klage på chipset! De klager på at flere HK-produsenter må lever bedre BIOS, og at de måtte flashe BIOS par ganger. Ellers har de bare positivt å si om disse "mid-range" kortene. De sier klar og tidlig at high-end roundup kommer senere.

Hva med å lese det jeg skriver? Dårlig kvalitet og stabilitet er et problem på alle chipset, dog er de fleste x58-kort nye, så sånn sett er det et midlertidig minus at det stort sett er nye kort, og disse har enda flere problemer. X58 har flere problemer i kraft av å være nytt. Det vil gjøre det til et midlertidig minus kontra andre chipsett en måned eller to.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Hva med å lese det jeg skriver? Dårlig kvalitet og stabilitet er et problem på alle chipset, dog er de fleste x58-kort nye, så sånn sett er det et midlertidig minus at det stort sett er nye kort, og disse har enda flere problemer. X58 har flere problemer i kraft av å være nytt. Det vil gjøre det til et midlertidig minus kontra andre chipsett en måned eller to.

AtW

Prøver du å være morsomt? hva mener du med disse tåpelige påstander, Anantech ville ALDRI ha gitt GOLG AWRD til noe som du prøver å svartmale slikt.

Gå og fortell disse folka om dine nye oppdagelser:

gold_award.jpg

Lenke til kommentar

AtW

Prøver du å være morsomt? hva mener du med disse tåpelige påstander, Anantech ville ALDRI ha gitt GOLG AWRD til noe som du prøver å svartmale slikt.

gold_award.jpg

Jeg mener det jeg skriver, at det er for mye problemer på hovedkort, og at det er mer problemer når ting er helt nytt. Jeg har sitert mange avsnitt fra anand der de poengterer at de også mener det er for mye problemer med hovedkort. Ananad har fint oppdaget det selv, og dedikert mye av roundupen til å skrive om akkurat det.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

gold_award.jpg

Jeg mener det jeg skriver, at det er for mye problemer på hovedkort, og at det er mer problemer når ting er helt nytt. Jeg har sitert mange avsnitt fra anand der de poengterer at de også mener det er for mye problemer med hovedkort. Ananad har fint oppdaget det selv, og dedikert mye av roundupen til å skrive om akkurat det.

AtW

gold_award.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...