**dp** Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Faren min kjøpte nettop ny pc fordi den gamle han brukte var en 1GHz athlon64 som ikke dugde så godt lenger. Han betalte 4400kr og fikk en pc med AMD 5000+ Dualcore, et standard Asus HK, et billig silent skjermkort, Akasa lydisolert kabinett og litt annet stuff. Perfekt for hans bruk, og det er faktisk en god pc som lett kunne vært anbefalt til de aller fleste vanlige brukere. Dette er verken i7 eller atom, men en god pc til en enda bedre pris. faren din er sikkert som min far... han surfer på finn, og skriver i word + outlook. man trenger ikke kraftig maskin til det. jeg sier heller ikke at disse skal kjøpe i7. jeg sier at gamere, og de som BRYR seg om ytelse skal kjøpe i7. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Faren min driver med måltall til båter i excel. Er ganske store og avanserte dokumenter. Problemet med den gamle pcen var at å flytte og/eller kopiere store blokker med regnekoder tok lang tid. Nå går som bare det. I finn var det også et problem fordi han fulgte med på godt over 1000 annonser, og da gikk det ikke å slette annonser uten at det hang seg opp. Dette går også som smurt nå. Dere har visst den innbillningen om at 4-5000kroners pcer idag ikke duger til annet enn å lese litt forsiktig på internett. Vi har faktisk en pc stående med en 166MHz prosessor og den funker som bare det til både internett, og å skanne og printe tekst og bilder. Kjører windows 98SE på den. Før spilte vi spill som HOMM I og II, roller coaster og liknende. Funka fjell. Edit: Visste dere også at en standard kalkulator idag har nok regnekraft til å lande et menneske trygt på månen? Tenk litt over det. Endret 5. desember 2008 av GLaDOS Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Faren min kjøpte nettop ny pc fordi den gamle han brukte var en 1GHz athlon64 som ikke dugde så godt lenger. Han betalte 4400kr og fikk en pc med AMD 5000+ Dualcore, et standard Asus HK, et billig silent skjermkort, Akasa lydisolert kabinett og litt annet stuff. Perfekt for hans bruk, og det er faktisk en god pc som lett kunne vært anbefalt til de aller fleste vanlige brukere. Dette er verken i7 eller atom, men en god pc til en enda bedre pris. faren din er sikkert som min far... han surfer på finn, og skriver i word + outlook. man trenger ikke kraftig maskin til det. jeg sier heller ikke at disse skal kjøpe i7. jeg sier at gamere, og de som BRYR seg om ytelse skal kjøpe i7. En gamer med HD4850/HD4870/HD4850CF/HD4870CF/HD4850x2/HD4870x2/8800GT/8800GTX/8800GTS/9800GTX/9800GTX+/9800GX2/GTX260/GTX280 og en brukbar C2Q/C2D har ingenting å tjene på Ci7/x58, kansje tvert imot... De fleste av disse bryr seg om ytelse og henter dette best ved å klokke GPU/CPU eller ny GPU, disse som brenner av 10k på 3x GTX280 er i en litt annen kategori og bør helst holdes utenfor en slik diskusjon....... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er morsomt å se at i Core i7-test tråden som skal likesom være noe for entusiaster, nerder og freaker, diskuteres om PC til mor og far. Mens jeg skriver dette, dukker opp Ourasi med sine "dokumentasjoner" om hva en gamer bør satse på. og samtidig forslår at folk med "3x GTX280 er i en litt annen kategori og bør helst holdes utenfor en slik diskusjon". Er det riktig konklusjon av denne tråden å si at : Core i7 er ikke noe satse på for mor, far og gamere ? Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Det er morsomt å se at i Core i7-test tråden som skal likesom være noe for entusiaster, nerder og freaker, diskuteres om PC til mor og far. Mens jeg skriver dette, dukker opp Ourasi med sine "dokumentasjoner" om hva en gamer bør satse på. og samtidig forslår at folk med "3x GTX280 er i en litt annen kategori og bør helst holdes utenfor en slik diskusjon". Er det riktig konklusjon av denne tråden å si at : Core i7 er ikke noe satse på for mor, far og gamere ? Vel ja? Tittelen er jo "Test: Intel Core i7 920" og i en test skal man fram til om produktet som testes er verd pengen osv. Så jeg vil absolutt si at i en slik tråd burde man ha en konklusjon på om det passer for mor og far, så vel som casual gamere. Designene på X58 HKene er jo så grelle i farger og layout, så det er tydelig at alt er myntet på folk som har mye penger og vil ha det beste og kuleste bare for å ha det. Edit: Er ikke så langt unna diskusjonen rundt Mp3-spillere. De aller fleste kjøper Apple, fordi det er det de har hørt om, og designet er kult/fint/whatever. Selve spilleren er så som så. Forrige generasjon Ipod nano hadde jo en feilrate på rundt 50% og support var horribel. Gjorde så godt jeg kunne som selger å selge annet enn nano, og kundene har vært godt fornøyde med creative og samsung. Poenget mitt var vel at produsentene vet at de som kjøper X58 har "for mye" penger, og vil bare ha noe nytt og noe som ser kult ut... Endret 5. desember 2008 av GLaDOS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Er det riktig konklusjon av denne tråden å si at : Core i7 er ikke noe satse på for mor, far og gamere ? Ja. Core i7 er for de som skal ha det nyeste, som liker å benche Cinebench.. (benche generelt), og vil ha en ny platform basert på hk med støtte for multi-GPU (og kjøper 3x280 uten å blunke) slik som Ourasi mener er irrelevant i diskusjonen. Akkurat her mener jeg han tar feil. Det er de (få) som er opptatt av slikt som hører "hjemme" i denne tråden. At den har blitt en "eternal-loop" tråd hvor hovedaktørene synes det er fruktbart å gjenta sine tvangstanker til det kjedsommelige er sikkert greit nok. Som tidtrøyte og "dok" for ettertiden som "kongekverulanter". Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Det er morsomt å se at i Core i7-test tråden som skal likesom være noe for entusiaster, nerder og freaker, diskuteres om PC til mor og far. Mens jeg skriver dette, dukker opp Ourasi med sine "dokumentasjoner" om hva en gamer bør satse på. og samtidig forslår at folk med "3x GTX280 er i en litt annen kategori og bør helst holdes utenfor en slik diskusjon". Er det riktig konklusjon av denne tråden å si at : Core i7 er ikke noe satse på for mor, far og gamere ? En Ci7 920/x58/6gb DDR3/GTX260 PC kan vel neppe kalles ekstrem, uansett vilken dag i uken det er snakk om, men dyr er den, for dyr mener jeg. Selv i alle disse applikasjonene en Ci7 920 gjør det fantastisk bra, har den allikevel "bare" lik ytelse som en [email protected] i snitt. Da tar jeg ikke med i regnestykket hverken spill eller applikasjoner der Penryn gjør det betydelig bedre, men tenker kun på disse som favoriserer Ci7, noe du er et forbilledlig eksempel på. Dvs. i Ci7 favoriserte applikasjoner er en [email protected] lik en [email protected] i snitt. Tenker vi da at vi klokker disse videre oppover, og at de skalerer likt på klokkingen, vil da en [email protected] være like rask som en [email protected], da fremdeles KUN i Ci7 favoriserte applikasjoner/spill.. Når da applikasjoner/spill som favoriserer Penryn blir med i regnestykket, så blir saken en helt annen, og derfor blir det en veldig enkel konklusjon: En som har en [email protected], kan da spare disse pengene, eller bruke penger på andre ting...Også for disse som daglig bruker applikasjoner der Nehalem skinner som best... Edit: Jeg har da brukt tallmaterialet i applikasjoner hos Anandtech http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...i=3448&p=16 Og av dette materialet skalerer Penryn bedre på frekvensøkning fra 2.66ghz-3.2ghz enn Nehalem fra 2.66ghz-3.2ghz, noen ganger betydelig bedre... Endret 5. desember 2008 av Ourasi Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Core i7 920 er ikke ikke ekstrem utgaven, ingen har påstått det heller. 956 Ekstreme, som navnet antyder er ekstrem utgaven. man trenger ikke et langt innlegg for å peke på dette. Men core i7 92o yter clock-for-clock nøyaktig det samme som 956XE, og den overklokker lett til @3.8GHZ (noen klarer 4.0GHZ også) på luft. 956EX kan klare @4.2-4.3GHZ under samme forhold (hvis jeg ikke tar helt feil). Så for kr. 2500 får man en i920 som ovreklokker lett og kan fort gi vannvittig høye ytelse ikke så langt unna 956 Ekstreme som koster kr. 9000. Dette er den største fordelen med i920 mener jeg, "rimelig" og kraftig. Endret 5. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
formann Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvorfor er et skjermkort utdatert hver 6mnd? Mitt 8800GTS 640MB holdt i 2år det, og jeg kunne spille alt jeg kastet på det på maks innstillinger? Så selv om vi hadde 8800GTX, 8800GTS 512MB, 9800GX2 osv osv.. Så var jo ikke mitt 8800GTS 640MB avleggs fordet? Det fikk jo jobben gjort? Bytter du skjermkort hver 6mnd da? For en verden du lever i DX11 vil tvinge deg til å bytte GPU, om ca. 6 måneder. Du kan velge å bruker 8000 på 2 x GTX 280 nå, og hvis du bryr deg om spill, må du bytte den om ca. 6 måneder (når Dx11 kommer). De kaller jeg utgått og ut-datert. Nå er det din tur til å komme med beviser. Vi venter! Jeg tviler sterkt på at DX11 kommer til å tvinge meg over på et nytt skjermkort om ca 6mnd. Det er ikke så rent lite du vet, men hva med å bevise denne bastante påstanden? Du må bare unskylde oss andre mindre kyndige og uopplyste, men det hadde vært fint om du hjelpe oss å forstå. For å være ærlig tror jeg ikke DX11 sin introduksjon kommer til å tvinge noen over på nytt skjermkort før om 1-1.5år. Kanskje ikke før DX12 lurer i skyggene. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvorfor er et skjermkort utdatert hver 6mnd? Mitt 8800GTS 640MB holdt i 2år det, og jeg kunne spille alt jeg kastet på det på maks innstillinger? Så selv om vi hadde 8800GTX, 8800GTS 512MB, 9800GX2 osv osv.. Så var jo ikke mitt 8800GTS 640MB avleggs fordet? Det fikk jo jobben gjort? Bytter du skjermkort hver 6mnd da? For en verden du lever i DX11 vil tvinge deg til å bytte GPU, om ca. 6 måneder. Du kan velge å bruker 8000 på 2 x GTX 280 nå, og hvis du bryr deg om spill, må du bytte den om ca. 6 måneder (når Dx11 kommer). De kaller jeg utgått og ut-datert. Nå er det din tur til å komme med beviser. Vi venter! Jeg tviler sterkt på at DX11 kommer til å tvinge meg over på et nytt skjermkort om ca 6mnd. Det er ikke så rent lite du vet, men hva med å bevise denne bastante påstanden? Du må bare unskylde oss andre mindre kyndige og uopplyste, men det hadde vært fint om du hjelpe oss å forstå. For å være ærlig tror jeg ikke DX11 sin introduksjon kommer til å tvinge noen over på nytt skjermkort før om 1-1.5år. Kanskje ikke før DX12 lurer i skyggene. Du måtte lete etter noe som jeg har antydet om fremtiden for å ta meg på bevis? hva slgs Jeg har allerede sagt dette om DX, og hvis du var interessert kunne lese: Jeg bryr meg om spill, jeg byttet GPU til 8800GTS 640MB før DX10 kom, og jeg har knapt spilt spill med DX10 i det hele tatt?De som faktisk bryr seg om spill setter vell ikke GFX høyest uansett.. Jeg vil ikke være påståelig om DX11, det kan hende at du har rett. jeg tror at den vil komme med et storm fordi den har så mye nytt og fint, men jeg kan ha dannet feil inntrykk også. Vi får se hvordan det blir. Kjøp deg 2 GTX 280 du, 6 måneder er lenge for GPU i dissa dager, uansett. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 den vil komme med et storm fordi den har så mye nytt og fint, Kan jo ikke si det hjalp vista noe spesielt selv om de kom med mye nytt og fint lol. Brukerene er opptatt av ytelse, at DX11 har mange fordeler er jo klart, og noe av det beste er bakoverkompabiliteten som gjør at man kan programmere for DX11 og vet at de fleste moderne skjermkort vil greie å kjøre koden uten problemer. Selvsagt, ønsker man tesselering og andre avanserte videoredigeringsteknikker trenger man DX11 hardware, men dette er tross alt 1-2 år fram i tid tipper jeg. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er minst 8 viktige nytt og fint i DX11: 1. Bruker mye mindre minne system uavhengig av hvor mange vinduer du har åpne. Men GPU minne vil fortsatt være konsumert (så nær dem vinduer før du spiller spill) 2. Innfører Direct2D for maskinvare-akselerert 2D. Dette er en erstatning for programvaren bare GDI / GDI + Windows bruker til å gjengi 2D-objekter (som splines). Direct2D er rumored å bli portert til Vista og XP. 3. Bedre skjerm skalering, dette er det meste når du har en projektor koblet til widescreen laptop. 4. Mesteparten av DX11 funksjoner som er kompatible med DX10 hardware. 5. Multithreading støtte. Dette betyr DX11 funksjoner vil støtte multi-core prosessorer. 6. Tessellation - Dette tar et polygon og bryt det opp i enda flere polygoner. Dette gir jevnere leter kurver og høyere detalj. Den beste måten å tenke på dette, det er som om du tok brak kartlegging eller virtuell forskyvning kartlegging, men det er faktisk ekte polygoner i stedet for tekstur triks. Dette er den eneste funksjonen som krever DX11 hardware. 7. Bedre GPGPU støtte, hvis du er i den tingen 8. Heterogene grafikk - Dette var mangler i Vista, men var i XP. I utgangspunktet kan du ta to forskjellige grafikkort med helt forskjellige drivere og la dem kjøre samtidig. Men dette er ikke et alternativ til SLI eller Crossfire. Betydning hvis du kjører et spill, vil det fortsatt brukes på ett kort eller det andre. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Men core i7 92o yter clock-for-clock nøyaktig det samme som 956XE, og den overklokker lett til @3.8GHZ (noen klarer 4.0GHZ også) på luft. 956EX kan klare @4.2-4.3GHZ under samme forhold (hvis jeg ikke tar helt feil). De fleste testene som har vært ute til nå har vel fått en brukbar Batch fra Intel (?), og det blir vanskelig å sammenligne med det vi faktisk får. Jeg stiller også litt spørsmålstegn til dine beregninger, hvordan skal du klare å kjøle ned dette? I7 er allerede på 130 tdp, hvis man overklokker til 4 ghz klarer den vell 190-200 tdp? True på dette? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Jeg stiller også litt spørsmålstegn til dine beregninger, hvordan skal du klare å kjøle ned dette? I7 er allerede på 130 tdp, hvis man overklokker til 4 ghz klarer den vell 190-200 tdp? True på dette? Ett tonnevis av folk på XS som kjører sine 920 (ikke ES fra Intel) på både 4GHz og høyre på luft. At ikke alle klarer det er jo en selvfølge. Ikke alle CPU'er klokker like bra, men at det vil dukke opp flere å flere her på HW også som klarer 4GHz på luft kan jeg garantere. Kjører selv min 965XE på 4GHz på luftkjøling, selv om den er en dårlig klokker som jeg må gi SYKE mengder med volt for å få stabil. Kan legge til at jeg senest idag så 3 nye poster på XS der folk har kjørt sine 920 stabilt på 4GHz, med kun 1.2v på CPU'en. Dette er rimelig sykt. Nesten så jeg kanksje må kjøpe meg en 920 også å leke meg litt med Endret 5. desember 2008 av JimRamse Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Men core i7 92o yter clock-for-clock nøyaktig det samme som 956XE, og den overklokker lett til @3.8GHZ (noen klarer 4.0GHZ også) på luft. 956EX kan klare @4.2-4.3GHZ under samme forhold (hvis jeg ikke tar helt feil). De fleste testene som har vært ute til nå har vel fått en brukbar Batch fra Intel (?), og det blir vanskelig å sammenligne med det vi faktisk får. Jeg stiller også litt spørsmålstegn til dine beregninger, hvordan skal du klare å kjøle ned dette? I7 er allerede på 130 tdp, hvis man overklokker til 4 ghz klarer den vell 190-200 tdp? True på dette? Jeg personlig tror ikke at Intel vil "jukse" på denne måten, men mener at Intel pleier å slippe ut bedre Batcher (som overklokker bedre) i start fasen, både til tester og i markedet. Derfor har jeg personlig kjøpt en av de første CPUene som jeg fikk hendene mine på (står på bordet foreløpig :!: ) de første Batchene bør fremdels være i omløp, og ikke er for sent ennå, mener jeg. Flere forummedlemmer i andre forum, og bla. **dp** her, har fått bra OC på sine i920. Folk bruker TRUE og tilsvarende på i7 og klarer å få 3.8@GHZ og til og med @4.0 GHZ 24/7 på luft. dette er så nytt, og bør eksperimenter med, men det virker at de gode og gammeldags CPU-kjølere holder på 130 DTP også. Endret 5. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Fin helge-lesing for de som vil velge HK. Anandtech har kommet med en round-up, ikke alle kort, men 4-5 HK er med, og jeg skal finelese dette. Intel X58 Motherboard Roundup - What does $300 Get You? EDIT: Dette er nok Roundup for kun rundt $300 kort, og de skal komme med 2 nye Roundup for flere kort også: "We still have several boards to review, ranging from the $220 MSI Platinum up to the $400 Foxconn Bloodrage with several in-between. Our next review will focus on the "lower" end X58 boards from Intel, Gigabyte, Biostar, and MSI. Our final review will feature the upper end boards from ASUS, Gigabyte, DFI, and Foxconn. In between," Endret 5. desember 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det er minst 8 viktige nytt og fint i DX11: 1. Bruker mye mindre minne system uavhengig av hvor mange vinduer du har åpne. Men GPU minne vil fortsatt være konsumert (så nær dem vinduer før du spiller spill) 2. Innfører Direct2D for maskinvare-akselerert 2D. Dette er en erstatning for programvaren bare GDI / GDI + Windows bruker til å gjengi 2D-objekter (som splines). Direct2D er rumored å bli portert til Vista og XP. 3. Bedre skjerm skalering, dette er det meste når du har en projektor koblet til widescreen laptop. 4. Mesteparten av DX11 funksjoner som er kompatible med DX10 hardware. 5. Multithreading støtte. Dette betyr DX11 funksjoner vil støtte multi-core prosessorer. 6. Tessellation - Dette tar et polygon og bryt det opp i enda flere polygoner. Dette gir jevnere leter kurver og høyere detalj. Den beste måten å tenke på dette, det er som om du tok brak kartlegging eller virtuell forskyvning kartlegging, men det er faktisk ekte polygoner i stedet for tekstur triks. Dette er den eneste funksjonen som krever DX11 hardware. 7. Bedre GPGPU støtte, hvis du er i den tingen 8. Heterogene grafikk - Dette var mangler i Vista, men var i XP. I utgangspunktet kan du ta to forskjellige grafikkort med helt forskjellige drivere og la dem kjøre samtidig. Men dette er ikke et alternativ til SLI eller Crossfire. Betydning hvis du kjører et spill, vil det fortsatt brukes på ett kort eller det andre. Bah. Av alt dette så er jo egentlig kun punkt 6 det som gir nye funksjoner og selv om Tesselering nevnes så er det ikke helt avklart om dette er den eneste nye i DX11. Så egentlig snakker vi ikke om så utrolig mye nytt og fint som du sier det, mesteparten er jo et oppgulp av gamle funksjonaliteter som er forbedret for vista eller som man hadde som standard på xp. Dessuten så utifra ditt punkt 4 så har man sannsynligvis lite behov for DX11 hardware med en gang og greier seg fint med dx 10.1 eller 10 hardware fremover en god stund til Nvidia og Ati har kommet med hardware som faktisk gir god ytelse med Tesselering (tipper en egen del av gpu dedikeres til denne funksjonen). Så utifra dette og med tanke på at det er svært få spill som krever enorm grafikk og cpu ytelse for å være spillbart med veldig god grafikk så kan man jo si at mannen i gata ikke har behov for det nyeste og dyreste innen HW og skjermkort. Selvsagt en hardcore gamer med nok spenn bør nok gå for det beste på markedet til hans bruk og hva som gir ham mest FPS i de spillene han spiller. Viser dette seg å være en overklokket Q6600 eller en overklokket i920 så går man for nettop den cpu'en som gir best ytelse i det spillet man liker. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Vel, når det gjelder DX11 eller X58, (og alt annet egentlig, det gjelder alt av teknologi) det er alltid litt forskjellige behov og interesser. De som har behov for en bestemt funksjon og ser den, vil hoppe og si yessssssss endelig har fått det jeg har svant på lenge, og da kan andre bare syte så mye som de vil om den samme funksjonen. DX11 har masse, samme gjelder for X58, men ingen vil gi noe særlig ti deg, hvis jeg har forstått deg riktig. Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) ikke så kaldt i dag, klarer ikke 740 på gpuene. edit: lol, så først nå at jeg hadde to x minnescreen oppe kjørte cpuen på 4.1Ghz.. i7 965 Endret 5. desember 2008 av **dp** Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Vel, når det gjelder DX11 eller X58, (og alt annet egentlig, det gjelder alt av teknologi) det er alltid litt forskjellige behov og interesser. De som har behov for en bestemt funksjon og ser den, vil hoppe og si yessssssss endelig har fått det jeg har svant på lenge, og da kan andre bare syte så mye som de vil om den samme funksjonen. DX11 har masse, samme gjelder for X58, men ingen vil gi noe særlig ti deg, hvis jeg har forstått deg riktig. Umm, du tar feil. Begge gir meg nye funksjoner og finesser som er kjekt å ha. Men akkurat nå så synnes jeg ikke det er verdt det så jeg sitter og venter på neste generasjon i steden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå